اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
دبیرکل حزب ندای ایرانیان: هنوز برخی مدیران احمدی نژادی روی کار هستند/ روحانی وارث ویرانه ای شده بود / با استیضاح جنتی وضعیت فرهنگی کشور دچار سکته شد / از نظر اصولگرایان روحانی انحرافی در اصل انقلاب بود / دولت روحانی وارث دولت فاشیسم نهم و دهم بوده است / جبهه نیروهای مردمی انقلاب به دنبال عدم رای روحانی است / روحانی به همراه تعدادی از ژنرال ها در انتخابات شرکت کند / دو دستگی ها و سهم خواهی ها را از بین ببریم / احتمال رد صلاحیت روحانی کم است
شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان شعبه خوزستان نشستی با موضوع" بررسی عملکرد دولت یازدهم و انتخابات پیش رو" با سخنرانی مجید فراهانی



شوشان: شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان شعبه خوزستان نشستی با موضوع" بررسی عملکرد دولت یازدهم و انتخابات پیش رو" با سخنرانی مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان برگزار کرد. به گزارش شوشان ، دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: در بررسی موضوع نشست دو مبحث مطرح است، یکی بحث تحلیل عملکرد دولت روحانی است و دیگری بازیگران و کنشگران عرصه انتخابات هستند که نتیجه انتخابات را مشخص می کنند.

روحانی وارث ویرانه ای شده بود

فراهانی ادامه داد: روحانی در شرایطی پیروز انتخابات شد که نیاز به تغییر و اصلاح سیاست های گذشته احساس می شد. در این زمینه با برنامه هایی که داشتند و انتقادهایی که متوجه احمدی نژاد کردند، سمبل تغییر شدند و مورد استقبال اصلاح طلبان قرار گرفتند. فراهانی افزود: روحانی وارث ویرانه ای شده بود و بخش اعظم فعالیت هایش بر ساماندهی شرایط گذشته شکل گرفت.



بزرگترین برگ برنده دولت روحانی سیاست خارجی و برجام بوده است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان بررسی عملکرد دولت یازدهم را همانند کارنامه ای دانست که باید به شاخص های مختلف نمره داده شود تا عملکرد دولت در حوزه های مختلف مشخص شود. وی افزود: بزرگترین برگ برنده دولت روحانی سیاست خارجی و برجام بوده است و دولت در این زمینه افتخار آمیز عمل کرده است. هرچند که این سند شاید همه ایده آل ها را نداشته باشد ولی باید قبول کنیم که در عرصه بین المللی باید امتیازی داده شود تا امتیازی گرفته شود، لذا ما در این مذاکرات توانستیم امتیازهای مهمی را با توجه به شرایط کشور کسب کنیم.

در مبحث رکود مشکلات جدی داریم

فراهانی اضافه کرد: در زمینه مسائل اقتصادی اقدامات خوبی صورت گرفته و رشد اقتصادی از حالت منفی به 5 درصد رسید. در مبحث رکود همچنان اوضاع خوبی نداریم، کارخانه ها راکد هستند و مسائل استانی و منطقه ای نسبت به مرکز بدتر است. لذا باید گفت در مبحث اقتصاد نقاط قوتی وجود دارد اما در مبحث رکود مشکلات جدی داریم و همچنان در شاخص کسب و کار جزو کشورهای مساله دار هستیم.


با کنار زدن جنتی وضعیت فرهنگی کشور دچار سکته شد

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مورد شاخص فرهنگی و اجتماعی حضور جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سبب تحولی در عرصه فرهنگی کشور دانست و گفت: با کنار زدن جنتی وضعیت فرهنگی کشور دچار سکته شد و در مورد عملکرد وزیر جدید هنوز قضاوت مناسبی نداریم.

هنوز برخی مدیران احمدی نژادی روی کار هستند

فراهانی در مورد کارنامه سیاسی دولت یازدهم گفت: فعالیت احزاب و گروه ها رشد خوبی داشته است و فضای خفقان دولت های نهم و دهم از بین رفته است. نبود فضای خفقان باعث ایجاد فضای شور و نشاط اجتماعی و سیاسی منسجم میان گروه ها شده است. فراهانی ادامه داد: در زمینه انتصاب های فرمانداری و استانداری به دولت انتقاداتی وارد است، چرا که هنوز مدیران گذشته روی کار هستند و این بخش جزو مطالبات اصلاح طلبان است.



دولت روحانی وارث دولت فاشیسم نهم و دهم بوده است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در کل نمره قابل قبولی به دولت روحانی داد و افزود: درست است که دولت یازدهم نمره درخشانی نمی گیرد ولی نباید فراموش کنیم که دولت روحانی وارث دولت فاشیسم نهم و دهم بوده است. فراهانی ادامه داد: روحانی خودش را اصلاح طلب نمی داند و برنامه های اصلاح طلبانه ارائه نداده است، ولی عملکرد اصلاح طلبانه ای از خودش به جای گذاشته است هرچند انتقادهایی به دولت در این زمینه وارد است.


از نظر اصولگرایان روحانی انحرافی در اصل انقلاب بود!

فراهانی در مورد کنشگران فضای سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب گفت: اصولگرایان به سه دسته تقسیم می شوند که وجه اشتراک همه آنها رد مشروعیت و مقبولیت دولت روحانی است. از نظر اصولگرایان روحانی انحرافی در اصل انقلاب بود و از منظر آنان لازم است تلاش هایی صورت گیرد تا رای نیاورد!

جبهه نیروهای مردمی انقلاب به دنبال عدم رای روحانی است

وی افزود: دسته اول جبهه نیروهای مردمی انقلاب است که همه گروهای اصولگرا به غیر از پایداری و احمدی نژادی ها را شامل می شود. این جبهه با 3 هزار نفر جلسه اول خود را تشکیل داد و هیات موسس خود را انتخاب کرد. فراهانی ادامه داد: هدف اصلی جبهه نیروهای مردمی انقلاب عدم تکرار روحانی است و کاندید این جبهه ( رئیسی، قالیباف و ..) بازیگر اصلی عرصه انتخابات است.


جبهه پایداری کاندیدای مستقل خواهد داشت

دبیرکل حزب ندای ایرانیان جبهه پایداری به ریاست مصباح را دسته دیگر دانست و گفت: این طیف حاضر نشد به نیروهای مردمی بپیوندد و کاندیدای مستقل خواهد داشت که احتمالا جلیلی باشد. گروه دیگر کنشگران اصولگرا طیف احمدی نژاد است؛ کاندید اول این طیف احمدی نژاد بود که رقیب جدی برای روحانی می توانست باشد ولی از ورود به انتخابات منع شده است و در حال حاضر با بقایی وارد شدند، وی ادامه داد: بر طبق نظرسنجی ها احمدی نژاد پایگاه اجتماعی 35 درصدی دارد ولی حاضر نخواهد شد از کسی حمایت کند تا به اصولگرایان نشان دهد که بدون من توانایی خاصی ندارید و شکست شما شکست احمدی نژاد محسوب نمی شود.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مورد فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو گفت: شورای عالی نیروهای اصلاح طلب تصمیم گیری در مورد امور انتخابات را به شورای عالی سیاست گذاری واگذار کرده است و شورای سیاست گذاری نظر نهایی را در خصوص شورای شهر و ریاست جمهوری منعکس خواهد کرد.

اصلاح طلبانی که به صورت منفرد کاندیدا می شوند 

فراهانی نیروهای را که به صورت منفرد اعلام کاندیداتوری می کنند پاشنه آشیل جریان اصلاح طلب دانست و گفت: به ایام انتخابات که نزدیک شویم نیروهای اصلاح طلبی خواهند بود که کاندید می شوند که می توان از پزشکی، کواکبیان و خامنه ای نام برد. اگر سازکاری برای مدیریت وجود نداشته باشد، پاشنه آشیل اصلاح طلبان خواهند شد.

ریاست جمهوری در ایران دو دوره است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان روحانی را اصلی ترین بازیگر عرصه انتخابات دانست و اضافه کرد: رئیس جمهور مستقر امکاناتی دارد که دیگران ندارند و تجربه ثابت کرده است که ریاست جمهوری در ایران دو دوره است. وی ادامه داد: در نظر سنجی ها روحانی بیشترین آرا را دارد ولی در این زمینه با چالش های رو به رو است که باید برای آن فکری کند.

اولین چالش روحانی فضای بین المللی است

وی افزود: اولین چالش روحانی فضای بین المللی است که با آمدن ترامپ تغییر کرده است و نتیجه آن در اجلاس مونیخ خود را نشان داد و کشورهای اسرائیل، عربستان و ترکیه بر علیه ایران موضع گرفتند. فراهانی ادامه داد: همان فرمول مذاکره با اوباما و شرایط صلح در وضعیت امروز جواب نمی دهد و باید برای شرایط جدید برنامه مجزا اتخاذ شود و سیاست خارجی ادامه گام اول نباشد.

برنامه ها و ایده های گذشته انتقاد به احمدی نژاد دیگر جوابگو نمی باشد

دبیرکل حزب ندای ایرانیان بسیج رای دهندگان در روز انتخابات را مهم ترین چالش تیم روحانی دانست و افزود: نیاز به برنامه استراتژی در این زمینه احساس می شود تا انگیزه لازم را برای رای دادن ایجاد کند. فراهانی ادامه داد: برنامه ها و ایده های گذشته انتقاد به احمدی نژاد دیگر جوابگو نمی باشد و نیاز به برنامه جامع انگیزش آفرین در انتخابات است.



ممکن است روحانی به خوان آخر نرسد!

وی افزود: مساله آخر، احتمال نرسیدن روحانی به خوان آخر انتخابات است. انتخابات چالش های فراوانی دارد و ممکن است روحانی به هر دلیلی (کاندید نشدن، رد صلاحیت، منصرف شدن) به خوان آخر نرسد، لذا لازم است همه جوانب در نظر گرفته شود و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان برای دقیقه نود پیش بینی لازم را داشته باشند.

روحانی به همراه تعدادی از ژنرال ها در انتخابات شرکت کند

فراهانی ادامه داد: پیشنهاد ما به روحانی این بود که با یک تیم ثبت نام کند و به همراه تعدادی از ژنرال ها در عرصه انتخابات حضور داشته باشد. وی افزود: پیشنهاد این است که در عرصه انتخابات و مناظرات در کنار ژنرال ها شرکت کند و تا شب انتخابات این تیم در جهت تثبیت گفتار روحانی در مقابل چهره های اصولگرا حرکت کند. اگر روحانی به خان آخر رسید کنار بکشند و اگر اتفاق غیرمنتظره رخ داد دستمان از مهره ها خالی نباشد.


پرسش و پاسخ

فراهانی در پاسخ به پرسش شخصی که گفته بود شرایط استان های مختلف مثلا همین بحث ریزگردها در آرای روحانی تاثیر گذار است و آیا تیم روحانی برنامه انتخاباتی به فراخور هر استان دارد یا فقط در یک سطح کلی برنامه دارد؟ گفت: از برنامه انتخاباتی تیم روحانی اطلاعی ندارم که قرار است چه تمهیداتی برای این موارد اندیشیده شود ولی شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در مورد نگرانی های انتخاباتی پیش بینی هایی کرده است و به روحانی منتقل داده است.

احتمال رد صلاحیت روحانی کم است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوال احتمال رد شدن روحانی و یا کنار کشیدن روحانی به نفع عارف و ظریف به خاطر مسائل اقتصادی گفت: در حساسترین احتمالات، احتمال رد صلاحیت روحانی کم است. چون رئیس جمهور مستقر است و رد کردنش برای جمهوری اسلامی هزینه دارد. با این همه حوادث و نارضایتی داخلی که وجود دارد ریسک نمی شود و چنین چالشی را به وجود نمی آورند. در ثانی اگر رد صلاحیت شود نمی پرسند چه رئیس جمهوری است که صلاحیت ندارد ولی می خواهد اتخابات را برگزار کند و کشور را تا استقرار دولت بعدی اداره کند؟

بهره مندی از شبکه های اجتماعی

فراهانی در پاسخ به سوال چرایی سکوت روحانی در برابر تبلیغ های ضد دولت اصولگرایان گفت: از همان روز اول رسانه و تیلیغات در دست مخالفان دولت بوده است و رسانه ملی مسائل جناحی را بر مسائل ملی برتری داد و رسما رسانه اپوزیسیون شد. فراهانی ادامه داد: یکی از نقاط قوت انتخابات مظلومیت روحانی به خاطر تبلیغات صورت گرفته است. دیگر آنکه به مدد شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری تلویزیون و روزنامه ها کمتر شده است که می توانیم از این شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده را بکینم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که از نظر اقتصادی، در رکود تورمی اول باید تورم کنترل شود گفت: در افق 1404 باید کشور اول خاورمیانه باشیم و برای توسعه و رفاه باید رشد اقتصادی 8 درصد را تجربه می کردیم ولی متاسفانه اولین سال سند اجرای چشم انداز مصادف با دولت احمدی نژاد شد و نه تنها رشد اقتصادی 8 درصد را تجربه نکردیم بلکه رشد منفی هم داشتیم و براساس گفته های مرکز پژوهش های مجلس امکان رسیدن به چشم انداز 1404 از بین رفته است، چرا که باید برای جبران رشد منفی 8 درصد رشدی 15 درصدی داشته باشیم که این امکان پذیر نخواهد بود.

فراهانی اضافه کرد: روحانی در این زمینه درست عمل کرده است و توانست تورم را کنترل کند و به رشد 4/5 در اقتصاد رسیده است. هر چند تاثیر ملموس آن کمتر دیده می شود و به مردم سخت فشار می آید و ممکن است به پاشنه آشیل دولت در انتخابات تبدیل شود.

نقاط آسیب زای ما فقدان هاشمی به عنوان چهره هماهنگ کننده است

فراهانی در پاسخ به سوال تاثیر فقدان هاشمی بر انتخابات پیش رو و هماهنگی اصلاح طلبان، گفت: نقاط آسیب زای ما فقدان هاشمی به عنوان چهره هماهنگ کننده است و متاسفانه در دوران پساهاشمی برنامه این دوران را نداریم و مثل سابق رفتار میکنیم که در آینده تاثیر خودش را خواهدگذاشت. وی افزود: مهم ترین بحث فقدان هاشمی نبود نیروی رابط با رهبری است، مخصوصا در شایطی که کروبی در حصر است و خاتمی ممنوع التصویر است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان ادامه داد: باید فکری اساسی در این زمینه کنیم تا اگر مشکلی در ادامه پیش آمد بدون واسه به رهبری منتقل شود لذا لازم است اصلاح طلبان فکری برای بازسازی رابطه خود با رهبری بکنند. همچنین در شرایط فقدان هاشمی نیازمند به وحدت و یکپارچگی هستیم، چرا که زنگ خطر عدم انسجام اصلاح طلبان در بزنگاه احساس می شود و ما نیروی هماهنگ کننده تاثیر گذار خود را در این زمینه از دست دادیم.

پتانسیل خوبی در لیست امید وجود دارد

فراهانی در پاسخ به تاثیر کارنامه لیست امید بر انتخابات پیش رو گفت: پتانسیل خوبی در لیست امید وجود دارد که به صورت یکدست و هماهنگ عمل می کنند که این هماهنگی در رای آوری دانش آشتیانی از مجلس مشاهده شد. در این زمینه روحانی برای تشکیل کابینه جدید با مشکلی رو به رو نخواهد نشد و یک نقطه مثبت برای دولت است.

فضای یاس از بین رفته است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره یاس اصلاح طلبان یه خاطر حوادث سال 88 گفت: انتخابات 92 و 94 نشان داد که فضای یاس از بین رفته است ولی نگرانی هایی از عدم مشارکت مردم به خاطر مطالبات وصول نشده وجود دارد. وی گفت: در ریاست جمهوری 76 و مجلس 78 اصلاح طلبان پیروز شدند، به همین دلیل دانشگاه سطح مطالبات جامعه را بالا برده بود که محقق نشدند و باعث عدم مشارکت مردم در شورای شهر دوم شد. خروجی شورای دوم آن شد احمدی نژاد شهردار تهران شد و از شهرداری به ریاست جمهوری رسید. چنین اتفاقی ممکن است در شرایط فعلی یه خاطر مطالبه بالای مردم که محقق نشدند اتفاق بیفتد و مردم مشارکت پایینی داشته باشند.

دو دستگی ها و سهم خواهی ها را از بین ببریم

فراهانی در پاسخ به سوال نحوه نظارت بر فعالیت احزاب اصلاح طلب و سهم خواهی حزب های یک نفره در شورای سیاست گذاری و امثالهم گفت: جلسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب را که دیدم با همه قبول نداشتن دیدگاهشان از نظر روشی که برای رای گیری جبهه به کار بردند عرق شرم بر پیشانی من اصلاح طلب نشست. فراخوان دادند و از همه احزاب 3 هزار نفر به مجمع دعوت شدند و هر کدام بر اساس وزنه ی رایی که داشتند به صورت دموکراتیک 30 نفر را انتخاب کردند که 40 درصد این 30 نفر از زنان و جوانان تشکیل شده است. نتیجه آن می شود که در حال حاضر جبهه نیروهای مردمی انقلاب 3 هزار نیروی آماده رزم برای انتخابات دارد. وی اضافه کرد: ما باید از تجربه آنها استفاده کنیم و همه اصلاح طلبان استان را دعوت کنیم و با انتخابات دو دستگی ها و سهم خواهی ها را از بین ببریم تا در ادامه مسیر انتخابات با مشکلی رو به رو نشویم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار