اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
رئیس‌جمهور می‌تواند با شیوه مناسب، اطمینان‌بخش و اعتمادساز وضعیت را برای مردم تشریح کند و با قول‌هایی عملی مردم را قانع کند...
محمد کیانوش‌راد 

میزان ریزگردها در استان خوزستان این بار به‌قدری افزایش یافته که موجب قطع آب و برق در بخش‌های مختلفی از این استان شده است. هرچند وزرای دولت در این استان حضور یافتند تا مشکلات تاسیساتی به سرعت رفع شود، اما تحت چنین شرایطی سفر رئیس‌جمهور به خوزستان از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

نخستین اهمیت به حضور شخص دکتر روحانی برمی‌گردد که براي دلجویی و حل مشکلات راهی خوزستان می‌شود و این موضوع برای مردم نیز مایه دلگرمی خواهد بود. در واقع اگرچه در بحبوحه هجوم ریزگردها رئیس‌جمهور به دلیل سفر خارجی این فرصت را نیافت که به خوزستان برود، اما حضور او به فاصله‌ای اندک نشان از عزم جدی روحانی برای ریشه‌‌یابی و تلاش برای حل مشکل است. اما جدای از این باید گفت این استان به دو راهبرد کوتاه‌مدت و بلندمدت نیاز دارد.

در برنامه‌های کوتاه‌مدت باید مواردی چون تضمین عدم بروز اشکالات فنی در تاسیسات آب‌و‌برق و پیش‌بینی لازم جهت فعالیت تصفیه‌خانه‌های تامین آب شهری رعایت شود. اما در بلند‌مدت باید ریشه‌یابی و برخورد علمی با پدیده ریزگرد‌ها در دستور کار قرار گیرد. اقداماتی مانند شناسایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد، احیای تالاب‌ها، بیابان‌زدایی و نهال‌کاری باید اولویت‌های دولت در مواجهه با ریزگردها باشد. البته موضوع ریزگردها تنها مشکل خوزستان نیست.

 این استان کارگاه بزرگ فعالیت اقتصادی کشور است، دغدغه‌ بیکاری باید برطرف شود و حتی افرادی از سایر نقاط کشور جذب بازارهای کار در خوزستان شوند. آنچه تا به امروز درباره این استان انجام شده، ارتباط چندانی با مسائل و مصائب مردم ندارد. یکی از وعده‌هایی که آقای روحانی به مردم خوزستان دادند، عدم انتقال آب به خارج از این استان بود؛ مگر در مواردی برای تامین آب آشامیدنی سایر استان‌ها. آب مورد نیاز کشاورزی و به‌ویژه آب آشامیدنی هنوز در بخش‌های مختلفی از خوزستان با مشکل مواجه است. علاوه بر روستاهای مختلف، حتی دو شهر آبادان و خرمشهر نیز از این معضل رنج می‌برند.

در روستاهای شمالی استان در مناطقی اطراف ایذه و مسجد‌سلیمان، درحالی که دوسد کارون۴ و سد مسجدسلیمان را در کنار خود دارند، از آب آشامیدنی مناسبی برخوردار نیستند. بنابراین باید درباره بهبود شرایط آبرسانی نیز که چندین سال است خوزستان مشکلاتی در این زمینه دارد، به مردم اطمینان داده شود. ضرورت دارد دو طرح بزرگ نیشکر و سدگتوند نیز مورد بازبینی کارشناسی قرار بگیرند و روند اجرای این دو طرح با مصادیق زیست‌محیطی سنجیده و بازنگری عالمانه شوند. به نظر می‌رسد حضور دکتر روحانی در خوزستان بعد از شرایط سختی که مردم این استان تحمل کرده‌اند، نشان از عزم جدی دولت دارد تا رویه‌ای که سال‌ها درباره این استان پی‌گرفته شده، تغییر کند.

رئیس‌جمهور می‌تواند با شیوه مناسب، اطمینان‌بخش و اعتمادساز وضعیت را برای مردم تشریح کند و با قول‌هایی عملی مردم خوزستان را قانع کند که دولت یازدهم با تمام توان در کنار آنها قرار دارد تا وضعیت در این استان بهبود یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار