دکتر روح اله احمدزاده معاون سابق رییس جمهور، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استاندار سابق فارس که عنوان جوانترین کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز به عناوین خود افزوده است... "> گفتگوی اختصاصی با معاون سابق احمدی نژاد : گفتمان احمدی نژادی هنوز ظرفیت دولت سازی دارد
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰

دکتر روح اله احمدزاده معاون سابق رییس جمهور، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استاندار سابق فارس که عنوان جوانترین کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز به عناوین خود افزوده است...

شوشان- علیرضا عبداله نژاد: دکتر روح اله احمدزاده معاون سابق رییس جمهور، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استاندار سابق فارس که عنوان جوانترین کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز به عناوین خود افزوده است با حضور در تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و جمع اصحاب رسانه خوزستان، ضمن تشریح فضای موجود سیاسی کشور و گفتمان های موجود به تشریح دیدگاه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود پرداخت.

 


معاون سابق احمدی‌نژاد با اشاره به گفتمان های سازندگی و اصلاحات گفت: فضای تنگ سیاسی دوران سازندگی باعث بوجود آمدن جریان اصلاحات و پیروزی خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. استاندار سابق فارس بر این باور است که جریان اصلاحات یک جریان بالاصاله نبود.

وی پدیدآمدن گفتمان اصلاحات را ناشی از موج مطالبات پلورالیسم سیاسی ندانست و گفت: انقلاب اسلامی نشان داده است که ظرفیت پذیرش گفتمان های درون حاکمیتی را در خود دارد. گفتمان های نظیر سازندگی ، اصلاحات و عدالت طلبی از این قبیل است. احمدزاده بیان داشت: در سال 76 بخشی از حاکمیت بدنبال ریاست جمهوری آقای ناطق نوری بود اما شعار لیبرالیستی و پلورالیسم فرهنگی اصلاحات موجب پدیدآمدن فرآیندهای اجتماعی و سیاسی در سال 76 شکل گرفت. وی به اتفاقات پیش آمده در فضای سیاسی کشور در سال های 76 لغایت 84 اشاره کرد و گفت: تحصن نمایندگان اصلاح طلب در مجلس ششم ، تدوین استراتژی فشار از بیرون و فروپاشی از درون و یا چانه زنی از بالا و فشار از پایین ، مذاکره با آمریکا در سفارت سوئیس ، اعلام عدم حمایت از حزب اله لبنان، واگرایی در دیپلماسی هسته ای و غرب گرایی و مغلوب غرب شدن از نقاط ضعف دوران اصلاحات بود. معاون سابق رییس جمهور بیان کرد: در این فضای سیاسی بود که جناب دکتر احمدی نژاد شهردار وقت تهران تمام هم و غم خود را خدمت به محرومان و عدم تبعیض اقتصادی قرار داد و یا طرح گفتمان عدالت طلبی با محوریت حل مشکلات مردم پا به عرصه انتخابات دوره نهم گذاشت. احمدی نژاد توانست با طرح گفتمان جدید عدالت خواهی ، کاهش شکاف ارتباط مردم و دولت ، جهت گیری دولت به سمت توانمندی اقشار ضعیف جامعه مورد اقبال عمومی قرار گیرد.

معاون سابق احمدی نژاد ادامه داد: از گفتمان تکنوکرات هاشمی و گفتمان پلورالیسم سیاسی خاتمی تا گفتمان عدالت طلبی احمدی نژاد نشان داد که سیر روند کشور به سوی رشد و تکامل است. البته همه این گفتمان ها باید آسیب شناسی شود.

وی به گفتمان های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: اینکه آیا احمدی نژاد می تواند سرآغاز یک گفتمان جدید بشود یا خیر نیاز به رصد فضای موجود دارد. جامعه شناسی ایران از طیف های مختلف اجتماعی ویژه ای برخوددار است. جامعه از 60 درصد شهرنشین در رده متوسط مدرن و 40درصد ساکن شهرهای کوچک و روستانشین هستند.

 


معاون سابق احمدی نژاد ادامه داد:انتخابات دوره گذشته نشان داده است که ضریب مشارکت 40درصدی بالغ بر 90درصد است و ضریب مشارکت 60 درصد نیز بین 40 تا 50 درصد است. احمدزاده بیان داشت: ضریب نفوذ طبقات ضعیف جامعه در دولت سازی و نظام سازی و حاکمیتی به مراتب پررنگ تر از اقشار متوسط و مدرن دارد. رییس سابق سازمان گردشگری بیان داشت: خاستگاه اولیه رای آوری احمدی نژاد از همین 40 درصد است. معاون سابق احمدی نژاد ادامه داد: تاکنون سه طیف در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کرده اند. طیف جریان اصولگرا، طیف اصلاح طلبان و مستقل. اما موضوع این است که چه کسی می تواند در شرایط موجود گفتمان احمدی نژاد را تداوم بخشد. احمدزاده ادامه داد: اگر در فضای موجود کسانی نباشند که بتوانند گفتمان احمدی نژاد را تداوم ببخشند جامعه دچار انسداد گفتمانی خواهد شد. در غیراین صورت برآیند دولت آینده یک دولت ضعیف و کاریکاتوری از دولت خواهد بود. جوانترین کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: تلقی من این است که در شرایط فعلی توانش گفتمان سازی جدیدی را در انتخابات نمی بینم. برنامه با گفتمان تفاوت دارد. گفتمان روح حاکم بر جریان سازی و برنامه سازی است.

وی ادامه داد: در سال 84 هیچ امیدی به رای اوری احمدی نژاد نداشتیم اما جهت گیری های مردمی احمدی نژاد وی را در نظر سنجی ها و ارزیابی ها پیش انداخت. انتخاب احمدی نژاد برآیند مطالبات اجتماعی در سال 84 بود. اگر بخواهیم سال 92 سرآغاز گفتمان جدید باشد و دولت نقش آفرینی کند گفتمان عدالت خواهی ادامه خواهد یافت.

معاون سابق احمدی نژاد ادامه داد: در شرایط فعلی دو سناریو در فضای سیاسی وجود دارد. سناریو تداوم گفتمانی احمدی نژاد و سناریو گسست گفتمان احمدی نژاد پیش رو داریم. دردولت دهم احمدی نژاد ارتباط با روحانیت دچار اختلال شد. دولت یک احساس استغنا به جریان روحانیت دارد. در صورتی که مشروعیت نظام جمهوری اسلامی منوط به تایید جریان روحانیت است. انتخابات کاشف از مقبولیت نظام است و نه مشروعیت. یک دولت مشروع باید مراقب چارچوب های دینی باشد.

معاون سابق احمدی نژاد گفت: دولت احمدی نژاد در عرصه جریان نخبگی دچار چالش شد و نتواست از ظرفیت های نخبگان در کشور استفاده لازم را در جهت اداره امور به خدمت بگیرد. دولت احمدی نژاد دچار بحران نارکارآمدی شده است. برون دار هر نظام حاکمیتی کارآمدی است. احمدی نژاد فرصت های اقتصادی را عادلانه توزیع کرد اما خروجی آن افزایش نقدینگی و تورم در جامعه شد. به عبارت دیگر اجرای سیاست های عدالت طلبانه منتج به تورم و گرانی شد که در عملا نارکارآمدی را نشان می دهد.

احمدزاده ادامه داد: از سوی دیگر دولت دچار پارادوکسیکال رفتاری شده است. چرا باید از دولت برآمده از متن مردم و دولتی که با شعار مبازره با فساد اقتصادی آمده است امیرمنصورآریا از آن دربیاد؟! تاکید بیش از اندازه روی مکتب ایرانی نیز از اشتباهات دولت احمدی نژاد است. به عبارت دیگر تداوم گفتمان احمدی نژاد با احمدی نژاد دچار چالش شده است. بدنه نخبگان ، علما و نظام اجتماعی طبقه متوسط مدرن میل به گفتمان احمدی نژاد دارند اما میل به خود احمدی نژاد ندارند. مردم دنبال احمدی نژاد دیگری هستند که بتواند گفتمان او را بازتولید کند.

احمدی نژاد پالایش شده و بدون حاشیه و توجه به مشکلات حاد معیشتی مردم مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت. احمدی نژاد توان بسیج اجتماعی را دارد. باور من این است که احمدی نژاد تواب را یکماه دیگر تجربه می کنیم. احمدی نژادی که حلقه انحرافی اطراف او شکل نگرفته باشد. وی در پاسخ به سوالی که آیا خود را رجل سیاسی می دانید نیز گفت: من معاون وزیر، معاون رییس جمهور و استاندار بوده ام اینها از مصادیق رجل سیاسی بودن نیست؟!

وی در خصوص اعتقاد به نظام حزبی در جامعه نیز گفت: احزاب باید نقش حداکثری در حزب سازی و گفتمان سازی داشته باشد. بنده قائل به کار تشکیلاتی و حزبی هستم.

وی در تبیین جریان انحرافی در دولت نیز گفت: استنباط من این است که جریانی در دولت به مساله ولایت فقیه فقط در چارچوب قانون معتقد است و نه کلامی و عقیدتی. به عبارت دیگر نگاه آنان به مساله ولایت فقیه یک نگاه کلامی که ولایت فقیه را نایب امام زمان ( عج) و دارای اختیارات ولایت عامه در مذهب شیعه می داند نیستند. به دیدگاه من برداشت این جریان از ولایت فقیه نگاه تمکین از منظر قانون اساسی است. جریان انحرافی اصالت را در اداره کشور برای حضرت صاحب الامر قائل هستند.

وی با بیان اینکه جریان انحرافی مانند اختاپوس به بدنه نظام اسلامی چسبیده‌اند، گفت: نفی این دو جریان، شرط شفافیت رابطه با ولایت و مردم است. روح‌الله احمدزاده کرمانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رفتار کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار داشت: یکی از مهمترین رفتارهای کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم تبعیت محض از ولایت فقیه، توجه ویژه به مردم خصوصا مناطق محروم، عدالت محوری و نفی جریان فتنه و جریان انحرافی است.عضو کابینه دولت دهم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مهمترین مشکلات مردم اضافه کرد: گرانی، تورم، آشفتگی بازار و نوسات قیمت، از مهمترین مشکلات موجود در جامعه است که این مشکلات معیشتی، بیشتر متوجه طبقات محروم جامعه است، بنابراین دولت یازدهم باید مهمترین برنامه‌اش کاهش قیمت‌ها و رفع مشکلات معیشتی مردم باشد.

احمدزاده کرمانی با اشاره به تحریم‌ها یادآور شد: به طور طبیعی بخشی از گرانی‌ها به تحریم‌ها بازمی‌گردد، اما بخش دیگری از گرانی‌ها و نوسات قیمت کالاها در بازار، به سوء مدیریت و عدم توانایی در کنترل بازار مربوط است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین با انتقاد شدید از دعواهای سیاسی و جنجال‌های بی‌اساس در کشور تصریح کرد: دولت منتخب، به جای دامن‌ زدن به دعواهای بی‌اساس سیاسی و جنجال‌های بی‌مورد، باید به طور جدی به فکر معیشت مردم باشد.

استاندار سابق فارس همچنین ادامه با اشاره به روش‌های کنترل بازار بیان کرد: مدیران در هر منطقه از جمله استانداران و فرمانداران و متولیان بازار باید خود به صورت شخصی در بازار حضور یافته و در فرصت‌های مناسب و به طور سرزده قیمت‌ها را بررسی کنند.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت اجاره بها و مسکن نیز گفت: به نظر من قانون مالک و مستأجر باید اصلاح شود، چراکه در حال حاضر هیچ مبنایی برای افزایش اجاره بها وجود ندارد.احمدزاده کرمانی با اشاره به مقاومت مردم استان خوزستان در هشت سال دفاع مقدس افزود: استان خوزستان و شهر اهواز نماد مقاومت و ایثار در جامعه است و خون هزاران شهید این منطقه و شهدای سراسر ایران، کشور را بیمه کرده است. کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: استراتژی دولت باید کاهش حجم نقدینگی باشد چرا که 16 سال پیش حجم نقدینگی کشور بالغ بر 60 هزار میلیارد بوده و هم اکنون این حجم به 460 هزار میلیارد رسیده که موجب افزایش تورم شده است.

دکتر روح الله احمد‌زاده کرمانی، از اولویت برنامه مهار تورم در دولت آینده خبر داد و اظهار داشت: در زمینه مهار تورم و گرانی چند اقدام اساسی در دولت یازدهم باید صورت پذیرد.وی ادامه داد: استراتژی دولت باید کاهش حجم نقدینگی باشد چرا که 16 سال پیش حجم نقدینگی کشور بالغ بر 60 هزار میلیارد بوده و هم اکنون این حجم به 460 هزار میلیارد رسیده که موجب افزایش شدید تورم شده است.کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: راهکار اساسی برای این موضوع را در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم با جذب سرمایه‌های سرگردان و روان در بورس و سهام سرمایه گذاری کنیم.

احمدزاده کرمانی افزود: دولت باید تلاش کند که یارانه‌ها را به سمت طبقات محروم جامعه جهت دهد ضمن اینکه اصلاح الگوی مصرف باید در دستور کار قرار بگیرد.معاون سابق رئیس جمهور اظهار کرد: این بدان معنی است که پول یارانه‌ها صرف کالاهای ضروری و اساسی مورد نیاز مردم شود که به رشد منابع تکمیلی در کشور کمک می‌کند.

وی اضافه کرد : دولت اگر قرار باشد تورم را جبران کند باید به سمت تولید حرکت کند، ضمن اینکه معافیت مالیاتی را افزایش دهد و بانک‌ها نیز در تولید داخلی کمک کنند.استاندار سابق فارس ادامه داد: دولت باید در یک مدل آمایش محور، ارز مرجع تعریف کند و بر حسب یک مدل آمایش محور بر اساس نیاز هر استان ارز مرجع تعریف کند.وی افزود: مثلا برای خوزستان که در تابستان مردم این منطقه نیاز به کولر و وسایل خنک کننده دارد باید در زمینه کاهش قیمت وسایل خنک کننده ارز مرجع تعریف کرد.

جوان ترین کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از رخدادهای مهم انقلاب اسلامی در انتخابات با حضور مردم به وقوع خواهد پیوست و حماسه سیاسی رقم خواهد خورد.

وی افزود : نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول سالیان مختلف نشان داده است که از ظرفیت بسیار بالایی برای مشارکت و نظارت مردم بر فرایندهای اجرایی کشور برخوردار است و انتخابات اعم از پارلمانی یا ریاست جمهوری یا انتخابات شوراها نماد مردم سالاری دینی کشور هست که برگزاری دو انتخابات پیش رو نشان از این دارد که امروز ایران در راس مردم سالاری دنیا قرار دارد.

احمدزاده تصریح کرد : انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری با حضور سلایق سیاسی گوناگون در حال شکل گیری است و رقابتی بسیار پرشور و جدی میان سلایق مختلف سیاسی شکل خواهد گرفت و امیدواریم همه کاندیداها بتواند از همه جریانات و سلایق سیاسی حضور یافته و ضمن نقد گفتمان های سیاسی، اقتصادی و اداری گذشته با اثبات خود و معرفی برنامه ها و شاخص های عملکردی از فضای موجود استفاده کرده و برنامه ها را معرفی کنند.وی در ادامه گفت: امروز باید نشان دهیم که برنامه محوری که برای مردم بسیار اساسی است، نقش اصلی را در انتخابات این دوره خواهد داشت و محور آن باید برای حل مشکلات فعلی مردم باشد که در این میان گرانی و مشکلات معیشتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، از مهم ترین مشکلات است و هر کس خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهد، باید راه حل های عملیاتی و واقعی برای برون رفت از شرایط کنونی را داشته باشد.

احمدزاده بیان کرد : در این راستا یکی از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم باید حمایت از تولید داخلی و اصلاح مناسبات حاکم بر تولید و صنعت باشد که متاسفانه به واسطه ناکارآمدی اقتصاد صنعتی و پائین بودن بهره وری در تولید و درون زا نبودن اقتصاد تولیدی در کشور به وابستگی و واردات بیشتر منجر شده نیازمند بازنگری است. لازم است صنعتگران در کشور در عرصه به روز رسانی تکنولوژی های تولیدی و بهره ور کردن نیروی انسانی و کاهش هزینه ها از طریق بکارگیری روش های نوین تلاش بیشتری کنند.

وی افزود: برای کارآمدتر شدن چرخه تولید حمایت های بانکی و مدیریت تولید و عرضه و تقاضا برای استفاده از ظرفیت حداکثری خطوط تولید در کشور نیازمند تزریق سرمایه در گردش به نظام تولید و صنعت در کشور هستیم تا بدون تشریفات اداری این نیاز تامین شود.

احمدزاده یادآورشد: برای مهار تورم و گرانی لازم است تا استراتژی توسعه صنعتی از صنایع بالادستی به میان دستی و پائین دستی تغییر جهت دهد و یکی از راه های برون رفت از شرایط موجود این است که 50 درصد از منابع بانکی به سمت سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و میان دستی سوق داده شود و با بهره گیری از ظرفیت کشاورزی، دامی و زراعی استان های فارس، خوزستان، خراسان رضوی مازندران و گیلان، می توان کارهای بزرگی کرد.

وی هدایت بیش از 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه را در کاهش مشکلات اقتصادی موثر دانست و افزود: در اقتصاد ملی در حال حاضر با افزایش حجم نقدینگی قابل توجهی روبرو هستیم به طوری که در 16 سال اخیر هشت برابر شده که در بازار سکه و طلا و ارز تزریق شده است، در حالی که باید به سمت بازارهای اوراق قرضه، بورس و سهام هدایت شود.این نامزد احتمالی ریاست جمهوری گفت: استراتژی سوم ما مذاکره است؛ زیرا ملت ایران همواره اهل مذاکره بوده و امروز هرگونه تعامل بجز کشور اسرائیل بر پایه سه اصل عزت حکمت و مصلحت خواهد بود و در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی هر کشوری که قصد تعامل با کشورمان را داشته باشد، خواهد بود. اما در حق مسلم ایران در انرژی هسته ای هیچ گونه عقب نشینی نخواهیم کرد؛ زیرا معتقدیم نظام سلطه از طریق تحریم می خواهد مانع از این شود که مسیر عمران و پیشرفت در حوزه های مختلف طی شود.

احمدزاده بیان کرد : جهت گیری هدفمندی یارانه ها در دولت من به سمت حمایت از کارگران، کارمندان، اقشار محروم کشور خواهد بود و در برنامه پنجم توسعه افزایش نرخ یارانه ها را بر اساس مدل ویژه ای طراحی می کنیم تا مردم هیچ دغدغه ای نداشته باشند.

وی مسکن مهر را از سیاست های خوب دولت احمدی نژاد دانست و اظهار داشت: ضمن ادامه این طرح برای توسعه آن راه را برای سرمایه گذاران خارجی در مشارکت و ساخت وساز هموار خواهیم کرد و با خارج کردن مسکن از کالای سرمایه ای، این حجم سرمایه را به خرید سهام و بورس هدایت خواهیم کرد، تا فشار را از روی بازار مسکن برداریم، و این کار نیازمند ساماندهی پولهای مردم در بخش اقتصادی است.احمدزاده تغییر در قانون مالک و مستاجر را نیز ضروری دانست و گفت: در لایحه ای پیشنهادی می توان اجاره مسکن را از یک سال به دو سال افزایش داد، که با نظارت جدی در توزیع مسکن و اجاره و فروش آن می توان از دلالی جلوگیری کرد.

وی در خصوص گرانی ها گفت: انتقاد من به دولت این است که نظارت بر بازار بخوبی اجرا نمیشود و تحریمها نهایتا قیمت را دو برابر میکند نه 10 برابر، در حالی که یکی از وظایف استانداران و وزرا در دولت آینده، در این زمینه خواهد بود و استانداران لازم است تا مستقیما به بازار بیایند و در صحنه نقش ایفا کنند.

احمدزاده راه حل اصلی اشتغال را در دست بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: باید تمام روسای اتاق بازرگانی و صنعت و معدن به عنوان مشاور استاندار تعیین شوند و رئیس جمهور هم یک نفر را از بخش خصوصی برای ایفای نقش ملی انتخاب کند، تا با استفاده از راههای کاهش زمان صدور مجوزها و بروکراسی موجود در سیستم های اداری ریشه کن شود تا سرمایه گذار راحت تر بتواند به تولید و اشتغال مشغول شود.

وی بیان کرد : برخی بخش های مغفول مانده مانند کشاورزی که در کشور استعداد اشتغال بیشتری دارند باید بیشتر پرداخته شود، زیرا در عرصه کشاورزی بیش از 36 میلیون هکتار اراضی با استعداد کشاورزی داریم که تنها 50 درصد آن تحت کشت آبی دیم قرار دارد. واگذاری اراضی کشاورزی به کانون فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می تواند در ایجاد شغل نقش اساسی داشته باشد تا جامعه جوان را پاسخگو باشد.

احمدزاده تصریح کرد: اصرار رئیس دولت بر حقوق مسلم مردم در عرصه های بین المللی نیز از جمله انرژی هسته ای و پیشرفت در بسیاری از حوزه های راهبردی و استراتژیک از جمله صنعت موشک سازی، پرتاب ماهواره، صنایع آی تی و کارهای زیرساختی پتروشیمی از دیگر ویژگی های دولت فعلی است که در دولت آینده نیز تداوم خواهد یافت.وی گفت : این دولت در جریان مبارزه با فساد اقتصادی و رفع بی عدالتی توفیق لازم را نداشت. می توانستیم در مبارزه با فساد اقتصادی بهتر از این عمل کنیم. یکی از شعارهایی که دولت سرداد، مبارزه با اشرافیت دولت مردان بود که در این راستا یکی از سئوال های ما از آقای احمدی نژاد این است که در امر مبارزه با اشرافیت دولتمردان و رانت خواری و تبعیض های ناصواب اقتصادی، تا چه اندازه درست عمل شد؟ و این در حالی که قرار بود در این دولت پاک دست ترین و مومن ترین افراد حضور داشته باشند.احمدزاده در پایان گفت: کانون طراحی های من در دولت یازدهم نقاط قوت دولت نهم و دهم خواهد بود و از مشورت های احمدی نژاد هم استفاده خواهم کرد.

در این نشست همچنین تعدادی از خبرنگاران و فعالان سیاسی به بیان دیدگاه های خود پرداخته و دکتر احمدزاده به آنها پاسخ داد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار