اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
مروری بر روزنامه های پنجشنبه هفتم اردیبهشت؛
با گرم شدن تدریجی تنور انتخابات، روزنامه های امروز، سراغ مناظره انتخاباتی فردا رفته اند. با این حال، موافقان و مخالفان دولت یازدهم، از کار ننشسته اند و هر یک به نحوی به حمایت از رویکرد خود پرداخته اند؛ اما طرفداران دولت به شدت به عملکرد صدا و سیما تاخته اند.

با گرم شدن تدریجی تنور انتخابات، روزنامه های امروز، سراغ مناظره انتخاباتی فردا رفته اند. با این حال، موافقان و مخالفان دولت یازدهم، از کار ننشسته اند و هر یک به نحوی به حمایت از رویکرد خود پرداخته اند؛ اما طرفداران دولت به شدت به عملکرد صدا و سیما تاخته اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های طرفدار دولت به عملکرد صدا و سیما تاخته اند.


روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «صداوسیما به 6 نامزد رویکرد متوازنی ندارد» با اشاره به اطلاعیه کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور نوشت: «برنامه هایی که تحت عنوان آشنایی با نامزدها در رسانه ملی تولید و پخش می‌شود، رویکرد کاملاً‌ متوازن و متعادلی نسبت به شش نامزد ندارد مسئولان محترم رسانه ملی، فوراً با توقف پخش این برنامه ها، نسبت به اصلاح سریع این مشکل اقدام کنند

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور در خصوص روند پیگیری تخلفات انتخاباتی رسانه ها اطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش ایسنا در این اطلاعیه آمده است: تاکنون 61 مورد تخلف انتخاباتی 10 رسانه در کمیته اطلاعرسانی ستاد انتخابات کشور رصد شده که در مراجع ذیربط حقوقی در حال بررسی و پیگیری است. بیشترین حجم این تخلفات مربوط به دو خبرگزاری از مجموعه های رسانه ای برخوردار از منابع عمومی می باشد که روند پیگیری برای رسیدگی به این تخلفات، در حال انجام است.

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور همچنین افزوده است: با کمال تأسف، برنامه هایی که تحت عنوان آشنایی با نامزدها در رسانه ملی تولید شده و از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی صدا و سیما پخش می شود، رویکرد کاملاً‌ متوازن و متعادلی نسبت به شش نامزد محترم نداشته و علیرغم پیگیری به عمل آمده از جمله در نامه ارسالی رئیس ستاد انتخابات کشور به سازمان صدا و سیما، این روند اصلاح نشده و کماکان، احساس جهت گیری و سوءگیری خاص را در بیننده یا شنونده بر می انگیزاند. فلذا لازم است مسئولان محترم رسانه ملی، فوراً با توقف پخش این برنامه ها، نسبت به اصلاح سریع این مشکل اقدام کنند. بعلاوه پیگیریهای کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور در این موضوع از طریق کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دنبال خواهد شد.

پیش از این هم گروههای مختلفی نسبت به رویکرد دوگانه صدا و سیما در قبال نامزدهای انتخاباتی انتقاد کرده بودند. این انتقادات زمانی به اوج رسید که پخش زنده سخنرانیهای رسمی رئیس جمهوری بر خلاف روال عادی متوقف شدند. این موضوع روالی بود که همواره در انتخابات ادوار گذشته وجود داشت و حضور رئیس جمهور مستقر در انتخابات باعث عدم پوشش برنامههای وی نمی شد.

برخی چهرههای سیاسی و نمایندگان مجلس معتقد بودند که این رویکرد به وجهه صدا و سیما لطمه خواهد زد. آن هم در شرایطی که حضور نامزدهای دیگر در آنتن شبکههای مختلف به دلایل متفاوتی افزایش یافته بود.»

استقبال از مناظره جدال میان وعده و عمل/ ادعای دستکاری در آمار گذشته توسط دولت

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «تنور داغ مجازی» با اشاره به اینکه کاربران اینترنتی و شبکه های اجتماعی بیش از ساکنان شهرها با حال و هوای انتخاباتی روبه رو هستند، نوشت: «با آغاز زمان تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري، فضاي مجازي بیش از فضاي شهر حال و هواي انتخاباتي به خود گرفته است. رقابت در فضاي مجازي بسيار داغ تر و مهيج تر از تبليغات بصري شهري دنبال مي شود.

توليد محتوا و پخش گسترده آن در فضاي مجازي جزو برنامه هاي اص لي ستادهاي انتخاباتي كانديداهاي مختلف به شمار مي رود. تيم رسانه اي اطراف كانديداي رياست جمهوري بهتر از گذشته مي دانند كه با صرف هزينه كم و سرمايه گذاري درست در فضاي مجازي مي توانند بهترين اثر گذاري را در ميان مخاطباني كه اين شبكه ها را استفاده مي كنند، داشته باشند. با فراگير‌شدن فضاي اينترنت در ميان اقشار مختلف مردم، روز به روز اهميت آن افزايش مي يابد. بررسي جست و جوهاي كاربران اينترنتي در خصوص نامزدهاي انتخاباتي از بحث‌هاي جالبي است كه مي تواند مورد توجه قرار گيرد.

از ميان 6 گزينه مورد تاييد شوراي نگهبان براي رقابت در انتخابات رياست جمهوري، طبق نظرسنجي‌هاي مختلف، سه گزينه اصلي حسن روحاني، ابراهيم رئيسي و محمد باقرقاليباف از اقبال بيشتري در سطح جامعه نسبت به ساير رقبا برخوردار هستند. نكته قابل توجه كه از آناليز جست و جوهاي اينترنتي به دست مي آيد اين است كه حسن روحاني با فاصله قابل توجهي نسبت به ابراهيم رئيسي و محمد باقر قاليباف مورد توجه كاربران اينترنتي قرار دارد. البته نكته اي كه بايد در نظر گرفت اثر گذاري كلمات مشابه در اين مقايسه است. طبق آخرين بررسي ها و در يك تحليل 90 روزه، وضعيت جست‌وجوي كلمات روحاني، رئيسي و قاليباف در گوگل به شرح زير است:

آناليز تلگرام

تلگرام، شبكه اطلاع رساني كه امروزه در دسترس همگان است نيز حال و هواي انتخاباتي خاص خود را دارد.توليد محتوا و بازنشر مطالب سياسي در كانال ها و گروه هاي مختلف، آمار و ارقام جالبي را مي سازد كه توجه به آن‌ها مي‌تواند اقبال و يا عدم اقبال به نامزدهاي مختلف انتخابات رياست جمهوري را نشان دهد. بررسي تمام گروه ها و كانال‌هاي تلگرامي كه به زبان فارسي فعاليت مي كنند، نشان مي دهد توليد محتواي مطالب در خصوص حسنروحاني و همچنين بازنشر آن ، بيش از ساير رقباي اوست.

استقبال از مناظره جدال میان وعده و عمل/ ادعای دستکاری در آمار گذشته توسط دولت

استقبال از مناظره

استقبال از مناظره جدال میان وعده و عمل/ ادعای دستکاری در آمار گذشته توسط دولت

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «جدال وعده و عمل» نوشت: «فردا عصر عقربه‌هاي ساعت كه به هفت نزديك شود ميليون‌ها ايراني يك ارزيابي اوليه از داشته‌هاي شش كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم خواهند داشت. سه ساعت مناظره شش كانديدا در جمعه هشتم ارديبهشت تكليف اوليه را از آراي مردم روشن خواهد كرد تا مشخص شود برگ برنده انتخابات ٩٦ در دستان چه فرد يا افرادي است؟ آيا فردي وجود دارد كه بتواند چشم‌ها و گوش‌ها را همچون سال ٩٢ به خود خيره كند؟ مناظرات انتخاباتي رياست‌جمهوري اين‌بار بيشتر از هر چيز ديگري تبديل به حاشيه انتخاباتي شده بود. اصولگرايان كه بزرگ‌ترين ضربه چهار سال پيش را از همين محل خورده بودند اين‌بار تمام تلاش‌شان را كردند كه روحاني را شكست خورده مناظره‌ها جا بزنند. تلاش‌هايي كه هيچ كدام به نتيجه نرسيد. حالا نخستين جمعه كه عصرش با مناظره است از راه برسد همه‌چيز معلوم مي‌شود. اطلاعات، تسلط و برنامه‌ها است كه از زبان كانديداها بيرون مي‌آيد و ذهن‌هاي مردم را به خود مشغول مي‌كند.»

طرح از روزنامه شرق

استقبال از مناظره جدال میان وعده و عمل/ ادعای دستکاری در آمار گذشته توسط دولت

همچنین پوریا عالمی در مطلب طنزی در روزنامه شرق با تیتر «رو کردن آس در یزد» نوشت: «خود ما وقتی از یکی خوشمان بیاید، هرچی داریم رو می‌کنیم؛ یعنی در ابتدا هرچی که فکر می‌کنیم خوب است می‌ریزیم وسط، بعد اگر طرف اوکی را نداد، توی لحظات آخر، هول می‌شویم و هرچی داریم رو می‌کنیم که بله را بگیریم. باور بفرمایید. لباس‌قشنگه را می‌پوشیم. دوتا پیس ادوکلن می‌پاشیم روی سروصورتمان. استثنائا مسواک می‌مالیم به درودهانمان. اگر لازم باشد نمايش می‌دهیم و اگر هم بندری بیاییم خوب ریز می‌آییم‌ها. گل می‌خریم تا نفهمند دسته‌گل به آب دادیم و شیرینی تعارف می‌کنیم و نقل هم می‌پاشیم و شاباش و زیرلفظی هم می‌دهیم.

منتها همه اینها تا وقتی است که پرایدمان از پل نگذشته. همین که گذشت، گاز می‌دهیم و می‌رویم پی کارمان.

خلاصه، دسته‌دسته مردم با حضور در خیابان‌ها و تلفن و مسیج و نامه از ما می‌پرسیدند عالمی نظر مثبتت به کدام کاندیداست؟

به این سوی چراغ قسم که ما تا دیروز مردد بودیم و نمی‌توانستیم انتخاب کنیم؛ مثلا ببینید که روحانی تورم را به‌سختی کنترل و کشور را از جنگ منطقه دور کرد، هرچند برخي وزارتخانه‌هاش هم ناز نبودند. قالیباف هم به‌هرحال توی تهران 60 درصد کار مثبت کرد و برای اولین‌بار در جهان یک پایتخت را تبدیل به بزرگ‌ترین پارکینگ جهان کرد. احمدی‌نژاد هم نیامد وگرنه انتخاب را واقعا برای ما سخت می‌کرد یا میرسلیم که کاندیدای بی‌نظیری است. می‌دانید که در دوران وزارت ارشاد او، کلمه «روی‌هم‌رفته» از توی کتاب‌ها سانسور می‌شده و اگر رئیس‌جمهور بشود روی‌هم‌رفته وضعیت ما بهتر می‌شود چون روی‌هم‌رفته از وضعیت مردم حذف می‌شود. می‌بینید؟ بین این کاندیداها آدم واقعا نمی‌داند به کی رأی بدهد. یکی از یکی بهتر. اما آقای رئیسی چی؟ ما واقعا - به همین نان و کالباس روی میز - که تکلیفمان با آقای رئیسی روشن نبود تا دیروز که آس رو کرد. جدی می‌گویم؛ یعنی تکلیف من را روشن کرد. چطوری؟ ببینید آقای رئیسی تا امروز فقط شعار مبارزه با فساد و این حرف‌ها را زده بود که همه می‌زنند، اما دیروز در سفر انتخاباتی آقای رئيسی به یزد، دکتر سعید مرتضوی، شخصیت محبوب و معروف و مشهور و ممهور (به معنی پر از مهر) در سخنرانی آقای رئیسی شرکت کرده و راه را بر گمراهان پدیدار کرد. به همین مناسبت رأی من تا اطلاع ثانوی به احترام دکتر سعید مرتضوی، آقای رئیسی است.»

انتقاد به عملکرد دولت

استقبال از مناظره جدال میان وعده و عمل/ ادعای دستکاری در آمار گذشته توسط دولت

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «دستکاری در آمار گذشته تازه ترین تدبیر دولت بی‌کارنامه» نوشت: «به دنبال انتشار گزارش انتقادی یک خبرگزاری درمورد نادرست بودن ادعاهای دولتمردان درباره میزان اشتغالزایی دولت یازدهم، مرکز آمار جوابیه‌ای منتشر کرد که متاسفانه در آن برای اثبات ادعاهای دولت حسن روحانی، اقدام به دستکاری آمار اشتغال دولت قبل شده است.

چند روز پیش خبرگزاری تسنیم در گزارشی با تکیه بر اسنادی از مرکز آمار دولت روحانی، نشان داد درحالی مسئولان دولت یازدهم از رئیس‌جمهور تا وزرا و معاونان اخیراً مدعی ایجاد سالانه ۷۰۰ هزار شغل در این دولت شدند که گزارش مرکز آمار خلاف ادعای مسئولان را اثبات کرده و نشان می‌دهد طی چهار سال گذشته به‌طور خالص یک‌میلیون و

427 هزار شغل ایجاد شده است لذا در این دولت سالانه حداکثر ۳۵6 هزار و حداقل ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.

علیرغم آنکه آمار اشتغال سال 91 که در گزارش تسنیم مورد استناد قرار گرفته بود، قبلا در گزارش‌های آماری مرکز آمار منتشر شده بود، مرکز آمار دولت یازدهم در جوابی عجیب نوشت: اعداد مورد استفاده آن خبرگزاری اطلاعات مقدماتی است که پس از بازنگری و اعلام نتایج قطعی دیگر قابل استناد نمی‌باشد و عدد نهایی تعداد شاغلین در نتایج مذکور 20628 هزار نفر است »


روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «4 سال دير روي دکه آمديد!» نوشت: «روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در واكنش به وعده اشتغال ميليوني نامزدهاي رياست جمهوري، چهار سال دير به روي دكه آمدند. چهار سال پيش روحاني در تبليغات انتخاباتي‌اش به ميليون‌ها بيكار آن زمان وعده نجومي حل مشكل بيكاري را داد و در اظهاراتي عجيب مدعي شد: «با يك حركت صحيح اقتصادي مي‌توان بيكاري را حل كرد و من فقط در بخش گردشگري 4 ميليون شغل ايجاد مي‌كنم(!)» يا مي‌گفت: «ولله قسم اگر مشکلات کشور راه‌حل نداشت، کانديدا نمي‌شدم«.

استقبال از مناظره جدال میان وعده و عمل/ ادعای دستکاری در آمار گذشته توسط دولت

روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در سال 92 حرف‌هاي روحاني و وعده‌هاي اشتغال ميليوني او را با آب و تاب منعكس مي‌كردند اما حالا در يك بام و دو هوايي آشكار، يكپارچه و زنجيره‌وار به وعده‌هايي كه نامزدهاي رقيب روحاني درباره ظرفيت ايجاد 5ميليون شغل در چهار سال آينده مي‌دهند، مي‌تازند. اين آشكارترين رسوايي و مردم‌فريبي است و اگر مصداقي واقعي براي پوپوليسم مي‌جوييم، اتفاقاً همين رفتار رسانه‌هاي زنجيره‌اي اصلاح‌طلبان است نه في‌المثل شعارهاي مردمي فلاني يا ديگري.در اين مردم‌فريبي بي‌پروا و دورويي چهارساله، روزنامه‌هاي زنجيره‌اي تنها نيستند و رسانه‌هاي ضدانقلاب خارجي، همسويي و همكلامي عيني و واژه به واژه با آنها دارند و معاندان فراري نيز بر همين طبل مي‌كوبند.»



برچسب ها: روزنامه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار