اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
انتقاد شدید رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز : عده ای برای منافع شخصی خود نزدیک دو ماه مانع افتتاح بیمارستان شهید بقایی دو اهواز شده اند / خوزستان شش هزار بیمار سرطانی دارد / فقط 140 تخت برای بیماران سرطانی داریم
در خوزستان 6 هزار بیمار سرطانی و 140 تخت شیمی درمانی وجود دارد و به دلیل کمبود امکانات اکثر بیماران در نوبت شیمی درمانی قرار دارند
 

شوشان: نخستین همایش حمایت طلبی اجتماعی در راستای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با تمرکز بر سرطان با حضور ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، آیت الله حسن زاده و جمعی دیگر از مدیران در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش شوشان ، در این همایش ، ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با انتقاد شدید از سنگ اندازی عده ای در مسیر افتتاح بیمارستان شهید بقایی دو اهواز ، گفت: در استان خوزستان 6 هزار بیمار سرطانی و 140 تخت شیمی درمانی وجود دارد و به دلیل کمبود امکانات اکثر بیماران در نوبت شیمی درمانی قرار دارند. این کمبود تخت در حالی است که عده ای برای منافع شخصی خود نزدیک به دو ماه است در مسیر افتتاح بیمارستان شهید بقایی دو سنگ اندازی می کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی اهواز با اشاره به سن امید به زندگی در ایران ، گفت: سن امید به زندگی در اوایل انقلاب  ، 56 سال بود که علل اصلی پایین بودن سن امید به زندگی ، مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی بود که برای مقابله با این بیماری ها در دهه 60 ﻧظﺎم ارائه خدمات بهداشتی به صورت سیستماتیک در کشور تدوین شد.

دکتر ایدنی افزود: در آن مقطع ، خدمات بهداشتی ارائه شده در روستاها به صورت فعال بود و بهورزها با مراجعه به درب منازل مردم و بیماران خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می کردند. در شهرها با توجه به بسترهای فرهنگی موجود ، خدمات بهداشتی به صورت غیر فعال ارائه می شد و مردم به صورت حضوری به مراکز بهداشتی مراجعه می کردند.

 
رئیس دانشکده علوم پزشکی اهواز افزود: در آن زمان ، تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با بیماری ها به گونه ای بود که غول بیماری های عفونی کنترل و بسیاری از بیماری ها در کشور ریشه کن شد و این خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به عنوان یک الگوی بهداشتی موفق در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: تغییراتی که در بافت جمعیتی، جا بجایی جمعیت و تغییراتی که در سبک الگوی زندگی پس از پایان جنگ تحمیلی رخ داد ، باعث تغییر بار و سیمای بیماری ها در کشور از بیماری های عفونی به سمت بیماری های غیر واگیردار مانند بیماری هایی قلبی ، دیابت ، اعصاب و روان ، سرطان ها و... شد.

به گزارش شوشان ، دکتر ایدنی افزود: در آن سال ها این تغییرات بخوبی توسط نظام سلامت شناسایی نشد و سیاست گذاری های مناسب در این زمینه صورت نگرفت.  نتیجه این اقدامات آن شد که ما در ابتدای دولت یازدهم با افزایش بار بیماری ها به ویژه بیماری های غیرواگیردار مواجه شدیم.  این بیماری ها نه تنها روی سلامت افراد تاثیرگذار هستند بلکه بر توسعه کشور و اقتصاد اثر سوء گذاشته است. هزینه های درمان بیماری های قلبی و عروقی تا قبل از شروع دولت یازدهم باعث شده بود که 7 درصد خانوارها به سمت فقر کشیده شوند و 40 درصد از درآمد خودشان را به درمان این بیماری اختصاص دهند.

رییس دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت:  واقعیت آن است که نظام خدمات سلامت به طور کلی از این تغییراتی که از بیماری های واگیر دار به غیر واگیر دار رسید غافل بود تا جایی که در حال حاضر با یک حجم عظیم از این بیماری ها مواجه شده ایم. اگر در این زمینه فکری اندیشه نشود ، هر چقدر در زمینه توسعه درمان سرمایه گذاری شود از طرف دیگر بیمارها نیز بیشتر خواهند شد.

وی با اشاره به تدابیر دولت یازدهم برای کنترل بیماری ها در راستای نظام سلامت ، گفت: در دولت یازدهم تمرکز خوبی روی بیماری های غیر واگیردار انجام شد و در کنار آن بیماری های نوپدید و بازپدید واگیردار که به سرعت می توانند در سطح جهان گسترش پیدا کنند نیز مورد توجه قرار گرفت. بنابراین تمرکز نظام بهداشتی در حال حاضر روی بیماری های نو پدید، باز پدید و بیماری های غیر واگیردار است. 

 

ایدنی افزود: در همین زمینه سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دار در سال 94 ، با حمایت وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت و با حمایت های رییس جمهور تدوین شد. دلیل این همکاری ها این است که ارتقای سلامت جامعه فقط به وزارت بهداشت مرتبط نمی باشد بلکه عمده اتفاقاتی که در حوزه سلامت رخ می دهد حوزه هایی هستند که خارج از دستگاه بهداشتی ودرمانی قرار دارند. در واقع کمتر از 20 درصد از مولفه های موثر بر بیماری در مدیریت خدمات بهداشت درمانی هستند و بیش از 50 درصد آن مولفه های کلان اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و جغرافیایی هستند. 

وی افزود: برای ارتقای سطح جامعه در زمینه ارتقای سلامت بهداشتی توانایی نداریم مگر آنکه همه ارگان ها و نهادهای که به نوعی فعالیت هایشان مرتبط با حوزه سلامت است همکاری داشته باشند. اگر این همکاری نباشد و جامعه به صورت مجمع الجزایری اداره شود وضعیت همین خواهد بود که الان در آن گرفتار هستیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی اهواز با اشاره به لزوم ارتقای سلامت استان ، گفت: باید در استان سند پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دار تدوین شود. فراوانی این بیماری ها ممکن است در کشور الگویی واحدی داشته باشد ولی توزیع آن در نقاط مختلف متفاوت است.

دکتر ایدنی با اشاره به صنعتی بودن استان خوزستانو سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش ، گفت: باید پیوست های سلامت در حوزه صنعت در استان رعایت شود و هیچ طرح توسعه ای در استان اجازه فعالیت نداشته باشد مگر آنکه پیوست های حوزه سلامت در این زمینه را رعایت شود.

وی با با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد تومانی خیرین برای ساخت یک بیمارستان درمان سرطان در استان لرستان و سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی برای ساخت بیمارستان سرطانی در استان فارس ، از عدم فعالیت خیرین حوزهخ سلامت در طرح های حمایت از درمان بیماری های صعب العلاج به ویژه بیماری های سرطانی در استان گلایه کرد.

ایدنی در ادامه با اشاره به محدودیت های موجود در استان بر سر راه حوزه سلامت ، گفت: بیمارستان 400 تختخوابی شهید بقایی 2 آماده بهره برداری است  اما از سوی ارگان های مختلف سنگ اندازی هایی برای عدم افتتاح صورت می گیرد. این کارشکنی ها در راستای منافع شخصی عده ای است.  همه این کارشکنی ها در حالی صورت می گیرد که خوزستان با کمبود شدید تخت بیماران سرطانی مواجه است.

ایدنی با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت در استان خوزستان ، گفت: در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم با کمبود بیش از 2500 تخت بستری در استان خوزستان مواجه بودیم، اما با فعالیت های انجام شده و تخت های بیمارستانی افتتاح شده تا کنون و نیز پروژه های بیمارستانی که در ماههای آینده افتتاح خواهند شد، قریب به 1700 تخت تا پایان دولت یازدهم در خوزستان به بهره برداری خواهد رسید که این موضوع در طول سالیان گذشته کم نظیر بوده است. 

رییس دانشگاه جندی شاپور اهواز با اشاره به سفر اخیر خود به لهستان گفت:  در استان لوبلین کشور لهستان  500 بیمار سرطانی وجود دارد که برای این بیماران شش دستگاه شتاب دهنده خطی برای روند درمان در بیمارستان موجود است. این در حالی است که در استان خوزستان فقط دو دستگاه شتاب دهنده خطی وجود دارد که باید جوابگوی بیماران خوزستان ، ایلام ، بخشی از بوشهر ، چهارمحال و کهگیلویه و بویر احمد نیز باشد ! 

وی افزود: در استان خوزستان 6 هزار بیمار سرطانی و 140 تخت شیمی درمانی وجود دارد و به دلیل کمبود امکانات اکثر بیماران در نوبت شیمی درمانی قرار دارند. این کمبود تخت در حالی است که عده ای برای منافع شخصی خود نزدیک به دو ماه است که در مسیر افتتاح بیمارستان شهید بقایی دو سنگ اندازی می کنند.







برچسب ها: بیمارستان ، بقایی ، دو
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار