اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
دومین گفتگوی مجازی اصلاح طلبان با حضور علی اعطا مشاور وزارت راه و شهرسازی/ تخلف در شهرداری ها نهادینه شده است / شوراها در این چند دوره نقش نظارتی خود را ایفا نکرده اند/ ورود احزاب همراه با نگاه تخصصی به شوراها ایرادی ندارد
در کلانشهرها با چهار دسته آسیب در حوزه مدیریت شهری روبرو هستیم . آسیب اول ، انحراف دستگاه مدیریت شهری در بحث منابع مالی است.


شوشان: دومین گفتگوی مجازی اصلاح طلبان به همت جمعی از جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان در گروه تلگرامی با مشارکت علی اعطا مشاور خوزستانی معاونت وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت. 

به گزارش شوشان ، اولین گفتگوی مجازی با حضور دکتر قمشی رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان بود که بر ضرورت اجماع اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات ریاست جمهوری تاکید شد و به نوعی از مقتدایی کاندیدای ریاست جمهوری خواسته شد بنا بر هدف مشترک ، از کاندیداتوری انصراف دهد. 

در دومین گفتگوی مجازی ، علی اعطا که در انتخابات مجلس دهم به نفع لیست امید اهواز انصراف داد ، گفت: با توجه به اینکه در تهران شاهد مدیریت موفقی در شهر نبودیم متاسفانه بسیاری از آسیب ها مثل ویروس از پایتخت به سایر کلانشهرها سرایت کرده است. 

وی افزود: در کلانشهرها با چهار دسته آسیب در حوزه مدیریت شهری روبرو هستیم . آسیب اول ، انحراف دستگاه مدیریت شهری در بحث منابع مالی است. بخش عمده ای از سوء مدیریت ها نشات گرفته از انحراف در منابع مالی است. دسته دوم آسیب ها را می توان در این عبارت خلاصه کرد ؛ عدم تعهد شهرداری ها نسبت به قوانین و مقررات و برنامه های مصوب توسعه شهری . در این زمینه انحراف جدی وجود دارد. 

اعطا با اشاره به دسته سوم آسیب ها در مدیریت شهری گفت: اداره شهر به دست افراد غیرمتخصص سومین آسیب در این زمینه است. وقتی بررسی می شود دیده می شود که نگاه تخصصی بر این موجموعه ها حاکم نیست و کسانی که در راس امور هستند شناخت کافی و امکان تشخیص سو عملکردها را ندارند. دسته چهارم آسیب ها نیز عدم شفافیت در اداره شهرها و مدیریت شهری است.

مشاور معاونت وزارت راه و شهرسازی افزود: در دسته بندی کلی ، وقتی مخارج شهرها آنالیز می شود ، عمده ی این مخارج به سه دسته تقسیم می شود ، مخارج نگه داشت ، مخارج توسعه شهر و طرح های جامع ، مخارج خاص خدماتی که برای شهروندان ارائه می شود از جمله حمل و نقل عمومی و ...

وی ادامه داد:  بر اساس مطالعات صورت گرفته ، در فاصله سال های 88 تا 94 ، هفتاد و شش درصد از سهم عوارض مختلف در تامین مالی شهرداری به عوارض ساخت و ساز ، 9 درصد آن به عوارض مستمر از جمله عوارض نوسازی و 12 درصد دیگر فروش اموال غیرمنقول و کمک های بلاعوض عمرانی دولت است. این ارقام پیام روشنی دارند. زمانی که 79 درصد این رقم به عوارض ناشی از ساخت و ساز اختصاص پیدا کرده معنایش آن است که شهرداری ها اعتیاد شدیدی به عوارض ساخت و ساز پیدا کرده اند. از طرف دیگر ، پیش از سال 62 ، بخش عمده درآمدهای شهرداری ، کمک های دولتی بود. 

علی اعطا افزود: شهرداری ها برای تامین منابع درآمدی به دلیل حذف کمک های دولتی ، به سراغ راحت ترین راه تامین منابع تامین درآمدی سوق پیدا کرده اند. یعنی کسب در آمد از طریق عوارض ساخت. البته این به معنای تخلف در ساخت و ساز نیست اما به طور عمده این موضوع باعث اعتیاد شدید شهر به ساخت و ساز می شود. 

وی افزود: یک مورد از این موارد ، جریمه کمیسیون ماده 100 است . در قانون شهرداری ها ، مالکین باید قبل از هر اقدام عمرانی از شهرداری پروانه اخذ نماید. شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی بدون پروانه یا مخالف پروانه ، جلوگیری نماید. روح این ماده جلوگیری از تخلف است. اتفاقی که امروز افتاده این است که ماده 100 تبدیل به منبع درآمد جدی در شهرداری ها شده است و معنایش آن است که شهرداری اساسا کمیسیون ماده 100 را به عنوان مجرایی برای کسب درآمد بیشتر تبدیل کرده است.

اعطا ادامه داد: متاسفانه عده ای در شهرداری ها بر این باورند که بر اساس ماده 100 به تخلف چراغ سبز نشان باید داد چرا که بخشی از درآمدهاست ! بنابراین عملا برخلاف قانون در شهرداری ها عمل می شود. در کمال تاسف به نقطه ای رسیده ایم که نزدیک 9 درصد از عوارض مختلف درآمد شهرداری ها از کمیسیون ماده 100 حاصل می شود. این آسیبی است که در این سال ها اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: وقتی سیستم درآمدی مدیریت شهری تا این حد به ساخت و ساز وابسته می شود چراغ سبز به تخلفات در ساخت و ساز طبیعی می شود. بنابراین با این روند طبیعی است که نسبت به تخریب بافت های تاریخی حساسیتی وجود نداشته باشد و طبیعی است که حساسیتی در باب مسائل زیست محیطی نیز وجود نداشته باشد. 

وی با اشاره به آسی دوم در مدیریت شهری ، گفت: عدم تعهد به قوانین و مقررات و طرح و برنامه های مصوب آسی دیگری در مدیریت شهری است. وقتی افراد غیرمتخصص در مصدر امور قرار دارند تبعات تصمیم خود را تشخیص نمی دهد. در نتیجه تعهدی هم نسبت به طرح و برنامه های مصوب احساس نمی شود. وقتی بر اساس آن ساز و کار شهرداری ها عملا به کسب درآمد از ساخت و ساز تشویق می شوند ، طرح و برنامه های شهری نیز به ابزاری برای چانه زنی برای قیمت بالاتر بدل می شود. بنابراین یک فرد غیرمتخصص شهر را به حراج می گذارد.

مشاور معاونت وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت:  در بحث چهارم آسیب ها ، متاسفانه در سیستم مدیریت شهری ، چندان به تصمیمات شفاف و تصمیم در یک اتاق شیشه ای پایبند نبوده ایم. . در کشورهای اروپایی وقتی یک طرح عمومی می خواهد اجرا شود آن را به معرض قضاوت عموم می گذارند و دیدگاه های مختلف را جویا می شوند . فقدان شفافیت آسیب می زند. 

وی در رابطه با بحث مدیریت شهری در خوزستان گفت:  در بحث مدیریت شهری خوزستان با اقداماتی خلاف قانون روبرو هستیم. بسیاری از بناها  و ساخت و سازها ، ساز و کار قانونی را طی نکرده اند و برخلاف طرح های توسعه ای هستند. اگر به این صورت شهرها اداره شوند در سال های آینده با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

اعطا گفت: مجموع اتفاقی که در حوزه مدیریت شهری افتاده صرفا محدود به شهرداری ها نیست و شوراها در این زمینه نقش عمده ای دارند. شوراها در این چند دوره نقش نظارتی خود را ایفا نکرده اند. بسیاری از شوراهای شهر درگیر مسائلی شده اند که آنان را از وظایف خود دور کرده است. برخی شوراها یا درگیر جدال های سیاسی یا  تخلفات مالی شده اند. طبیعی است که وقتی شورا اینگونه باشند نمی توانند نظارتی بر شهرداری ها داشته باشند. 

مشاور معاونت وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نگاه احزاب به شوراها گفت:  نگاه سیاسی به شوراها لزوما بد نیست. اگر به یک مکانیزم حزبی و روشن دست پیدا کنیم و احزاب برنامه مشخصی برای اداره شهر داشته باشد و در معرض رای مردم بگذارد ، نه تنها ایرادی ندارد بلکه آن احزاب در آینده نسبت به عملکرد افرادی که به شوراها ورود پیدا کرده اند پاسخگو خواهند بود. بر اساس نگاه سیاسی همراه با تخصص گرایی می توان به آینده شوراها امیدوار شد.  ایراد زمانی ست که گروه های سیاسی صرفا به قصد کسب قدرت و بدون نگاه تخصصی وارد می شوند و بحث قدرت طلبی صرف مطرح باشد.

وی در پایان گفت: بعد از اتفاقاتی که در کلانشهرها در چند سال اخیر افتاده است و پس از فاجعه پلاسکو ،  افکار عمومی متوجه شده اند که مسئله مدیریت شهری اهمیت دارد. پلاسکو یک فاجعه بود و نگاه ها را به این امر معطوف کرد که شوراهای شهر جای هنرمندان و ورزشکاران و افراد غیرمتخصص نیست. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار