اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۱
مروری بر حواشی زودرس انتخابات ریاست جمهوری96
همانطور که از روزهای قبل شهرها و روستاها مشغول رصد کاندیداهای احتمالی شوراهای خودشان بودند در پایتخت و مراکز استانها اما دولتیان به مسایل بزرگتری فکر میکردند : ریاست جمهوری !

شوشان : هرچه به موعد انتخابات نزدیکتر میشویم حواشی جذاب تری از عملکرد و رفتارهای دولتمردان عرصه ی سیاست بگوش میرسد . با اتمام تعطیلات نوروزی و بازگشت مردم از سفرهای نوروزی شاید کمتر کسی فکرمیکرد سومین هفته ی سال نود وشش آبستن اخباری داغ از انتخابات ریاست جمهوری باشد .

همانطور که از روزهای قبل شهرها و روستاها مشغول رصد کاندیداهای احتمالی شوراهای خودشان بودند در پایتخت و مراکز استانها اما دولتیان به مسایل بزرگتری فکر میکردند : ریاست جمهوری !

آماده سازی سازوکار مناسب برای سکانداری قوه ی عریض و طویل مجریه تمام توان وزارت کشور را گرفته تا بازهم شاهد خلق حماسه ای دیگر باشیم از جنس حضور. قرار است بزودی بار دیگر آرای مردم، میزان جمهوری اسلامی ایران را به حرکت درآورد تا مشخص شود چه کسی چهار سال آینده در مقام ریاست دستگاه دولت فرمان امور اجرایی کشور را بدست خواهد گرفت.


جریان انحرافی ادامه دارد : هیچ برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارم اما از آقای بقایی بعنوان نامزد اصلح حمایت خواهم کرد.

پس از توصیه ی اکید رهبری به محمود احمدی نژاد مبنی بر کاندید نشدن در انتخابات آتی ، مدتی شاهد فروکش کردن حواشی انتخاباتی احمدی نژاد بودیم . وی بعد از این توصیه خود را کاملا از انتخابات کنار رفته معرفی کرد و گفت قصد حمایت از هیچ جریان یا نامزد خاصی ندارد. این اظهارات اما دیری نپایید که با تحرکات مشکوک رییس دولت بهار رنگ باخت . احمدی نژاد که خود رییس دولتی بود که نقش اصلی را در فیلترشدن توییتر درایران داشت در اقدامی جالب با راه اندازی یک حساب توییتری ، رسانه ی جدیدی برای خود مهیا نمود. 

سفرهای استانی به همراه بقایی و انتشار کلیپ های مختلف به مناسبتهای متفاوت و همگامی اسفندیار رحیم مشایی در اغلب این اقدامات کم کم افکار عمومی را برای گزینه ی بعدی دولت بهار آماده کرد.

اظهارات جنجالی احمدی نژاد در سفر به خوزستان حجت را بر تمام همراهانش در دولتهای قبل تمام کرد تا آنها هم متوجه شوند دیگر بهتر است در برابر اقداماتش سکوت نکنند. مسولین لشکری و کشوری مختلفی نسبت به اظهاراتش واکنش نشان دادند و تلویحا از وی تبری جستند . محسن رضایی ، محمد علی رامین و محمد پاریاب پربازتاب ترین واکنشها را به این اظهارات داشتند و فشارها تا بدانجا پیشرفت که احمدی نژاد مجبور به ارایه توضیحات شد و گفت روی سخنش با احمد جنتی بوده که مشایی را در دوره ی قبل رد صلاحیت کرده بود نه شخص دیگر.

 ماجرا ادامه داشت تا اینکه طی یک کنفرانس خبری احمدی نژاد برخلاف گفته های پیشینش رسما از کاندیداتوری «حمیدرضا بقایی» اعلام حمایت کرد. بقایی که معاونت اجرایی ریاست جمهوری ، ریاست  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  و دبیری شورای عالی مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی دولت احمدی نژاد را در کارنامه دارد دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس جغرافیای سیاسی می‌باشد. بقایی  در حالی از حمایت احمدی نژاد بهره مند است که  سابقه بازداشت ، زندان و انفصال از خدمات و مشاغل دولتی را نیز در پرونده دارد.


احمدی نژاد در اخرین اقدام جنجالی خود در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی گفت :هیچ برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارم و در ادامه تصریح کرد: اما از آقای بقایی بعنوان نامزد اصلح حمایت خواهم کرد.

این گونه اقدامات حاشیه ساز و شیطنت آمیز در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری و گسترش هماهنگ کانالهای تلگرامی حامی بقایی نشان از تصمیم جدی رییس دولتهای نهم و دهم در بدست گیری مجدد قدرت در لباس بقایی دارد . اینکه در این نشست اخیر مطبوعاتی چه سوالات و پاسخ هایی رد و بدل شد موضوع این تحلیل نیست گرچه آنهم در نوع خود جالب و خواندنی ست.

در سویی دیگر رسانه ها از کاندیداتوری مهدی کلهر، مشاور محمود احمدی نژاد خبر دادند که اظهار کرده  به صورت مستقل وارد رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شده ام.


پلاسکویی  که برسر قالیباف خراب شد : هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم


در آنسوی جبهه ی ملتهب سیاست سرهنگ ، دانشیاریا شهرداری قرار گرفته که میخواهد خود را برای بار سوم در معرض آرای مردم قرار دهد . محمد باقر قالیباف که چندسالی ست در جمع چهره های مطرح سیاسی و اجرایی کشورقرار گرفته و سابقه دوبار کاندیداتوری ریاست جمهوری راهم دارد میرفت که در سال 96 برای سومین بار دانش و توانایی هایش را در معرض انتخاب مردم قرار دهد که تاس سیاستش خوش ننشست و دو اتفاق بزرگ ، سبد رایش را کوچک کرد.

 افشای گزارش سازمان بازرسی کل کشور پیرامون واگذاری حجم عظیمی از املاک شهرداری با تخفیف گسترده به افراد و تعاونی‌های مختلف در رسانه‌ها که به رسوایی املاک نجومی معروف شد و به بازداشت سردبیر سایت افشا کننده اش (معماری نیوز) انجامید در کنار  ضایعه ی اسفناک آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران که منجر به شهادت 16 آتش نشان شد(بعلت عدم ایمن سازی ساختمان و کمبود امکانات آتش نشانی) در نهایت به کاهش شدید محبوبیت قالیباف منجر شد .

 آقای قالیباف که یکی از ده گزینه  جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است در دقایق نهایی امروز ابتدا رسما از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داد و تاکید کرد: وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است. لذا برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به جای رئیس جمهور فعلی در 29 اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم  است.

 در ضمن همانطور که طی نامه ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت .

در دقایق پایانی امروز محمدی، عضو هيئت رييسه جبهه مردمی گفت : قاليباف از كانديداتوری انصراف نداده ، قاليباف گفته من درخواستی برای كانديداتوری ندارم که اين حرف درستی است . مقصود قاليباف درست فهميده نشد.

شاید دلیل اصلی انصراف یا بلاتکلیفی قالیباف ، از دست دادن حمایت جمنا باشد. به گزارش "اصولگرانیوز"، قالیباف و علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی حاضر به امضای میثاق نامه جمنا (انصراف از كانديداتورى بعد از اعلام نظر جبهه مردمى) نشده‌اند.(پیش از این عدم پذیرش این میثاق‌نامه از سوی ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی از سوی این رسانه منعکس شده بود.)

همچنین اخبار غیر رسمی ازاعلام محمد باقر قالیباف به عنوان معاون اول پیشنهادی رییسی خبر میدهد که ممکن است در هفته آتی این مساله به صورت رسمی تری عنوان شود. یادمان نرود که در مناظره های دوره ی قبل روحانی با اشاره به قلع و قمع دانشجویان کوی دانشگاه توسط قالیباف ، اصطلاح سرهنگ گازانبری  را در ذهن مردم متبادر کرد.

 

میر سلیم ، یار قدیمی برای بازی جدید حزب موتلفه اسلامی


سید مصطفی میرسلیم عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم هاشمی رفسنجانی از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود.. وی همچنین مؤسس و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز (موتور ملی ایران) است. او ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران و عنوان «حامی فدراسیون نجات غریق جهانی ایران» را بر عهده دارد. 

در ۹ دی ماه ۱۳۹۵ خورشیدی، وی رسماً به‌عنوان نامزد نهایی حزب موتلفه اسلامی برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران معرفی شد. او هم‌اینک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفهٔ اسلامی است .

موتلفه ساختار جمنا را غیرقانونی دانست .میرسلیم: از تصمیم جمنا تبعیت نمی‌کنم

مصطفی میرسلیم، عضو و کاندیدای اختصاصی موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: جبهه قانوناً باید متکی به چند حزب باشد اما جمنا ساختار خود را بر روی اشخاص چیده‌ و می‌گوید: "ما نمی خواهیم به احزاب تکیه داشته باشیم." لذا بر اساس قانون نمی‌توانند فعالیت کنند و قابل ثبت در وزارت کشور نیستند. ما از اقداماتی که در آن خلاف قانون باشد، تمکین نخواهیم کرد. قطعا منتخب ساختاری هم که خلاف قانون باشد، حق نیست.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با طرح این سوال که چرا کاندیدای موتلفه نسبت به سایر کاندیداهای دارای امتیاز کمتری باشد، گفته بود: باید توجه داشت که حزب موتلفه بیش از نیم قرن سابقه دارد و پشتوانه کاندیدای خود نیز است.

این اظهارات صحیح یا غلط نشان میدهد مردم درباره ی میرسلیم با یک حزب برای اداره ی کشور طرف هستند نه یک فرد.



عباس مدحجی

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار