هادی اهوازیان
1- اقبال زیاد اقشار مختلف مردم جهت ثبت نام در شوراهای شهر و روستا در کشور ابهامات و سوالات زیادی نزد نخبگان و حتی توده عوام جامعه ایجاد و به عاملی در ایجاد سردرگمی در مردم جهت مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد تبدیل شده است.
2- نزدیک به دو دهه از برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا می گذرد. با وجود گذشت این زمان تقریبا قابل توجه و به استناد پژوهش های انجام شده تاکنون وضعیت توسعه شهرها و روستاها قبل و بعد از ایجاد شوراهای شهر و روستا در کشور چندان متفاوت نبوده است.
3- یکی از دلایل ایجاد چنین وضعیتی در کشور را می توان به وجود و تکرار مفاهیم کیفی( توصیفی) از مفاهیم رایج در زمان انتخابات در کشور دانست. بعبارت دیگر با وجود اینکه انتخابات در کشور از سابقه ای چندین دهه ای برخوردار می باشد و نیز تغییر روش های تبلیغات از شیوه سنتی به صورت مدرن، کماکان در فصل انتخابات شاهد تکرار مفاهیمی هستیم که اغلب فاقد تعریف مشخص و روشنی( ادراک کمی) از آنها می باشیم.
به این مفاهیم توجه کنید:
توانایی ایفای نقش های موثر و کارآمد در شورا
پشتوانه اجرایی و مدیریتی داوطلبین
توانمندی و در مقابل ناکارآمدی
فهم و ادراک به روز از مسائل شهری
تعهد و تخصص
انتخاب اصلح و درست
شایسته سالاری
برنامه کاری
همه این موارد بخشی از مفاهیم کیفی رایج در فصول انتخابات کشور بوده که تقریبا پای ثابت تمام رقابت های انتخاباتی می باشند و تا زمانی که در جامعه به یک تعریف مشترک و البته کمی از این مفاهیم بدست نیاید، اصطلاحا در بر همان پاشنه خواهد چرخید.
4- این ابهام در مفاهیم و عدم تعریف چهارچوب مشخص منحصر به اصطلاحات و مفاهیم رایج انتخاباتی نبوده و در سایر عرصه ها نظیر مبانی و مفاهیم توسعه پایدار در مقیاس محلی( شهری) و کلان(کشوری) نیز قابل تعمیم می باشد.