اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
معاون عمرانی استاندار خوزستان: 30 هزار هکتار کانون‌های گرد و غبار خوزستان فوق بحرانی است / یکی از دلایل وجود مدیران ناکارآمد دخالت برخی افراد است
اینکه عده ای استاندار را مقصر بدانند و تخریب کنند درست نیست. با این کار در واقع اصل را رها کرده ایم و به فرع می چسبیم.
  

نشست بررسی بحران زیست محیطی خوزستان و راهکارهای برون رفت از آن ، در تحریریه پایگاه خبری شوشان با حضور فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان ، جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز ، گلمرادی نماینده ماهشهر و هندیجان ، دکتر مهدی قمیشی مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست ، دکتر جعفری استاد دانشکده کشاورزی ملاثانی ، دکتر مهران افخمی فعال و صاحب نظر محیط زیست ، سید صدرالدین مرتضوی دبیر مجمع اصلاح طلبان خوزستان ، سید رضا طباطبایی عضو جمعیت توسعه سیاسی استان و همچنین با حضور جمعی از فعالان عرصه رسانه برگزار شد.  

در گزارش کامل شوشان با عنوان همگرایی و نگاه فراجناحی برای عبور از بحران ، متن کامل این گزارش آمده و در ذیل نیز سخنان هر یک از مدعوین به صورت مجزا منتشر می شود:

 هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: فارغ از همه حاشیه ها باید به بیان اصل موضوع و نحوه مقابله با ریزگردها پرداخت. موضوعات و مباحثی همچون تاریخچه پدیده ریزگردها ، مدیریت مقابله با آن ، تکنولوژی حاکم برای کاستن از کانون های ریزگردها ، نتایج و پیامدهای پدیده گرد و غبار و .... از جمله موضوعاتی است که پرداختن به آن موجب ملموس تر شدن مباحث می شود.

فرامند هاشمی زاده گفت: شاید در طول 12 سال گذشته که خوزستان درگیر پدیده گرد و خاک بوده ، چنین حساسیتی در مسئولین ارشد و وزارتخانه ها برای مقابله با آن ، ایجاد نشده بود. حتی در سال 93 که خوزستان با طوفان های چند روزه گرد و خاک روبرو شد ، این چنین موجب توجه مسئولین و اتخاذ تصمیمات علمی و عملی برای مقابله با آن شاهد نبودیم. 

وی افزود: اخیرا تصمیمات ویژه ای پس از نشست جهانگیری معاون اول رییس جمهور  برای مقابله با این پدیده گرفته شد و وزارت جهاد کشاورزی با ابلاغ رییس جمهور به عنوان متولی اصلی مقابله با کانون های ریزگردی خوزستان شناخته شد. 

فرامند هاشمی زاده با اشاره به تصمیمات دیگر هیات دولت پس از بحران اخیر ، گفت: دولت ردیف اعتباری ویژه ای در برنامه برنامه ششم توسعه به صورت مستمر و در یک بازه زمانی 10 ساله در نظر گرفت و مقرر شد عملیات اجرایی آن به شکل ضربتی و با فوریت انجام شود. بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی، علاوه بر وظایف ذاتی خود در بیابان زدایی، به عنوان مسئول و متولی طرح مهار ریزگردها انتخاب شد. همچنین در همین جلسه، وزارت جهاد کشاورزی ستادی با عضویت معاون این وزارتخانه، نماینده وزارت نیرو و استاندار خوزستان برای پیگیری این موضوع تشکیل داد.

هاشمی زاده با اشاره به اینکه این مصوبات در سه بخش در حال پیگیری است اضافه کرد: در بخش ابنیه به منظور احداث انهار و ساخت انواع پل و کانال به منظور آبرسانی به کانون‌های بحران تعیین شد. وی تصریح کرد: مهار ریزگردها در 2 بخش بیابان زدایی و مقابله با بیابان زایی انجام می‌شود که علاوه بر کنترل بیابان‌ها، زمین‌هایی که در حال تبدیل شدن به بیابان هستند نیز در برنامه قرار داند.

وی با بیان اینکه 30 هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار در استان فوق بحرانی است اظهار کرد: این کانون‌ها در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر و هندیجان قرار دارد که به عنوان اولویت نخست مهار کانون‌ها در برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

هاشمی زاده اضافه کرد: این کانون‌ها پیش از این آبگیر بوده، اما سیلاب‌هایی که در گذشته در نهر کوپال، نهر مالح و نهر بحره به سمت این اراضی جریان داشت به دلیل خشکسالی، سدسازی و ساخت و ساز مختلف و تصرفات صنعتی، چندین سال است که قطع شده، علاوه بر این حقابه تالاب‌های استان نیز کاهش شدیدی داشته و این مسایل باعث شده این زمین‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات کانون‌های گرد و غبار به پایان رسیده و مساحت آنها تعیین شده است و مطیعی مدیرکل جدید منابع طبیعی استان علاوه بر وظایف خود در این اداره کل، به عنوان مسئول ویژه بیابان زدایی در این کانون‌ها نیز انتخاب شده است.

هاشمی زاده اظهار کرد: جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها به عنوان مسئول تأمین نیازهای این کارگروه و پشتیبان و بخشنده معاون دیگر این وزارتخانه به عنوان هماهنگ کننده انتخاب شده‌اند. به گفته وی، البته بخشی از اقدامات قبل از تشکیل این کارگروه انجام شده اما با آغاز کار این کارگروه وزیر جهاد کشاورزی نیز از کانون‌های گرد و غبار در استان بازدید کرده است.

جانشین استاندار خوزستان در ستاد بحران با اشاره به دو سفر وزیر نیرو در روزهای اخیر و حضور معاونان وی در استان، گفت: در جلساتی که تشکیل شد قرار شده که اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حل مشکل برق استان انجام شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌های کوتاه مدت مقرر شده است که شست‌وشوی مقره‌های برق و تأسیساتی که آلوده به گرد و خاک شده و در زمان بارندگی و افزایش رطوبت هوا دچار مشکل می‌شوند، انجام گیرد که این اقدام بر اساس گزارش‌هایی که شرکت‌های برق داده‌اند در حال اجراست.

هاشمی‌زاده اضافه کرد: به دلیل رسوب بسیار شدید ناشی از گرد و خاک روی تجهیزات و خطوط و ایستگاه‌ها و نقش فوق‌العاده منفی آن در ایجاد اختلال در شبکه برق، شست‌وشوی تأسیسات، خارج از توان محلی است؛ بنابر این برای حل این مشکل وزارت نیرو بسیج شده و تاکنون 20 دستگاه شست‌وشوی مقره برق وارد استان شده‌اند.

 بحران اخیر معلول سال ها بی توجهی بود

معاون عمرانی استاندار در ادامه با اشاره به تلاش مسئولین خوزستان برای رفع بحران ، گفت: حادثه ای اتفاق افتاده که معلول سال ها بی تفاوتی بوده است. اینکه عده ای شریعتی استاندار را مقصر بدانند و تخریب کنند درست نیست. با این کار در واقع اصل را رها کرده ایم و به فرع می چسبیم.

هاشمی زاده با اشاره به تجمعات اخیر مردم گفت: ایجاد حساسیت در مسئولین خوب است. مسئولین از جمله مدیریت ارشد استان ، شبانه روز در حال تلاش هستند و مشکلات را به دولت منتقل کرده اند البته نباید در مدت زمان کوتاه ، انتظار نتیجه گیری مطلوب داشت. استاندار خوزستان نیز بارها اعلام کرده است که مطالبه گری و اعتراض حق مردم است اما در این بین چند نفری هستند که با نیات خاص قصد به انحراف کشاندن تجمعات را داشتند. 

معاون عمرانی استاندار نیاز امروز خوزستان را همگرایی و آرامش خواند و گفت: هر چه آرامش حاکم شود به نفع استان است. با آشفته کردن استان چیزی را نمی توان حل کرد و چه بسا افرادی هم با نیات شخصی پشت این تجمع قرار می گیرند.

یکی از دلایل وجود مدیران ناکارآمد دخالت برخی افراد است

هاشمی زاده معاون استاندار خوزستان  گفت: وقتی وزارت نیرو در یک بازه زمانی کوتاه توانست 14 ژنراتور برق به خوزستان منتقل کند چرا پیش از این کوتاهی کرده بود؟ وقتی یک نفر 12 سال مدیر است و کارآیی ندارد چه کسی موجب عدم عزل این مدیر می شود؟ یکی از دلایل وجود مدیران ناکارآمد ، دخالت ها و فشار افرادی است که در عزل و نصب ها بر مدیران تصمیم گیر وارد می کنند. 

وی افزود: استاندار برای تغییر یک مدیر از همه طرف تحت فشار قرار می گیرد. به همین دلیل برخی مدیران ناکارآمد هنوز بر صندلی مدیریت تکیه داده اند. 





برچسب ها: خوزستان ، بحران ، شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار