مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:با
توجه به شاخصهای منحصر بهفرد از جمله وجود بنادر آبادان و خرمشهر،
راههای ارتباطی ریلی، زمینی و هوایی، این منطقه قابلیت تبدیل به مرکز
لجستیک تأمین نیازهای آسیای میانه به جای 'جبل علی ' را دارد.
اسماعیل زمانی روز چهارشنبه در دیدار با نمایندگان اصناف و
اعضای اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن شهرستانهای آبادان و خرمشهر،
اظهار کرد:منطقه آزاد اروند می تواند با مشارکت بخش خصوصی به یکی از مراکز
مهم ترانزیت کالا و یا تأمین نیازهای کشورهای عراق، تاجیکستان، ارمنستان و
سایر کشورهای آسیایی میانه شود.
وی اظهار داشت:در صورت استقرار گمرک در
خروجی های منطقه آزاد اروند، سرمایهگذاران میتوانند با فعالیت در این
بخش، ضمن ایجاد اشتغال، این منطقه را به یکی از دروازه های تأمین نیازهای
کشورهای منطقه در موضوع صادرات مجدد کالا تبدیل کند.
زمانی در ادامه
سخنانش با بیان هزینه یک هزار میلیارد ریالی این سازمان برای احداث 36
کیلومتر دیوار و گیتهای دروازه های ورود و خروج منطقه آزاد اروند،
گفت:تمامی مراحل طراحی و ساخت دیوارها و گیتها با نظر گمرک ایران انجام
شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد:در برخی مناطق به
دلیل شرایط خاص جغرافیایی، زیر نظر سازمان محیط زیست از جمله تالاب
بینالمللی شادگان و برخی از مناطق نیز زیر نظر نیروهای نظامی است و خود
به خود کنترل میشود.
**مستقر نشدن گمرک در خروجی منطقه آزاد اروند به بهانه قاچاق کالا پذیرفتنی نیست
مدیرعامل
سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش گفت:مستقر نشدن گمرک
ایران در گیتهای ورودی و خروجی منطقه به بهانه قاچاق کالای همراه مسافر
پذیرفته نیست، به این دلیل که قاعده کالای همراه مسافر مشخص است و با پایش
گمرک در دروازه ها، قاچاق کالا صورت نمیگیرد.
زمانی همچنین از آمادگی
سازمان منطقه آزاد اروند برای برطرف شدن نواقص موردنظر گمرک ایران در
راستای تکمیل حصار کشی منطقه در شهرستانهای آبادان و خرمشهر خبر داد و
گفت:در گیتها با توجه به استقرار ایکس ری و دیگر وسایل کنترلی، قاچاقی از
این منطقه به سرزمین اصلی انجام نمی شود.
وی افزود:استدلال گمرک ایران
در خصوص قاچاق کالا در صورت استقرار گمرک در ورودیهای منطقه آزاد با توجه
به سکونت 500 هزار نفر در منطقه و جابجایی کالا از سوی شهروندان، معقول
نیست و اصولاً کالاهایی همچون یخچال ، کولر و سایر وسایل برقی کالای همراه
مسافر قلمداد نمیشود.
** شهروندان آبادانی و خرمشهری هنوز شیرینی منطقه آزاد را نچشیده اند
زمانی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد:مردم
شهرهای آبادان و خرمشهر باگذشت سه سال از اعلام افزایش محدوده این منطقه در
سفر استانی رئیسجمهوری، هنوز طعم منطقه آزاد را نچشیده اند و همواره از
مسئولان این پرسش را دارند که جزو منطقه آزاد هستند یا نه؟
وی ادامه
داد:فلسفه تشکیل منطقه آزاد اروند جایگزینی محور اقتصادی آن بجای بندر
خرمشهر پالایشگاه آبادان است که پس از پایان جنگ نتوانستیم این دو محور
اقتصادی را به دلایل مختلف به رونق قبل از جنگ تحمیلی برگردانیم.
مدیرعامل
سازمان منطقه آزاد اروند گفت: حدود 10 سال، منطقه آزاد اروند بهصورت ناقص
اجرا شد و اینک که با نظر همه مسئولان نظام و با مصوبه هیات دولت، محدوده
منطقه آزاد گسترشیافت، شهروندان این دو شهر هنوز از مزایای آن بهرهمند
نیستند.
*** بازرگانان و فعالان اقتصادی از مستقر نشدن گمرک در خروجی ها سرگردانند
معاون
اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست با تشریح
مشکلاتی که فعالان اقتصادی و بازرگانان بابت مستقر نشدن گمرک متحمل شده
اند، گفت:با توجه به اینکه فاز 2 پالایشگاه آبادان وارد مرحله اجرایی شده
است، این پالایشگاه برای واردات تجهیزات زیربنایی این پالایشگاه، دچار
دوگانگی شده است.
محمدرضا معتمدی ادامه داد:گمرک جمهوری اسلامی ایران می
توانست با امکانات فراهم شده در خروجی دروازه ها، کار خود را انجام دهد تا
مرحله به مرحله زیرساخت ها به صورت کامل تامین شود.
وی با تجلیل از
پیگیری و اقدامات مدیرعامل ساتزمان منطقه آزاد اروند برای تحقق مصوبه دولت
مبنی بر استقرار گمرک در خروجی های منطقه، افزود:اولویت سازمان منطقه آزاد
ورود کالای همراه مسافر نیست و این سازمان، اهداف صادراتی کلان و
اشتغالزایی را در دستور کار دارد.
معتمدی در پایان سخنانش، استقرار گمرک
در دروازه های محدوده منطقه آزاد اروند را خواسته منطقی شهروندان خواند و
گفت:با استقرار گمرک در خروجی های منطقه آزاد اروند، بسیاری از مشکلات
مربوط به سرمایه گذاری کارآفرینان نیز رفع می شود.
به گزارش ایرنا در
این نشست، رئیس اتاق اصناف آبادان، رئیس اتاق اصناف خرمشهر، رئیس اتاق
بازرگانی صنایع و معادن شهرستان های آبادان و خرمشهر و جمعی از بازرگانان
به ایراد سخن پرداختند.
ناهماهنگی سازمان ها و دستگاه های اجرایی مستقر
در محدوده منطقه آزاد اروند، بلاتکلیفی مردم و بازرگانان، تبعیت نکردن برخی
دستگاه های اجرایی از بخشنامه های سازمان منطقه آزاد اروند، ناهماهنگی
گمرک جمهوری اسلامی ایران با وزارت اقتصادی و دارایی در اجرای مصوبات دولت و
برخی مشکلات در مسیر بهبود فضای کسب و کار از موارد مطرح شده از سوی
سخنرانان بود.
به گزارش ایرنا مناطق آزاد به عنوان دروازه های مهم تجارت
و داد و ستد، بازرگانی و صادرات کالا در کشور عمل کرده و قوانین این
مناطق، به دنبال چارچوب فعالیت آنها، با سرزمین اصلی متفاوت است تا امکان
واردات مواد اولیه و صادرات مجدد آنها بدون انجام تشریفات گمرکی فراهم
باشد.
منطقه آزاد اروند نیز با مساحت 37 هزار و 400 هکتار به عنوان
استراتژیک ترین منطقه آزاد کشور در حوزه انرژی، تجارت، بازرگانی و ترانزیت و
همچنین به عنوان قطب مهم در صنعت نفت، به ویژه پس از مصوبه هیات دولت و
توسعه جغرافیایی آن در سه سال اخیر، در مرکز توجه قرار گرفت.
وجود زیرساخت های لازم برای رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مهم ترین عامل تمرکز و توجه به اروند است.
به
گفته موعود شمخانی معاون عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند
در خصوص اتمام پروژه حصارکشی منطقه، پس از توسعه جغرافیایی، برنامه ریزی به
منظور اجرای عملیات محصور سازی، از اقدامات اساسی در این زمینه بود.
به
گفته وی، همزمان با عملیات احداث پروژه حصار کشی که هزینه ای بیش از 200
میلیارد ریال در بر داشت، مطالعات احداث دروازه های ورودی در نقاط تلاقی
اصلی منطقه با برخی مسیر های ارتباطی از قبیل جاده اهواز- آبادان، اهواز-
خرمشهر، جاده امام صادق و جاده ماهشهر- آبادان آغاز شد و پس از آن و پس از
تصویب طرح، عملیات اجرایی آن شروع شد.
پیش از این، قرار بود که دروازه
های ورودی منطقه ازاد اروند در هفته دولت امسال بهره برداری شده و گمرک نیز
در این مبادی مستقر شود که این طرح به تعویق افتاد.
با استقرار گمرک
جمهوری اسلامی ایران در دروازه های موقت و مبادی ورودی منطقه آزاد اروند،
می توان گفت که با اتمام حصارکشی منطقه، این منطقه به معنای واقعی می تواند
به عنوان منطقه آزاد فعالیت کند.
اما از آن زمان تاکنون، اظهار نظرهای
مختلفی در خصوص علت های محقق نشدن این وعده از سوی مسئولان منطقه از
اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص کارشکنی گمرک و
مستقر نشدن در مبادی خروجی گرفته تا دیگر مسئولان گفته شده است.