شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
گزارش شوشان از نشست معاون وزیر کشور با شهرداران و دهیاران خوزستان/ معاون وزیر کشور :: اهواز با 400 هزار حاشیه نشین مواجه است / شهردار اهواز: بزرگ ترین معضل شهر اهواز مشکل فاضلاب شهری است/ معاون عمرانی استاندار: شهرداران پاکدست خوزستان بعد از انتخابات بیکار نمی شوند
نشست خندان دل معاون وزیر کشور با شهرداران و دهیاران خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد.
شوشان: نشست خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با شهرداران و دهیاران خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد.

معاون وزیر کشور : اهواز با 400 هزار حاشیه نشین مواجه است

به گزارش شوشان ، معاون وزیر کشور در نشست با دهیاران و شهرداران استان خوزستان اظهار کرد: در حوزه کاری مان در وزارت کشور تمام تلاشمان معطوف به این است که ضمن حل و فصل منطقی و مناسب رفع گرفتاری های شهرداری ها و دهیاری ها در سراسر کشور، توجه ویژه ای هم به استان های مرزی و استان هایی که در برهه هایی بنا به دلایلی مثل جنگ تحمیلی، مشکلاتی برای شان پیش آمده، توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: در ایران نظام برنامه ریزی متمرکز در طول سال های معاصر در کنار سازمان برنامه ریزی کشور، مشکلی به نام حاشیه نشینی را ایجاد کرده که آثار آن را امروز می بینیم.

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با استناد به سخنان شهردار اهواز درخصوص آمار حاشیه نشینی در اهواز گفت: همان طور که شهردار اهواز می گوید شهر اهواز با حدود 400 هزار حاشیه نشین مواجه است که علت آن هم به گفته ایشان مهاجرت در زمان جنگ تحمیلی و همچنین افزایش مشکلات ناشی از معیشت در مناطق زاگرس نشین است لذا باید در برنامه ریزی خود تجدیدنظر داشته باشیم و به شهرهای حاشیه نشین، استان های مرزی و کمتر توسعه یافته توجه ویژه تری داشه باشیم. 

خندان دل با اشاره به مشکلات ناشی از مهاجرت به شهرها عنوان کرد: در کشور یک هزار و ۲۴۳ شهر داریم که ۸ تای آن ها کلان شهر و حدود ۸۰ مورد آن ها شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند که اگر به آن ها توجه نشود باعث تغییر آهنگ جمعیت می شود. این تغییر آهنگ جمعیت هم شهرهای مبدا را دچار آسیب و مشکل می کند و هم در زندگی مردم شهرهای مقصد اخلال ایجاد می کند.

وی افزود: سرشماری اخیر نشان می دهد سهم جمعیت شهری در مقابل مناطق روستایی حتا نسبت به سال 95 هم افزایش یافته است.

خندان دل با انتقاد از تفاوت در تخصیص اعتبارات در بین شهرها و مناطق مختلف کشور اذعان داشت: در سال گذشته در حوزه شهرداری های کشور ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده که با کمی اغماض سرانه هر نفر حدود یک میلیون تومان می شود. مناطق شهری و حاشیه ای کشور به مراتب سرانه ای کمتر از این مبلغ و در مقابل کلانشهرها سرانه ای بالاتر از این مبلغ دارند. این تفاوت در تخصیص است که موجب می شود در برخورد با شهرها، با شهرهایی مواجه شویم که هنوز معابر عمومی آن ها نیازمند آسفالت است و زیرساخت های آن ها با مشکل روبروست.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور یادآور شد: در دوره جدید علی رغم وجود محدودیت های شدید منابع مالی سعی کردیم در توزیع منابع مالی تجدید نظر کنیم وبا توجه به عدم امکان افزایش منابع مالی، با تخصیص بهینه تر شرایط مصرف بهتر منابع را فراهم کنیم و در همین راستا منابع مالی شهرهای بزرگ را به نفع شهرهای کوچک و متوسط باز توزیع کردیم.

وی گفت: در سال های ۹۳ تا ۹۵ بر امکانات قانونی، بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی و امکانات و تجهیزات به این شهرهای محروم علاوه تزریق کردیم. البته که بخش بزرگی از مشکلات آن ها حل نشده اما بر این باور هستیم که می توان با این تخصیص ها بخشی از اختلاف تأمین اعتبار را جبران کرد و این شیوه را در سال جاری هم با معطوف قرار دادن شهرهای مرزی ادامه می دهیم.

خندان دل تاکید کرد: موضوع رسیدگی به صورت های مالی برای شفافیت مالی و پاکدستی بررسی و تخصیص صورت های مالی در شورای روستا و شهرداری ها اهمیت دارد. این صورت ها باید به موقع به شهرداری ها ارائه و با تاخیر ها برخورد شود تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

شهردار اهواز:
بزرگ ترین معضل شهر اهواز مشکل فاضلاب شهری است

به گزارش شوشان ، سید خلف موسوی شهردار اهواز در نشست معاون عمران، توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با شهرداران و دهیاران خوزستان اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم بحث درآمدهای پایدار شهری هست که متأسفانه تاکنون یک سیستم کامل و جامع در این زمینه پیشنهاد نشده است. 

شهردار اهواز بر ضرورت تخصیص اعتبارات به شهرداری ها تاکید کرد و گفت: برخی شهرداری ها برای کسب درآمد به موضوعات پروانه های ساختمانی یا سایر بخش ها روی می آورند زیرا درآمد دیگری ندارند و مثل دیگر کلانشهرها امکان درآمد زایی ندارند.

وی با تاکید بر حل مدیریت یکپارچه شهری توسط دولت، عنوان کرد: دولت و مجلس تصمیم گرفته امور شهرداری ها و دهیاری ها را به شوراها واگذار کند که طرح بسیار ناقصی است و باعث می شود که شهرداران امکان اداره کامل شهر را نداشته باشد.

موسوی با بیان این که شهرداری اهواز به تنهایی قادر به حل مسئله حمل و نقل شهری نیست، گفت: با توجه به عدم درآمدزایی شهرداری و با اذعان به این موضوع که اقشار کم در آمد از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، این موضوع نیازمند توجه وزارت کشور است.

وی ادامه داد: سال هاست که اتوبوس جدیدی به ناوگان حمل و نقل شهر اهواز افزوده نشده است و شهرداری هم توانایی تامین مالی ندارد. ۶۰ اتوبوس نوسازی شده هم به ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز اضافه شده که باز هم پاسخگو نیست.

شهردار اهواز به وضعیت فاضلاب و آب شهر اهواز اشاره کرد و گفت: بزرگ ترین معضل شهر اهواز مشکل فاضلاب شهری است که توجه ویژه وزارت کشور را برای رفع هر چه سریع تر می طلبد.

موسوی درخصوص موضوع حاشیه نشینی در شهر اهواز یادآور شد: اهواز دومین یا سومین کلانشهر حاشیه نشین کشور است و بیش از ۳۰ درصد از جمعیت این کلانشهر حاشیه نشین هستند. یعنی بیش از 400 هزار نفر به دلیل جنگ، بحران بیکاری در زاگرس و به دلیل عدم تمکن مالی ساکن حاشیه شهر اهواز شده اند . شهردار اهواز  خواستار رسیدگی ویژه به مناطق محروم و حاشیه شهر اهواز شد.

معاون عمرانی استاندار:
شهرداران پاکدست خوزستان بعد از انتخابات بیکار نمی شوند

خبرگزاری ایرنا سخنان معاون عمرانی و همچنین سرپرست امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان را منعکس کرده که در ادامه این گزارش می آید. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: امنیت شغلی شهرداران و دهیاران پاکدست استان در سال 96 در حال پیگیری است تا بعد از انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، کنار گذاشته نشوند.
فرامند هاشمی زاده اظهار کرد: درصدد هستیم از تجربه شهرداران و دهیارانی که طی سال های گذشته سلامت کار داشته اند استفاده کنیم.
وی همچنین مهمترین مشکل خوزستان را مساله آب و فاضلاب و دفع آب های سطحی دانست و افزود: گرما و شوری آب مشکلات این استان را دو چندان کرده و ارائه خدمات را دشوار کرده است.

سرپرست اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان:
 جمعیت خوزستان به 4.7 میلیون نفر رسید

سرپرست اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: بر اساس آمارهای اولیه سرشماری سال 95، جمعیت این استان چهار میلیون و 710 هزار و 509 نفر اعلام شده است که احتمال دارد این آمار اندک تغییراتی داشته باشد.

شهاب صدیقی همچنین با اشاره به شاخص های توسعه در شهرهای استان افزود: بر اساس طرح های جامع و هادی، تنها 55 درصد معابر در شهرهای استان اجرا شده است.

وی سرانه فضای سبز عمومی شهرهای در خوزستان را هشت متر مربع عنوان کرد و گفت: این میزان در حدود 50 درصد متوسط سرانه فضای سبز است.

صدیقی فعالسازی سامانه جامع شهرداری ها، تجزیه و تحلیل عملکرد شهرداری ها، برگزاری نشست های تخصصی و ایجاد سامانه یکپارچه پرسنلی را از اقدامات این اداره کل در سال های اخیر دانست و اضافه کرد: مهمترین مشکل خوزستان تامین خودروهای ایمنی و آتش نشانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر و کلانشهر اهواز است.




























نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار