شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

دکتر ماریا چراغی عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از رونمایی سامانه جامع ثبت آنلاین اطلاعات بیماران سرطانی خبر داد و گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای نخستین بار در کشور و استان خوزستان موفق به طراحی و راه اندازی سامانه آنلاین ثبت سرطان جمعیتی شد.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد:  با توجه به اینکه 12 درصد از مرگ و میر در جهان و سومین عامل مرگ و میر در کشور مربوط به سرطان می باشد، بنابراین یکی از اولویت های بهداشتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی دقیق وضعیت سرطان ها در کشور می باشد.

وی بیان داشت: از سال 1379 معاونت بهداشت دانشگاه ثبت اطلاعات سرطان را شروع کرد ولی از سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان یکی از 11 دانشگاه علوم پزشکی کشور برای ثبت سرطان جمعیت انتخاب شد.

چراغی اظهار داشت: در این راستا جهت جلوگیری از موازی کاری و کاهش هزینه ها، با هماهنگی معاونت های بهداشت، درمان و توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه، کمیته راهبردی و تیم ثبت سرطان جمعیتی راه اندازی گردید که طی 11 ماه گذشته این تیم به صورت شبانه روزی مشغول کار بوده است.

وی هدف اصلی تیم ثبت اطلاعات سرطان جمعیتی را ارتقاء سطح کیفیت اطلاعات برشمرد و افزود: در سال های گذشته برای برنامه ریزی و سیاست گذاری های موجود در خصوص سرطان، همواره اطلاعات مربوط به سال گذشته ملاک قرار می گرفت، بنابراین تمام برنامه ریزی ها بر اساس اطلاعات یک سال انجام می شد.

مسئول سامانه ثبت اطلاعات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد:  با راه اندازی این سیستم تحت وب، که توانایی اتصال به سیستم  HISبیمارستانی را دارد، خوشبختانه توانستیم از 20 روز پیش با ورود آنلاین اطلاعات بیماران سرطانی، برنامه ریزی و سیاست گذاری ها را با اطلاعات به روز انجام دهیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: این سامانه به امکانات مختلفی مجهز شده که می تواند اطلاعاتی از جمله وقوع سرطان در استان به تفکیک جنسیت، سن، نوع تشخیص سرطان، نوع ارگانی که مبتلا به بیماری شده، موقعیت جغرافیایی، کد بیمه بیمار و ... را ثبت نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ان شاء الله در آینده نزدیک با اتصال این سامانه به سامانه اطلاعات دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بتوانیم روند درمان بیماری سرطان و نوع داروی تجویزی را نیز ثبت نمائیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار