شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
حاشیه نگاری شوشان از نشست هم انديشي دولت و دانشگاه / استاندار : گروه ملی در زمان کدام دولت فروخته شد؟! پول فروش گروه ملی در دولت قبل صرف احداث جاده قزوین شد ! / زراسوندی: خوزستان رکوردهاي گرد و خاک را در دنيا زده است
 

شوشان: "مردم خوزستان گله مندند"، "اهواز در خطر استاندار در سفر" و چندین چند شعار دیگر از جمله کاغذ نوشته هایی بود که برخی دانشجویان ماسک زده در اعتراض به گرد و خاک های خوزستان و به زعم آنان کوتاهی استاندار خوزستان و بی توجهی وی به بحران اخیر خوزستان در نشست هم انديشي دولت و دانشگاه  که از سوی انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران برگزار شد ، به چشم می خورد. 

 


به گزارش شوشان ، در نشست هم اندیشی دولت و دانشگاه براي رفع مشکلات زيست محيطي استان که با حضور استاندار خوزستان، رييس بنیاد نخبگان و تني چند از استادان دانشگاه شهید چمران در سالن همایش دانشکده علوم اين دانشگاه برگزار شد، شریعتی با صبر و گشاده رویی تمام حرف ها، انتقادها و شعارها  را به جان خرید، به پرسش ها گوش کرد و در پایان ضمن دعوت دانشجویان به مطالبه گری و گفتگو در فضایی صمیمانه به تمامی پرسش های دانشجویان پاسخ داد.

نباید به موضوعات اجتماعی نگاه سیاسی داشت

استاندار خوزستان در اين همايش که صبح امروز يکشنبه 15  اسفندماه برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که دانشگاه به جز مسایل سیاسی، وارد مسایل اجتماعی و دغدغه های زیست محیطی شده اما گله مندم که هنوز هم نگاه سیاسی نسبت به موضوعات اجتماعی در بین ما وجود دارد. باید یاد بگیریم به تدریج مراحل پختگی را طی کنیم و مسایل را در جای خود بررسی کنیم.

 ۳۵۰ هزار هکتار زمین های مستعد ریزگرد وجود دارد

شریعتی به تشریح وضعیت کانون های گرد و خاک داخلی پرداخت و گفت: در حال حاضر ۳۵۰ هزار هکتار زمین های مستعد ریزگرد وجود دارد، ۱۰۰ هزار هکتار کانون های حاد و ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی داریم که برای کنترل این کانون ها بنا شده ظرف یک سال، ۱۰۰ میلیارد تومان، ظرف ۳ سال آینده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ظرف ۵ سال آتی ۳۰ میلیارد تومان به کل ۳۷۰ هزار هکتار کانون های گرد و خاک اختصاص یابد.

 

دولت برای کاهش آلودگی هوا گام هایی برداشته است

وی افزود: در سال های نخست بحران گردو خاک، روزهای آلوده کمتر بوده اما در سال گذشته روزهایی که میزان آلودگی شان به ۱۰ هزار میکروموس می رسد افزایش یافته است. دولت برای کاهش آلودگی هوا گام هایی برداشته از جمله این که با توزیع بنزین استاندارد یورو ۴، دادن حق آبه ی رود و تالاب ها و تثبیت شن های روان در کاهش این آلودگی ها نقش مهمی ایفا کرده است.

گروه ملی فولاد در زمان کدام دولت به قیمت ۱۸۰۰ میلیارد تومان فروخته شد؟

استاندار خوزستان در واکنش به انتقادهای مطرح شده از دولت تدبیر و امید و گام برداشتن این دولت در جهت نابودی محیط زیست خوزستان، نکاتی ار متذکر شد و گفت: باید انتقادها و تشویق ها از روی عدل و راستی باشد. قصد تخریب و بازگشت به گذشته را ندارم اما دانشجویان باید از خودشان یپرسند گروه ملی فولاد در زمان کدام دولت به قیمت ۱۸۰۰ میلیارد تومان فروخته شد و چرا پول آن از جمله 400 میلیارد تومان صرف احداث جاده قزوین الموت، ۲۰۰ میلیارد برای شهر پرند و ۲۰۰ میلیارد برای ساخت راه های روستایی شد. در زمان کدام دولت طرح انتقال آب بهشت آباد و طرح انتقال  ۶۰۰  میلیون متر مکعب از زهره ی بحران زده تصویب شد. آیا جز این است که هورالعظیم در زمان دولت قبل خشک شد و از میان آن جاده ها را عبور دادند که هرگز قابل بازگشت نیست. 

شریعتی افزود: از یاد نبریم که در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار حق آبه ی تالاب و رودخانه ها تصویب شده است و انتقال آب از رودخانه زهره به 60 میلیون متر مکعب رسیده که باز هم زیاد است. من هم به نوبه ی خود مخالف انتقال آب رودخانه های استان هستم و سعی ام این است که در این زمینه، در جهت منافع خوزستان گام بردارم.

حضور اساتید دانشگاهی استان در کمیته فنی مقابله با ریزگردها ضروری است

وی با اشاره به این که حضور اساتید دانشگاهی استان در کمیته فنی مقابله با ریزگردها ضروری است، عنوان کرد: تاکید من به وزارت جهادکشاورزی این بوده که اساتید خوزستان، به ویژه استادان دانشگاه ڃمران شاکله کمیته فنی مقابله با ریزگردها باشند. استاندار خوزستان تاکید کرد: مطالبه گری حق خوزستانی ها به ویژه دانش جویان است و اگر بناست توزیع درآمدی باشد، نخست به خود خوزستان رواست.

 


رييس بنیاد نخبگان: خوزستان رکورد زمان وقوع گرد و خاک را در جهان دارد

به گزارش شوشان ،  زراسوندی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و از اعضای کمیته فنی مقابله با ریزگردها که از سخنرانان این نشست بود، درباره روند تشکیل کانون های گرد و خاک در جهان توضیح داد و گفت: پژوهش ها نشان مي دهند اگر شرايط تغييرات زيست محيطي که مهم ترين آن خشکسالي ست، به وقوع بپيوندد، 50 تا 55 سال نياز دارد تا آن منطقه مستعد گرد و خاک شود. اين حالتِ طبيعي تشکیل گرد و خاک است اما وقتي فعاليت هاي انسان زا  دخيل شوند، اين بازه زماني به 20 سال مي رسد. همان طور که در استان خوزستان این روند شتابی سریع و دور از انتظار داشته است.

رييس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: خوزستان روي کمربند گرد و خاک خاورميانه قرار دارد و به لحاظ زمين شناسي مستعد گرد و خاک است اما با توجه به وقايع انسان زاي اخير مانند سدسازي های غیر کارشناسانه، کاهش دبي رودخانه ها و عدم تخصيص حق آبه، حدود 350 هزار هکتار کانون مستعد گرد و خاک با اولويت نخست شناسايي شده که 122 هزار هکتار آن در جنوب و جنوب شرق اهواز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که اطلاعات ما در درون کشور درباره ریزگردها و مقابله با آن بسیار محدود بود، بیان کرد: عدم شناخت ما از پديده گرد و خاک تا 10 سال پيش در سطح اسناد دانشگاهي ايران بسيار پررنگ است و تنها به استان هاي سيستان و بلوچستان و يزد محدود مي شود و شناخت پديده گرد و خاک به شکل کنوني، سابقه 10 ساله دارد.

وی در خصوص کانون های گرد و غبار خارجی اذعان داشت: 191 کانون خارجي گرد و خاک وجود دارد که نيمي از آن ها در عربستان است؛ کشوری که تمايلي هم براي رفع آن ها ندارد لذا عمده تمرکز ما بايد بر کانون هاي عراق، سوريه و اردن باشد.

زمان وقوع گرد و خاک در ایران بسیار کوتاه است

زراسوندی با اشاره به این که زمان وقوع گرد و خاک در ایران بسیار کوتاه است، گفت: رکورد هاي گرد و خاک را در دنيا زده است و در باب "زمان وقوع" گرد و خاک رکورد جهاني را زده ايم."برای مثال وقتی کانون های گرد و خاک تنها چند کیلومتر با یک کلان شهر فاصله داشته باشند، زمان وقوع حتی به 10 دقیقه هم می رسد؛ امری که در اهواز اتفاق می افتد و هنوز در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده است. 

میان ریزگرد و گرد و خاک تفاوت وجود دارد

وی با تاکید بر این که میان ریزگرد و گرد و خاک تفاوت وجود دارد، به توضیح تفاوت میان این دو پرداخت و بیان داشت: يکي دانستن ريزگردها و گرد و خاک اشتباه است زیرا ريزگردها به بعد فرا مرزي اين پديده و گرد و خاک به بعد داخلي آن اشاره دارد.

عضو کمیته فنی مقابله با ریزگردها از برگزاری همایش در سال آینده در تهران خبر داد و گفت: اجلاس جهانی راهکارها در سال آینده درخصوص کنترل منطقه ای گرد وخاک در خاورمیانه ارائه و بازنگری هایی صورت می گیرد تا کشورها متعهد به ارائه کارکرد خودشان خواهند شد.

گفتنی است در پایان این نشست استاندار خوزستان در مراسم کاشت نهال که با حضور اعضای هیئت عملی و دانشجویان دانشگاه چمراه همراه بود، شرکت کرد.

































 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار