اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
سید رضا طباطبایی عضو جمعیت توسعه ی سیاسی خوزستان:
برخی از کسانی که صاحب تریبون هستند و اکنون اعتراض می کنند وقتی به مواضع گذشته شان رجوع می شود باید به صداقت شان شک کرد
 
نشست بررسی بحران زیست محیطی خوزستان و راهکارهای برون رفت از آن ، در تحریریه پایگاه خبری شوشان با حضور فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان ، جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز ، گلمرادی نماینده ماهشهر و هندیجان ، دکتر مهدی قمیشی مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست ، دکتر جعفری استاد دانشکده کشاورزی ملاثانی ، دکتر مهران افخمی فعال و صاحب نظر محیط زیست ، سید صدرالدین مرتضوی دبیر مجمع اصلاح طلبان خوزستان ، سید رضا طباطبایی عضو جمعیت توسعه سیاسی استان و همچنین با حضور جمعی از فعالان عرصه رسانه برگزار شد.  

در گزارش کامل شوشان با عنوان همگرایی و نگاه فراجناحی برای عبور از بحران ، متن کامل این گزارش آمده و در ذیل نیز سخنان هر یک از مدعوین به صورت مجزا منتشر می شود:
 
سید رضا طباطبایی عضو جمعیت توسعه ی سیاسی  خوزستان گفت: پدیده ای که در خوزستان اتفاق افتاده قطعا در نقاط مختلف دنیا هم به نوعی روی داده است. این پدیده در عین آسیب زا بودن ، خیلی هم پیچیده نیست.  قطعا به لحاظ کارشناسی ، اجرایی و علمی راه حل های شناخته شده ای دارد. فارغ از اینکه هزینه اش چقدر است، قابلیت اجرا دارد و چقدر موفقیت آمیز است و... این ها مباحث تخصصی است که قابل دستیابی است.

وی افزود: بحث من ، نوع نگاهی است که در کشور و در ساختار دولت و حاکمیت  به پدیده محیط زیست وجود دارد و از گذشته های دور حتی قبل از انقلاب وجود داشته و پس از انقلاب نیز تشدید شده است. در دهه اول انقلاب به دلایل اینکه حکومت برآمده از انقلاب بود و جنگ نیز شد ، شاید نیاز به ضرورت حفظ محیط زیست چندان احساس نمی شد و همیشه در دکترین فکرین متولیان امر در ساختار نظام و دولت  به محیط زیست به عنوان یک کالای لوکس و فانتزی نگاه می شده است. این درست نقطه مقابل نگاه کشورهای اروپایی و یا آمریکا به این مقوله است و به محیط زیست به عنوان پایه حیات بشری نگاه می شود.

سید رضا طباطبایی افزود: نگاه متولیان امر به محیط زیست تا امروز ادامه دارد ، هر چند در مقطعی این نوع نگاه تعدیل شد اما با گام های بسیار کند پیش رفت. 

عضو جمعیت توسعه ی سیاسی  خوزستان ادامه داد:  در مورد پدیده ای که امروز در خوزستان اتفاق افتاده و عمر نزدیک به 14 ساله دارد ،  یک مشکل عمده وجود دارد و آن مشکل این است که نگاه دلتمردان به پدیده ریزگرد و محیط زیست نگاه ملی نبوده است و به این پدیده و مشکل به عنوان پدیده و مشکلی محلی نگاه شده که در بخشی از کشور ایجاد شده است.

وی گفت: در مقطعی از جمله هشت ساله دولت های نهم و دهم اساسا به پدیده ریزگردها توجه نشد و در نتیجه ی خشکسالی ها و طرح های غیرکارشناسانه انتقال آب و... کانون های ریزگردها تشدید شد. 

سید رضا طباطبایی  گفت: خشک شدن تالاب ها به دلیل پروژه های نفتی که در دولت های نهم و دهم انجام شد از دیگر عوامل تشدید کانون های ریزگرد در استان است که در آن زمان با توجه به درآمدهای ارزی زیاد حاصل از فروش نفت ، این امکان بود حداقل کاری صورت بگیرد که امروز مشکلات کمتر می شد.

عضو جمعیت توسعه ی سیاسی  خوزستان گفت: در دولت روحانی نگاه به محیط زیست تغییر کرد و به این امر توجه شد منتها همچنان به پدیده ریزگردها به عنوان مشکل منطقه ای و محلی نگریسته شد. با این دید مشکلات برطرف نخواهد شد. 

وی گفت: بحث ریزگردها نه توسط استانداری ، نه کشاورزی و نه محیط زیست و منابع طبیعی قابل حل نیست. نگاه منطقه ای و محلی به پدیده ریزگردها باید به نگاه ملی تبدیل شود.  باید پذیرفت این مشکل یک مشکل ملی است نه محلی.

طباطبایی با اشاره به راه حل مقابله با این پدیده گفت: با نگاه ملی و در سطح عالی نظام  کمیته ای متشکل از وزارت نفت ، وزارت نیرو ، وزارت کشاورزی ، محیط زیست ، استانداری خوزستان و یک نفر از مجمع نمایندگان با ماموریتی که رییس جمهور ابلاغ می کند و همچنین با بودجه ای معین از همان محلی که اعتبار طرح 550 هزار هکتاری تعیین شد ، تشکیل شود و در دل این کمیته طرح های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اجرا شود. 

وی با اشاره به تجمع مردم در روزهای اخیر و اینکه تجمع و اعتراض حق مردم است و باید از آن استقبال مرد ، گفت:  تجمع حق مردم است و هیچ کس مدافع این وضعیت پیش آمده در خوزستان نیست.  مردم نیز حقیقا دولت ها را پیکره واحدی می بیند و کاری ندارند که قبلا چه کسی در راس دولت بوده و حالا چه کسی است.  منتها این وسط برخی از متولیان و برخی از کسانی که صاحب تریبون هستند و اکنون اعتراض می کنند وقتی به مواضع گذشته شان رجوع می شود باید به صداقت شان شک کرد. این اتفاق مربوط به امروز و دیروز نیست اما نوع بیان و شعارهای عده ای آدمی را به شک وا می دارد که آیا این گفته ها و اعتراض شان از روی صداقت و درد مردم است یا نگاه های دیگری وجود دارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار