اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
گزارش شوشان از نشست شورای برنامه ریزی با حضور معاون رئیس جمهور / وزیر جهاد کشاورزی: همه امکانات را برای مهار ریزگردها به کار می بندیم
نشست شورای برنامه ریزی با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، استاندار خوزستان...
شوشان: نشست شورای برنامه ریزی با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، استاندار خوزستان، نمایندگان مردم ایذه و مسجد سلیمان و جمعی از مدیران خوزستان با موضوع بررسی مقابله با کانون های داخلی ریزگردها برگزار شد.

به گزارش شوشان ، در این جلسه که با سه دستور کار بررسی مشکلات طرح های آب شرب و فاضلاب استان، برنامه های میان مدت و بلندمدت کنترل کانون های گردو غبار و بررسی فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری و الزامات فاز دوم آن تشکیل شده بود، وزیر کشاورزی و معاون وی و نیز سخنگوی دولت در خصوص اقدامات به عمل آمده برای کاهش ریزگردها در استان سخن گفتند و به شرح برنامه های آتی برای مهار کانون های ریزگرد در استان، بهبود وضعیت آب و فاضلاب خوزستان و الزام اجرای طرح 550 هزار هکتاری پرداختند.

البته باید به سخنان و انتقادات صریح الحن نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در این جلسه نیز اشاره کرد. خادمی ضمن انتقاد از عملکرد دولت ها در شمال و شمال شرق استان خوزستان، خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت این نقطه از استان شد.

نوبخت: 
اگر خوزستان را فراموش کرده باشیم، خون شهدای این دیار به گردن ماست

به گزارش شوشان ، سخنگوی دولت در حالی که بارها و بارها زبان به قسم گشود، عنوان کرد که دولت مردم خوزستان را فراموش نکرده است و آیا جزای احسان جز احسان خواهد بود. وی اظهار کرد: ما ادعا نداریم خوزستان را بهشت کرده ایم، اما ادعا داریم در حد وسع و بودجه خود تلاش داریم خوزستان را آباد کنیم.

وی با برشمردن سه ردیف بودجه اصلی دولت و بیان این که خوزستان در هر سه ردیف بودجه جزو استان های نخست است، بار دیگر بر اهمیت خوزستان برای دولت تاکید کرد. نوبخت گفت: در ردیف بودجه اعتبارات ملی، خوزستان دومین استان، در اعتبارات استانی ویژه استان چهارم و در ردیف تملک دارایی نیز استان نخست است.

رییس برنامه بودجه کشور با بیان این که بودجه تخصیص یافته به طرح 550 هزار هکتاری پرداخت شده و این طرح مشکل نقدینگی ندارد، عنوان کرد: 850 میلیون دلار پیش تر و 300میلیون دلار نیز پس از سفر ریاست جمهوری به این طرح اختصاص یافته لذا این طرح می تواند بدون مشکلات نقدینگی اجرا شود و عدم اجرای آن به معنای نبود نقدینگی نیست.

وی درخصوص ریزگردها بیان داشت: بیش از 41 هزار هکتار کانون فوق بحران در استان شناسایی شده که 30 میلیارد تومان برای مهار آن ها پرداخت شده است و این سازمان تعهد می کند برای رفع کانون های ریزگرد در استان خوزستان هر مقدار که نیاز است هزینه کند.

نوبخت با اعلام این که برای رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان برنامه 5 ساله ای در نظر گرفته شده، گفت: برای آب و فاضلاب استان خوزستان حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان نیاز است که منابع آن از محل بودجه عمومی، کنسرسیوم سه وجهی و منابع خارجی تامین خواهد شد.

رییس سازمان برنامه ریزی کشور با اشاره به این که از 20 روز دیگر امکان استفاده از 10 هزار میلیارد از بودجه 75 هزار میلیارد تومانی وجود دارد، اظهار کرد: این بودجه برای چهار موضوع آب، فاضلاب، ریزگرده و توسعه ریلی در کشور هزینه خواهد شد البته با اولویت استان خوزستان.

وی افزود: در یک کنسرسیوم سه وجهی میان دولت، بانک ها و صندوق توسعه ملی، به منظور تزاید این پول، از آن به شکل اهرمی استفاده می شود. لذا با بودجه عمومی کنسرسیوم و بهره مندی از شقوق مختلف منابع خارجی برای پیشبرد این سه طرح اقدام خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی : 
کنترل منابع آبی برای مقابله با ریزگردها از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی ست

به گزارش شوشان ، وزیر جهاد کشاورزی درخصوص بحث ریزگردها که محور اصلی سفر وی به استان بود، بیان کرد: خوزستان نسبت به دیگر استان های کشور وضعیت بهتر و امکانات بیشتری برای بیابان زدایی دارد و امیدوارم با عزم راسخ از این فرصت استفاده کرده و این معضل رفع شود. 

وی ادامه داد: در بخش سیلابی منابعی هست که هرز می رود و به دریا می ریزد. کنترل این منابع در مواقع سیلاب و اختصاص آب در مواقع غیر سیلاب تا آن جا که توان وزارت نیرو اجازه می دهد از جمله راه ها برای کنترل و رفع مشکل ریزگردها در خوزستان خواهد بود.

حجتی در پاسخ به برخی سخنان مبنی بر نادیده گرفتن حق استان  خوزستان، گفت: ما تنها بنا نداریم که حق قانونی را نفی کنیم، بلکه تلاش داریم تا حقوق عرفی را تا جای ممکن به رسمیت بشناسیم و حقی از کسی ضایع نکنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به انتقادهای خادمی درباره نادیده گرفتن شمال استان در طرح 550 هزار هکتاری، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تعیین کننده محل نیست و تنها در قسمت هایی که پیش تر وزارت نیرو اقدام به احداث کانال های اصلی کرده بود وارد شده است.

وی افزود: استفاده از این فرصت تاریخی بهتر از منتظر ماندن بیشتر است لذا از تخصیص آب استفاده کردیم و برای همان اراضی ای که کانال های اصلی شان احداث شده بود، فاز نخست را شروع کردیم.

استاندار خوزستان: 
رفع ریزگردها عزم ملی را می طلبد

به گزارش شوشان ، استاندار خوزستان با بیان این که معضل ریزگردها نیازمند تلاش مضاعف ملی است، اظهار کرد: تنها یک عزم ملی می تواند معضل ریزگردها را کنترل کند تا زندگی مردم بیش از این دچار مشکل نشود. شریعتی یادآور شد: با همت و انعطاف بیشتر، باید کاری کنیم که این کار با سرعت بیشتر و موانع و مشکلات کمتر به سر انجام برسد.

شریعتی اظهار امیدواری کرد تا با امضای تفاهم نامه میان وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو موضوع اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری هر چه زودتر اجرایی شود.

وی گفت: با توجه به این که در فاز نخست طرح، شمال و شمال شرق خوزستان نادیده گرفته شده، امیدواریم وضعیت زمین های این قسمت از استان تعیین تکلیف شود و با گنجاندن آن در فاز نخست یا اولویت در فاز دوم، مساوات و عدالت در این خصوص رعایت شود. علاوه بر این، زه آب های ناشی از این طرح نیز نیازمند ساماندهی است که امیدواریم هر چه زودتر به آن توجه شود.

خادمی نماینده ایذه: 
جای شمال و شمال شرق استان در طرح 550 هزار هکتاری کجاست

به گزارش شوشان ، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی به مانند همیشه لحنی انتقادی داشت و با بیان این که شمال خوزستان به مانند فرزند ناتنی این خاک مورد بی مهری قرار گرفته است، خواستار توجه بیشتر به این منطقه از استان شد.

خادمی گفت: سوال این است که چرا در طرح بزرگی مانند طرح مقام معظم رهبری جایی برای شمال استان نیست و تنها انتظار ما این است که مرحمت جمهروی اسلامی به تمام نقاط کشور یکسان و یک اندازه باشد. 

وی افزود: در حالی که کارون حدود 2 کیلومتر از خاک ایذه را در می نوردد تا به پایین دست برسد، و در حالی که کنار شهرهای شمالی استان چندین نیروگاه و سد وجود دارد و آب تحت عنوان پروژه بهشت آباد منتقل می شود، مردم این دیار دچار بی آبی و در برخی موارد بی برقی هستند و معمولا تا 16 ساعت در روز آب ندارند.

خادمی یادآور شد: در حالی که بار ترانزیتی خوزستان به اصفهان بر دوش جاده ایذه است که تنها در یک سال 200 کشته و زخمی داشته است، جاده ای این شهر به حال خود رها شده و به مانند راه های مالرو هستند. 

نماینده مردم ایذه با بیان این که منابع طبیعی ایذه با گرفتن زمین های کشاورزان آن ها را وادار به مهاجرت می کند، خواستار برخورد وزیر جهادکشاورزی با این سازمان شد. وی همچنین به بحث بی گازی و نیز بی کاری در شهرهای شمالی استان اشاره کرد و خواستار توجه دولت به این موضوع شد.

حاجتی: شمال و شمال شرق خوزستان اولویت فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری باشد

به گزارش شوشان ، رییس برنامه بودجه استان خوزستان الزامات تحقق فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را برشمرد و اظهار کرد: مبادله تفاهم نامه میان وزارت خانه های جهادکشاورزی و نیرو به منظور تعیین اراضی دارای تخصیص آب در فاز دوم، اولویت اجرای طرح در 56 هزار هکتار اراضی شمال و شمال شرق استان در راستای توسعه موازن منطقه ای و تخصیص 12 هزار میلیارد تومان برای اتمام فاز دوم طرح از الزامات تحقق فاز دوم طرح است که باید بررسی و تایید شود.

وی در خصوص چرایی عدم توسعه متوازن در این طرح توضیح داد:طی سال های پیش، وزارت نیرو تنها در قسمت هایی از استان طرح احداث کانال های اصلی را عملی کرده بود و بر همین اساس وزارت نیرو تنها در همین مناطق این طرح را اجرایی کرد. این امر باعث شد تا سطح پراکندگی در سطح استان مورد نظر ما نباشد اما ما با تمهیداتی سعی کردیم عادلانه تر شود.

حاجتی همچنین به مشکلات فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری اشاره کردو گفت: عدم تامین برق مورد نیاز ایستگاه های پمپاط آب، نبود اعتبار مورد نیاز برای ایجاد و حمایت از تشکل های بهره برداری و عدم پیش بینی اراضی شمال وشمال شرق در فاز نخست از جمله ایرادات و مشکلات فاز نخست بوده است.

وی به ایراد پیشنهادها در خصوص رفع این مشکلات پرداخت و بیان کرد: اختصاص بودجه برای احداث و تکمیل زهکش ها و کانال های 1 و 2 برای 73 هزار هکتار فاز نخست، اختصاص 1 درصد اعتبار طرح به ساماندهی تشکل های بهره برداران و منظور نمودن 4 هزار هکتار از اراضی شمال و شمال شرق استان در فاز نخست طرح از جمله راهکار ها برای رفع این مشکلات است.

گفتنی ست نشست امروز سخنگوی دولت با اصحاب رسانه که بنا بود بعد از شورای برنامه ریزی استان تشکیل شود، لغو شد.










































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار