شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
گزارش شوشان از "نشست بررسی علل خاموشی های گسترده اخیر خوزستان" در دانشگاه شهید چمران اهواز / دکتر صنیعی: خاموشی های اخیر بر زندگی اجتماعی و اقتصادی خوزستان تاثیر گذاشت/ عبدالرسول زرگر : تا معضل ریزگردها حل نشود قطعی برق برطرف نمی شود / یدالله حضرتی: تجهیزات برق خوزستان باید بر اساس شرایط اقلیمی جدید طراحی شود / دکتر جورابیان: جلگه خوزستان به کویر تبدیل شده است
نشست بررسی علل خاموشی های گسترده اخیر خوزستان در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری مرکز تحقیقات...



شوشان: نشست بررسی علل خاموشی های گسترده اخیر خوزستان در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری مرکز تحقیقات برق دانشگاه شهید چمران، انجمن مهندسین برق و الکترونیک شاخه خوزستان، شرکت برق منطقه ای خوزستان، شرکت توزیع برق اهواز و شرکت توزیع برق خوزستان برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران :

 استفاده از توان عظیم تحقیقاتی دانشگاهی در رفع مشکلات خوزستان

به گزارش شوشان ، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه و پژوهشگاه انرژی مقرر شد تحقیقات مشترکی درباره مسئله ریزگردها و تأثیر آن بر شبکه‌های برق انجام شود.

دکتر ابراهیم حاجی دولو در نشست "علل خاموشی‌های گسترده اخیر خوزستان"  اظهار کرد: پدیده ریزگرد در استان خوزستان در دو سال اخیر ماهیت متغیری داشته و اگر به این مسئله به‌طور جدی نپردازیم، ممکن است الگوهای آن تغییر کند.

وی افزود: یکی از وظایفی که در کنار وظایف آموزشی به دانشگاه‌ها سپرده‌شده، پاسخگویی به نیازها و مشکلات ملی است و برگزاری نشست‌ها و سمینارها یکی از شاخص‌های سنجش اعتماد بین این نیازهای تحقیقاتی و مشکلات صنعت و دانشگاه‌ها است.

 معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: پس از گذشت دوره حاد این مشکلات، تصمیم گرفته شد که این نشست در دانشگاه برگزار و فضایی ایجاد شود که مشکلات و تجربیاتی که طی این اتفاقات حاصل شد، موردبحث قرار گیرد تا هسته تحقیقاتی برای اینکه دانشگاه در این زمینه‌ها کارهای پژوهشی انجام دهد و توان علمی و پژوهشی خود را به این سمت معطوف کند، به‌وجود آید. حاجی دولو، افزود: در آینده چنین برنامه‌هایی منجر به حرکت دانشجویان به سمت این موضوعات می‌شود تا از توان عظیم تحقیقاتی دانشگاه استفاده شود.


صنیعی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران:

خاموشی های اخیر بر زندگی اجتماعی و اقتصادی خوزستان تاثیر گذاشت

به گزارش شوشان ، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران با اعلام آنکه خاموشی های اخیر در همه زندگی اجتماعی و اقتصادی خوزستان تاثیر گذاشته و کشور را هم متاثر کرده است گفت: یکی از علل اصلی این خاموشی ها ریزگردهایی است که به دلیل خشک شدن تالاب ها و انتقال آب ایجاد شده است و بر خطوط انتقال توزیع برق تاثیر گذاشته است.

محسن صنیعی اضافه کرد: این خاموشی ها نشان می دهد که خطر عدم امنیت و ناپایداری در شبکه ما افزایش یافته است. این خاموشی ها، نشان می دهد که شاید سیستم حفاظتی ما، دچار مشکل شده است و نشان می دهد که اگر مشکل را حل نکنیم شاید در گرد و خاک و رطوبت تابستان، شرایط بسیار سخت تری هم بر شبکه برق ما و هم بر مردم ما خواهد رفت.

وی ادامه داد:  این خاموشی ها نشان می دهد که برنامه تعمیر و نگهداری ما در شبکه توزیع، فوق توزیع و انتقال، باید نسبت به سال های گذشته تغییر کند و باید در دستورالعمل های طراحی تجهیزات برای منطقه آب و هوایی خوزستان، بازنگری صورت گیرد.
 

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر:

 استاندارد قبلی در شبکه برق خوزستان دیگر جوابگو نمی نیست 

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در این نشست گفت: اگر در یک منطقه بیش از 30 درصد خطوط انتقال را از دست دهیم اتفاق فاجعه باری افتاده است و اگر 50 یا 80 درصد شبکه قطع شود دیگر از اراده یا اداره مدیران خارج شده است و اتفاقات فاجعه بار رخ می دهد. وی ادامه داد: شبکه برق خوزستان بر اساس استاندارد منطقه طراحی شده بود و چندین سال است که مقاومت کرده ولی شرایط به وجود آمده اخیر و اتفاقات طبیعی رخ داده شبکه توزیع را دچار مشکل کرد.

محمودرضا حقی‌فام با اعلام آنکه کارهای مدیریت بحران و کارهای عادی سازی صورت گرفته شده کمتر مورد توجه قرار گرفت و افزود: در عرض دو روز اکیپ هایی وارد منطقه شد و یک حجم عظیم کار عملیاتی صورت دادند که مثل یک مانور مناسب در زمان جنگ بود و از نظر حجم مدیریت بحران در صنعت برق دنیا بی نظیر است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر عملکرد وزارت نیرو را خوب ارزیابی کرد و گفت: در مدیریت بحران جامعه هدف از نظر روانی باید آرام باشد تا خدمات رسانی به نحو بهتری انجام شود ولی مدیریت روانی در بین مردم از شرایط خوبی برخوردار نبود. وی ادامه داد: 10 روز دیگر عملیات در توزیع تمام می شود و وارد فاز فوق توزیع می شویم.

وی افزود: در تمام دنیا وقتی چنین بحران هایی رخ می دهد گروه های تحقیقاتی شکل می گیرد و آنالیز می کنند و خروجی می گیرند. ما بنا داریم در ارتباط با بحران خوزستان چنین اقدامی را انجام دهیم و کارهای مطالعاتی ما در همه ابعاد در حال انجام شدن است. 

معاون هماهنگی توزیع توانیر به کارهایی که باید در منطقه انجام شود اشاره کرد و گفت: اولین موضوع این است که استانداردهای طراحی در منطقه متناسب با شرایط جدید آب و هوایی عوض شود چرا که استاندارد قبلی دیگر جوابگو نمی باشد. نکته بعدی عوض کردن تجهیزات برقی است که باید صورت گیرد. در این زمینه باید بررسی شود از چه نوع مقره و تجهیزاتی استفاده شود که هم کارایی داشته باشد و هم در بلند مدت متناسب با شرایط جدید اقلیمی پاسخگو باشد.

وی برق، آب و مخابرات را مهم ترین زیرساخت ها دانست و اضافه کرد: لازم نیست تکیه آب و مخابرات به برق باشد، چرا که شبکه برق همیشه آسیب پذیر است و وابستگی آب و مخابرات به این شبکه شرایط را پیچیده تر می کند. در حالی که می توان با نیروگاهای خصوصی برق خود را تامین کنند و از خود سلب مسئولیت نکنند. نکته دیگر می توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد تا بتوان پایداری سیستم را افزایش داد. حقی فام ادامه داد: زمینی کردن شبکه برق که وزیر نیرو آن را ابلاغ کرد نیازمند به سرمایه گذاری گسترده است و باید خارج از محدوده وزارت نیرو تامین شود.



مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان :

تا معضل ریزگردها حل نشود قطعی برق برطرف نمی شود 

به گزارش شوشان ، عبدالرسول زرگر مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در امور فنی در این نشست گفت: علت اصلی قطعی برق ریزگردهاست و تا این مشکل برطرف نشود معضل همچنان باقی مانده است و هزینه ای گزاف برای برطرف کردن مشکل باید پرداخت شود. زرگر ادامه داد: طول عمر شبکه های برق بالاست و باید برای پایداری شبکه برق مانند موجود زنده هزینه داد تا زنده بماند.

زرگر بحران اخیرا را به علت شراط ریزگردها، رطوبت و مه دانست و افزود: در روزهای 8 و 9 بهمن ماه ایستگاهای اصلی را از دست دادیم و در روز 23 بهمن در خطوط برگشت و عملکرد دچار مشکل شدیم و بدین ترتیب همه شبکه توزیع برق در بحران اخیر دچار نقصان شد. وی ادامه داد: در این زمینه همه امکانات را برای شستشو بسیج کردیم که به علت تعداد بالای ایستگاها و خطوط انتقال ، کار زمان بری خواهد بود. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز:

تجهیزات برق خوزستان باید بر اساس شرایط اقلیمی جدید طراحی شود 
 
مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز در این نشست گفت: شبکه برق خوزستان قبلا دمای 52 درجه را حتی در شرایط گرد و خاک تحمل کرده بود که نشان از طراحی استاندارد شبکه است. حضرتی ادامه داد: ریزگردها و رطوبت هوا بر تغییرات بار شبکه برق اهواز تاثیر گذاشت و قطعی آب و مخابرات همه بر گردن شرکت توزیع برق افتاد!

حضرتی با اشاره به سابقه آلودگی هوای شهر اهواز و تاثیر آن بر شبکه برق گفت: تجهیزات برق خوزستان باید بر اساس شرایط اقلیمی جدید طراحی شود که از سال 87 شروع به تغییر نوع جنس مقره ها متناسب با شرایط جدید نمودیم . وقتی ایستگاهای فوق توزیع دچار مشکل شوند شبکه توزیع از دسترس خارج می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز وجود ذرات نمک ، سرعت باد و رطوبت را از عوامل بحران اخیر دانست و گفت: با تعامل با سایر ادارات و با اولویت بندی در حال شستشوی تجهیزات هستیم ولی با توجه به تعداد وقوع ریزگردها و نیاز به شستشو باید 108 دستگاه ماشین آتش نشانی مقره شوی و 288 نفر نیرری آماده به کار داشته باشیم که در حال حاضر با 21 اکیپ و 51 نفر فاصله زیادی با نیازمندی های لازم شستشو داریم. وی اضافه کرد: در کنار اقدامات شستشو و تغییر تجهیزات باید اقدامات جدی برای مهار ریزگردها صورت گیرد تا بتوانیم معضل را به صورت ریشه های برطرف کنیم.


دکتر جورابیان استاد گروه برق دانشگاه شهید چمران اهواز:

دلیل اصلی بحران اخیر خوزستان انتقال آب و سدسازی است

دکتر محمود جورابیان استاد گروه برق دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست گفت: عامل اصلی بحران اخیر مشخص شده است، دلیل اصلی این بحران آب های منتقل شده و سدهای ساخته شده است که جلگه خوزستان را به کویر خوزستان تبدیل کرده است. جورابیان ادامه داد: ریزگردها زیرساخت های انسانی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی در خوزستان را در برگرفته و کم کم به استان های دیگر هم منتقل می شود.

وی افزود: تلاش بسیار زیادی در شرکت برق منطقه ای ، اهواز و مدیرت استان برای رفع بحران صورت گرفته است ولی دلیلی نمی شود تا انتقادی نکنیم. وی اضافه کرد: از سال 80 که ریزگردها شروع شد و بخصوص از شدت ریزگردها در سال 93 می دانستیم که روزی بحران اخیر اتفاق خواهد افتاد. حال که بحران رسید متوجه شدیم باید رفتار و سیستم تغییر کند.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: کاری که باید از بیست سال پیش شروع می کردیم الان باید شروع کنیم، در این زمینه لازم است سیستم های پیشرفته شستشو برای استان در نظر گرفته شود و صنعت برق تجهیز شود. 

وی میزان زیان های اقتصادی بحران ریزگردها را نیازمند بررسی دانست و گفت: اگر هزینه توقف تولید نفت ، فولاد ، مهاجرت و دیگر ضررهای اقتصادی این بحران محاسبه شود متوجه خواهیم شد که اگر نوسازی صنعت برق را انجام می دادیم کمتر از هزینه های هدر رفته بود.

دکتر جورابیان تکرار نشدن چنین اتفاق هایی را نیازمند حمایت وسیع در سطح کشور دانست و بیان کرد: طرح سیستم رصد و پایش انرژی در همه حوزه ها را یک سال پیش تهیه و به استانداری تحویل دادیم ولی از آن حمایتی نشد، شاید با اتفاق های اخیر کمک کنند بتوانیم وارد فاز اجرایی این سیستم شویم.


  استاد گروه برق دانشگاه شهید چمران اهواز :

با مدیریت استراتژیک می توان خسارت بحران ها را به حداقل رساند

سعید مرتضوي  استاد گروه برق دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست مدیریت بحران را نیازمند رویکرد منظم دانست و گفت: اولین گام در مدیریت بحران مواجهه با بحران است، گام دوم بازاندیشی بحران شامل علت و چگونگی بحران و امثالهم است، گام های بعدی مدیریت بحران شامل نوسازی، احساس بحران (تجزیه و تحلیل نقاوط قوت و ضعف)، مداخله و اقدام و در آخر اقدامات نهایی است.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: همه بحران ها قابل پیش بینی نیستند ولی با مدیریت استراتژیک و پیش بینی های انجام شده می توان خسارت بحران ها را به حداقل رساند. وی ادامه داد: درست است که سیستم های قدرت الکتریکی که در جهان بالاترین قابلیت اطمینان را دارند باز دچار خاموشی می شوند ولی باید در طراحی شبکه توزیع برق به سمت هوشمند کردن این شبکه حرکت کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار