در راستای اجرای کشوری طرح تخصصی سازی محتوای آموزشی سواد آموزی ویژه زندانیان سواد آموز و نو آموز در زندانها، نشست اعتبار بخشی به کتب تدوین شده و تسری اجرای کشوری آن به میزبانی اداره کل زندانهای خوزستان برگزار شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زندانهای خوزستان؛ در این نشست که با حضور حجت السلام و المسلمین رستمی مدیرکل فرهنگی تربیتی سازمان زندانهای کشور، خاکزاد مدیریت پژوهش و تولید کتب سواد آموزی سازمان سوادآموزی کشور و کارشناسان دو دستگاه در سطح کشوری و استانی نیز حضور داشته اند،مدیرکل زندانهای استان خوزستان در سخنانی با اشاره به پتانسیل بالقوه و بالفعل خوزستان در سطح ملی و منطقه ای و همچنین تسری این ظرفیت ها در توانمند سازی نظام زندانبانی استان، هم افزائی بین بخشی و فی مابین دستگاهها و ادارات را در سطوح مختلف ضامن تحقق اهداف کلان سیاست های اصلاحی و تربیتی زندانیان و در نتیجه کاهش پایدار جامعه جرم و جمعیت کیفری دانست.
رضا پوستچی مدیریت کیفی منابع انسانی را نیز ضامن ارتقاء بهره وری در همه سطوح کاری توصیف کرد و گفت : نظارت پایدار بر امور زندانبانی ، اولویت بخشیدن به امنیت مستمر ، اخلاق و ارتباطات و تعامل انسانی – اسلامی ، توجه وافر به ایجاد زیرساخت های زندانبانی، اجرای شیوه های نوین و علم محور اصلاحی و تربیتی و ارتقاء انگیزه خدمت رسانی پرسنل برای تحقق اهداف و اولویت های سازمانی از اولویت های زندانهای استان بوده که بحث توسعه آموزش و مهارت های مورد نیاز زندانیان، منجمله سواد آموزی و تخصصی سازی محتوای آموزش از این جمله است که با هم افزائی خوب بین این اداره کل و مدیریت نهضت سواد آموزی خوزستان یکی از مصادیق هم کاری های خوب و اثر بخش است.
مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور هم در سخنانی با اشاره به آیات و روایات اسلامی، به تشریح جایگاه عالمان جامعه برای پیشگیری جامعه از انحراف و آسیب ها در ابعاد مختلف پرداخت و گفت : جهل، نبود علم و دانش تشخیص درست از نادرست ارتباط مستقیم با پیدایش بزه و جرم دارد و در این راستا نقش معلم و آموزگار و نهادهای متولی امر آموزش بعنوان عالمان جامعه در پیشگیری از آسیب ها و ارتقای سلامت فرهنگی، روانی، رفتاری و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
حجت السلام والمسلمین رستمی با ارائه آماری از جامعه زندانیان بیسواد در زندانها خاطرنشان ساخت :آمارها مبین آن است که هر چه میزان سواد و دانش افراد بالاتر باشد ، میزان ارتکاب جرم نیز در آنان کاهش پیدا می کند، لذا اهمیت آموزش خاصه در زندان دارای اهمیت بسیاری است چرا که آموزش زندانیان به ویژه آموزش های بصیرت افزائی به آنها می تواند فرد را از آسیب های بیشتر و گمراهی فرق ذاله ، انحرافات دینی ، فکری و رفتاری بازدارد و پس از آزادی هم در پیشگیری از تکرار جرم در این افراد پیشگیری نماید که این به اصلاح نهائی بخشی اعظمی از جامعه جرم می انجامد.
این مقام مسئول تربیتی و فرهنگی سازمان زندانهای کشور به دستور نشست و جلسه برای اجرای کشوری طرح تخصصی سازی محتوای سواد آموزی زندانیان که در خوزستان بواسطه همکاری و اهتمام شایسته تقدیر اداره کل زندانها و مدیریت نهضت سواد آموزی خوزستان تالیف و تدوین شده و چند سال بصورت آزمایشی در دو استان کشور نیز اجرا شده است اشاره کرد و با این توصیه که تالیف و تهیه کتب مناسب کمک آموزشی مبتنی بر شناسائی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، عقیدتی و فرهنگی نیز در دستور کار قرار گیرد، ابراز امیدواری کرد که پوشش و اجرای کشوری طرح سواد آموزی تخصصی زندانیان بتواند به تحقق اهداف ذعالیه منظور از سواد آموزی به زندانیان بیانجامد.
وی در خاتمه با تشکر از پوستچی مدیر کل زندانهای خوزستان در حمایت جدی از برنامه های علمی، فرهنگی، اصلاحی و تربیتی ، از حمایت جدی وی نسبت به تحقق سیاست های آموزشی سازمان خاصه امر تخصصی سازی محتوای سواد آموزی به زندانیان که یک گام مهم در چرخه اصلاح و تربیت زندانیان است تقدیر نمود.
در ادامه این جلسه شیخی مدیریت نهضت سوادآموزی استان خوزستان نیز با ذکر تاریخچه ای از فرایند تألیف محتوای آموزشی تخصصی کتب سواد آموزی ویژه زندانیان کشور با حمایت موثر سازمان زندانهای کشور و وزارت آموزش و پرورش پرداخت و تصریح کرد: یکی از اولویت های ما در نهضت سواد آموزی، آموزش تخصصی زندانیان است تا با اهداف اصلاحی و تربیتی مد نظر زندان که بازگشت سعادتمندانه و بی عود مجدد جرم در افراد آزاد شده از زندانهاست از طریق افزایش آگاهی و بصیرت صحیح اجتماعی کمک موثری کرده باشیم و با تلفیق طرح یادگیری مهارت های اساسی زندگی (یادگیری محلی ) تاثیر پایدار این فرایند آموزشی را نهادینه سازیم.
مدیر دفتر پژوهش و تألیف محتوای آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور نیز دیگر سخنران این نشست بود که ضمن تجلیل از نگاه علمی، فرایند محور و اصولی مدیرکل زندانهای استان و ارزشمند توصیف نمودن این نوع نگاه در پدیده های مدیریتی ، اعتبار بخشی به کتب تخصصی سواد آموزی زندانیان کشور را که به همت زندانها و سواد آموزی خوزستان و حمایت سازمان های کشوری این دو دستگاه محقق شده است را اقدامی فاخر حتی در سطح بین المللی و حقوق بشری معرفی کرد و گفت : نام خوزستان بر تارک این اقدام و همت علمی شایسته می درخشد.
خاکزاد همچنین با تشریح شاخص ها و ویژگی های نوین جامعه بی سواد یا کم سواد در کشور گفت : بر اساس منویات مقام معظم رهبری تمرکز ما بر جامعه بی سواد یا کم سواد جدید شامل حوزه گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال با محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبان است که تهیه و تولید کتب ویژه سواد آموزی زندانیان هم یکی از رویکردهای پاسخگو به نیازهای تخصصی جامعه مخاطب است.
وی در خاتمه با اشاره به تألیف و چاپ بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب به زبان ساده برای افراد نو سواد و کم سواد افزود : این دفتر آمادگی دارد ضمن تألیف کتب خواندنی ساده ویژه برای زندانیان با دایر کردن ایستگاههای کتب ساده در کتابخانه ها و اندرزگاههای زندانها در ارتقای مهارتهای اجتماعی زندانیان بواسطه توسعه فرهنگ مطالعه کمک کند و مبداء این اقدام نیز خوزستان باشد.
بازگیر معاون دفتر نظارت نظارت، سنجش و ارزشیابی نهضت سواد آموزی کشور هم در این نشست با تقدیر از نگاه علمی و سبک مدیریت مبتنی بر بهره وری منابع انسانی ارزش گزاری بر نقش و کارائی پرسنلی پوستچی مدیرکل زندانهای خوزستان گفت : امروز گام آخر ملی شدن طرح کتاب های تخصصی سود آموزی ویژه زندانیان است که طی پنج سال گذشته با همت مشترک زندانها و سواد آموزی کشور در خوزستان انجام شد.
وی در ادامه به تشریح شیوه کار از شروع ، طرح و برنامه و فرایندهای تخصصی سازی محتوای سواد آموزی به زندانیان پرداخت و با بر شمردن نتایج ارزیابی و ارزشیابی اقدامات از آغاز تا کنون و اجرای پایلوت طرح در دو استان کشور، نتایج حاصله را بسیار درخشان و موثر توصیف کرد و گفت : این اقدام نقش بسزائی در سطح ملی برای نهادینه سازی سواد آموزی و دانش افزائی زندانیان با هدف هنجار پذیری آنان و کاهش آسیب های فردی و اجتماعی خواهد داشت.
گفتنی است در ادامه این نشست کارگاه بررسی اعتبار بخشی محتوای آموزشی ویژه زندانیان سواد آموز کشور بمدت ۴ روز در اهواز برگزار شد.در این نشست بررسی تایید محتوای کتب فارسی، قران و ریاضی با محتوای تخصصی اصلاحی و تربیتی و مصادیق مناسب با شرایط زندانیان و نیازهای آموزشی آنان برای اجرای کشوری طرح انجام پذیرفت.