اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
سیاست خارجی در 6ماه اول 95
دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید در سالی که گذشت در مسیر تنش زدایی و تعامل با جهان گام های بلندی برای بازیابی جایگاه واقعی ایران در مناسبات بین المللی و توسعه اقتصادی برداشت.
تردیدی نیست که توافق هسته ای و برجام نقطه عطفی در روابط خارجی ایران به شمار می رود و در همین راستا نیز بخش اعظم تلاش های دستگاه دیپلماسی در سال گذشته برای بهره گیری از ظرفیت های ایجاد شده از این توافق و در مسیر احیا و بازیابی جایگاه واقعی ایران در مناسبات جهانی بوده است.
 با این حال سیاست ماهیت سیال و پویایی دارد. سال گذشته رخدادهایی در عرصه بین الملل به وقوع پیوست که خواه ناخواه روابط خارجی ایران را هم تحت تاثیر قرار داد. از مهمترین تحولات بین المللی تاثیرگذار در سال گذشته می توان به حضور جدی تر روسیه در مبارزه با تروریست های داعش، کودتای نافرجام در ترکیه ،رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپایی، آزادی حلب، افزایش تلاش های دیپلماتیک برای پایان بحران سوریه و در نهایت به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا اشاره کرد.

**بهار پرترافیک دیپلماتیک تهران
+سه ماه آغازین سال گذشته، تهران شاهد ترافیک دیپلماتیک بود، در روزهای اول نخستین ماه بهار، رییس جمهوری در راس یک هیات سیاسی- اقتصادی عازم آسلام آباد شد. در جریان این سفر 6 سند همکاری بین طرفین به امضا رسید.
+چند روز بعد نشست رامسر با حضور محمد جواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و الدار محمد اف وزرای خارجه ، ترکیه و آذربایجان در هتل بام سبز رامسر برگزار شد. این نشست علاوه بر تعیین خطوط کلی همکاری های سه جانبه، نقش مهمی در جلوگیری از افزایش تنش میان آذربایجان و ارمنستان در منازعه قره باغ داشت. 
+به دنبال بروز تنش های نظامی در منطقه قره باغ، رییس جمهوری هم با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان تماس گرفت و طرفین را به خویشتنداری دعوت کرد. 
+در ادامه این رایزنی ها، وزرای خارجه ایران وآذربایجان به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه از رامسر به باکو رفتند و نشست سه جانبه با حضور سرگئی لاوروف، محمدجواد ظریف و الدار محمداف برگزار شد. در این نشست وزرای خارجه سه کشور برای برگزاری نشست سران توافق کردند. 
+29 فروردین ماه مرکز پسمانداری صعنت هسته ای انارک آغاز به کار کرد. در این روز همچنین از سانتریفیوژهای اولترا و زونال ، سوخت تست راکتورهای قدرت و سوخت تست راکتور مدرن شده اراک رونمایی شد. 
+اواخر فرودین ماه، سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شد. 
+در این روزها مارینا کالجوراند وزیر خارجه استونی به تهران سفر کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با وی تصریح کرد که مباحث دفاعی موضوع مذاکره نیست و در خصوص مسائل دفاعی، برجامی در کار نخواهد بود.
+در ادامه رفت و آمدهای دیپلماتیک تهران میزبان رییس جمهوری قزاقستان شد. نور سلطان نظربایف 23 فرودین ماه در راس هیاتی وارد تهران شد و در جریان این سفر 9 سند همکاری به امضا رسید.
+متئو رنزی نخست وزیر ایتالیا دیگر مقام عالی رتبه ای بود که در فروردین ماه 95 به تهران آمد؛ در جریان سفر رنزی که با حضور 250 مدیر شرکت ها و تجار ایتالیایی برگزار شد، هفت سند همکاری به امضای طرفین رسید. ایتالیا قبل از اعمال تحریم های هسته ای علیه کشورمان نیز از شرکای اصلی تجاری ایران محسوب می شد. تهران و رم درصدد احیا و بازیابی روابط گذشته هستند و در این مسیر گام های بلندی برداشته شده است.
+به دنبال رایزنی های سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه، استفان دی مسیتورا 23 فرودین ماه از بیروت راهی تهران شد و به منظور یافتن راهکاری برای حل و فصل بحران سوریه با مقامات کشورمان دیدار کرد.

**اردوکشی دیپلماتیک سعودی ها در استانبول 
+در این ماه همچنین رییس جمهوری به منظور شرکت در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی عازم استانبول شد.هرچند این نشست تحت الشعاع اقدامات مخرب عربستان سعودی نتیجه ای در پی نداشت و حتی بیانیه پایانی این نشست هم قرائت نشد، با این حال اقدام نابخردانه عده ای در حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، این کشور را از حالت ضعف و انفعال در برابر جمهوری اسلامی خارج کرد و رژیم سعودی با اردوکشی دیپلماتیک در جهت انزوای منطقه ای ایران گام برداشت.

**کمیسیونرهای اروپایی در تهران
+روابط تهران - بروکسل بویژه بعد از توافق هسته ای در مسیر تازه ای قرار گرفته است؛ اتحادیه اروپا و کشورهای اصلی این اتحادیه از نقش آفرینان اصلی در دستیابی به توافق هسته ای بودند. پیش از توافق هسته ای روابط ایران با بروکسل تا حد زیادی کاهش یافته بود؛ با این حال بعد از توافق هسته ای اروپای ها در اجرای توافق هسته ای و توسعه مناسبات خود با تهران جدی بوده اند. 
در سال های گذشته و قبل از بحران هسته ای، ایران و اروپا، دو مرحله گفت و گوهای انتقادی و سازنده را پشت سرگذاشتند. علیرغم اختلاف نظرهای موجود، اشتراک منافع و دیدگاه ها تا حدی هست که دو طرف بعد از اجرایی شدن برجام به سرعت در مسیر احیای روابط خود گام بردارند. در این راستا و بعد از اجرای برجام دو طرف گفت و گوهای سطح بالا را برای توسعه مناسبات در دستور کار قرار دادند. نشست اول در تهران و نشست دوم در بروکسل برگزار شد. 
+ در راستای توسعه مناسبات، اردیبهشت ماه 95، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هفت کمیسیونر انرژی،تحقیقات و فناوری، محیط زیست و کشاورزی، مدیریت بحران و کمک های بشردوستانه، حمل و نقل و هوانورودی، صنعت و سرمایه گذاری، آموزش و فرهنگ و ورزش به تهران سفر کرد. در جریان این سفر چهار بیانیه در حوزه های همکاری ایران و اتحادیه اروپا، همکاری هسته ای و غیرنظامی، انرژی و علمی و پژوهشی صادر شد. 
+در این ماه همچنین سوشما سواراج وزیر خارجه هند به منظور بررسی و تهیه مقدمات سفر ناندرا مودی نخست وزیر هند به تهران سفر کرد. 
+در سوم اردیبهشت ماه، نخستین کمیسیون مشترک برجام ایران و 1+5  به ریاست عراقچی و اشمید در وین برگزار شد. در این کمیسیون روند اجرای توافق هسته ای، لغو تحریم ها و موانع پیش رو مورد بررسی قرار گرفت. در جریان برگزاری این کمیسیون، خبر فروش 32 تن آب سنگین ایران به آمریکا منتشر شد. این محموله به گفته آمریکایی ها تامین کننده نیاز تحقیقاتی و علمی آن ها بود. 

** ثبت رکورد امضای یک سند بین المللی
+31 فرودین ماه محمد جواد ظریف به منظور شرکت در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی به سازمان ملل رفت و توافقنامه تاریخی تغیرات آب و هوایی را امضا کرد . در این اجلاس، سند تغییرات آب و هوایی به امضای نمایندگان 170 کشور رسید. در این سفر وزیر امور خارجه با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا هم دیدار کرد.
+با وجود اهتمام دولت اوباما بر اجرای برجام، با این حال سیاست های اوباما در قبال ایران مخالفان جدی هم در کنگره و هم در دستگاه قضایی آمریکا داشت. در راستای ضربه زدن به توافق هسته ای، دادگاه عالی امریکا رای به برداشت یک میلیارد و 700 میلیون دلار از منابع ارزی بانک مرکزی در آمریکا کرد.
این اتفاق از سوی مقامات کشورمان به دستبرد بین المللی تعبیر شد. به دنبال مصادره منابع ارزی بانک مرکزی در آمریکا، هیئت وزیران کارگروهی برای بررسی حکم توقیف منابع ایران تشکیل داد. 
در اقدام خصمانه دیگر، جمهوری خواهان که از ابتدا مخالف توافق هسته ای با ایران بودند، مصوبه ای به منظور منع دولت آمریکا برای خرید آب سنگین ایران ارائه کردند. 
 به دنبال این اقدامات خصمانه، محمدجواد ظریف در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل حکم دادگاه داخلی آمریکایی علیه دارایی های ایران را تهدید علیه حقوق بین الملل خواند و تاکید کرد آمریکا ملزم است غرامت معوق ناشی از سیاست های خصمانه به مردم ایران را بپردازد.

** جاکوب زوما،کیتارویچ و گئون هی؛ میهمانان بهاری تهران
+جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، کیتارویچ رییس جمهوری کرواسی و پارک گئون هی رییس جمهوری وقت کره جنوبی از جمله مقاماتی بودند که در بهار 95 به تهران سفر کردند. 
+ در جریان سفر زوما به تهران، هشت سند همکاری به امضای طرفین رسید. همچنین پارک گئون هی رییس جمهوری وقت کره جنوبی در راس هیاتی 236 نفره به تهران سفر کرد. دراین سفر 19 یادداشت و سند همکاری بین ایران و کره جنوبی به امضا رسید و قرار شد حجم روابط تجاری دو کشور با رشد سه برابری از 6 به 18 میلیارد دلار برسد. 
+نیکولا پوپوسکی وزیر خارجه مقدونیه و لناس ویچیوس وزیر خارجه لیتوانی دیگر مقامات سیاسی بودند که در نیمه های بهار سال گذشته به تهران سفر کردند.
+نیمه های اردیبهشت ماه، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در راستای همکاری های بین المللی هسته ای ایران به چک سفر کرد و بعد از دیدار با مقامات این کشور به وین رفت و با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد.
+محمدجواد ظریف 27 اردیبهشت ماه برای شرکت در نشست گروه تماس بین المللی سوریه عازم وین شد.این نشست با حضور 20 کشور عربی اروپایی و آمریکایی برگزار شد. ظریف در حاشیه این اجلاس با همتایان خود از جمله فیلیپ هاموند، سرگئی لاوروف، جان کری و یوسف بن علوی دیدار و گفت و گو کرد.
+29 اردیبهشت ماه مالدیو به تبع سیاست های خصمانه عربستان، روابط 40 ساله خود با ایران را قطع کرد. سودان، سومالی و جیبوتی نیز دیگر کشورهایی بودند که به تبع عربستان سعودی روابط خود با ایران را قطع کردند.
**موافقتنامه چابهار؛بهره گیری از ظرفیت های مغفول ژئوپلتیک ایران 
+ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی خود از ظرفیت ها و ابزارهای ژئوپلتیکی منحصر به فردی برخوردار است و بدون تردید چابهار یکی از مهمترین ابزارهای جمهوری اسلامی ایران برای توسعه جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران محسوب می شود. این بندر علاوه بر نقش بی بدیلی که در برون رفت کشورهای آسیای میانه از بن بست خشکی دارد، می تواند رقیب جدی گوادر پاکستان شود. 
 از همه اینها مهمتر اینکه چابهار بیرون از تنگه هرمز قرار داد و در مقایسه با بنادر جنوبی خلیج فارس هم از موقعیت ویژه ای برخوردار است. در سال های گذشته به خاطر تحریم های ایران، کشتی های بزرگ در بنادر جنوبی خلیج فارس پهلوگیری می کردند با این حال با توافق هسته ی و باز شدن پای کشتی های بزرگ به بنادر ایران، این روند متوقف شده و انتظار می رود با اجرایی شدن موافقتنامه چابهار و توسعه این بندر راهبردی، این روند برعکس شود.
+در این راستا خرداد ماه سال گذشته تهران میزبان ناندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان بود. با این حال مهمترین دستاورد سفر این دو مقام به کشور، امضای موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل گذر بین المللی ایران- هند و افغانستان بود که در حضور سران سه کشور امضا شد و روحانی گفت کشورهای دیگری می توانند به این پیمان اضافه شوند. البته در جریان سفر مودی به تهران 12 سند همکاری به امضای نمایندگان ایران و هند هم رسید.

**تورهای اروپایی ظریف/ کارزار دیپلماتیک برای مقابله با بدعهدی های آمریکا
+وزیر امور خارجه در سال گذشته دور جدیدی از تورهای دیپلماتیک به قاره سبز را برگزار کرد. محور رایزنی های رییس دستگاه دیپلماسی در این سفرها پیگیری اجرای برجام و جلوگیری از بدعهدی های آمریکایی ها در این توافق بود. تردیدی نیست که دستگاه دیپلماسی در سال های اخیر گام های بلندی در تامین منافع ملی برداشته است؛ در این راستا برخلاف رویه سابق که از اقتصاد برای سیاست خارجی هزینه می کرد، تلاش دولت تدبیر و امید بر این بوده است که سیاست خارجی تامین کننده منافع اقتصادی کشور باشد.
در این راستا در اغلب این سفرها یا هیاتی از تجار و بازرگانانی ایرانی وزیر امور خارجه را همراهی می کرده اند و یا وزیر امور خارجه با حضور در نشست های فعالان اقتصادی و یا نشست های سیاسی به تشریح مواضع ایران در مسائل مختلف و بیان مزیت های اقتصادی ایران برای فعالان اقتصادی کشورهای مقصد پرداخته است. 
+موانع بانکی پیش روی مروادات اقتصادی ایران از مهمترین موانع پیش پای اقتصاد ایران در سال های گذشته بوده است. با این حال علاوه بر بدعهدی های آمریکایی ها و نگرانی اروپایی ها، عقب ماندگی شبکه بانکی از تحولات روز دنیا هم مزید بر علت شده و در شرایط هم افزا مانع بهره مندی کامل ایران از فرصت های پسابرجام شده است.
+در نخستین سفر محمد جواد ظریف به کشورهای لهستان، فنلاند ،سوئد و لتونی رفت. در سفر دوم وزیر امور خارجه برای شرکت در اسلوفروم 2016 به نروژ رفت و در اسلو فروم 2016 به همراه فدریکا موگرینی و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و بورگه برنده وزیر خارجه نروژ شرکت کرد. در این سفر ظریف و معاونان وی با جان کری درخصوص نحوه اجرای برجام رایزنی کردند.
+در اسلوفروم2016 موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه ارپا از افزایش 22 درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا خبر داد. ظریف در ادامه این سفر به آلمان رفت تا با فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود که این روزها رییس جمهوری شده، دیدار و گفت و گو کند. 
+ در این روزها خبر خرید 32 تن آب سنگین ایران از سوی آمریکا منتشر شد.اهمیت این امر از آن روست که آزمایشگاه های آمریکا کیفیت آب سنگین تولیدی ایران را تائید کردند و ایران رسما به بازار عرضه کنندگان آب سنگین جهان پیوست.
 +در حالی که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا عملا نتوانست اقدام مهمی برای مقابله و مبارزه با تروریست های تکفیری داعش بردارد؛ ایران، روسیه، سوریه و عراق با تشکیل ائتلافی در ماه های گذشته شکست های سنگینی متوجه تروریست ها کردند. نقطه تحولات میدانی در عراق آزادی فلوجه در 29 خرداد ماه سال گذشته بود که بعد از آن حلقه محاصره تروریست ها در عراق و سوریه روز به روز تنگ تر شد.
 + در روزهای پایانی خردادماه، ایران از آمریکا به خاطر مصادره دو میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد و خواهان محکومیت آمریکا و جبران خسارت های وارده شد. 
+محمد جواد ظریف در سومین تور اروپایی به فرانسه و هلند رفت و از آنجا برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگ های به تاشکند سفر کرد. سفر وزیر امور خارجه به فرانسه بویژه از بابت پیگیری توافقات سفر سال گذشته رییس جمهوری به فرانسه اهمیت می یابد. در جریان سفر روحانی به فرانسه قرارداد اولیه برای خرید بیش از 100 فروند هواپیمای مسافری منعقد شد که با پیگیری های وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی این توافق در مسیر اجرایی شدن پیش رفت و تاکنون سه فروند از این هواپیماها وارد کشور شده است.

**برگزیت/بیم و امیدهای اتحادیه اروپا؛فروپاشی یا بقا
+با این حال بمب خبری خرداد ماه، رای522 درصدی بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا در قالب برگزیت بود. این اتفاق معادلات تازه ای را در تحولات عرصه بین الملل ایجاد کرد. عده ای از آغاز دومینوی فروپاشی اتحادیه اروپا خبر دادند. اتفاقی که در ماه های بعد با رای منفی مردم ایتالیا با اصلاحات پیشنهادی نخست وزیر تشدید شد. هرچند راستگرایان در انتخابات هلند شکست خوردند اما با این حال انتخابات حساس دیگری در فرانسه پیش روست و جامعه جهانی بعد از برگزیت و به قدرت رسیدن ترامپ با نگرانی و حساسیت پیگیر تحولات انتخاباتی در فرانسه است.
+ با رای مردم به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپایی، ترزا می نخست وزیر انگلیس شد. وی در ماه های گذشته تلاش کرد با نزدیکتر شدن به آمریکا از آسیب های برگزیت بکاهد و همزمان در تلاش است تا با بهره گیری از منابع مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس، مانع از بروز تنش های اقتصادی در بریتانیا شود. با این حال تا جایی که به ایران مربوط است، ترزا می در دیدار با مقامات دولت جدید آمریکا از توافق هسته ای دفاع کرده است اما در عین حال این کشور درصدد شکل دهی به ائتلافی از کشورهای عربی است تا با آنچه نفوذ منطقه ای ایران می خواند، مقابله کند.

** تغییرات در دستگاه دیپلماسی
+ تیرماه1395 تغییراتی در دستگاه دیپلماسی کشور رخ داد؛حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه، معاون عربی- آفریقای وزیر شد و حسین امیرعبداللهیان با خروج از وزارت امور خارجه به مجلس رفت تا مشاور علی لاریجانی در امور بین الملل شود. 
+همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه شد و محمد ایرانی در جایگاه مدیر کل خاورمیانه و آفریقای این وزارتخانه قرار گرفت.
+در نخستین ماه تابستان 1395 در راستای رفت وآمدهای دیپلماتیک و در راستای توسعه مناسبات تهران با اروپا، بویکو بورسیف نخست وزیر بلغارستان به تهران آمد. 

** کودتای نافرجام ترکیه/ برباد رفتن رویای اروپایی شدن آنکارا 
+کودتای ترکیه در 26 تیرماه سال جاری مهمترین خبرخاورمیانه در تابستانی بود که گذشت. اردوغان توانست با کشاندن مردم به خیابان ها، کودتاچیان را به شکست بکشاند. بعد از آن موج گسترده ای از دستگیری های عوامل منتسب به کودتا از سوی دولت این کشور آغاز شد.
 عمده دستگیری ها مربوط به طرفداران فتح الهت گولن بود که در سال های گذشته نفوذ زیادی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی ،نظامی و امنیتی ترکیه کسب کرده بود. وقوع این کودتا البته مسیر گفت و گو با کردها را هم مختل کرد. گسترش موج بازداشت ها که حتی به اعضای پارلمان این کشور هم کشیده شد با اعتراض کشورهای اتحادیه اروپا مواجه شد و رفته رفته تنش در روابط آنکارا با بروکسل به اوج خود رسید به طوری که این روزها رویای اروپایی شدن ترکیه بیش از هر زمان دیگری بعید به نظر می رسد.
+با این حال و به دنبال وقوع این کودتا اردوغان به سمت روسیه و ایران نزدیکتر شد به طوری که به همراه تهران و مسکو در مسیر حل و فصل بحران سوریه که به داخل ترکیه سرریز کرده بود، گام برداشت. هرچند برخی از ناظران مسائل منطقه سیاست های اردوغان را تاکتیکی برای برون رفت از تنگناهای دیپلماتیک آنکارا تلقی می کنند.
+در روزهای پایانی تیرماه سال گذشته، شورای امنیت سازمان ملل نشستی برای بررسی برجام برگزار کرد. این نشست به ویژه از آن رو اهمیت می یابد که 6 قطعنامه تحریمی ایران از سوی این نهاد بین المللی لغو شده و قطعنامه 2231 به عنوان حافظ توافق هسته ای به تصویب رسیده است.
+در مرداد ماه، محمد جواد ظریف به آفریقا قاره فرصت ها رفت تا با مقامات کشورهای نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی دیدار و گفت و گو کند.
+مرداد ماه رییس جمهوری برای شرکت در اجلاس سران ایران، روسیه و آذربایجان راهی باکو شد. در این نشست بیانیه مشترک سه جانبه منتشر شد. نشستی که مقدمات آن فروردین ماه با حضور وزرای خارجه سه کشور در باکو فراهم شده بود.
+روحانی مرداد ماه با ترزا می نخست وزیر جدید بریتانیا به صورت تلفنی گفت و گو کرد. در این تماس تلفنی، دو طرف از افزایش مناسبات تهران- لندن استقبال کردند و ترزا می بر تعهد انگلیس بر اجرای توافق هسته ای و همکاری بانکی با ایران تاکید کرد.
+ 22 مرداد ماه، محمد جواد ظریف راهی ترکیه شد تا بعد از وقوع کودتای نافرجام با مقامات ترک دیدار کرده و همبستگی ایران با دولت قانونی این کشور را اعلام کرده باشد. ایران یکی از جدی ترین مخالفان کودتا در ترکیه بود. منطق ایران در پیگیری این سیاست این بوده است که نقل و انتقال قدرت باید از طریق مسالمت آمیز با تکیه بر رای مردم و صندوق آرا باشد و نباید نقل و انتقال قهرآمیز قدرت به رویه ای در منطقه بحران زده خاورمیانه تبدیل شود.
+ایران با وجود اختلاف نظرهایی که بویژه با آنکارا در قبال مسائل منطقه ای داشته است به طور جدی از دولت قانونی و رسمی اردوغان حمایت کرد و در این راستا شاهد افزایش قابل توجه رفت وآمدها و تماس های دیپلماتیک تهران و آنکارا بعد از وقوع کودتا بودیم.

**روس ها در نوژه 
+بمب خبری مردادماه سال 95، استفاده روس ها از پایگاه نوژه همدان بود. هواپیماهای روسی برای مبارزه با تروریست های داعش از پایگاه نوژه همدان سوختگیری کردند. هر چند نحوه انتشار خبر استفاده روس ها از پایگاه نوژه با حاشیه هایی مواجه شد با این حال این اقدام، عمق همکاری های تهران و مسکو در مبارزه با تروریست ها جدیت دو کشور را در این مسیر نشان داد. 
استفاده روس ها ازپایگاه نوژه همدان در چهارچوب همکاری چهارجانبه ایران، عراق روسیه و سوریه و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفت.
+در اواخر مرداد ماه و اوایل شهریورماه سال گذشته، ایران میزبان بورگه برنده وزیر خارجه نروژ و صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان بود. بورگه برنده خرداد ماه میزبان محمد جواد ظریف در اسلو بود و افغانستان هم نقش و جایگاه ویژه ای در سیاست منطقه ای ایران داشته است.
+اول شهریورماه سال گذشته محمد جواد ظریف به همراه هیئت 120 نفره از تجار و بازرگانان ایرانی به کشورهای کوبا، اکوادور، شیلی، بولیوی ونزوئلا سفر کرد. در این ماه همچنین شصتمین کنفرانس سالانه عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد. در این کنفرانس ایران برای نخستین بار بعد از اجرای برجام حضور یافت.

** آغاز عملیات اجرایی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر
+شهریور ماه سال گذشته عملیات اجرایی ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت 1057 مگاوات با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد فرهادی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری و سرگئی کرینکو رییس وقت آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه آغاز شد.
+عملیات اجرایی احداث این نیروگاه 9 سال زمان می برد؛ ضمن این که قرار است عملیات احداث واحد سوم هم 18 ماه بعد از آغازعملیات احداث واحد دوم شروع شود. منابع پیش بینی شده برای این دو واحد 10 میلیارد دلار است و قرار است بین پنج تا 6 درصد از برق کشور از انرژی اتمی تامین شود.
با احداث این واحدها علاوه بر تامین برق اتمی قرار است روزانه 200 هزار بشکه آب شیرین تولید شود. علاوه بر این، عمر نیروگاه به 60 سال افزایش می یابد.

** روحانی در آمریکا
+به گزارش ایرنا هفدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها 23 شهریورماه برگزار شد و رییس جمهوری در این دوره ریاست را به ونزوئلا تحویل داد. رییس جمهوری در این سفر همچنین به کوبا رفت و یادداشت تفاهمی در حوزه بهداشت امضا کرد.
+محمدجواد ظریف که پیش از رییس جمهوری به آمریکای مرکزی رفته بود، در ادامه سفر به آمریکا رفت و در نیویورک با استفان دیون وزیر خارجه کانادا دیدار کرد. این دیدار از آن رو اهمیت داشت که دولت سابق کانادا روابط ساسی خود را با تهران قطع و سفارتخانه های دو کشور بسته شده بودند. 
دولت فعلی که برقراری روابط سیاسی با ایران از وعده های انتخاباتی اش بوده است در این راستا تلاش هایی داشته است. با این حال ظاهرا هنوز برخی مسائل مانع از تسریع در این اتفاق شده است و دولت کانادا تاکنون نتوانسته با شعار انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.
وزیر امور خارجه در جریان این سفر با متئو رنزی، ترزامی، رجب طیب اردوغان، روسای جمهور اسلونی و بلغارستان و همچنین با وزرای خارجه آمریکا ، انگلیس، بلغارستان، اردن، مصر و عمان دیدار و گفت و گو کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار