اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۱۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
مروری بر روزنامه های سراسری در بحران خوزستان / روزنامه جام جم: وضعیت گِلی در خوزستان/ روزنامه وقایع اتفاقیه: خوزستان خانه نشین شد/ روزنامه شهروند: شهر‌های بی‌آب بی‌هوا، بی‌چراغ / روزنامه آفتاب یزد: وضعیت اسفبار در اهواز / روزنامه اعتماد: بحران در سرزمين نفت / روزنامه آرمان: خوزستان در تاریکی فرو رفت
اکثر روزنامه های سراسری چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ؛ از آرمان ، آفتاب یزد و اعتماد گرفته تا همشهری و همدلی...
شوشان: پس از شنبه بحرانی خوزستان و قطعی گسترده آب و برق ، اکثر روزنامه های سراسری چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ؛ از آرمان ، آفتاب یزد و اعتماد گرفته تا همشهری و کیهان تیتر و عکس صفحه اول خود را به بحران اخیر خوزستان اختصاص دادند و در یادداشت ها ، تحلیل ها و گزارش ها ، خواستار توجه ویژه هیات دولت به این استان شدند. بحران اخیر خوزستان به گونه ای بود که حتی توجه نشریات حوزه هنری و سینمایی را نیز جلب کرد.


شهر‌های بی‌آب بی‌هوا، بی‌چراغ

به گزارش شوشان ، "شهر‌های بی‌آب بی‌هوا، بی‌چراغ" عنوان تیتر اول روزنامه شهروند است که در گزارشی به قلم محمد باقرزاده به معضل بی برقی و بی آبی در شهرهای مختلف استان پرداخته است. در این گزارش به معضل ریزگردها اشاره شده و مصاحبه ای نیز با رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده است. در این مصاحبه اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره اثرات ریزگردها بر سلامت خوزستانی ها گفته است:  آثار این گرد‌و‌غبارها در طولانی‌مدت بسیار بیشتر خواهد بود که برای ما نگران‌کننده است. گردوغبار با توجه به امکان وجود فلزات و مواد مضر در آنها می‌تواند آسیب‌های جدی برساند.  مسأله گردو‌خاک‌ها درخوزستان محدود به یک‌روز و دو روز نیست و ما تقریبا ۱۰۰ روز در‌سال با این وضع مواجهیم. 



خوزستان در تاریکی فرو رفت

روزنامه آرمان نیز با تیتر خوزستان در تاریکی فرو رفت به معضل قطعی آب و برق در خوزستان پرداخت و نوشت:  مشکلی تازه به مشکلات اقلیمی خوزستان اضافه شد؛ مشکلی که شنبه ۱۱ شهرستان این استان را گرفتاری تاریکی کرد و در برخی مناطق به قطع آب و تلفن شهروندان انجامید. در اتفاقی بی‌سابقه مه‌گرفتگی همراه با گرد و خاک شدید باعث شد استان خوزستان در خاموشی فرو برود و تمامی مراکز و ادارات دولتی به همراه دانشگاه‌ها و مدارس این استان تعطیل شود. به این ترتیب مجموعه حوادث عجیب و غریبی که این سال‌ها برای شهروندان این استان رخ می‌دهد، کامل شد. خوزستانی‌ها در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرده‌اند: توفان‌های گرد و غبار، باران‌های اسیدی و... این شرایط تا حدی زندگی در شهرستان‌های مختلف این استان را مشکل کرده که برخی از مسئولان استانی از افزایش مهاجرت از این خطه سخن می‌گویند.

این روزنامه با تکذیب حمله سایبری به تاسیسات برقی خوزستان از قول معاون برق و انرژی وزیر نیرو نوشت: شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر احتمال حمله سایبری به تاسیسات برقی این استان تکذیب شد.




وضعیت اسفبار در اهواز 

روزنامه آفتاب یزد در شماره امروز خود در صفحه اول گزارشی کامل از اوضاع خوزستان منتشر کرد و نوشت : وضعیت در اهواز اسفبار است. 

این روزنامه مصاحبه ای با حسین آخانی کارشناس محیط‌زیست انجام داده است. در این مصاحبه کارشناس محیط‌زیست گفت: وجود ریزگرد در استان خوزستان مسئله جدیدی نیست و حدود 10 سال است که در این استان وجود دارد.اما چیزی که جدید است اینکه این رخداد در زمستان در حال تشدید شدن است در صورتی که زمستان فصل بارندگی است و انتظار گردوغبار نیست. وی یادآور شد: البته در سال 93 به یاد ندارم که هنگام گرد وغبار، استان خوزستان با قطعی برق مواجه شده باشد، ولی شدت ریزگردها بسیار بالا بود. ظاهرا علت اینکه امسال استان خوزستان هنگام گردوغبار با قطعی برق روبه‌رو شد؛ همراهی ریزگردها با رطوبت بالاست که باعث شده در دستگاه و نیروگاه‌های برق رسوب کند.
 
 


چیت چیان عذرخواهی کرد

روزنامه عصر اقتصاد تیتر اول خود را به خوزستان اختصاص داد. این روزنامه با تیتر " چیت چیان عذرخواهی کرد " به سفر وزیر نیرو به خوزستان پرداخت و نوشت: بازهم خوزستان دچار بحران انرژی شد.بسیاری از شهرستان های استان خوزستان روز گذشته گرفتار قطعی برق شدند .در پي بروز گرد و غبار و مه شديد كه باعث قطعي آب و برق در برخي شهرستان هاي خوزستان شد ، حمید چیت چیان وزير نيرو و مديران ارشد صنعت برق عازم اين استان شدند و ضمن بررسی وضعیت پیش آمده ، از مرئدم خوزستان عذرخواهی کردند.

 

بحران در سرزمين نفت

"بحران در سرزمين نفت" تیتر اصلی روزنامه اعتماد است که ضمن ارائه گزارشی از وضعیت خوزستان ،مصاحبه ای با چند نفر از شهروندان انجام داده است.  در این گزارش آمده است : اهواز، ‌تنها شهري نبود كه قطعي آب و برق را تجربه كرده‌بود. شادگان نيز مانند اهواز و ٩ شهر ديگر، ‌از نيمه‌هاي جمعه شب با قطعي آب و برق مواجه شده‌بود. رييس شوراي شهر شادگان از مشكلات اين شهر به «اعتماد» مي‌گويد: مشكلي كه در شهرها پيش آمد فقط مشكل آب و برق نبود، ‌به تبع آن اينترنت هم قطع شد و عابربانك‌ها هم دچار اختلال شدند. امروز زندگي فلج شده‌ بود.  به گفته وليد آل‌بوناصر، اداره برق شادگان اعلام كرده شنبه شب هم اين شهر با قطعي برق مواجه خواهد شد.

او در ادامه مي‌گويد: ممكن است اين قطعي برق شنبه شب براي بقيه شهرها هم باشد. قطعي آب هم مشكل ديگري بود كه با آن مواجه بوديم. در شهر شادگان به خاطر افت فشاري كه دارد هميشه از پمپ آب استفاده مي‌كنيم، لذا با قطعي برق، آب هم قطع مي‌شود. با اين روند احتمال دارد ادارات و مدارس هم در يكشنبه تعطيل شوند. اطلاع‌رساني صداو سيما از طريق پيامك آن هم ساعت ٦ صبح بوده كه ديرهنگام بود و كسي متوجه تعطيلي مدارس نشد.



انتشار مصاحبه نماینده اهواز در روزنامه کیهان

روزنامه کیهان نیز البته با اولویتی درجه چندمی به معضل خوزستان پرداخته و مصاحبه ساری نماینده اهواز را منتشر کرده است. 

این روزنامه در مطلبی نوشت: رطوبت و گرد و خاک آب و برق 11 شهر خوزستان را قطع کرد. در ادامه این مطلب سخنان نماینده مردم اهواز در مجلس منعکس شده که گفته است: سیستم‌های برق در هر کجای دنیا اگر با این وضعیت ریزگردها مواجه شوند، برق قطع می‌شود، چون سطح عایق محفظه‌ها در برابر ریزگردها «کم» و در نتیجه برق قطع می‌شود.




وضعیت گِلی در خوزستان

وضعیت گِلی در خوزستان ، عنوان تیتر دوم روزنامه جام جم است. در مطلبی که در صفحه شهرستان های این روزنامه منتشر شده ، آمده است: برای دومین بار در بهمن‌ماه جاری، مخلوط شدن رطوبت و گردوخاک باعث اختلال در سامانه‌های تولید برق خوزستان و بخصوص شهر اهواز شد و به دنبال آن آب شهر قطع و سامانه‌های مخابراتی از کار افتاد تا وضعیت برای این استان و مردم آن بار دیگر ویژه شود.

 


خوزستان خانه نشین شد

روزنامه وقایع اتفاقیه نیز تیتر جالبی را برای بحران خوزستان در نظر گرفت و نوشت: "خوزستان خانه نشین شد". این روزنامه به علل و عوامل شکل گیری بحران اخیر خوزستان پرداخت است. وی در مطلبی به نقل از استاندار نوشت: هیچ وقت این میزان گرد و خاک را تجربه نکرده بودیم.



12 ساعت در شرایط جنگی

12 ساعت در شرایط جنگی تیتر اول روزنامه هفت صبح است. این روزنامه در چند مطلب به قطعی آب و برق خوزستان اشاره کرده و نوشته است که خوزستانی ها به ستوه آمدند. 

دیگر روزنامه های سراسری از جمله روزنامه همدلی ، همشهری ، خراسان ، خبر جنوب و ... نیز در مطالب و گزارش های مفصل به بحران اخیر خوزستان پرداخته اند. 







comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
comment
1
0
comment همین الآن خبر رسید برق مسجدسلیمان و بندر امام هم قطع شد. خوزستان چه خبر است؟ نکند ترامپ حمله کرده و دارند از تکنولوؤی جنگی جدید بطور آزمایشی استفاده میکنند؟
پاسخ ها
comment
رحیم
| United States |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
comment
comment خیر قربان
مسئولین بی مسئولیت امور استان و بخش های مرتبط با این معضل خوزستان را در دست گرفته اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار