اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
همایش آموزشي مقابله با ريزگرد و سيلاب در اهواز/ ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور: در دولت یازدهم هیج طرحی بدون ارزیابی زیست محیطی اجرا نشده است/ نجار مدیر سازمان مدیریت بحران کشور: مردم الگوی مصرف خود را تغییر دهند و در جهت مصرف بهینه آب گام بردارند/ شریعتی استاندار خوزستان: پدیده ریزگردها و ایجاد کانون های آن، عامل انسانی درصد بیشتری را نسبت به عوامل طبیعی به خود اختصاص می دهد/ آیت الله موسوی جزايري نماينده ولي فقيه در خوزستان: به مردم براي استفاده بهينه از آب آموزش داده شود
ابتکار: جلوی اجرایی شدن برخی از طرح های بزرگ به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی گرفته شده و ساخت حداقل ۱۵ سد در کشور با ارزیابی زیست محیطی منتفی شده است.
شوشان: همایش آموزشي مقابله با ريزگرد و سيلاب صبح امروز پنج شبه با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رییس ستاد مقابله با ریزگردها، استاندار خوزستان و دیگر مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات گيت بوستان اهواز برگزار شد.


ابتکار: در دولت یازدهم هیج طرحی بدون ارزیابی زیست محیطی اجرا نشده است

معصومه ابتکار در سمينار آموزشي مقابله با ريزگرد و سيلاب که در سالن اجتماعات گيت بوستان برگزار شد، تغيير اقليم را عامل اصلي پديده هاي شديد محيط زيستي دانست و بیان داشت: اين پديده ها که خاص ايران هم نيست در بخش هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي تاثيرات مخرب و شديدي داشته است لذا مديريت ريسک را بايد در کنترل آن ها جدي گرفت.

وي تصريح کرد: دولت يازدهم دولت محيط زيست است و توجه به توسعه پايدار، پس از دوره اي که محيط زيست در سياست هاي ملي مغفول مانده بود، از ويژگي هاي اصلي آن است زيرا توسعه اي که منجر به نابودي محيط زيست شود، توسعه نيست.

معصومه ابتکار با تاکيد بر عدم اجراي طرح هاي زيست محيطي در دولت کنوني، بيان کرد:در دولت یازدهم هیج طرحی بدون ارزیابی زیست محیطی اجرا نشده و جلوی اجرایی شدن برخی از طرح های بزرگ به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی گرفته شده و ساخت حداقل ۱۵ سد در کشور با ارزیابی زیست محیطی منتفی شده است در حالی که 167 طرح از دولت گذشته داریم که برخی از آن ها مشکلات حاد زیست محیطی دارند.

رييس سازمان محيط زيست کشور درخصوص تلاش های دولت در کنترل ریزگردها بیان کرد: ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار از سال ۹۲ در کشور با عضویت وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت کشور، راه و شهرسازی، هواشناسی، جهاد کشاورزی، نیرو و سایر دستگاه های مرتبط تشکیل شد.

 یکی از مهمترین کارهای این ستاد, شناسایی و مطالعات مرتبط با کانون های گرد و غبار بود و تاکنون بیش از 8 هزار نهال کاری یا تثبیت خاک صورت گرفته است. اتمام این طرح بزرگ، درکنترل و کاهش ریزگردها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه موضوع ریزگردها مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم در آخرین جلسه مجلس لایحه هوای پاک تصویب شود و قانون جامعی برای پرداخت به این موضوع داشته باشیم که به صورت خاص برای اولین بار به این موضوع می پردازد. در بودجه ۹۶ اعتبارات بسیار خوبی را برای گرد و غبار پیش بینی شده که با هماهنگی ستاد ملی مقابله با ریزگردها بین دستگاه ها توزیع خواهد شد.

ابتکار منشا اصلی ریزگردهای استان خوزستان را خارجی خواند و گفت: تنها 3 مورد از 27 مورد حوادث گرد و غبار سال گذشته منشأ داخلی دارد و مابقی از کشورهای عراق، سوریه و اردن بوده است. کشور عراق با هشت میلیون هکتار و عربستان سعودی با ۱۱ میلیون هکتار کانون گرد و غبار عمده کانون های خارجی گرد و غبار را دارند.

وی درخصوص پیگیری های بین المللی سازمان محیط زیست برا رفع مشکل گرد و غبار, عنوان کرد: از سال 93 با مجامع بین الملی وارد گفتگو شدیم. یک سال و نیم پیش قطعنامه سازمان ملل را در مجمع عمومی این سازمان داشتیم و سال بعد نیز یک گزارش جهانی از گرد و غبار تدوین شد. سال گذشته در یک نشست ویژه گرد و غبار در کشور مراکش موضوع خوزستان مطرح و باعث شد تا سازمان های بین المللی ای که در پیش بینی طوفان های گرد و غبار دارند بیشتر به ایران توجه کنند.

رييس سازمان محيط زيست کشور بیان کرد: برنامه های کاهش آلودگی های هوای دولت برای خوزستان بسیار ویژه بوده و در حال حاضر در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بنزین یورو 4 و در شهرهای دیگر نیز گازوئیل یورو 4 توزیع می شود.


آیت الله جزایری:  نتيجه گيري تنها با ادامه و پيگيري ميسرخواهد شد

آیت الله موسوی جزايري نماينده ولي فقيه در خوزستان ضمن تقدير از تلاشهاي سازمان محيط زيست و جهادکشاورزي براي کنترل معضل ريزگردها، اظهارکرد: اگر در کارمان ثبات داشته باشيم، همين تلاش هاي اندک، در نهايت به بار خواهد نشست.

وي گفت: بيابان های خوزستان و سيع شده و بحرانهايی ايجاد کرده اما کانون هاي گرد و خاک به خوبي شناسايي شده و سازمان جهادکشاورزي کار را به خوبي شروع کرده اما ادامه مهمتر است.

آیت الله جزايري تاکيد کرد: نتيجه گيري تنها با ادامه و پيگيري ميسرخواهد شد.

وي بر استفاده بهينه از آب در کشور تاکيد کرد و گفت: مسئله آبياري تحت فشار راجدي بگيريم و به مردم براي استفاده بهينه از آب آموزش داده شود و با ارائه تسهيلات و کمک دولت به کشاورزان، درکنترل منابع آبي گام برداريم.

نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به بانويی که مبتکر نوعي پرورش ماهي بوده است، بيان کرد: زنان استعداد و هوش خوبي دارند و بايد به آنان بيشتر ميدان داد.


شریعتی: مسئله ریزگردها مشکل بین المللی و منطقه ای است

استاندار خوزستان گفت: مسئله ریزگردها بین المللی و منطقه ای است و کمک همه جانبه را بر رفع این مشکل می طلبد.

شریعتی افزود: دستکاری بشر در اقلیم خوزستان را علت اصلی مشکلات حاد محیط زیستی دانست و اظهار کرد: در بروز پدیده ریزگردها و ایجاد کانون های آن، عامل انسانی درصد بیشتری را نسبت به عوامل طبیعی به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: عدم مدیریت صحیح منابع در کنار ساخت سدهای مختلف بر روی رودخانه های کارون، زهره، جراحی و مارون که همزمان با آغاز سال های خشکسالی ایران بوده، موجب کاهش آورد آب و بروز مشکلات حاد در استان شده است.

شریعتی بیان کرد: مسئله ریزگردها بین المللی و منطقه ای است و کمک همه جانبه را بر رفع این مشکل می طلبد پس باید علاوه بر حل مشکل ریزگردها در داخل، به کشورهای همسایه هم در رفع این معضل کمک کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر این که به زودی تمام دریچه های کالورت برای آبگیری تالاب هورالعظیم باز خواهد شد، گفت: عمده هورالعظیم آبگیری شده و از 61 دریچه کالورت موجود تنها 8 تای آن باز نشده است. اگرچه نفت هم جزو سرمایه های ملی ماست اما اگر شرکت نفت تا پایان خرداد ماه حریم تالاب را ترک نکند، دریچه های باقی ماننده را باز خواهیم کرد چون سلامتی استان و بهبود شرایط مردم از هر چیز دیگری مهم تر است.


نجار: بدون مشارکت مردم هیج کاری میسر نیست

مدیر سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که حل معضل ریزگردها بدون همکاری مردم ممکن نخواهد بود، اظهار کرد: اگر اقتصاد مردم بیش از گذشته به این موضوع گره بخورد، حل مسئله میسر خواهد بود.

نجار تصریح کرد: تغییر اقلیم واقعیتی است که باید پذیرفت و مطابق با تاثیراتی که بر کشور می گذارد، مردم الگوی مصرف خود را تغییر دهند و در جهت مصرف بهینه آب گام بردارند.

وی خشکسالی، کاهش شدید آب، برداشت آب و بیابان زایی را عامل بروز پدیده ریزگردها دانست و گفت: ابر بحران ریزگردها سلامت مردم را تهدید می کند و تهدید و تبعات زیادی مثل امنیت غذایی، مشکلات اقتصادی و سلامت را موجب شده است و حل آن بدون برنامه ریزی و توجه به مصرف بهینه میسر نخواهد شد.


جلالی: 8 میلیون هکتار کار بیابان زدایی در کشور انجام شده است

رييس سازمان جنگل ها و مراتع کشور با بیان اینکه دو میلیون هکتار از زمين هاي ايران تحت تاثیر فرسایش بادی است، گفت: تاکنون در کشور نزدیک به 8 میلیون هکتار کار بیابان زدایی در کشور انجام شده که 2 ميليون و سيصد هزار هکتار آن جنگل هاي بياباني است.

خدا کرم جلالی يادآور شد:با اقدامات صورت گرفته براي بيابان زدايي 87 شهر و 4 هزار و 350 روستا و 51 شهرک، 600 هزار هکتار زمين کشاورزي و بيش از 10 هزار کيلومتر راه از فرسایش های شدید بادی و طوفان های شدید شن ایمن شده اند.

وي با تاکيد بر اين که خوزستان به لحاظ جایگاه ویژه در نظام و سرمایه های طبیعی و انسانی حایز اهمیت است، گفت: از 6 و چهار دهم میلیون وسعت خوزستان یک و دو دهم میلیون آن اراضی بیابانی است و از این مجموعه حدود 350 هزار هکتار تپه های شنی و ماسه ای و 350 هزار هکتار کانون های گرد و غبار داریم.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع با بيان اینکه تاکنون در خوزستان 120 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده است، اذعان داشت: 64 هزار هکتار آن جنگل های بیابانی است که 85 درصد آن پس از انقلاب ميسر شده است.

معاون وزیر گفت: از سال 80 تا 95 حدود یک میلیون هکتار از تالاب های کشور خشک شده اند و به کانون های گرد و غبار تبدیل شده اند و يک ميليون و 200 هزار هکتار اراضي بياباني در استان وجود دارد که 450 هزار هکتار آن اراضي ، 350 هزار هکتار آن کانون هاي غبار خيز، 205 هزار هکتار آن مرتع و هور و 39 هزار هکتار آن تالاب خشک شده است.

وی بیان کرد: کاری که در هورالعظیم انجام شده و همتی که وزارت نیرو و سازمان محیط ‌زیست داشته بسیار ارزشمند است و کاری که در اراضی بیابانی توسط موسسه جهاد نصر انجام شده از جهات بسیاری مثل هم حجم عملیات و پیشرفت 85 درصد کار در دو ماهبی نظیر است.

جلالی عنوان کرد: در زمینه نهال کاری در دو سال اخیر نزدیک به 12 هزار هکتار نهال کاری و مالچ پاشی انجام شده است و در همین مدت کوتاه بیش از 5 هزار هکتار نهال کاری صورت گرفته و با تثبت شرایط آینده روشنی برای منطقه بحران زده خوزستان رقم خواهد خورد.


حسونی زاده:  تالاب هورالعظیم بیش از 90 درصد آبگیری شده است

هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر تاثیر عوامل انسانی بر بحران های موجود از جمله ریزگردها اظهار کرد: سیل پدیده ای است که دلیل عمده آن عوامل طبیعی است ولی دخالت بشر در طبیعت باعث تشدید خسارت های این پدیده می شود.

وی تصریح کرد: طی ۲۵ سال اخیر تعداد ۵۷ سیل در رودخانه کارون، ۵۲ سیل در مارون، ۷۴ سیل در دز و ۳۵ مورد در کرخه به وقوع پیوسته است. مطالعه و اجرای طرح های سازه ای مهار سیل، مطالعه و اجرای طرح های غیر سازه ای مدیرت حوضه و حفاظت آبخیز، تهیه و تدوین نظامنامه مدیریت سیل و طرح عمل در مواقع بحران و همچنین آموزش های همگانی از جمله پیشنهادات برای پیشگیری از وقوع سیل هستند.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: ۲۵ روستا از ۳۹ روستای احداث شده در حوزه تالاب بامدژ در حریم رودخانه واقع شده است. میزان عبور آب در این حوزه از دو هزارمترمکعب به ۷۰۰ مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

 تهیه سیستم هشدار سیل، مدیریت یکپارچه سدها در زمان سیل و تهیه مدل های پیش یابی آب و هواشناسی از جمله آمادگی برای سیل در سازمان آب و برق خوزستان است.

حسونی زاده یادآورشد: مدیریت یک سیل در یک سازمان انجام نمی شود و برای همین نیز نظامنامه سیل را تدوین کردیم. در این نظامنامه بالغ بر ۱۰۰ اقدام پیش بینی شده است. در مسئله سیل ۱۰ ارگان از جمله هواشناسی، ارتباطات، شهرداری ها و وزارت نیرو دخیل هستند.

وی گفت: با توجه به این وضعیت، با تشخیص اینکه خشکسالی منشاء ریزگردها است، اقداماتی از سه سال قبل برای رهاسازی آب به تالاب هور العظیم انجام شد که در این راستا در سال ۹۱_۹۲ بیش لز یک میلیون متر مکعب در سال ۹۳_۹۲ یک میلیارد و نیم، سال  ۹۴ حدود یک میلیارد و ۸۷و امسال تاکنون حدود یک میلیارد و ۶۳ مترمکعب آب رهاسازی شده است و در صورتی که همکاری‌های لازم صورت پذیرد، بیش از ۹۰ درصد تالاب هور العظیم آب‌گیری خواهد شد.


شعاعی: مدیریت غلط منابع آب و سیاست انتقال آب، و عدم تامین حق آبه علل بروز ریزگردهاست

ضیاء الدین شعاعی مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تشریح علل تشدید طوفان‌های گرد و غبار در دهه ‌های اخیر اظهار کرد: گرد و خاک جزو خصوصیات منطقه خشک و نیمه خشک ایران است اما بحران گرد و غبار از دهه 80 به وضعیت آب و هوایی ایران اضافه شده است.

وی ادامه داد: در واقع وقایعی که به شرایط طبیعی کشور تحمیل شده است اتفاقات طبیعی را نیز تشدید کرد یعنی وقایع طبیعی سبب شده است خوزستان از  20-22 روز آلوده در دهه 80 به بیش از 40 روز آلوده در سال‌های اخیر برسد.

شعاعی علت افزایش گرد و خاک با سرعت 600 کیلومتر در ساعت و اندازه ذرات حداکثر 100 میکرون و ماندگاری تا 10 روز را ناشی از  تغییرات اقلیم، عوامل انسانی، مدیریت غلط منابع آب و سیاست انتقال آب، و عدم تامین حق آبه برشمرد و گفت: گرد و خاک های تاثیر گذار بر اقلیم ایران عمدتا از کشورهای عراق، عربستان، سوریه، اردن، کویت، شمال غرب افغانستان و جنوب، جنوب غرب، مرکز و شرق ایران کشوررا تحت تاثیر قرار می دهند.

وی تصریح کرد: مطالعات جدید فعال شدن کانون‌های ریز گرد منطقه آرال در آسیای میانه را هشدار می‌دهند.بر اساس این مطالعات چنانچه خشک‌ شدگی این منطقه ادامه پیدا کند، استان‌های شمال کشور که به اصطلاح استان‌های پاک هستند را نیز درگیر خواهد کرد.

مدیر ملی مقابله با گرد خاک در پایان با استناد به فرموده مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد:  زمانی که آسیب جدی باشد، تلاش نیز باید جدی باشد.


حاجی زاده : بیش از سه هزار میلیارد تومان در کشور آسیب به کشاورزی وارد شده است

کیامرث حاجی زاده مدیر کل بحران استان خوزستان اظهار کرد: بیش از یک دهه است که ریزگرد وارد استان خوزستان و سایر استان های همجوار شده و  نظام و دولت ها به ویژه دولت فعلی، تمام توجه خود را به خوزستان دارند که نمونه آن پای کار آمدن شخص رئیس جمهور و سایر وزارتخانه ها است.

وی سیلاب افزود: بیش از ۳۰ درصد آب های جاری کشور در استان خوزستان است و شهرها و مراکز مهم جمعیتی در کنار رودخانه های خوزستان شکل گرفته و بررسی ها نشان می دهد در طول زمان در معرض آسیب های جدی قرار گرفته اند.

دبیر سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب بیان کرد: در مجموع وقوع سیل ۱۰.۵۶ میلیارد تومان خسارت به خوزستان وارد کرده است.

وی بیان کرد: در سال های اخیر در مناطق وسیع کشور به ویژه خوزستان وقوع گرد و غبار باعث کاهش نزولات جوی و افزایش میزان آلودگی به چندین برابر حد استاندارد شده است و با وقوع پدیده گرد و غبار در زمینه محیط زیست از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری را شاهد بودیم.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوستان عنوان کرد: بیش از سه هزار میلیارد تومان در کشور آسیب به کشاورزی وارد شده که این رقم در خوزستان ۹۰۰ میلیارد تومان است.

 تعطیلی واحدهای صنعتی، بازار، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص هم از دیگر خسارت های وارد شده به دلیل اثرات گرد و غبار است. خسارت به تأسیسات زیربنایی مثل مبلمان شهری و برق را هم شاهد بودیم.

حاجی زاده گفت: در زمینه حل معضل و مسائل گرد و غبار، پوشش کامل عملیات بیابان زدایی تا پایان برنامه ششم توسعه، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای دوجداره کردن شیشه، استفاده از انرژی های نو در مناطق مستعد بیابان زایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم این مناطق را پیشنهاد می کنیم.



































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار