مراد محمودی
کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی
شهرستان ایذه با جمعیتی در حدود 200,000 هزار نفر و قابلیتهای مختلف، نیاز به تحول در تمامی عرصهها دارد. ایذه شهری به بلندای تاریخ است و به جرأت میتوان آن را بهشت باستانشناسی ایران نامید. شهری که علیرغم برخورداری از ظرفیتهای مختلف، هرگز از نظر شاخصهای رفاهی، شرایط مناسبی برای ساکنان خود نداشته است.
در این میان موثرترین عناصر در تغییر اوضاع این شهرستان و جلب رضایت عمومی، شورای اسلامی شهر و همچنین شهرداری میباشند. این دو رکن اصلی جامعه، که تصمیمات آنها بسیار تاثیرگذار میباشد، در صورت کارکرد مناسب، میتوانند بر جنبههای مختلفی مانند سلامت و نشاط جامعه، اقتصاد، بهداشت و نظافت، زیبایی، جذب سرمایهگذار و به طور کلی رفاه عمومی جامعه تاثیرگذار باشند.
هر چند باید از زحمات خالصانهای که برخی افراد دلسوز در سالهای قبل کشیدهاند قدردانی نمود اما در مجموع باید از کم کاریها و بی برنامهگیها سالهای پیش نیز انتقاد صریح داشت. در واقع گاهی نه تنها امور توسط این دو عنصر بهبود نیافتند بلکه تصمیمات نادرست آنها سبب افزایش مشکلات شهرستان نیز گردیده است. برای نمونه میتوان به وضعیت واگذاری زمین فرمانداری قدیم و همچنین زمین جنب کلینیک درمانگاهی امید، وضعیت پارکهایی مانند شهربازی، صخرهای و آنزان و حتی ساخت مجدد شهرداری در جایگاه قبلی خود اشاره کرد، که همگی مثالهایی از تصمیمگیری و کارکرد نادرست هستند.
متولیان سالهای قبل شورای اسلامی شهر و همچنین شهرداری ایذه در توجیه عملکرد ضعیف خود، نداشتن منابع مالی کافی را دلیل عملکرد غیرقابل قبول خود میدانند، اما این درست همان انتقادی است که بر آنها وارد است که چرا در سالهای متمادی نتوانستند منابع مالی پایدار برای بهبود اوضاع شهرستان ایجاد کنند؟! در واقع در این مورد آنها بجای مدعی بودن، باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.
مشکلات شهرستان در حوزههای مختلف سبب سرخوردگی مردم شده است؛ عدم توجه به موارد متعددی مانند زیباسازی شهر، زیرساختها و وضعیت خیابانها و کوچهها، بهداشت عمومی، ترافیک، سدمعبر، ساختمانسازی ناهمگون، برخوردهای تبعیض آمیز و همچنین طرح جامع شهری ناکارآمد، سبب نارضایتی عمومی گردیده است.
این در حالی است که تمام موارد ذکر شده در بالا و بسیاری از موارد دیگر که در این نوشتار بیان نشدهاند، با برنامهریزی و هدفگذاری درست قابل حل و بهبود میباشند.
برای مثال کانال اصلی روباز دفع فاضلاب و آبهای سطحی، که بخشی از آن پیش از این پوشانده و تبدیل به فضای تجاری شده است، میتواند به عنوان کمربند فرهنگی و ورزشی مورد بهرهبرداری قرار گیرد و کمبودهای شهرستان در این خصوص را از طریق آن جبران کرد.
مشکل سدمعبر مغازهداران با یک تعامل سازنده بین دستگاههای مختلف از قبیل شورای اسلامی شهر، شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، دادگستری، اداره بازرگانی و مغازهداران، قابل حل میباشد.
ایجاد ایستگاهها و تعریف خطوط جدید تاکسی یک اولویت است؛ وضعیت فعلی تاکسیرانی باعث نارضایتی عمومی و آزردگی رانندگان زحمتکش تاکسی میگردد.
تحول در وضعیت زیباسازی و همچنین فضای سبز شهرستان ضروری است و با تکیه بر استعدادها و ظرفیتهای موجود شهرستان، امری دست یافتنی است.
افزایش فضاهای شاد و مفرح، که به نشاط و سرزندگی عمومی منجر میشود، باید مورد توجه جدی قرار گیرد و حداقل فضاهای موجود مانند پارکهای شهربازی، صخرهای و آنزان و همچنین تپههای الهک، باید جهت استفاده عمومی بازسازی و بهبود یابند.
سخن را کوتاه نمایم؛ شهر ما نیاز به کار و تلاش، همراه با برنامه دارد. پس انتخاب درست در آیندهی آن بسیار تاثیرگذار است. بکوشیم افرادی را راهی شورای اسلامی شهر نماییم که با تفکری باز و تعاملی سازنده، راه پیشرفت و ترقی شهرستان ایذه را هموار نمایند و تنها به پیگیری امور روزمره بسنده نکنند.