اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
فعالان فرهنگی بختیاری در واکنش رسانه ای به اجرا نشدن مصوبه شورای شهر شهرکرد : با وجود تلاش های شش ماهه آن ها برای بالفعل شدن مصوبات خروجی این آیین، توفیقی حاصل نکرده اند.
برگزارکنندگان آیین نکوداشت سردار مریم بختیاری در واکنش های رسانه ای متذکر شده اند: با وجود تلاش های هفت ماهه آنها برای بالفعل شدن مصوبات خروجی این آیین، توفیقی حاصل نکرده اند.
شوشان/ پدرام طاهری:  برگزارکنندگان آیین نکوداشت سردار مریم بختیاری در واکنش های رسانه ای متذکر شده اند: با وجود تلاش های شش ماهه آن ها برای بالفعل شدن مصوبات خروجی این آیین، توفیقی حاصل نکرده اند.

همایشی که در شهریورماه سال جاری برای پاسداشت از مقام والای بانوی ایرانمدار سردار مریم بختیاری در شهرکرد برپا شد با حمایت و تاکید مسئولانه عالی رتبه استان چهارمحال و بختیاری منجر به امضای طومار بزرگ مردمی و یک مطالبه فرهنگی مدنی برای نامگذاری یک میدان و یا بلوار در شهرکرد بنام سردار مریم بختیاری و فرزند برومندش شهید علی¬مردان خان شده است، ولی فعالان فرهنگی و اجتماعی بختیاری می گویند: علی رغم قول های مساعد مسئولان امر  و رایزنی¬های بسیاری که صورت گرفته به نتیجه ای نرسیده اند و این پرسش را مطرح می کنند، تعلل تا به کی؟!  چرا مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر شهرکرد به خواست مردم و تاکیدات مقام معظم رهبری عمل نمی کنند؟!


 رهبر انقلاب: ظلم بزرگی است که مجاهدت ملی چهره¬های برجسته اقوام کشور به مردم شناسانده نشوند.

اواخر سال 1392 به مناسبت برگزاری کنگره شهید علی¬مردان خان مردانی سردار آزادی¬خواه بختیاری اعضای ستاد این کنگره با رهبری انقلاب  نشست صمیمانه ای داشتند. در این دیدار حضرت آیت الله خامنه¬ای در رهنمودهایی با یادآوری نقش و جایگاه ملی سردار مریم بختیاری خاطرنشان کرد: کار بسیار به جایی است که ما چهره¬های سالم و برجسته در میان بخش¬های مختلف اقوام کشورمان را جستجو و معرفی کنیم.  مقام معظم رهبری تصریح کردند: ظلم بزرگی است که انسان قبول کند شخصیت¬هایی فداکاری¬هایی کردند و برجستگی ها و امتیازاتی از خودشان دادند و چهره این¬ها مغفول ماند و فداکاری این ها و مجاهدت این ها ندیده گرفته شد.  

سخنان و تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر تجلیل و ارزش نهادن به مقام چهرهای فداکار ملی اقوام کشور تاثیر و نشاط فراوانی بر فعالان ایرانمدار فرهنگی واجتماعی بختیاری برجای نهاد و پیرو فرمایشات ایشان یک پروسه قلمی و فرهنگی در قالب تولید کتاب¬های پژوهشی و برگزاری سلسله همایش¬های تخصصی برای بازشناسی زندگی و اندیشه سردار مریم بختیاری صورت گرفته است. یکی از این رویدادهای مهم فرهنگی در چهارم شهریورماه سال جاری، برگزاری همایش نکوداشت سردار مریم بختیاری در شهرکرد بوده است.

اعضای کارگروه نکوداشت سردار مریم بختیاری با تشکیل ستاد فضای مجازی و شبکه¬های اجتماعی طی فراخوانی با قدرشناسی از همیاری مادی و معنوی همتبارانشان در فرایند برگزاری نخستين همایش سردار مریم در استان اصفهان اعلام کردند: این کارگروه فرهنگی قصد دارد آیین نکوداشت سردار مریم بختیاری مادر سردار شهید علی مردان خان را در راستای پاسداشت از مقام این بانوی ایرانمدار با حضور بزرگان، فرهیختگان و هنرمندان بختیاری در شهرکرد برگزار نماید.

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: متاسفانه جمیله پاشای الجزایری را بیشتر از مبارزان ملی هم¬چون سردار مریم می شناسیم. 

دکتر محسن رضایی نیز ار نقش زنان تاریخ ساز ایران زمین هم¬چون بی¬بی مریم به نیکی یاد می¬کند و معتقد است: چرا قوم بختیاری باید از اسطوره کردن مشاهیر خود سر باز بزند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنگره شهید علی مردان خان مردانی تصریح می¬کند: آنانی که از زنان دفاع می¬کنند چرا از بی بی مریم دفاع نمی کنند؟ این مشاهیر حتي در بین اقوام عرب نیز وجود دارد، بعنوان نمونه باید از ام علیه دختر شیخ سلمان یاد کرد که با انگلیسی ها در خوزستان به مبارزه پرداخت.

وی عنوان می کند: این مظلومیت از کجا ناشی شده است. متاسفانه ما جمیله بوپاشای الجزایری را بهتر از مبارزان خودمان از جمله بی¬بی مریم می شناسیم درباره بوپاشا در الجزایر چند کتاب نوشته شده تا او را به جامعه بشناسانند . شخصی بود که در زمان استعمار فرانسه یک یاری دهنده بود. 

فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به دیدار صمیمانه حضرت آیت الله خامنه¬ای با فعالان فرهنگی بختیاری یادآور می شوند: چقدر زیبا رهبر معظم انقلاب فرمودند بر شما لازم است، قهرمانان تاریخ فراموش نشود و به مردم معرفی شوند، من افتخار می¬کنم یک بختیاری هستم، زنان ما شیرزنانی بودند که در کوه های بختیاری شانه به شانه مردانشان علیه استبداد می جنگیدند و و من افتخار می¬کنم بختیاری  ام و لباس بختیاری می پوشم و افتخار می¬کنم از نسل مردان و زنانی هستم که اشخاصی هم¬چون شیرعلی¬مردان خان و شهید بهنام محمدی را پرورش داده اند. 

 
تاکید استاندار چهارمحال و بختیاری بر نقش فرهنگ مداران بختیاری در توسعه سیاسی کشور

 استاندار چهارمحال و بختیاری در آیین نکوداشت سردار مریم بختیاری از نقش تاریخ ساز نویسندگان و هنرمندان بختیاری در گشایش فضای باز سیاسی سخن می گوید. قاسم سلیمانی با اشاره به نقش و جایگاه خانه سردار اسعد بختیاری بعنوان خانه مشروطیت و میراث ارزشمند تاریخ چهارمحال و بختیاری یادآوری می شود: تلاش ما بر این است که یک بنیاد تاریخی در خاستگاه مشروطیت و سرای حاج علی قلی¬خان سردار اسعد تاسیس شود.

 فعالان فرهنگی و هنری بختیاری از مدنی¬ترین شیوه در قالب برگزاری همایش های علمی و فرهنگی برای بیان حداقل مطالبه ها استفاده می کنند. آیین نکوداشت سردار مریم بختیاری نمونه خوب رفتارهای قانونمند و شیوه مطالبه خواهی مدنی یک فرهنگ بومی و مردم یک منطقه از جغرافیای ملی محسوب می شود ولی به نظر می رسد علی رغم فرمایشات رهبری و خواست اکثریت مسئولان استانی و شهری رایزنی های فعالان فرهنگی بختیاری برای نامگذاری تنها یک خیابان و یا میدان در یکی از مهمترین شهرهای بختیاری نشین با بن بست مواجه شده¬اند و این پرسش را مطرح می¬کنند، اقلیت مخالف در سیستم شهری مرکز استان چگونه می¬تواند اراده خود را بر اکثریت مسولان  امر و خواست به حق مردم تحمیل کنند.  
 

دکتر محمود کرمپور : مسئولان شهرداری و شورای شهر شهرکرد مطالبات به حق ما را جامه عمل بپوشانند 

دکتر محمود کرم پور از رجال اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار بختیاری است که در فرایند  مصوبه¬های نامگذاری اماکن بنام سردار مریم بختیاری و شهید علی مردان خان پیگیری های مجدانه¬ای داشته است. 

از او می پرسم چرا با وجود فرمایشات و تاکیدهای رهبری مبنی بر شناساندن چهره های فداکار ملی در اقوام کشور به مردم و حمایت اکثریت مسولان استانی و شهری چهارمحال بختیاری از نامگذاری دو میدان و بلوار بنام  چهره های مبارز ملی بختیاری عده ای در برابر این خواست کارشکنی می کنند؟

وی عنوان می کند: پس از بيانات مقام معظم رهبري در تأييد مبارزات و مجاهدات و سرانجام شهادت علي مردان خان بختياري به دسته رضاخان و پا گرفتن همايشي به نام سردار مريم بختياري در شهركرد كه جناب آقاي سليماني استاندار چهارمحال بختياري هم شركت داشتند، بختياري ها با نوشتن طوماري از آقاي استاندار درخواست كردند كه ميداني به نام سردار بي بي مريم بختياري و خياباني به نام علي مردان خان در شهركرد نام گذاري شود، بنا به دستور استاندار و پيگيري بختياري¬ها اين درخواست در شوراي شهر شهركرد مطرح و تصويب گرديد ولي قبل از تابلو نويسي و پايان كار چند نفري در شوراي شهر به عناوين مختلف كارشكني را شروع نمودند لازم به ذکر است خياباني كه قرار بود به نام علي مردان¬خان نامگذاري شود خيابان ١٥ خرداد نام دارد كه به اين شكل نيست.

 با تمام پيگيري ها و زحمات سركارخانم دكتر شريفي عضو شوراي شهر و بانوي برجسته بختياري و از جمله پيگيري هاي مستمر اینجانب با مسئولين متاسفانه به نتيجه اي نرسيده ايم ،بايد يادآور شوم كه در زمان تصويب شوراي شهر تمام سايت ها و گروه هاي مجازي بختياري از شهردار و شوراي شهر شهركرد بخاطر این حرکت قدرشناسی و تشكر كرده بودند.  وی تصریح می کند: اینجانب در مقاله اي در روزنامه ي زاگرس نوشته ام مسئولين شهرداري ،شهردار و شواري شهر شهرکرد بايد به حق مسلم ما بختياري ها كه غريب به ٧٠ درصد شهروندان اين شهر مي باشيم ترتيب اثر داده و خواسته هاي حق مارا جامع عمل بپوشانند تا خدايي ناكرده هيچ گونه كدورتي در دل پاك ما بختياري¬ها بوجود نيايد در غير اين صورت بختياري¬هاي شهركرد و جامعه بزرگ بختياري ايران كه به ميليون¬ها نفر بالغ مي¬گردد از حقمان نخواهيم گذشت و در اين راه با هر گونه شكايتي و مجاهدتي تا دفتر مقام معظم رهبري پيگيري خواهيم نمود.
 


دکتر حسن دهقانی شوینی: وارگه شهرکرد خیمه گاه تاریخ و تبار ما است 

دکتر حسن دهقانی شوینی یکی از اعضای کارگروه بزرگداشت سردار مریم بختیاری است که در این همایش خطاب به استاندارد درخواست می کند نام رهبران بختیاری را بر میادین، اماکن و خیابان¬های استان چهارمحال و شهرکرد می¬خواهیم و این مطالبه بختیاری در چارچوب شرع و قانون اساسی کشور است 

او در گفت و گو با خبرنگار شوشان درباره اهمیت این رویداد و محتوای برنامه توضیح می¬دهد: این همایش رویداد افتخارآمیزی بود که با همت و کوشش دلسوزان فرهنگمدار تحقق یافت از فرهیختگان بختیاری اصفهان تا خوزستان واز اصالت پیشگان شرق لرستان تا کهرنگ، ورزرده، سبزکوه، بلندی¬های کلار، چغاخور، چلگرد، دیمه وعشایر و روستاها تا بازماندگان سرزمین بختیاری گردهم آمدیم تا به رسم کهن دیدارها تازه گردد و ناگفته ها گفته شود. این پژوهشگر تاریخ تاکید می¬کند: ما در مرکزیت استانی گردهم آمده بودیم که خیمه گاه تاریخ ایل و تبار ما است، هنرمندان و رجال فرهنگی واجتماعی ایل در وارگه شهرکرد که گذرگاه خاطرات اجدادمان است سخن ایراد کردند و هنرنمایی نمودند، پژوهندگانمان از تاریخ گفتند و اهل سیاست و تدبیرمان از افق روشن فردای بختیاری نوید دادند.

تنی چند از مقامهای کشوری و لشکری در همایش پاسداشت بانوی ایرانمدار بختیاری حضور داشتند.



 قهرمان محمدي مدير اجرايي همايش نكوداشت سردار مريم بختياري: مسئولان به مطالبات مردم جامه عمل بپوشانند

مدير اجرايي نكوداشت بي بي مريم در شهركرد ضمن تشكر از حضور حداكثري مردم و مسئولين در اين همايش خواستار آن گرديد تا مسئولين استان به خواسته ي مردم جامه عمل بپوشانند و خواسته ي بر حق آنان را در مركز استان چهارمحال بختياري عملي سازند. 
قهرمان محمدی همچنین افزود: جامعه بختیاری مطالبات و خواسته های قانونی و بحق خود را از طریق و مجاری قانونی تا حصول نتیجه دنبال خواهد کرد. 

 
دکتر یحیی حسن پور بختياري دبیر علمی همایش نکوداشت سردار مریم بختیاری: گروه اقلیت در برابر مطالبات به حق مردم مقاومت می کنند

دبیر علمی همایش نکوداشت سردار مریم بختیاری در شهرکرد با اشاره به اهداف این برنامه یادآور می-شود: ما اعضای کارگروه فرهنگی این همایش به نمایندگی ازخواست جمع کثیری از مردم حاضر در برنامه و همچنین در حضور استاندار و مسولان شهری تنها نامگذاری یک میدان یا بلوار درخواست کردیم تا یاد این وطن پرستان در دلهای مردم زنده بماند. 

وی ادامه میدهد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهید علی مردان خان مردانی با یادآوری نقشس علی مردان خان و بی¬بی مریم بختیاری در تاریخ کشورمان خاطرنشان میکنند: ظلم بزرگی است که چهره این شخصیت های فداکار مغفول بماند، با توجه به فرمایشات معظم له یکی از راهکارهای شناساندن چهره های برجسته ملی نامگذاری خیابان ها، کوچه ها و میدان ها به نام آن ها است بر این اساس طوماری توسط شرکت کنندگان همایش نکوداشت سردار مریم در شهرکرد مبنی بر مطالبه نامگذاری خیابان و یا میدان در مرکز استان به نام این دو بزرگ نوشته و به امضاء اکثریت شرکت کنندگان در همایش و دیگر آحاد مردم رسید.

 دکتر بختیاری می افزاید: این طومار تحویل استانداری گردید و پیرو خواست و مطالبه به حق مردم این موضوع در شورای تامین استان مطرح شد و در آنجا مصوب شد که یک میدان یا خیابان به نام بی بی مردم و شهید علی مردان خان نامگذاری شود، پیرو آن نامه¬ای به فرمانداری شهرکرد ارسال شد و جناب فرماندار جهت عملیاتی شدن مصوبه میدان سردار مریم نامه را برای شهردار و شورای شهر شهرکرد ارسال کرد، کمیته نامگذاری شورای شهر نیز نامه را تایید و بنا بر آن شد که میدان مذکور که در خروجی شهرکرد به سمت فارسان و بلواری در همین محدوده بنام بی بی مریم و سردار شهید علی مردان خان نامگذاری شود. این فعال فرهنگی عنوان می کند: با وجود آن¬که مصوبه توسط اکثریت اعضای شورای شهر و شهردار تایید و امضا شده است. ولی در عجب هستیم که بنا به دلایل نامعلوم به این خواست مردم و فعالان فرهنگی تاکنون پاسخ داده نشده و کار عملیاتی نشده است.

دکتر بختیاری درباره موانع روند اجرایی شدن این مصوبه تصریح می¬کند: قرار بر این بود که در دهه مبارک فجر آیین رونمایی نامگذاری اماکن مذکور به نام دو بزرگوار انجام شود ولی متاسفانه کارشکنی هایی نیز در روند کار صورت گرفت که ان شاءالله تعالی صحت نداشته باشد و اگر غیراین صورت باشد برخلاف خواست و دیدگاه فرهنگی مقام معظم رهبری و عدم همراهی با سخنان رهبر انقلاب و مطالبه مردم است و از سویی بی اعتنایی به خود مسئولان و همکاران شهردار، شورای شهر و دیگر مدیران شهری است، متاسفانه به نظر می¬رسد گروه اقلیت در برابر این مصوبه و خواست مردم مقاومت می کنند ولی جامعه بختیاری بنا دارد شیوه مطالبه گری بحق خود را از طریق قانونی و مدنی دنبال کند تا وحدت، انسجام و همبستگی که مدنظر مقام¬های کشوری است محقق شود. دبیر علمی همایش نکوداشت سردار مریم بختیاری تاکید می کند: از مسولان درخواست داریم که هرگونه تعلل در نامگذاری میدان و بلوار ذکر شده را کتبا به کارگروه فرهنگی برگزار کننده همایش سردار مریم اعلام کنند و شفاف دلایل کندی در اجرای مصوبه را بیان کنند و پاسخگو باشند و توضیح دهید دلایل کارشکنی چیست؟ وي می¬گوید: همه ما باید آیه شریفه (واعتصمو به حبل الله جميعاً ولا تفرقوا) را سرلوحه زندگانی خویش در همه جای ایران اسلامی قرار دهیم و از شقاق و نقاق پرهیز کنیم. 


محسن حیدری : شورای شهر شهرکرد این بانوی میهن پرست را به دختران و بانوان ایران زمین معرفی کند

محسن حیدری مدیر مسول پایگاه خبری ایبنا نیوز و مولف کتاب مقدمه¬ای بر شناخت زندگی و اندیشه سردار مریم بختیاری یادآور می شود: ده ها پژوهشگر تلاش های فرهنگی میهن پرستانه ای برای کنار زدن غبار مظلومیت از چهره بانوی ایران بان سردار مریم بختیاری برداشته اند ولی در کارنامه ی این بانوی مدافع ایران هنوز زوایای ناشناخته فراوانی وجود دارد و هنوز باید ده¬ها کتاب و مقاله در این باره نوشته شود، این راه باید ادامه پیدا کند و پژوهشگران بعدی به میدان آیند و وظیفه خود را در قبال واقعیت غرور آفرین تاریخ مبارزات ملی ایرانیان ادا کنند.  
مدیر انتشارات تمتی تاکید می کند: شهرداری و شورای شهر شهرکرد باید این بانوی بزرگ میهن پرست را به نحو مقتضی به دختران و بانوان ایرانی بشناساند تا الگویی برای زنان و نیز نموداری برای کنش میهن پرستان باشد در این میان نامگذاری یک خیابان یا بوستان و یامیدان به نام این بزرگ بانو می¬تواند بر شکوه شهرکرد بیافزاید.

نویسندگان و شاعران ملی همچون فرخی یزدی، رهی معیری، احمدشاملو، ملک الشعرای بهار، باستانی پایریزی و دیگر چهره¬های ادبی در آثارشان نقش مبارزات میهن پرستانه سردار مریم بختیاری راستوده اند حتا پژوهشگران غربی نیز از نقش تاریخ ساز این بانوی ایرانی به صراحت نوشته اند، پرفسور جان راف گارثویت پژوهشگر تاریخ ایران معاصر در کتاب خود اشاره می کند: قدرت تاثیرگذار سردار مریم بختیاري در معادلات سیاسی ایران تا حدی بود که جهت گیری سیاسی و نظامی ایران را در جنگ جهانی اول تغییر داد. 
 


دکتر سهیلا شهشهانی : بی بی مریم ها را بشناسیم و دخترانمان را اجازه دهیم بسان آن ها شکوفا شوند. 

دکتر سهیلا شهشهانی مدیر مسئول مجله فرهنگ و انسان و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره ویژگی¬های شخصیتی وامتیازات برجسته اجتماعی مشاهیر زن در تاریخ ایران توضیح می¬دهد: فعالیت های این زنان صاحب منصب به زبان امروزی فعالیت مربوط به توسعه اقتصادی مدیریتی، آبادانی، نوسازی مرمت و وقف بوده است. وی ادامه می دهد: آن ها در صحنه جنگ که مردانه ترین فعالیت ها است هم حضور داشتند، برخورداری این زنان از جلوه¬های نمادین قدرت و داشتن عناوین و القاب مختلف نشانه وظایف مهم و اختیارات گسترده آنان بوده است به آنان خاتون، بیگی، امیربانو و سالار بانو گفته می¬شود، آن¬ها در کارهای مختلفی از جمله عدالت خواهی، قضاوت و شفاعت فعال بودند.

سردبیر مجله انسان شناسی خاورمیانه تاکید می کند: بی بی مریم بختیاری ادامه دهنده زنان قدرتمندی است که مهم است او را بشناسیم و مهم است بدانیم بی¬بی مریم و بسیاری زنان دیگر توانا که در کوه های زاگرس زیسته اند و دارای مقام بالایی در بین ایلات و عشایر خود و ایفا گر نقش ملی و دارای تاثیرات مهم و گاه بین المللی بوده¬اند چگونه در جوامع خود تاثیر می¬نهادند؟! وی در ادامه عنوان می¬کند: زنانی که حکم می¬راندند بی آن که دفتر و اداره و وزارت خانه ای در خدمتشان باشد و پس از این جای یک پرسش باقی است، باید دید آیا این جوامع باز هم توان پرورش چنین افرادی را در جامعه خود دارند و آنچه افرادی مانند بی بی مریم را بر سرقدرت می¬نشاند و اسطوره وار از آنها یاد می کنند که آنها را غیرقابل تکرار میکنند، بسیار نکوهیده است که بیبی مریم و دیگر زنان توانمند زاگرس را بشناسیم و از آنها چنان اسطوره بسازیم که غیرقابل دسترس شوند  باید آن¬ها را بشناسیم و آن¬چنان بشناسیم و بشناسانیم که دخترانمان را اجازه دهیم بسان آنها شکوفا شوند.



طوماری که توسط بسیاری از شرکت کنندگان در همایش و دیگر آحاد مردم امضاء گردید. 




مصوبه شورای تامین و تاییدیه فرمانداری و دستور آن به شهرداری و شورای شهر شهرکرد



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار