اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سه شنبه 17 اسفندماه95 کارگاه دو روزه کشوری کاهش آسیب اعتیاد با حضور دکتر آذرخش  مکری رئیس مرکز ملی تحقیقات ایران، حسین لامی‌زاده رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان، دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت استان و مدیران گروه های سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه های علم پزشکی کشور در هتل پارس اهواز برگزار شد.

 حسین لامی‌زاده در ابتدای این کارگاه با بیان اینکه در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید به سمت اجتماعی ‌کردن این مسائل حرکت کنیم، اظهار داشت: ریزگردها و عدم اهتمام جدی به این معضل بعضاً موجب آزار و اذیت مردم و تا حدودی افت رضایتمندی مردم شده است. از سوی دیگر گرفتاری خانواده‌ها در تأمین معیشت و مسائل معیشتی نیز مردم را خسته کرده و در کنار تمام این مسائل ناتوانی افراد در "نه گفتن" و فقدان مهارت‌های زندگی در افراد این وضعیت را سخت‌تر کرده است.
 
وی با بیان اینکه اگر مدیران توجه بیشتری به مردم داشته باشد، نشاط اجتماعی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد شاهد اتفاقات خوبی هستیم. تربیت نیروی متخصص یکی از اقدامات خوبی بوده که اخیراً توسط شورای مبارزه با مواد مخدر دنبال شده است بطوری که در دو ماه گذشته 180 نفر از آموزش و پرورش دوره‌های تخصصی در بحث پیشگیری را طی کردند که اکثر این افراد از اقصی نقاط خوزستان بودند.
 
رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان افزود: تمام افرادی که در آموزش و پرورش به تعلیم، آموزش و تربیت می‌پردازند تحت این دوره‌های آموزشی و تخصصی قرار خواهند گرفت و این قدم اول است. تاکنون بیش از 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شد تا دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم متوسطه و اولیاء آنها تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.
 
لامی‌زاده عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که دانش‌آموزان دوره‌های پیش‌دبستانی و دبستان مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند، تا بحث مهارت‌های زندگی از نخستین سال‌های تحصیلی در دانش‌آموزان نهادینه شود. البته کارهای انجام نشده بسیاری هم در پیش‌رو داریم که باید این اقدامات را از نقطه ای آغاز شود و اگر با روند فعلی کارها را به پیش ببریم، هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.
 
وی با تأکید بر اینکه بحث پیشگیری در اعتیاد نیازمند نگاه ویژه است، بیان کرد: در این راستا هم باید از توان مردم و هم از توان دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد. اینکه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همت کند و کارگاه کشوری کاهش آسیب اعتیاد را برگزار کند، در این بحث کفاف نخواهد داد. باید تمام دستگاه‌های پای کار بیایند و همت کنند. تا اتفاق جدیدی را در بحث پیشگیری شاهد باشیم.
 
رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: متأسفانه شاید آسیب‌هایی که در استان خوزستان وجود دارد، نسبت به استان‌های دیگر کشور بیشتر باشد. معضل اعتیاد معضلی اساسی است که باید روی این موضوع کار شود. مساله HIV مثبت نیز متأسفانه از مسائل و مشکلاتی است که در خوزستان وجود دارد. قبلاً در برخی شهرستان‌ها سالانه یک یا دو مورد طلاق داشتیم. اما اکنون در همین شهرستان‌ها ماهانه بیش از 10 مورد طلاق را مشاهده می‌کنیم که عامل عمده این طلاق‌ها به دلیل موضوع اعتیاد صورت گرفته است.
 
لامی‌زاده با بیان اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی باید دستگاه‌های متولی در برخورد با مردم به صورت شفاف‌تر ورود می‌کردند، اظهار داشت: متأسفانه این امر به عللی انجام نشده و کار را برای ما سخت‌تر کرد. اگر بتوانیم قدم‌های اساسی و خوبی در بحث مبارزه با اعتیاد برداریم، بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی را در خوزستان نخواهیم داشت.
 
وی تصریح کرد: اگر در بحث اعتیاد به سمت آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان حرکت نکنیم هیچ اتفاق خوبی در بحث پیشگیری نخواهد افتاد. همچنین اگر شناسایی دقیق موارد HIV مثبت نیز انجام نشود شاهد هیچ اتفاق خوبی نخواهیم بود.

لامی زاده گفت: نسبت به دوره‌های گذشته آمار مبتلایان HIV مثبت افزایش یافته است و علت این مساله این  است که ما حتی در شناسایی موارد HIV مثبت موفق نبودیم. البته در این زمینه اقدامات مناسبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است که نتیجه این اقدامات در سالهای آینده بیشتر مشخص خواهد شد.


رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به کمرنگ شدن آموزش آموزه‌های دینی در اجتماع امروز عنوان کرد: متاسفانه وجود فضای مجازی که می‌توانست فرصت باشد تبدیل به یک تهدید شده است. بیش از 150 کانال تلگرامی روی جوانان ما کار می‌کنند؛ ما چه کار مثبتی می‌توانستم انجام دهیم؟
 
وی افزود: به نظر می‌رسد باید فکر جدیدتری در این زمینه داشته باشیم. با سیستم و تفکرهای قدیمی دیگر نمی‌توان کار کرد. گاهی طلاق‌ها بر سر هیچ و در حقیقت به علت نبود محبت صورت می‌گیرد که نقش آموزش و پرورش در این زمینه نقش اساسی است.

لازم به ذکر است کارگاه کشوری کاهش آسیب اعتیاد با هدف ارتقا دانش کارشناسان حوزه اختلالات مصرف مواد به منظور سطح سطح پیشگیری و درمان، به مدت2 روز از تاریخ های 17 و 18 اسفندماه سال جاری در هتل پارس و به میزبانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار میگردد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار