شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
محاسن و معایب استاندار سابق خوزستان
آنچه با توجه به سخنان مقتدایی در محافل مختلف به گوش می رسد حضور جدی ایشان در کارزار ریاست جمهوری است،


شوشان / رضا محمدی

آنچه امروز و با توجه به سخنان مقتدایی استاندار سابق خوزستان در محافل مختلف به گوش می رسد حضور جدی ایشان در کارزار ریاست جمهوری است،

در تحلیل قبلی از شورای شهر و مسند شهرداری کلان شهر اهواز سخن به میان آمد، که ممکن است مقتدایی وارد رقابت شورای شهر و شهرداری اهواز شود، اما با مصاحبه اخیر ایشان، همه نگاه ها به حضور مهندس در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ختم شد، اگر بخواهیم این اعلام آمادگی را تحلیل و مورد بررسی قرار دهیم و نگاه نقادانه به این موضوع داشته باشیم میتوان به نتایج خوب و قابل تاملی دست پیدا کرد.

البته  نگارنده مطالب سعی دارد  از حضور فرزندان خوزستان بطور کیفی و موثر در سطح کلان کشور اعم از ریاست جمهوری دفاع کند ولی در این بین و  لاجرم نمیتوان معایب و آسیب شناسی را نادیده گرفت و با تعصب کورکورانه به حمایت بپردازیم، حال با توجه به این موضوع، 10 دلیل را برای حضور مقتدایی در انتخابات، مثمر ثمر و با نتیجه خوبی میتوان در نظر گرفت و  8 دلیل میتوان یافت که حضور مقتدایی در این رقابت سنگین، بدون نتیجه خواهد ماند.

دلایل موفقیت مقتدایی

1.حضور در جریان و سیستم اصلاح طلبی؛ بطوریکه نظر بخشی از اصلاح طلبان مرکز را میتواند بخود جلب کند.

2.رابطه، تعامل و تفاهم؛  مناسب با طیف عظیمی از اصولگرایان، این رابطه مناسب را عیناََ در چند استان و حضور بیش از سه دهه در سطح کلان استان خوزستان و هرمزگان میتوان مشاهده کرد.

3.ارتباط و مفاهمه خوب با عامه مردم؛ سخنان و نظرات مقتدایی در موارد مختلف نشان داده که میتواند با عامه مردم ارتباط برقرار کند و ارتباط خوبی با سطح زیرین جامعه داشته باشد.

4.رفتار مدیریتی و نمایندگی چند دوره مجلس؛ این موضوع را میرساند که با نحوه ارتباط و رایزنی و تاکتیک های سیاسی بخوبی آشنایی دارد و توان دارد در مراحل مختلف، موقعیت اجتماعی خود را حفظ کند.

5.سیستم مدیریتی پاک و خالص؛ بطوریکه در رفتار مدیریتی ایشان با پاک دستی همراه بوده است.

6.رَجُل سیاسی؛ تعریف شاخص های رجل سیاسی، استاندار دو دوره، نماینده چند دوره مجلس، مشاور وزیر کشور و سایر مناصب مدیریتی

7.تمرکز گرا و تکنوکرات؛ او شاخص یک فرد تکنوکرات و کاردان را دارد، شایسته سالاری و لیاقت در اولویت های کاری او قرار دارد، تمرکز او بر بسیاری از برنامه های جاری موجب شده که تحرک خوبی در استان بوجود بیاید.

8. اقتصادی و اجتماعی؛ سابقه اقتصادی و اجتماعی او نشان میدهد که از نظر مسائل اقتصادی، بخوبی میتواند بر اوضاع با استفاده از شاخص های جهش و کنترل اقتصادی، اشراف  داشته باشد.

9.صلابت و شهامت مدیریتی؛ مقتدایی از آن دسته مدیران با شهامت و نترس است، در رفتار اجتماعی او ریسک پذیری و قدرت تصمیم در انجام وظایف را بخوبی پیاده و اجرا میکند.

10.بکارگیری فضای مناسب برای فعالیت های اجتماعی؛ در هر دوره خصوصا دوره استانداری در دولت اعتدال، احزاب و گروهای سیاسی از جناح های مختلف توانستند محیط خوبی برای فعالیت داشته باشند.

دلایل عدم موفقیت مقتدایی 

1.نداشتن رابطه مناسب با طیف عظیمی از اصلاح طلبان استان و مرکز؛ این عدم رابطه صحیح از دیر باز و مخصوصا در دولت اصلاحات کلید خورد که تبعات آن تا چندی پیش ادامه داشت و قطعا بعنوان نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری، او را دچار چالش و سختی راه خواهد کرد.

2.فقدان رابطه و تعامل مناسب با احزاب اصلاح طلب؛ احزاب اصلاح طلب دارای نقش غیر قابل انکار در بسیاری از تصمیمات استان و کشور هستند نگاه مقتدایی به احزاب استان، تنزلی بوده و احزاب در دوران صدارت او بر منصب استانداری، بخوبی به کار گرفته نشدند.

3.غیر قابل پیش بینی؛ رفتار سیاسی مقتدایی در بسیاری مواقع  نشان داد غیر قابل پیش بینی است و نمیتوان یک رویه ثابت از مدیریت او در نظر گرفت و به نوعی میتوان گفت که مدیریت او در صحنه استان فراز و نشیب زیاد داشت.

4.انعطاف ناپذیری ؛ وقتی در مقام یا مسئولیتی قرار میگیریم میبایست همراه با صلابت و اقتدار، نرمی و انعطاف پذیری از خود نشان دهیم، انعطاف پذیری ایشان در بسیاری مواقع کم و ناچیز بود.

5.توجه کم به منتقدان؛ انتقاد و نقد شرایط مدیریت، از لزومات روند کاری مدیران است، مقتدایی با انتقاد رابطه خوبی پیدا نکرد و گوشی برای شنیدن سخن مخالفان خود نداشت که این موضوع یکی از نقاط ضعف وی محسوب میشد.

6.تقابل با مرکز و ایجاد چالش برای استان؛ همخوانی و همگامی خوبی با دولت روحانی بوجود نیاورد، مقتدایی بعنوان یک فرد با تجربه خیلی بهتر از این میتوانست با تعامل، مطالبات استانی را محقق کند، وقتی مقام اول اجرای استان در برخی موارد با دولت هماهنگ نباشد، کارهای بر زمین مانده و معطل مانده زیاد و موجب عدم رضایتمندی عامه مردم میشود.

 7.تمرکز بر مسائل غیر ضروری؛ دوران مدیریت او مخصوصا در دوره اخیر، با بگو مگو های سیاسی همراه بود، جدال با سران اصلاحات استان، موضوع خودروهای اروندی، که بنظر بسیاری از مردم، تاثیر زیادی بر زندگی مردم نداشت، این موضوعات غیر ضروری، موجب هدر رفت انرژی و زمان استاندار شد و تناوب حاشیه های زیادی به همراه داشت که بازخورد خوبی برای استان حاصل نشد.

8.اعلام نه چندان واجب؛ با توجه به طیف فکری مقتدایی که نشان از همسو بودن با بسیاری از بزرگان در حمایت از دولت اعتدال را دارد، اعلام آمادگی ایشان برای ورود به انتخابات با توجه به اجماع اکثریت اصلاح طلبان بر آقای روحانی، یک امر غیر ضروری و آراء پایین و به شکست حتمی منجر خواهد شد، شرایط اعلام کاندیداتوری مقتدایی در زمان کنونی، بی حاصل و فاقد نتیجه ختم میشود.

با توجه به نقاط ضعف و قوت آقای مقتدایی در صحنه اجتماعی استان، اگر نتواند بر نقاط ضعف خود تمرکز کند و آنها را به نقطه قوت تبدیل کند و یا نتواند در ارتباطات خود با ارکان مختلف اجتماع، تجدید نظر و بقولی خود را بروز رسانی نکند، نمیتواند در انتخابات  ریاست جمهوری به حداقل های یک نامزد انتخاباتی هم دست پیدا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار