اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
به مناسبت هفتم اسفند ماه / بازخوانی دهمین دوره انتخابات مجلس در خوزستان / از رد صلاحیت گسترده تا پیروزی لیست امید / اکثریت ِ اصولگرا و دستاورد لیست امید در خوزستان
شکست ژنرال ها ؛ فارغ از اینکه لیست امید در خوزستان پس از ماراتن انتخابات و راهیابی به مجلس ، فرجامش چه شد ، "شکست ژنرال ها" شاید بهترین تعبیری ست...


شوشان: شکست ژنرال ها ؛ فارغ از اینکه لیست امید در خوزستان پس از ماراتن انتخابات و راهیابی به مجلس ، فرجامش چه شد ، "شکست ژنرال ها" شاید بهترین تعبیری ست که می توان برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان به کار برد ؛ کلمات و جملاتی که سه روز قبل از مرحله دوم انتخابات سید جابر موسوی رییس ستاد اصلاح طلبان خوزستان در مناظره با جعفر فلسفی سخنگوی ائتلاف اصولگرایان بر زبان جاری کرد.

وی در آن مقطع زمانی ، در مناظره ای که در دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا برگزار شد ، با انتقاد از رد صلاحیت گسترده چهره های شاخص اصلاح طلبان گفت که در این انتخابات ژنرال های ما رد صلاحیت شدند و ما با سربازهایمان آمدیم اما جناح رقیب با ژنرال هایش!

گرایش به اصولگرایان معتدل

رد صلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلبان خوزستان از جمله شجاع پوریان ، قبادیان و ... در انتخابات هفتم اسفند ماه ، از جمله مواردی بود که سبب شد اصلاح طلبان دست به دامان اصولگرایان معتدل شوند ؛ اصولگرایانی که بعدها پس از پیروزی نشان دادند که چندان هم به لیست امید پایبند نیستند و در برخی حوزه ها از جمله ماهشهر و مسجدسلیمان پس از ورود به بهارستان ، راه خود را جدا کرده و چندان وقعی نگذاشتند.

علت گرایش اصلاح طلبان به اصولگرایان معتدل 

حمايت اصلاح‌طلبان از برخي اصولگرايان معتدل در قالب لیست امید در انتخابات مجلس ، پرسش‌ها و انتقاداتی را در بدنه اصلاحات به وجود آورد و اين ذهنيت را پديدار كرد كه مرزبندي‌هاي هويتي جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در هم ريخته است. در همین زمینه ، کیانوش راد رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان ، علت چنین گرایشی را ظرفيت نگاه اصلاح ‌طلبانه دانست و در همان زمان در یادداشتی نوشت: رويكرد اصلاح‌ طلبانه فراتر از نگاه تنگ و صرف جناحي است. روش اصلاح گرانه، روشي منعطف در برابر سياست ورزي‌هاي متصلب، مبتني بر نفي مرزبندي‌هاي كاذب، معطوف به ديدن منافع «ديگري» و در يك كلام ترجيح منافع ملي و مردم بر منافع خويش است.

اکثریت ِ اصولگرا و دستاورد لیست امید

در این میان ، آنچه اصلاح طلبان با محوریت لیست امید بر آن تاکید داشتند ، جلوگیری از ورود "افراطی ها" به مجلس دهم بود. هر چند اصولگرایان ، مدعی تصاحب اکثریت کرسی های مجلس در خوزستان شدند اما اصلاح طلبان نیز دستاورد لیست امید در خوزستان را ، عدم راهیابی پایداری ها به بهارستان برشمردند. 

انتخاباتی که به دور دوم کشیده شد

در انتخابات هفتم اسفند، برخلاف نسیم ِ امیدی که در تهران و برخی دیگر از استان ها وزید و لیست امید پیروز ماراتن انتخابات شد اما هیچ یک از کاندیدای آن در خوزستان نتوانستند در مرحله اول وارد بهارستان شوند و انتخابات به دور دوم و اردیبهشت ماه 95 کشیده شد. 
در آن زمان ، شجاع پوریان در مصاحبه ای با شوشان ، نمره لیست امید خوزستان در "مرحله اول" را مردود دانست و گفت که اگر در مرحله ی دوم بتوانیم تمام کاندیداهای اصلاح طلب لیست امید را به مجلس بفرستیم مثل کسی می مانیم که در خرداد تجدید شده ولی در شهریور ماه قبول می شود.

رقابت لیست ها 

مرحله دوم انتخابات مجلس در خوزستان را باید رقابت لیست ها دانست. برخلاف مرحله اول که اصولگرایان به صورت پراکنده وارد معرکه شدند ، اینبار در تصمیمی واحد و با اضافه شدن سید شریف حسینی ، با همه اختلاف نظرها عزم خود را برای ورود به بهارستان جزم کردند. از آن طرف نیز ، لیست امید با همان ترکیب اولیه و با تغییراتی در ستاد انتخابات و گذاشتن دسومی به عنوان رییس ستاد اصلاح طلبان اهواز ، منسجم تر وارد شد.

گردهمایی های بزرگ حامیان دو جناح 

رقابت لیست ها در این مرحله از انتخابات به وزن کشی در تجمعات و گردهمایی های خیابانی کشیده شد. ائتلاف اصولگرایان دو روز پیش از آغاز رای گیری ، تجمعی تحت عنوان  "تجمع 10 هزار نفری اصولگرایان اهواز" با دعوت از چهره ها و شخصیت های استانی و ملی برگزار کردند و شبیب جویجری ، سید شریف حسینی و شکرخدا موسوی سه کاندیدای این ائتلاف ، در میان مردم حضور یافتند .

 اصلاح طلبان خوزستان نیز با محوریت و سخنرانی عارف ، تجمع بزرگی را در امانیه اهواز ترتیب دادند و علی ساری ، همایون یوسفی و الباجی به نشانه اتحاد ، در مقابلی جمعیتی فراگیر ، دستان یکدیگر را بالا برده و بر ضرورت رای لیستی تاکید کردند. 

جنجال لغو همایش ها و سخنرانی ها 

در فاصله مراحله اول تا دوم انتخابات ، چهره ها و شخصیت های ملی از هر دو جناح به خوزستان آمدند که گاهی به دلیل لغو و گاهی نیز به دلیل حواشی ایجاد شده ، جنجال ساز شد. عارف، مطهری ، کواکبیان ، معین ، زاکانی ، حاجی بابایی ، آقاتهرانی و ... از جمله افرادی از هر دو جناح بودند که در اهواز و در حمایت از کاندیداهای خود ، سخنرانی کردند. 

در آن مقطع ، لغو سخنرانی وزیر دولت اصلاحات در اهواز با وجود داشتن مجوز از شورای تامین و سخنرانی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد با وجود عدم مجوز ، برای فرماندار و مقتدایی استاندار وقت ، دردسرساز شد. در حالی که سخنرانی وزیر دولت اصلاحات با وجود داشتن مجوز لغو گردید همزمان سخنراني حاجي بابايي وزیر احمدی نژاد در دولت دهم در حمايت از نامزدهاي اصولگرا بدون داشتن مجوز ، برگزار شد و این برگزاری ، انتقاد فرماندار اهواز را برانگیخت. پس از غیرقانونی خواندن سخنرانی حاجی بابابی ، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان ، فرماندار اهواز را به دروغ گویی متهم کرد !

البته این پایان حواشی نبود. در اردوگاه اصلاح طلبان نیز ، برخی ناهماهنگی ها و اقدامات شورای سیاستگذاری در تعیین نامزد لیست امید در شهرستان ها ، اختلافاتی را موجب شد. از آن جمله ، حمایت شورای سیاستگذاری از طباطبایی در حوزه انتخابیه ایذه و باغملک ، و مخالفت برخی چهره های سیاسی و حمایت از دیگر کاندیدای این حوزه انتخابیه ، موجی از واکنش ها و جدال های جناحی بین فعالین سیاسی را برانگیخت که در نهایت به رویارویی کیانوش راد و برات قبادیان انجامید. 

حضور و ظهور ائتلاف ها

حضور و ظهور ائتلاف ها و حمایت از کاندیداها در این دوره نیز پررنگ بود. برخی ائتلاف ها رنگ قومی به خود گرفت و گاهی نیز سیاسی شد و زمانی هم ترکیبی از این دو .  توحید الصوت ، سراج ، شورای راهبردی فعالان عرب و .... هر کدام با توجه به خط سیاسی و گاه قومی ، لیستی های حمایتی خود را در برهه انتخابات منتشر کردند که بررسی و آسیب شناسی هر کدام ، مطلبی مجرا و مفصل می طلبد. 

با همه حواشی ایجاد شده و شایعات گاه و بیگاه که در مورد جدایی برخی کاندیداها و اختلاف نظر در اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان خوزستان در فضای رسانه ای استان منتشر می شد ، بالاخره در دهمین روز اردیبهشت ، رای گیری دهمین دوره انتخابات انجام شد و در بامداد یازدهم اردیبهشت ، خبر "پیروزی بزرگ لیست امید" در اهواز و برخی شهرستان ها موجی از خوشحالی را در ایجاد کرد که به جشن خیابانی در همان شب در اهواز و برخی شهرستان ها انجامید. در این روز ، همانگونه که رییس ستاد اصلاح طلبان خوزستان گفته بود ، افراد کمتر شناخته شده لیست امید اهواز ، ژنرال های قَدَر اصولگرایان را شکست دادند و راهی بهارستان شدند.

پس از انتخابات و راهیابی 18 نماینده ، نشست شورای اداری خوزستان با حضور نوبخت سخنگوی دولت برگزار شد و مقتدایی استاندار وقت خوزستان ، خود را  "نوزدهمین نماینده خوزستان" خواند که در کنار 18 نماینده دیگر ، همراه و همگام با هم مطالبات استان را پیگیری خواهند کرد ؛ اما عمر استانداری مقتدایی به ماندن به عنوان یار نوزدهم ، کفاف نداد و نمایندگان جدید خوزستان ، در اولین گام ، خود " به نوعی " یار نوزدهم را انتخاب کردند !

آسیب شناسی دهمین انتخابات مجلس در خوزستان و تحلیل رفتاری ِ جناح ها و همچنین نوع نگرش مردم به انتخابات این دوره که رای شان ترکیبی از سیاسی و قومی بود ، مطالب مفصل و تحلیل های متعدد می طلبد که البته در چند ماه گذشته جسته و گریخته ، در شوشان منتشر شده است. این مطلب صرفا بازخوانی کوتاه از روند انتخابات مجلس در خوزستان است....


پوستر لیست امید اهواز


نشست کاندیدای لیست امید با بخشنده 


جلسات ستاد اصلاح طلبان اهواز


پوستر تبلیغاتی ائتلاف اصولگرایان اهواز


تجمع بزرگ اصولگرایان اهواز


سفر عارف به بهبهان و اهواز در حمایت از کاندیداهای لیست امید


تجمع بزرگ اصلاح طلبان اهواز


تجمع بزرگ اصلاح طلبان اهواز



مقتدایی استاندار سابق خوزستان در روز رای گیری


خوشحالی اصلاح طلبان از پیروزی لیست امید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار