شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
دکتر محسن صنیعی: منتقدان روحانی بگویند اگر برجام دست آن ها بود، به کجا می رسید / پیش بینی محسن رضایی بعد از 11 سپتامبر اشتباه نبود / تعامل با جهان در دوران احمدی نژاد به تقابل تبدیل شد
عدم شرکت در انتخابات به معنای بالا بردن سهم رقیب در انتخابات و بالا بردن رای کسی ست که نمی خواهیم انتخاب شود....
 


شوشان: دکتر محسن صنیعی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ستاد دانشگاهیان حامی دکتر روحانی در خوزستان به تشریح و تحلیل حضور جبهه های حاضر انتخابات پیش رو پرداخت و اظهار کرد: در جریان آرایش سیاسی انتخابات با دو جریان اصلاح طلب- اعتدال گرا و اصول گرا روبرو هستیم. نگاهی به سیاست های خارجی دو دولت کنونی و پیشین ایران، تفاوت های اساسی را نشان می دهد. در انتخابات پیش رو، احمدی نژاد در حالی رد صلاحیت شد که دولت اش در سال 84 مورد تاکید مجموعه اصولگرایان از هر طیفی بود و به ندرت انتقاد و اعتراضی به عملکرد 8 ساله ی وی داشتند. منتقدان احمدی نژاد هم کسانی بودند که در حال حاضر هوادار و همراه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان هستند.

به گزارش شوشان ، وی وضعیت سیاست خارجی را در دولت های اصلاح طلب و اصول گرا یادآور شد و گفت: پس از 11 سپتامبر، برخی مثل آقای رضایی احتمال حمله امریکا به ایران را مطرح کردند. شاید برخی فکر کنند پیش بینی آقای رضایی اشتباه بوده، اما این پیش بینی نشان می دهد که چنین حس و دلهره ای، پس از شرایط حاکم بعد از یازده سپتامبر و حمله امریکا و متحدین به افغانستان و عراق در میان مسئولین وجود داشته، که خوشبختانه با تدبیر دولت اصلاحات، این خطر رفع شد و حتی در قضیه افغانستان هم به یک تعامل بین المللی رسیدیم و این تنها از مجموعه سیاست هایی میسر شد که در شورای عالی امنیت ملی در دولت اصلاحات گرفته شد."

وی ادامه داد: در سیاست خارجی، روحانی سعی کرد روابط خارجی با جهان را بهبود ببخشد و تا حدودی هم موفق بود. اگر دولت بعدی اصلاح طلب باشد، این رویه ادامه خواهد داشت و در حوزه سیاست خارجی، افق روشن تری را پیش روی کشور خواهیم دید اما اگر دولت بعدی اصولگرا باشد، قطعا سیاست خارجی اعمال شده همانند دولت احمدی نژاد و یا نزدیک به وی خواهد بود.

وی درخصوص مسایل هسته ای و تاثیرآن بر روابط خارجی در دو دولت اخیر عنوان کرد: بحث انرژی هسته ای در سال 82 بزرگ ترین معضل کشور بود و پس از بحران عراق و افغانستان، کلید زدن فعالیت های هسته ای می توانست این دلهره را به وجود بیاورد که بهانه ای برای هجوم به ایران مهیا شده است البته که با تدبیر شورای عالی امنیت ملی با ریاست خاتمی و دبیری روحانی روابط ایران و اروپا حسنه شد و آن سایه شوم جنگ از کشور دور شد. 

صنیعی با یادآوری تصمیمات غلط داخلی و تاثیر آن بر روابط خارجی، اذعان داشت: در سال 90 با حمله به سفارت انگلستان، رابطه بین این دو کشور به کمترین میزان خود رسید و همان زمان مجلس شورای اسلامی تنزل روابط دیپلماتیک بین ایران و انگلستان را به تصویب می رساند. مسئله سه کوهنورد امریکایی هم که در ایران بازداشت شدند، از جمله مسایلی بود که می توانست به راحتی قابل حل باشد و ارزش آن را نداشت که به شکل یک بحران بین المللی، رابطه بین ایران و کشورهای غرب را به خطر بیندازد اما برخی بدشان نمی آمد که با مسایل ساده، بحران ها جهانی ایجاد کنند و کشور را در دام بحران های مختلف بیندازند.

وی تصریح کرد: روابط خارجی ما با منطقه، که در دوره اصولگرایان به بدترین شکل ممکن رسیده بود، هنوز هم خوب نشده و نتوانسته ایم از آن چاهی که اصولگرایان در روابط خارجی منطقه حفر کردند، خارج شویم اما توانستیم در زمینه بهبود روابط با دیگر کشورهای جهان به تعاملی اندک برسیم.

استاد دانشكده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن نادرست خواندن نحوه ارتباط با جهان در دولت اصولگرایان، گفت: در دوران احمدی نژاد که دوره حاکمیت اصولگرایان است، می بینیم که تعامل با جهان به تقابل تبدیل می شود و محرومیت های مختلف به همراه قطع نامه های سازمان ملل علیه ایران اعمال می شود و در قضیه انکار هولوکاست هم دیدیم که بیشترین سود نصیب ایادی اسراییل شد. در دوره حاکمیت اصولگرایان، تنش زایی در سیاست داخلی و خارجی با حمله به سفارت، نفی هولوکاست، طرح مسایل نسنجیده، تصویب قطع نامه های مختلف سازمان ملل، تحریم های بین المللی و تحریم بانک مرکزی و قطع مبادلات بین المللی از جمله تبعات رفتار نادرست در حوزه سیاست خارجی بود.

وی افزود: در دوران روحانی شرایط بین ایران و غرب بهبود یافت و در بحث برجام ضمن به رسمیت شناخته شدن حق فعالیت هسته ای، قطع نامه ها و تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای لغو شد و تبادلات بانکی میسر شد و سرمایه گذاران برای نفت، پتروشیمی و خودرو سازی وارد کشور شدند و اعتماد در سطح بین المللی به وجود آمد. 

صنیعی یادآور شد: در بحث سیاست خارجی و سطح روابط خارجی دولت اصولگرایان و اصلاح طلبان سفرهای روسای جمهوری دولت دهم و یازدهم را داریم. گفتمان اصولگرایی در حوزه سیاست خارجی، گفتمان تقابل سازی منطقه ای و جهانی و ایدئولوژیک گراست  که به چین و چند کشور افریقایی و امریکای لاتین خلاصه می شود اما گفتمان دولت اعتدال در حوزه سیاست خارجی، گفتمانی بر پایه اعتمادسازی و تعامل سازنده است. تجربه نشان میدهد که هر چه سطح روابط خارجی میدان بیشتری داشته باشد، به معنای اعتماد بیشتر جهان به ایارن و ایجاد روابط سازنده و جذب سرمایه گذار و بهبود تولید و افزایش اشتغال خواهد بود.

استاد دانشكده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز خطاب به منتقدان برجام عنوان کرد: کسانی که در حوزه سیاست خارجی منتقد روحانی و مخالف برجام هستند، به این پرسش پاسخ دهند که "اگر به جای دولت یازدهم بودند، بحث پرونده هسته ای، قطع نامه ها و تحریم های جهانی در کجا بود" و " اگر به جای دولت یازدهم بودند، نرخ رشد اقتصادی و تورم کجا بود".

وی عدم حضور در انتخابات را رایی به رقیب دانست و گفت: عدم شرکت در انتخابات به معنای بالا بردن سهم رقیب در انتخابات و بالا بردن رای کسی ست که نمی خواهیم انتخاب شود. باید به کسانی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند گفت عدم حضور، رای دادن به گفتمان غیر روحانی است که از  84تا 92 در کشور حاکم بود. اگر آن دوران را دورانی لذت بخش برای کشور می دانید، پس شرکت نکنید. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار