شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
دکتر محمد رضا علم عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با شوشان : شرکت نکردن در انتخابات زیان بزرگی به کشور وارد خواهد کرد/ تفکر هاشمی چراغ راه آینده ماست،
تاکید من بر حضور در انتخابات به این دلیل است که انتخابات یک لحظه تاریخی است که مسیر آینده ما را روشن می کند
 

شوشان: دکتر محمد رضا علم استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شرکت در انتخابات یک استدلالی دارد. جامعه ما به دلیل بالا بودن آرای خاموش و خاکستری که به دلایل مختلف همیشه در مورد شرکت با عدم حضور در انتخابات دو دل هستند، شرایط ویژه ای دارد. آرای این افراد که از انتخابات سرخورده شده اند و آرای بزرگی است، به تحلیل ما، در جهت آرای اصلاح طلبان و جبهه اعتدال است و شرکت نکردن اش به معنای از دست دادن حدود 15 میلیون رای است. رای طیف مقابل حداکثر 30 درصد است پس هرچه که از شرکت کنندگان در انتخابات کاسته شود ، از آن آرای 70 درصدی کم خواهد شد. بنابراین اهمیت شرکت در انتخابات کامل شدن رای جبهه اصلاح طلبان است که با تحقق آن، سرنوشت انتخابات تعیین می شود. 

وی افزود: تاکید من بر حضور در انتخابات به این دلیل است که انتخابات یک لحظه تاریخی است که مسیر آینده ما را روشن می کند و شرکت نکردن جمع بزرگی در این انتخاب، این فرصت تاریخی را عقیم خواهد کرد و زیان بزرگی به کشور وارد خواهد شد.

علم درخصوص تبعات عدم حضور مردم در انتخابات گفت: وقتی رقیب پیروز میدان شود، حق رای تان را به او داده اید و اوست که برای شما تصمیم خواهد گرفت. این رقیب، رقیب ویژه ای است که سیاست و دکترین ویژه خودش را دارد که تشنج زایی در سیاست خارجی و نبود حساب و کتاب و برنامه در سیاست داخلی است و کارهایی را می کند که شکننده کردن و بسته شدن فضای سیاسی جامعه، سرکوب نهادهای مدنی، تورم و فروپاشی اقتصادی و کوچک شدن سفره مردم و آلودگی فرهنگی، گسترش دروغ و ریاکاری و رانت ها تنها بخشی از ثمرات آن است. به یاد بسپاریم تا ما انتخاب نکنیم، زمینه دگرگونی در ایران به دست نمی آید، پس باید تلاش کنیم و آرای خاکستری را به سرنوشت خودشان حساس کنیم؛ چون آمدن آن ها زمینه تغییر را ایجاد می کند.

وی درباره کارنامه چهارساله روحانی بیان کرد: نتیجه گیری در این باره تنها در مقایسه قابل دسترسی است و البته مطلق نیست. عملکرد جهار ساله روحانی قطعا با کاستی هایی همراه است و می توان در پاره ای موارد به کارهای دولت وی خرده گرفت اما وقتی نگاه می کنم که کشور در چه شرایطی بود و پس از چهار سال به چه جایگاهی رسیدیم، از این که مسیر درستی را انتخاب کردیم، احساس رضایت می کنم. باید ببینیم روحانی چه دولتی را تحویل گرفت و الان در پایان دولت اش در کجا ایستاده ایم. ترکیب این دو نقطه قوت دولت روحانی و عملکرد وی را به ما نشان خواهد داد. 

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ویژگی های رقیب روحانی، اذعان داشت: دکترین رقیب در زمینه سیاست خارجی، ایجاد التهاب و طرح شعارهای ضد منافع و مصالح ملی و در زمینه داخلی  ارائه راهکارهای منجر به تورم بود. در زمینه فرهنگی به جای این که باورها و هنجارهای فرهنگی یک ملت ریشه دار را تقویت کند، فرهنگ کشور ما را آلوده به دروغ و ریا و ناهنجاری های رفتاری کرد. ما با چنین رقیبی مواجه ایم پس خرد جمعی و خرد ورزی حکم می کند به میدان بیاییم و اجازه ندهیم چنین رقیبی دوباره بر ما حاکم شود.

وی افزود: رقیب روحانی چنان رقیب قدرتمندی نیست که بتواند روحانی را پشت سر بگذارد ولی همه چیز به مردم بستگی دارد و همیشه در طول تاریخ از شرکت نکردن مردم در سرنوشت خودشان متحمل زیان شده ایم.

دکتر علم با بیان این که تفکر هاشمی چراغ راه آینده ماست، تصریح کرد: اگر هاشمی الان زنده نیست، ولی راه او در پیش چشم ماست. او توانست ایده های خودش را به ملت القا کند به گونه ای که در روزهای پایانی زندگی اش احساس رضایت می کرد و بارها بیان کرد که اگر در بین مردم نباشم، خوشحالم که مردم راه خودشان را گم نخواهند کرد.

وی با اشاره به مناظره نخست بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: به نظر من استراتژی ای که رقبای روحانی به کار گرفته اند، آن ها را به پیروزی نخواهد رساند. توهین، تخریب و دروغ به جای انتقاد، سیاست هایی نیست که بتواند روحانی را از میدان به در کند و مردم پس از 8 سال خوب فهمیده اند که راه را چگونه پیدا کنند و سره را از ناسره تمییز دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که انتظارات و خواسته های برآورده نشده قشر فرهنگی نباید موجبات ناامیدی را در میان ایشان ایجاد کند، گفت: طبیعی است که انتظاراتی در بین قشر فرهنگی و دانشگاهی وجود دارد که برآورده نشده اند ولی همین قشر می داند که اگر در یک تحلیل کلی بررسی کند، می توانند بفهمد چه دوره ای بر ما گذشت و چه دوره ای جایگزین شد پس در یک مقیاس عقلایی نباید از آن چه که انجام نشده احساس زیان کنند. اگر با آمدن روحانی مسیر پیش رو ادامه یابد، می توان به خواسته های بیشتری دسترسی پیدا کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار