اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
برگزاری روز خوزستان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
روز خوزستان با عنوان «خوزستان، گاهواره ی تاریخ، تمدن و فرهنگ» در شهر آفتاب محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.


شوشان/ مجتبی گهستونی : روز خوزستان با عنوان «خوزستان، گاهواره ی تاریخ، تمدن و فرهنگ» در شهر آفتاب محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که برای چهارمین دوره موفق به برگزاری روز خوزستان همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شده است اینبار با کاروانی 80 نفره از با حضور تنی چند از مسئولین، فرهیختگان، پژوهشگران، شاعران، نویسندگان،خبرنگاران، هنرمندان و ناشران راهی شهر آفتاب شد.

در چهارمین دوره روز خوزستان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که 19 اردیبهشت برگزار شد، هنرمندان و اهالی فرهنگ دعوت شده از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستانبا برگزاری ویژه برنامه های متفاوت بخشی از توانایی های فرهنگ و هنر خوزستان را به نمایش گذاشتند. 

اجرای ورک شاپ خوشنویسی در غرفه خوزستان در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید حسین فدایی و همچنین اجرای ورک شاپ نقاشی در غرفه خوزستان توسط امین بختیاری، کارگاه طراحی سید محسن موسوی و کارگاه کاریکاتور از دیگر حاشیه های روز خوزستان بود که انجام شد.


 از دیگر بخش های غرفه خوزستان که طرفداران بسیاری داشت معرفی بخشی از صنایع دستی و لباس‌های سنتی خوزستان در محل غرفه خوزستان بود. در این بخش خانم ها فاطمه بروایه و فاطمه چراغی گاه کاروان خوزستان را همراهی کردند. 

اما همه کسانی که به سرای اهل قلم آمدند تا با خوزستان آشنا شوند تماشای عکس هایی از مفاخر فرهنگی خوزستان در این نمایشگاه نظر آنها را جلب کرد. از جمله کسانی که به علاقمندان معرفی شدند می توان به علامه شیخ شوشتری، علامه سید نعمت الله جزایری، احمد محمود، قیصر امین پور، هوشنگ چارلنگی، عزت الله نگهبان، کیانوش عیاری، شهید محمد جهان آرا، شهید علی هاشمی، نجف دریابندری، ناصر تقوایی و... اشاره کرد.  


اما در کنار معرفی مفاخر فرهنگی، معرفی جاذبه‌های دیدنی خوزستان و کتابشناسی خوزستانبه مخاطبین غرفه خوزستان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دیگر برنامه هایی بود که اجرا شد. اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که میزبان نشست «روز خوزستان» بود اظهار داشت: ازاینکه رویدادهایی مشابه روز خوزستان باعث ایجاد همدلی و پیوندهای بیشتر می شود خوشنود هستم. استان خوزستان سرشار از انسانهای فرهیخته ای است که می توانند حوزه فرهنگ و هنر را متعالی کنند. 

محمدجوروند افزود: از همه هنرمندانی که کاروان خوزستان را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران همراهی کردند متشکرم و امیدوارم که شاهد برگزاری رویدادهای مشابه در این خصوص باشیم. 


تقدیر از برگزیدگان برتر خوزستان در جام کشوری باشگاه های کتاب کودک و نوجوان از دیگر برنامه های روز خوزستان بود که در این آئین تقدیر شدند.  اجرای موسیقی محلی «علوانیه» توسط یاسر مشکوکی و اجرای نقالی و شاهنامه خوانی شگفت انگیز، یکتا عسکری دختر خردسال از جمله حاشیه های آئین روز خوزستان بود. 

دکتر ولی الله شجاع پوریان، نماینده شورای شهر تهران و مدیرمسئول روزنامه همدلی که از افراد موفق خوزستان است در این نشست با موضوع خوزستان شناسیسخنرانی کرد. سخنرانی دکترمحمد مهدی احمدی، مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر حاشیه های روز خوزستان بود. 

اما پس از تقدیر از انجمن قلم شهرزاد اهواز، به عنوان انجمن برگزیدهی استان در نخستین جشنواره ی ملک الشعرای بهار و جشنواره ی انجمن های کشور در سال ۹۶ که به نمایندگی از این انجمن فردین کوراوند حضور داشت، شاهد شعر خوانی اکبر بهداروند بودیم. 


در بخش رونمایی از آثار منتشر شده توسط اهالی فرهنگ و هنر خوزستان می توان به معرفی کتاب های "آوازهای سیب زمینی" با حضور مهدی مرادی شاعر این مجموعه، "نگاهی به شیوه های آموزش موسیقی در ایران" از تازه های نشر خوزستان با حضور نویسندهی کتاب، ناصر آریایی، کتاب "شصت سال رادیو و تلویزیون" با حضور نویسندهی کتاب، علینقی طاهری، "از خوزستان و خوزستانی ها" از تازه های نشر خوزستان به نویسندگی دکتر عباس امام، با حضور ناشر کتاب، سید محمدرضا علوی در حوزه ی خوزستان پژوهی، کتاب "پرواز تا بی کران" در حوزه ی ادبیات دفاع مقدس و بزرگداشت شهدای مدافع حرم با حضور نویسندهی کتاب، نواب ملائی، مجموعه شعر "برق رگ ها بر پولاد دریا" با حضور شاعر مجموعه، قاسم آهنین جان و همچنین مجموعه شعر "سلول انفرادی" از تازه های نشر خوزستان با حضور شاعر مجموعه، وحید کیانی در روز خوزستان اشاره کرد.

رونمایی از ۶ کتاب و مجموعه شعر در حوزه ی شعر و ادبیات و خوزستان پژوهی با حضور دکتر احمدی، مدیر کل امور استان ها، مهندس مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی ایران، ارمغان بهداروند، مدیرعامل هنرهای نمایشی کشور، دکتر محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و سایر مسئولین استانی در ویژه برنامه ی "روز خوزستان" برگزار شد.

همچنین اجرای موسیقی محلی گروه میسان از خوزستان در فضای سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از جمله ویژه برنامه های "روز خوزستان" بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار