اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱
بخش اول مناظره روسای ستاد دکتر روحانی و سید ابراهیم رییسی در تحریریه شوشان
مناظره با حضور دکتر حمید کهرام و دکتر سید کریم حسینی مسئولان ستادهای انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری روحانی و رییسی در تحریریه شوشان برگزار شد.



شوشان: مناظره با حضور دکتر حمید کهرام و دکتر سید کریم حسینی مسئولان ستادهای انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری دکتر روحانی و حجت الاسلام رییسی در تحریریه پایگاه خبری شوشان برگزار شد. 

نشستی طولانی ، صریح و انتقادی که طرفین نظرات خود را به شکل شفافی بیان داشتند. این مناظره گاه به مرز جدل رسید لیکن عقلانیت طرفین آنها را به وضعیت گفت و گوی مبتنی بر یادآوری های تاریخی و ارایه آمار کشانید. 


 

در ابتدای این مناظره ، امید حلالی مدیر مسئول پایگاه خبری شوشان ضمن تشکر از حضور روسای ستاد دکتر روحانی و حجت الاسلام رییسی در تحریریه پایگاه خبری شوشان گفت: آیا مسئولین ستادها وضعیت خوزستان را به کاندیدها گزارش داده اند و فهرست مطالبات مردم خوزستان را به اطلاع آن ها رسانده اند؟ اگر پیش از اینکه ستادها تشکیل شوند یا سفرها صورت گیرد مسائل به صورت دسته بندی و شفاف منتقل گردد و تضمین ها گرفته شود شاید وضعیت استان بهتر شود. وی گفت: باید در مورد روسای جمهور جانب اعتدال و انصاف را نگه داریم و همه آنها را به بهانه ای از فضای سیاسی کنار نزنیم. 

 

بخش اول سخنان دکتر حمید کهرام رییس ستاد روحانی در خوزستان 

از سه منظر میخواهم مسائل را مطرح نمایم. منظر اول اینکه رقبای آقای روحانی خصوصا رئیسی باید نظرشان را در مورد دولت آینده خودشان شفاف بیان کنند و باید بگویند چگونه می خواهند دولت را در آینده اداره کنند. به عنوان نمونه رئیسی مسئولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت. علم الهدی امام جمعه مشهد اعلام کرده است که برنامه های نشاط باید باشد اما جلوی بسیاری از برنامه ها از جمله کنسرت ها را گرفته است. انتظار این بود که آقای رییسی در همان زمان مواضع شان را اعلام می کردند که موافق نظرات علم الهدی هستند یا مخالف. سکوت آقای رییسی در این زمینه معمولا به معنی علامت رضایت است.

دوم اینکه ، آقای رییسی باید شفاف اعلام کند که در دولت آینده برنامه های نشاط را می توانیم داشته باشیم یا اوضاع کشور مانند مشهد بر محوریت مواضع علم الهدی می شود.  

سوم آنکه ، آقای ابراهیم رییسی که مورد حمایت اصولگرایان است باید نسبت به دولت اصولگرای احمدی نژاد نظراتش را اعلام کند و بگوید که عملکرد هشت ساله دولت نهم و دهم خوب بوده است یا بد. در حال حاضر آقایان خودشان را مبرا می کنند و می گویند احمدی نژاد اصولگرا نبوده است. یا اینکه می گویند اصولگرا بوده اما بعدا به طرف دیگری رفته است ! 

اینگونه نظرات در حالی است که همه می دانند اصولگرایان هم در دوره اول و هم دوره دوم دولت احمدی نژاد ، از وی حمایت کردند. احمدی نژاد نیز افرادی که به کار گرفت اکثرا از اصولگرایان بودند. اکنون آقای رییسی و حامیان دولت اصولگرایان باید اعلام کنند که چرا در دولت اصولگرایان قیمت ارز سه برابر شد؟! باید اعلام کنند که چه برنامه ای برای تثبیت قیمت ارز دارند.

در دولت خاتمی در تولید گندم ایران خودکفا شد اما در دولت احمدی نژاد به واردات گندم وابسته شدیم. حال اصولگرایان اعلام کنند در این زمینه چه برنامه ای برای آینده دارند؟!

آیا دولت احمدی نژاد دولتی با بصیرت بود یا اینکه اشتباه کرده است. اگر اشتباه کرده است اصولگرایان شفاف بگویند که ما از احمدی نژاد حمایت کردیم ولی نتوانست کشور را بخوبی اداره کند. در حوزه پتروشیمی و نفت ضررهای هنگفتی به ایران تحمیل شد. 

رئیسی دولتی ست که هنوز مشق نوشته ای ندارد در حالی که جریان اصولگرایان مشق نوشته دارد و هشت سال دولت را در اختیار داشتند و نشان داده اند که چه بر سر کشور آوردند. حال آقای رییسی باید اعلام کنند که می خواهند همان راه احمدی نژاد و اصولگرایان را ادامه بدهد؟ 

اصولگرایان به شدت نسبت به برجام انتقاد داشتند. ما می گوییم دکتر روحانی بزرگترین اقدامی که انجام داد تثبیت بین المللی برجام بود.  اصولگرایان هشت سال از برجام انتقاد نمودند و این انتقادها در روزنامه کیهان موجود است. آقای رئیسی مواضع خودش را نسبت به کیهان ِ اصولگرا مشخص کند و بگوید با مواضع کیهان نسبت به برجام موافق است یا خیر ؟ اگر برجام را قبول دارد باید به شکل واضح اعلام نماید. اگر هم قبول ندارد بگوید به جای آن چه اقدامی می خواهد انجام دهد که کشور در شرایط امن قرار گیرد. 

در دوره احمدی نژاد مشاهده کردیم که چه ضربه های به حوزه نفت و پتروشیمی وارد شد اما در دولت روحانی موانع برطرف شد و در حال حاضر در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و رشد کرده است. رئیسی به صورت شفاف بگوید برای نفت و پتروشیمی چه برنامه ای دارد؟آیا می خواهند همان کارهای احمدی نژاد را انجام دهد؟

عملکرد دولت روحانی در برخی موارد از جمله حوزه سلامت به شدت قابل دفاع است.  دولت روحانی برنامه ای در این زمینه اجرا کرده که در طول تاریخ انقلاب و کشور بی نظیر است. رئیسی باید اعلام کند که چنین برنامه هایی را قبول دارد یا خیر؟! باید برنامه های خود را اعلام کند و بگوید برنامه ام در حوزه سلامت چیست؟ یا در مورد مسائل مثلا سینما و هنرمندان به صورت مشخص چه برنامه ای دارد؟

در دولت احمدی نژاد خیلی از چهره های سینمایی و تلویزیونی خانه نشین شدند گروه های اصولگرا با فشارهایی که وارد آوردند نسبت به خیلی از هنرمندان مثل فرهادی ، کیارستمی و شجریان موضع گیری کردند. رئیسی باید اعلام کند که با چنین مواضعی موافق است یا خیر؟ هشت سال تجربه دوره اصولگرایی را داشتیم و بعد از آن هم اصولگرایان مواضع خودشان را در زمینه های مختلف اعلام کردند. رئیسی باید اعلام کند که آیا می خواهد در خط اصولگرایان حرکت کند یا اینکه اصولگرا نیست و می خواهد چیز دیگری باشد ! 

رییسی باید اعلام کند که حمله به سفارت عربستان درست بوده است یا نه . خطا بوده یا نه؟ بگوید که در آینده ارتباط ایران با کشورها از جمله عربستان چگونه باید باشد؟ اصولگرایان این مواضع را اعلام کردند. چنین به نظر می رسد که حمله به سفارت عربستان از طریق اصولگرایان تنظیم شده بود. اگر حمله به سفارت عربستان درست است آقای رییسی بگوید که درست است اما اگر حمبه به سفارت اشتباه بوده به صورت شفاف اعلام کند که چنین اقدامی غلط بوده است.

در حوزه کشاورزی ، طرح 550 هکتاری در خوزستان کار بسیار بزرگی است که قابل دفاع است. در دولت احمدی نژاد این طرح تعطیل شده بود و در دولت روحانی استارت آن زده شد و در یکی دو سال آینده امیدوار هستیم که به نتیجه برسد.  در حوزه اقتصادی نیز گام های خوبی از جمله تثبیت ارز، کاهش تورم و ... صورت گرفت. در حوزه نفت ، وزارت خارجه نیز عملکرد روحانی قابل دفاع است. 

در دوره قبل ، محسن رضایی بیشتری رای را در خوزستان آورد. امیدورام در این دوره با رای بیشتری که به روحانی می دهند مطاله گری استان به نتیجه برسد. به تعبیری دیگر ، هر اندازه بتوانیم روحانی رای بیشتری در خوزستان بیاورد خوزستانی ها می توانند مطالبه گری شفاف تری داشته باشند. 

به نظر من روحانی مطمئنا رئیس جمهور است ولی هر اندازه که بتوانیم رای بیشتری در استان خوزستان برای روحانی داشته باشیم در ادامه راه می توانیم مطالبه گری بهتر و بیشتری از دولت روحانی در زمینه های مختلف از جمله به کارگیری خوزستانی ها در کابیه داشته باشیم.  اگر روحانی رای بالاتری در استان داشته باشد مطالبه گری قوی تری می توانیم داشته باشیم. وقتی می دانیم روحانی اول می شود چه بهتر که رای بالایی در خوزستان داشته باشد.

مساله ریزگردها مسئله جدیدی نیست و سالیان سال وجود دارد که با خشک شدن هورالعظیم و تغییر آب و هوایی ، شدت پیدا کرد. خشک شدن هورالعظیم در دولت اصولگرا اتفاق افتاد. کاهش حق آبه خوزستان در بسیاری از موارد در دولت اصولگرا اتفاق افتاد. در حال حاضر این گونه معضلات به میزان زیادی حل شده و به مقدار زیادی آب در هورالعظیم آزاد شده است. دولت برای مقابله با ریزگردها  اقدامات موثری در حوزه منابع طبیعی انجام داده است که اگر لازم باشد مورد به مورد آن را عرض می کنیم. 

 

سید کریم حسینی رییس ستاد سید ابراهیم رییسی در خوزستان

منطق و عقل حکم می کند در هر شرایطی که قرار بگیریم شرایط بهتری را طلب نماییم. اعتقاد ما این است که دولت فعلی و مستقر می تواست بهتر از این عمل کند و در حوزه استانی می توانست بهتر از این ها حضور داشته باشد. امروز استان و کشور تشنه صداقت است. اینکه بخواهیم مشکلات را به جناح یا شخصی ربط دهیم و بگوییم که نظرت در مورد فلان فرد و یا بهمان اقدام چیست ، اینگونه نمی شود. 

در بحث انتخابات ریاست جمهوری و ستاد رئیسی، مجموعه ای گسترده مشغول فعالیت هستند . در اولین جلسه با حجت الاسلام رییسی مطالبات خوزستان را با وی در میان گذاشتیم . ما موظف هستیم در استان پیگیر و جوابگوی عملکرد دولت مان باشیم. 

در اولین نشستی که با سید ابراهیم رئیسی داشتیم مطالبات استانی را در 10 بند با وی در میان گذاشتیم. بحث آب و انتقال آب معضل جدی است. اینکه در حال حاضر کسی بخواهد این را نفی کند و صورت مساله را پاک کند قابل قبول نیست. وقتی خوزستانی ها در آب شرب هنوز مشکل دارند نمی توانیم به او بگوییم که ملی فکر کند. نمی توانیم به او بگوییم که رییس جمهور متعلق به همه کشور است.  درست است که رئیس جمهور متعلق به همه کشور است اما من به عنوان یک خوزستانی و به عنوان رییس ستاد یک کاندیدا عرضم این است که وقتی خوزستان هنوز در آب شرب مشکل دارد باید مطالبه گر بحث آب باشیم. انتقال آب که در حال حاضر هم دارد انجام می شود باید پیگیری کنیم و مانع از آن شویم. هر فردی که رییس جمهور می شود باید به فکر این مسائل استانی باشد و این یک مطالبه بحق است.

نسبت دادن گرد و غبار به دولت روحانی یا قبلی منطقی نیست. بخش عمده آن خشکسالی های پی در پی است و منبع خارجی دارد اما در منشا داخلی ریزگردها رئیس جمهور باید برنامه داشته باشد. آقای رییسی برای مقابله با ریزگردها برنامه دارد. بحث سهم استان و مردم خوزستان از نفت که مطالبه ای همیشگی است باید پیگیری شود. خوزستان بنا به دلایل مختلف نسبت به سایر استان ها از آهنگ و پیشرفت کمتری برخوردار است. این عقب ماندگی ها را با بودجه های عادی نمی شود جبران کرد. باید در بحث نفت سهم خوزستان و درصد آن مشخص شود. این ها مواردی است که آقای رییسی پیگیر آن خواهد شد.

در حوزه اشتغال و مشکل بیکاری در خوزستان مباحث زیادی با سید ابراهیم رییسی مطرح شد و ایشان نیز رفع بیکاری در استان را در اولویت خود قرار خواهند داد. در حال حاضر بیکاری در خوزستان بیشتر از 30 درصد است و نسبت به سایر استان ها بسیار بالاست.

بحث دیگری که به آقای رییسی منتقل شد مشکل مدیریتی در استان است. مدیریت در استان باید اصلاح شود. عزل و نصب های صرفا جناحی و بدون هیچ پشتوانه اجرایی و تجربی مردود است. انتصابات ِ شب انتخاباتی اهانت به شعور و آگاهی مردم است. اینکه دولت بیاید در دو ماه آخر سال ریاست جمهوری معادل احکامی که در سه سال و نیم گذشته حکم انتصاب زده ، دست به انتصابات بزند و بخشدار و فرماندار منصوب کند و ژست بگیرد و بگوید که فلان قومیت را در مدیریت سهمیم کرده ام ، این مردود است.

متاسفانه ما هنوز فرهنگ رقابتی و مدیریتی را در بعضی از لایه های مدیریتی ندیده ایم. اینکه در یک دولت دو استاندار در خوزستان منصوب شدند و بیش از 60 فرماندار جابجا شدند و در روزهای آخر نیز بیش از 10 فرماندار با حکم سرپرستی منصوب شدند ، نشان می دهد که  انتصابات و مدیریت در استان ما مشکل دارد.

در شرکت های دولتی کلان که باید مدیران لایق و توانمند منصوب شوند با احترام به همه پیشکسوتان، قحطی مدیر نیست که مدیر خسته و بازنشسته بگذاریم ! این گونه مدیران در حال حاضر خودشان را به آب و آتش می زنند و نیروهای اداری را در وقت اداری و با امکانات اداری به نفع کاندیدای خود به کار می گیرند تا حیات سیاسی اش در استمرار دولت روحانی حفظ شود !  مردم به خوبی از این اقدامات آگاه هستند.

در این دولت مدیران ناتوان از جمله مدیران احمدی نژادی هنوز بر سر کار هستند. نه اینکه چون مدیر دوران احمدی نژاد است انتقاد می کنم بلکه چون ناکارآمد است انتقاد می کنم. همین مدیر ژست خدمت به کشاورزان را در این دولت می گیرد و در شب انتخابات غرامت خسارت دیدگان دو سال گذشته را به کشاورزان می دهد و بعد توهین می کند و می گوید عیدی شعبانیه دولت به کشاورزان ! اگر پرداخت خسارت به کشاورزان حق است پس چرا دو سال قبل داده نشد؟! شب انتخابات یادش آمده است به کشاورزان خسارت بدهد ! دولت در شب انتخابات بدهی به فلان سازمان و فلان قشر و بازنشسته را پرداخت می کند. اینها عوام فریبی است. اینها سطح فکر یک مدیر دولتی و دولت را خیلی پایین می کشد

این ها مواردی است که من می خواهم بیان کنم. طرف مقابل ژست می گیرد که طرفدار آرامش است و طرف مقابلش را نیز به تنش متهم می کند و می گویند که ما طرفدار نشاط هستیم و آنها طرفدار غم ! می گویند ما طرفدار صلح هستیم و آنها طرفدار جنگ ! چه کسی این حق را به روحانی و روسای ستادش می دهد که اینگونه سطح بندی کنند؟! کدام عقل و منطق این را می گوید که شما برای تقسیم بندیت خودت را راستگوی تمام قد و طرف مقابلت را دروغگو حساب کنی؟! شما خودت را طرفدار کنسرت و طرفدار موسیقی و طرفدار هنرمند می بینی و همه رقبایت را مخالف هنرمندان ! هنرمندان ، کشاورزان، اهل سینما، دانشگاهیان و دانشجویان ما آنقدر فهم و درک سیاسی دارند که با این تبلیغات سیاسی نه آراءشان عوض می شود و نه به سمت شما کشیده می شوند.

عده ای می خواهند در مناظره ها و مصاحبه ها دعواهای ظاهری ایجاد کنند بعد بگوییم به ما رای دهید ! مردم از دعواها خسته شدند. مردم به دنبال اخلاق هستند. این ژست های تبلیغاتی به دنبالش دروغ ذخیره می شود و بعدا در عملکردمان نمود پیدا می کند. 

علم الهدی انسان محترمی است و جایگاه مشخصی دارد و ایده ها و نظرات محترمی دارد اما گره زدن شخصیت سید ابراهیم رئیسی به شخصی مثل علم الهدی هیچ عقل و منطقی نمی پذیرد. آیا درست است ما هم مثل شما آقای روحانی را به فلان روزنامه و فلان گروه و فلان وزیر که اشتباعه کرده ربط دهیم و گره بزنیم؟

به هیچ وجه رئیسی صندوق دربسته نیست. رئیسی قریب به 40 سال در این کشور مسئولیت و مدیریت داشته است. نظرات ایشان در مورد خیلی از مسائل هم که آقای کهرام گفتند مشخص است و در رسانه ها و مصاحبه ها گفته شده است.

نباید به خاطر انتخابات و چند روز تبلیغ افکار عمومی را فریب دهیم. طرح هایی که در حال حاضر ژست آن را می گیرد با شکست روبرو شده است. به عنوان نمونه طرح تحول سلامت بدهی بالایی را به بار آورده و سبب نارضایتی پزشکان شده است. دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند چقدر بدهکاری دارد؟ هیچ کس مخالف نیست که تعرفه های پزشکی پایین بیاید و درمان برای مردم رایگان شود ولی این طرح به این شکل خوب اجرا نشد. 

آقایان جواب بدهند بیمارستان بقایی 2 که در بوق و کرنا شد با چه کیفیتی افتتاح شد؟! به چه قیمتی بیمارستان شفا بسته و منتقل شد ؟ بقایی دو 400 تختخواب باید باشد. الان چند تختخواب این بیمارستان فعال است؟ آی سی یو که در بیمارستان شفا با مبلغ 2 میلیارد ساخته شد چرا تعطیل شد و چرا بازگشایی شد و با چه اهرمی باز شد؟ پروژه های نیمه تمام افتتاح شده شب انتخابات افتتاح شوند. الان یادش آمده به کشاورزان خسارت دهد، رئیس جمهور منابع را از کجا آورد.

مواضع رئیسی در مناظره ها و در مصاحبه ها اعلام شده است. به دنبال این هستیم که وضعیت بهتری در کشور و استان حاکم شود. وضعیتی که در استان خوزستان الان مستقر است بغرنج است. اینکه ما خوزستانی ها را متهم کنیم چون به محسن رضایی رای اول دادند نباید حق مطالبه گری داشته باشند ، این دور از انتظار است. روحانی در دولت یازدهم رئیس جمهور کل کشور شد و موظف بود به مطالبات همه مردم توجه کند. مردم از خیلی امور ناراضی هستند. مگر ما با مردم معامله می کنیم که به تناسب رای منصب بدهند؟!





بخش دوم این مناظره به زودی منتشر می شود...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار