شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
دکتر جوکار عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان
عدم کناره گیری جهانگیری در انتخابات یک آدرس اشتباه است. رقبای روحانی می خواهند از این قضیه سو استفاده کنند و به مردم بگویند با عبور از روحانی به سوی جهانگیری بروند
شوشان: دکتر جوکار عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان اظهار کرد: چرایی شرکت در انتخابات، بدیهی ترین پرسشی است که بدیهی ترین پاسخ را دارد زیرا به لحاظ منطقی، پرسش های بدیهی پاسخ بدیهی می طلبند. انتخابات انسانی ترین، اخلاقی ترین و تجربه شده ترین راه برای رسیدن به دموکراسی و حقی است که هر انسانی باید برای خودش به رسمیت بشناسد و اگر آن را نادیده گرفته، حق خودش را زیر پا گذاشته است. 

وی درخصوص دلیل برخی برا عدم حضور در انتخابات مبنی بر نبود بهترین گزینه، گفت: بله موافقم که می شد افراد بهتری را هم انتخاب کرد اما در شرایط فعلی که افراد بهتری حضور ندارند، جایگزین دیگری نداریم. پس در شرایط فعلی حق انتخاب ما در این محدوده است و باز به این پاسخ می رسیم که هیچ راه دیگری جز این نداریم. 

وی با اشاره بر این که انتخابات تنها راه قانونی و درست تغییرات است، بیان کرد: تغییرات و اصلاحات همیشه از انتخاب ها شروع می شوند. اگر این تغییر و پیشرفت از راه اصلاحات شکل نگیرد، راه های دیگری که در دنیا تجربه شده اند، انقلاب یا خدای ناکرده کودتا هستند که جامعه را درگیر موضوعات دیگری می کند. یک راه انسانی برای پیشرفت هر جامعه، همین انتخابات است که ساز و کار مشخصی دارد و رسمیت دارد و چون راه دیگری نیست(حضور افراد بهتر)، لذا انتخابات به همین شکل بر هر راه دیگری ارجح است. 

دکتر جوکار در پاسخ به این که چرا حضور در این انتخابات مهم است، گفت: اگر تاریخ معاصر کشورمان را بشناسیم، می بینیم که بزنگاه هایی دارد. اگر در این بزنگاه های تاریخی تصمیمات درست گرفته نشود، تبعاتی خواهد داشت که جبران نخواهد شد. اگر در دوران احمدی نژاد همه افراد شرکت می کردند و با صندوق قهر نمی کردند، یا برخی دچار اشتباه نمی شدند و گول وعده ها و صحبت های عوام فریبانه را نمی خوردند، وضعیت مخرب موجود پیش نمی آمد. تاکید بر این که امروز بزنگاه تاریخ ماست، به این معنا نیست که انتخابات در دوره احمدی نژاد مهم نبوده، بلکه از این نظر مهم است که نباید آن دوره تکرار شود. 

وی یادآور شد: در آن دوران مشکلات عدیده فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی و مسایل زنان ایجاد شد و اگر نمی خواهیم دوباره به آن دوران برگردیم، بزنگاه اش همین الان است. باید تصمیم بگیریم و در انتخابات شرکت کنیم. وظیفه همه ماست که در انتخابات شرکت کنیم تا از باز تکرار یک فاجعه جلوگیری کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره تبعات عدم حضور در انتخابات عنوان کرد: امید ما این است که دولت دوم روحانی مستقر خواهد شد و همه چیز به طور نسبی خوب پیش برود. در صورت عدم توفیق روحانی، فضای کنونی را نخواهیم داشت. در سیاست خارجی باز دچار مشکل خواهیم داشت و در حالی که تازه توانسته بودیم یک دیالوگ را با جهان اطراف و غرب باز کینم و در یک طرف میزی بنشینیم که سوی دیگر آن شش قدرت جهانی است که ما را به رسمیت شناخته اند، باز دچار تنش خواهیم شد. اگر کس دیگری به جز روحانی در انتخابات پیروز شود، این چینش دیگر وجود نخواهد داشت. به ویژه این که در آن سوی جهان انسانی مثل ترامپ حکومت می کند و آماده هر اقدامی است؛ و از این منظر، انتخاب روحانی از جنبه ی حفظ امنیت ما بسیار مهم است. در بحث مسایل داخلی، سیاسی و فرهنگی نیز به همین شکل است. شرایط فرهنگی فعلی، شرایط مطلوب ما نیست ولی از گذشته بسیار بهتر است و اگر روحانی برنده انتخابات نشود، همین حداقل هایی را هم که داریم، از دست خواهیم داد.

جوکار با دعوت به مشارکت هرچه بیشتر در انتخابات پیش رو تصریح کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری حضور مردم است که می تواند امنیت ما را تضمین کند. حضور آگاهانه مردم در سال 92 دولت روحانی را بر سر کار آورد و با پیشبرد کار بزرگ برجام توانست در حفظ امنیت ما موفق عمل کند. الان هم حضور آگاهانه مردم در این بزنگاه، می تواند نقطع عطفی در تاریخ کشورمان باشد.

وی درخصوص رقبای اصلاح طلبان و میزان قدرت شان در گرفتن سبد رای بیشینه مردم بیان کرد: همه چیز به حضور مردم بستگی دارد. رقیب آمده است که ببرد و هر کاری برای پیروزی می کند. رییسی را با توجه به این که ابزارهایی برای تبلیغ و تاثیر گذاری دارد، رقیب جدی روحانی می دانم ولی هر چه در تنویر افکار عمومی و آگاهی مردم تلاش کنیم، قدرت برابری کمتری با روحانی خواهد داشت و با توجه به این که رییسی هیچ گونه سابقه اجرایی ندارد و حتا بخش دار هم نبوده، اگر برنامه ای هم داشته باشد، توانایی اجرای آن را نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عملکرد روحانی را در مجموع قابل قبول دانست و گفت: با توجه به اندازه بودجه ای که در بخش فرهنگ در اختیار دولت است، عملکرد دولت روحانی در بحث فرهنگ در مجموع قابل دفاع است. در کنار ورود 70 نهاد و تشکل فرهنگی، نهادی به اسم وزارت ارشاد هم هست که اگر به صورت برابر بودجه تقسیم شود، یک هفتادم انتظارات فرهنگی ما توسط دولت قابل برآورده شدن است و این دردناک است که بودجه اندکی برای فرهنگ در اختیار دولت باشد و پیکان رفع تمام انتظارات و مطالبات فرهنگی مان به سوی دولت باشد. با توجه به این ملاحظات و بدون در نظر گرفتن کاستی های موجود و انتقادات وارد بر دولت، در مجموع کارنامه روحانی را قابل دفاع می دانم.

وی درباره برگزاری انتخابات بدون هاشمی عنوان کرد: خلا هاشمی سال ها بر کشور تاثیر خواهد گذاشت. می توان با خرد از این سرمایه بزرگ استفاده کرد و آرمان ها، نوشته ها و اندیشه های وی را انتشار داد. روحانی حدود 30 سال در کنار هاشمی کار کرد و به لحاظ عملکرد نزدیک ترین فرد به هاشمی است؛ ضمن این که هاشمی به صراحت بیان کرده بود که انتخاب اش روحانی است.

از سوی دیگر، اگر خلا نبود هاشمی را یک تهدید بدانیم، باید تلاش کنیم تا آن را به یک فرصت تبدیل کنیم و باید با یادآوری و انتشار سخنان وی، دوستداران ایشان را به سوی روحانی سوق دهیم.

دکتر جوکار درخصوص نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: مناظره را خوب دیدم. به نظرم قالیبات که در هیبت احمدی نژاد ظاهر شد، آمده بود که حرف هایش را بزند. بد اخلاقی هایی کرد و حرف هایی زد که معلوم شد درست نیست. می توانست این ها را بگوید و به آن شکل اصرار نکند و تهمت نزند. جهانگیری همانند روحانی متانت به خرج داد اما این عقده فروخورده ای بود که یک دفعه سر باز کرد و باعث شد آن چه را که در دلش بود بگوید. جهانگیری در مجموع خیلی منطقی و معقول ظاهر شد و به نظر من برنده مناظره روحانی و جهانگیری بودند.


وی درباره گمانه زنی ها و شایعه پراکنی ها درخصوص عدم کناره گیری جهانگیری از انتخابات آینده گفت: عدم کناره گیری آقای جهانگیری در انتخابات پیش رو یک آدرس اشتباه است و کسانی که این را می گویند یا افرادی تحت تاثیر قدرت مجاب گری جهانگیری هستند و منطقی و کوبنده سخن گفتن وی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است و یا رقبای روحانی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: رقبای روحانی می خواهند از این قضیه سو استفاده کنند و به مردم بگویند با عبور از روحانی به سوی جهانگیری بروند. هواداران روحانی باید مواظب باشند و فریب این توطئه خطرناک و ناخوشایند را نخورند. جهانگیری یکی از نشانه های صداقت اش این بود که گفت من آمده ام که کمک کنم و مردم باید بدانند که آن چه که جهانگیری می گوید، یعنی روحانی و آن کس که جهانگیری انتخاب اش است، باید بداند جهانگیری برابر است با روحانی.

وی یادآوری کرد: بازتر شدن فضای فرهنگی دانشگاه و اجازه فعالیت گسترده تر فرهنگی و تاسیس NGO ها بخشی از مطالبات و انتظارات برآورده نشده دانشگاهیان در حوزه فرهنگ است که البته باید پس از انتخابات مطالبه کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار