اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
مصطفی معین وزیر علوم دولت سازندگی و اصلاحات در خوزستان : نیاز به همبستگی و آشتی ملی داریم / در برخورد با فسادها نگاه عادلانه و یکسانی وجود ندارد /10 سال مشمول مهرورزی دولت مهرورزان شدم / انتخابات سال 84 عادلانه نبود / به انتخابات آینده خوشبین هستم / ترامپ یک فرصت برای ایران است
انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سه شنبه شب در تالار شهدای علوم پزشکی...




شوشان: انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سه شنبه شب در تالار شهدای علوم پزشکی میزبان مصطفی معین وزیر علوم دولت های سازندگی و اصلاحات با محوریت "ایران بعد از هاشمی، آشتی ملی، 88 روز تا انتخابات و پرسش و پاسخ دانشجوی" بود.

10 سال مشمول مهرورزی دولت مهرورزان شدم!

به گزارش شوشان ، وزیر علوم دولت های سازندگی و اصلاحات با ابراز خوشحالی از حضور مجدد در خانواده دانشگاه گفت: 10 سال مشمول مهرورزی دولت مهرورزان شدم و اجازه ورود و صحبت در دانشگاه ها را نداشتم ولی خوشحالم که بعد از یک سال کارشکنی توانستم به خوزستان بیایم و در جمع خانواده دانشگاهی حضور یابم.

همدردی با مردم خوزستان در بحران اخیر

مصطفی معین با ابراز هم دردی با مردم خوزستان در مبحث ریزگردها گفت: به عنوان یک کنشگر مدنی، پزشک، شهروند و فعال سیاسی با مردم خوزستان همدردی می کنم چراکه امنیت زیست محیطی شان سال‌ها مورد تهدید قرار گرفته است. وی ادامه داد: مسائل زیست محیطی با کسی تعارف ندارد و اقشار آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان، بیماران ریوی و قلبی در معرض جدی ترین خطرها قرار دارند.




جامعه ای مصرف گرا هستیم

وی در زمینه مسائل زیست محیطی در ایران افزود: مساله فقط محدود به خوزستان نمی شود بلکه در استان‌های غربی و استان سیستان و بلوچستان نیز همین گونه است و بسیاری از شهرهای صنعتی امروزه با آلاینده‌ها درگیر هستند. معین اضافه کرد: خیلی ها تصور می کنند که سهم کشورهای جهان سوم در آلودگی اتمسفر پایین است ولی باید اعتراف کرد که به سهم خودمان به تناسب جمعیت و تولید ، بیشترین آلودگی را تولید کرده ایم چرا که ما جامعه ای مصرف گرا هستیم به عنوان مثال یک درصد جمعیت دنیا هستیم ولی 5/2 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنیم، لذا لازم است فرهنگ ما تغییر کند.

نخبگان بی تفاوتی و بی مسئولیتی را کنار بگذارند

وزیر علوم در دولت اصلاحات ، اصلاح الگوی زندگی را ضروری برشمرد و افزود: باید نخبگان بی تفاوتی و بی مسئولیتی را کنار بگذارند و پیشگام اصلاح الگوی زندگی در کشور شوند، در حال حاضر یک سوم از جمعیت کشور دانش آموخته دانشگاه ها هستند و بخشی دیگر از جامعه را اساتید دانشگاه، معلم ها و .. تشکیل داده است که می توانند در ارائه سبک زندگی موفق فعال شوند.

سهم نخبگان در رفع مشکلات کشور

معین افزود: فعال شدن انجمن های مردم نهاد در این زمینه به معنای رفع مسئولیت از دولت نمی باشد بلکه باید هر کسی با توانایی هایی که دارد با مردم گفتگو کند و گرنه تا آخر دنیا وضع کشور همین جوری خواهد ماند. وی ادامه داد: درست است که حکومت باید از نخبگان تشکیل شود تا مشکلات برطرف شود ولی نباید از سهم دانشگاه و نخبه ها در مقابله با معضلات مهم کشور و چالش های منطقه ای با رویکرد های علمی و اصلاح طلبی فراموش شود.

نیاز به همبستگی و آشتی ملی داریم 

به گزارش شوشان ، وزیر علوم دولت های سازندگی و اصلاحات با بیان آنکه در سرمایه های اجتماعی جزو رتبه های آخر دنیا هستیم گفت: در حال حاضر ملت، دولت و روشنفکرها با هم ارتباط ندارند و در این زمینه نیاز به همبستگی و آشتی ملی داریم. در این زمینه بهتر است با واژه ها بازی نکنیم چرا که مسائل حل نمی شود.

رشد و تولید علمی به تنهایی فایده ای ندارد

معین رشد و تولید علمی کشور را مربوط به دوران وزارتش در دولت سازندگی و اصلاحات دانست و افزود: زیرساخت های تولید علمی و گسترش دانشگاه ها در دولت های قبلی فراهم شده بود و در دولت آقایان مهرورز فقط از آن بهربرداری شد و استاد و دانشجو را ستاره دار کردند. وی ادامه داد: رشد و تولید علمی به تنهایی فایده ای ندارد بلکه باید این تولید علمی بتواند اثراتش را در اقتصاد و سیاست نشان دهد که این امر به دلیل پایین بودن سرمایه اجتماعی در کشور محقق نشد.




در برخورد با فسادها نگاه عادلانه و یکسانی وجود ندارد

وی کشور را دچار مشکلات متعدد زیست محیطی، بیکاری و فسادهای کلان توصیف کرد و افزود: در برخورد با فسادها نگاه عادلانه و یکسانی وجود ندارد بلکه جناحی برخورد می شود. اختلاس 3 هزار میلیاردی آقازاده فراموش می شود ولی حقوق های نجومی پررنگ می شود.

پیشتازی دانشگاه در انتخابات

معین در پایان بخش اول صحبت های خود به پیشتازی دانشگاه در انتخابات و عرصه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در همه انتخابات گذشته به جز دوره 84 ، دانشگاه پیشتاز این عرصه بوده است و در فرایند دموکراتیزه شدن کشور نقش اساسی داشته است که باید ادامه پیدا کند. وی ادامه داد: در حال حاضر کشور دچار مشکلات متعددی از جمله مشکلات معیشتی، آسیب های اجتماعی، اعتیاد، حاشیه نشینی و .. است و نیاز به پیشتازی دانشگاهیان در آگاهی بخشی احساس می شود.

پرسش و پاسخ دانشجویی

در بخش دیگر این نشست ، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. معین در پاسخ به دانشجویی که عقیده داشت مخالف آشتی ملی هستم چرا که در اواخر سال 88 میرحسین موسوی با سفر به آمریکا خواهان تحریم ایران شد و در اعتراضات 88 یک بسیجی را آتش زدند، گفت: جلسه سالم و خوبی است که همه حق صحب دارند هر چند با نظر همدیگر موافق نباشیم. 

وی افزود: شناخت من از میر حسین موسوی بیشتر از شماست و تا جایی که اطلاع دارم سفری به آمریکا نداشت. همچنین نباید سه نفری که در کهریزک به ناحق کشته شدند و همه تایید کردند فراموش شود. معین ادامه داد: اخلاقی ترین کاندیدی که در سال 88 در مقایسه با آقای مهرورز پوپولیست در صحنه انتخابات حضور داشت موسوی بود و نباید حق افراد ضایع شود.

ایجاد بحران در هر 9 روز یک بار 

این استاد دانشگاه در پاسخ به دانشجویی درباره اتفاقات انتخابات سال 84 و چگونگی منجر شدن آن به نتیجه نهایی و پیروزی اصولگرایان توضیح داد: اصلاح طلبان در آن زمان هیچ نوع سازمان دهی منسجمی نداشتند زیرا رییس دولت اصلاحات به خاطر رئیس جمهور بودن و محدودیت های قانونی نمی توانست مانند سال 1392 و 94 انتخابات را مدیریت کند.

وی افزود: همچنین به خاطر ایجاد بحران در هر 9روز یک بار در دولت اصلاحات از سوی گروه های رقیب، مردم دچار سرخوردگی شدند و میزان مشارکت بسیار پایین بود.

هر کسی به جای احمدی نژاد در مقابل هاشمی قرار می گرفت باز هم او برنده می‌شد

مصطفی معین افزود: اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت رای به تحریم انتخابات داد چرا که استدلالشان بر آن بود که در هر صورت هاشمی پیروز انتخابات می‌شود و ما فقط نقش ابزار را خواهیم داشت اما تحلیلشان کاملا اشتباه بود زیرا در آن زمان به خاطر فضایی که وجود داشت هر کسی به جای احمدی نژاد در مقابل هاشمی قرار می گرفت باز هم او برنده می‌شد و هر کسی به جای هاشمی در مقابل احمدی نژاد قرار می گرفت برنده انتخابات بود.

 


انتخابات سال 84 عادلانه نبود

معین در ادامه افزود: انتخابات سال 84 عادلانه نبود و برنامه های چند لایه ای برای آن تدارک دیده بودند. در همین زمینه من، هاشمی و کروبی به نتایج اعتراض کردیم که جوابی به آن داده نشد.
به انتخابات آینده خوشبین هستم

معین در مورد انتخابات 96 نیز گفت: به انتخابات آینده خوشبین هستم، اتفاقاتی که در انتخابات قبل افتاده است یک روند به صورت تکامل را نشان می دهد و نقطه شروع آن به سال 1376 باز می‌گردد هرچند در سال 1384 ناکام ماند اما در سال 1388 الهام بخش شد و درسال 1392 و سال 94 با همه رد صلاحیت های انجام شده ، به بار نشست.

بحث ستاره دار شدن دانشجویان

وزیر علوم دولت های سازندگی و اصلاحات در پاسخ به شروع ستاره دار کردن دانشجویان از دوران وزارتش گفت: می گویند اگر می خواهی دورغی بگویی آنقدر بزرگ باشد تا همه باور کنند. در مناظره های 88 احمدی نژاد به میرحسین موسوی گفت که رفیق شما دانشجویان را ستاره دار کرد. بلافاصله حلقه معین تشکیل جلسه داد و جوابیه ای به صدا و سیما ارسال کرد که متاسفانه قرائت نشد و در روزنامه های همان روز به چاپ رسید.

معین ادامه داد: ستاره دار بودن دانشجو در زمان ما مربوط به تکمیل پرونده های ناقص بوده است ولی در زمان دولت مهرورز در شهریور 84 حدود 1000 نفر ستاره دار و از دانشگاه اخراج شدند، شما می توانید از کسانی که اخراج شدند حقیقت را بپرسید.

 


مگر قانون اساسی از تجمع ها حمایت نمی کند؟

وی  در مورد دیدگاه حاکمیت و نظر خودش در وقوع حوادث سال 88 و آشتی ملی گفت: از سال 82 که از سیستم بیرون آمده ام با هیچ دولتی ارتباط نداشتم. در مورد تجمعات سال 88 می توان گفت که یک جمعیت 3 تا 5 میلیون نفری راهپیمایی سکوت کردند و نیازی به برخورد نبود. مگر قانون اساسی از تجمع ها حمایت نمی کند، مگر کشوری مانند سوئیس برای هر کاری رفراندوم برگزار نمی کند؟

باید دو طرف محاکمه می شدند

معین اضافه کرد: همان طور که در مجلس سوم بعضی از حوزه ها بازشماری شدند در این مورد هم می شد که بازشماری آرا صورت بگیرد. همچنین در اولین فرصت باید دادگاهی عادل با حضور هیات منصفه تشکیل می شد و دو طرف محاکمه و به مردم اعلام می شد. اگر میرحسین موسوی مجرم شناخته می شد قبول می کرد. معین ادامه داد: راه حلهای یک طرفه همراه با خشونت جوابگو نمی باشد و باید از تجارب اتفاق افتاده، مانند همین فوت آقای هاشمی و برخورد مردم عبرت گیری شود.

تاثیر ترامپ بر اوضاع ایران و آینده اصلاح طلبان

وزیر علوم در دولت اصلاحات ، درباره تاثیر ترامپ بر اوضاع ایران و آینده اصلاح طلبان بعد از هاشمی گفت: ما خودمان صادر کننده پوپولیست و افراطی گری هستیم و می دانیم با انتخاب این فرد مشکلات آمریکا بیشتر می شود و دولت آمریکا تضعیف می شود و دنیا به سمت چند قطبی شدن پیش خواهد رفت.

ترامپ یک فرصت برای ایران است

وی گفت: ترامپ در شروع به کار دولتش هفت کشور مسلمان را از ورود به آمریکا منع کرد و دنیا را مقابل خود قرار داد برای همین اگر در ایران عقلانیت و تدبیر وجود داشته باشد نه تنها کشور را خطری تهدید نمی کند بلکه به عقیده من این یک فرصت هم محسوب می‌شود.

معین با اشاره به وضعیت ایران پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: با هاشمی سالهای سال همکاری نزدیک داشته ام، به نظر من هاشمی هوش سیاسی خوبی داشت و از انعطاف پذیری خوبی در برابر حوادث برخوردار بود.

معین بیان کرد: سال 92 هاشمی با خلوص نیت جلو آمد و آبرویش را برای بازگشت تعادل به کشور گذاشت، ولی با رد صلاحیتش تنها آبرویش چند برابر شد و در تشییع جنازه مردم برایش سنگ تمام گذاشتند. 

هاشمی شخصیتی فراجناحی داشت

وزیر علوم دولت های سازندگی و اصلاحات در پایان افزود: هاشمی هیچ گاه مدعی اصلاح طلبی نبود و ما نیز این ادعا را نکردیم بلکه شخصیت فراجناحی داشت و تفکرش به ما نزدیک بود. هاشمی در 10 سال اخیر مقبولیتش بیشتر و به واقعیت نزدیک بود، در واقع هاشمی اعتقاد واقعی به دموکراسی پیدا کرده بود و بیشترین استفاده از واژه دموکراسی را در سال های اخیر کرده است.

















































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار