اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
پدرام طاهری

کتاب چینووی نخستین اثر  علی یار زارعی پیشکسوت قلم به دست رادیو خوزستان است که بهمن ماه سال ۱۳۹۵منتشر و در اختیار علاقمندان به فرهنگ و هنر بومی خوزستان قرار گرفت .  این اثر شامل شش قصه با عنوان تاریک و روشن ، زلزله ، چینووی ، بیمار ، گراز و بانو می باشد . عنوان کتاب از نام یکی از قصه های این مجموعه برگرفته شده است . 

اسطوره چینووی ؛ موجودی افسانه ای و خیالی در باورهای مردم منطقه هفتکل زادگاه نویسنده قصه ها بود که پدرها و مادرها برای ترساندن و تذکر دادن به کودکان از انجام کاری استفاده می کردند و  نویسنده آن را بعنوان سنبل دستمایه  اثر خود قرار داده است. 

کتاب چینووی شامل مجموعه قصه های نوشته شده سال های پیشین علی یار زارعی محسوب می شود ‌؛ حوادثی که در برخی قصه ها اتفاق می افتد رئالیستی و گاهی در پیرامون زندگی مولف اثر اتفاق افتاده است و او با تاثیرپذیری از یک واقعه در قصه هایش پردازش نموده است و همانگونه که در مقدمه  اثر نیز اشاره کرده است : قصه ها حال و هوای خاص دارند و یاداور دورانی هستند که برای نسل امروز شگفت اور و گاه مایه حیرت است ، از نظر زمانی برخی از ما دور هستند واز نظر مکانی بسیاری از مکان های نام برده شده در قصه ها دیگر وجود ندارند.

شایان ذکر است : علی یار زارعی  سال ۱۳۲۴ در شهر هفتکل  متولد شد ، فعالیت و نبوغ نویسندگی از همان دوره نوجوانی در وجود وی شکوفا شد و سال ۱۳۴۲ در سن ۱۷سالگی نخستین اثر داستانی  او در مجله خوشه منتشر شد.

کارنامه فرهنگی و هنری علی یار زارعی شامل فعالیت رسانه ای , نمایش نامه نویسی , شعر ,نقد ادبی, داستان و رمان نویسی می باشد   و این سال های تلاش و کوشش ارزشمند در امر فرهنگ خوزستان   او را در جایگاه یک پیشکسوت رسانه قرار داده  است.

از سوابق روزنامه نگاری زارعی می توان به ده سال همکاری در سرویس فرهنگی و هنری  هفته نامه فجر خوزستان  (کارون )  و همکاری و نویسندگی در حوزه فرهنگ فولکلور  با هفته نامه ندای جنوب و و همکاری با مجله طنز خورجین در تهران اشاره کرد.

وی از سال ۱۳۶۸ فعالیت   رسانه ای راباحضور در عرصه رادیو و نوشتن نمایشنامه رادیویی ادامه داد. مطلب نویسی در برنامه های رادیویی مدرسه , سیری در ادبیات و هنر ، تهیه کنندگی و نویسندگی و گزارشگری برنامه های فرهنگ و هنر رادیو از جمله برنامه فرهنگ و مردم به مدت یازده سال ، برنامه فرهنگ فولکلور ، برنامه خوزستان دیار تمدن ، برنامه ماندگاران و همچنین سردبیری برنامه رنگین کمان همدلی در حوزه فرهنگ فولکلور برگ زرینی از فعالیت های رسانه ای او در حوزه فرهنگ زادبوم محسوب می شود.

از این  نویسنده مجموعه قصه های چابکسوار که شامل مجموعه قصه هایی درباره شش قهرمان تاریخ ساز  قوم بختیاری است نیز در فاصله کمتر از دو ماه در اسفندماه ۹۵ منتشر شد که بدین لحاظ می توان وی را نویسنده ای پرکار عنوان کرد آو همچنین یک رمان بر اساس حوادث  زندگی  اسدخان بهداروند مشهور به  اسد شیر کش در دست انتشار  دارد.


برچسب ها: علی یار زارعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار