اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
پایان ماراتن انتخابات 96
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ر از ساعت 8 صبح امروز جمعه 29 اردیبهشت ماه رسما آغاز شد.
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس در سه استان اصفهان، هرمزگان و آذربایجان شرقی با دستور وزیر کشور، از ساعت 8 صبح امروز جمعه 29 اردیبهشت ماه رسما آغاز شد.
 
به گزارش خبرنگار شوشان ،  دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حالی ادامه دارد که طبق آمار مسئولان وزارت کشور تا ساعت 16 بیش از 30 میلیون تعرفه استفاده شده بود. این استقبال و حضور پرشور مردم بر سر شعب اخذ رای باعث شد تا وزیر کشور در اطلاعیه ای ساعت اخذ رای  را تا ساعت 24  تمدید و مدارس تهران را فردا تعطیل کند.
 
0:10 وحید حقانی از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

وحید حقانی دقایقی پیش با حضور در ستاد انتخابات از نزدیک در جریان مراحل مختلف انتخابات قرار گرفت.

شنیده‌ها حاکی از این است که حقانی در جلسه‌ای مشترک با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ، رحمانی فضلی وزیر کشور و محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان شرکت کرد.

جهانگیری پیش از عزیمت به وزارت کشور اعلام کرده بود:  باتوجه به اینکه تعداد کثیری از هموطنان عزیزمان همچنان در صف‌های طولانی شعب اخذ رأی هستند برای پیگیری و چاره اندیشی موضوع عازم وزارت کشور هستم.

24:00     انتخابات 96 به پایان رسید 
 
چاره‌اندیشی جهانگیری برای حل مشکل صف‌های طولانی
 
دقایقی پیش اسحاق جهانگیری با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

او در این بازدید از نزدیک در جریان مراحل مختلف انتخابات قرار گرفت.

جهانگیری صبح امروز نیز در وزارت کشور حاضر شد و از نزدیک در جریان امور مربوط به انتخابات قرار گرفت.

جهانگیری پیش از ورود به ستاد انتخابات کشور دلیل حضور خود در وزارت کشور را پاره‌اندیشی برای افرادی که هنوز در صف‌های طولانی هستند عنوان کرد. 

 
 23:09  وزیر کشور: تمدید رای‌گیری پس از ساعت ۱۲ شب غیرقانونی است 
 
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرد که  تمدید رای‌گیری پس از ساعات 12 شب غیر قانونی است و امکان تمدید وجود ندارد. 
 
23:05  اخذ رای تا ساعت 24 تمدید شد 
 
22:57  سراج: اخذ رای با کارت ملی هم امکان پذیر است/امکان تمدید بعد از 24 وجود ندارد 
 
قاضی ناصر سراج در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور درخصوص زمان شمارش آرا گفت: زمانی که فرایند رای گیری به اتمام می رسد و قاعدتا طبق قانون زمانی که مراجعه کننده وجود ندارد، باید درها بسته شود و روند شمارش آرا آغاز می شود.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا اعتراضات برخی از نامزدها مانند نمایندگان حجت الاسلام رئیسی را بررسی خواهید کرد؟ اظهار داشت: الان شب است و گزارشی به ما ارائه نشده است و مطمئن باشید اگر گزارشی به ما ارائه شود حتما مراجع مربوطه به آن رسیدگی می کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: ما به هر نوع تخلفی رسیدگی می کنیم.

سراج درخصوص افزایش صفوف اخذ رای تصریح کرد: زمان اخذ رای را تا ساعت 12 تمدید کرده اند. الان اعلام کرده اند که فقط با کد ملی هم می توان رای داد. با این کار، امور اخذ رای تسریع می شود و بعید می دانم کسی از متقاضایان برای مشارکت در انتخابات بدون انداختن رای به صندوق باقی بماند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تمدید اخذ رای بیش از ساعت 12 نیمه شب وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: نص صریح قانون این است که بعد از ساعت 12، روز بعد محسوب می شود و حتی اگر ساعت یک دقیقه بامداد باشد، روز شنبه محسوب می شود. در واقع یک روز به روز انتخابات اضافه می شود و این در حالی است که انتخابات تنها در یک روز برگزار می شود.

این مقام عالی قضایی افزود: قانون می گوید یک روز رای گیری و یک روز یعنی 24 ساعت.
 
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد رای خود را به صندوق انداختند 
 
زهرا موسوی دختر میرحسین موسوی در توئیتر خود نوشت:‌ «مادر و پدر بالاخره تونستن رای بدن.»
 
22:41  بروجرودی و سراج از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند
 
علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه رضا قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور شامگاه جمعه (29 اردیبهشت ماه 96) با حضور در محل وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند. 
 
 
22:05 کدخدایی: همه تخلفات را پیگیری می‌کنیم/ بازرسان سیار مرتب به استان‌های مختلف سرکشی می‌کنند
 
عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در خصوص میزان تخلفات انتخاباتی و گزارش‌هایی که به این هیات ارائه شده خاطرنشان کرد: ما مشغول بررسی گزارش‌ها هستیم و با دوستانمان در وزارت کشور هماهنگ هستیم و بررسی‌های دقیقی در خصوص نتیجه انتخابات به عمل آورده‌ایم.

او گفت: هنوز در جریان روند تعرفه اخذ رای هستیم تا این گزارشات به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. ما همه تخلفات را پیگیری می‌کنیم اما ممکن است برخی از آنها صحت نداشته باشد اما در ساعات آینده نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا نامه نماینده حجت الاسلام رییسی به هیات نظارت در انتخابات درباره تخلفات مورد بررسی قرار گرفته یا خیر افزود: تمامی گزارش‌های تخلفات از مبادی گوناگون برای ما ارسال شده و مرتب هم در حال ارسال است.

او در مورد اعزام دو هیات از بازرسان هیات نظارت به دو استان کشور برای بررسی تخلفات انتخاباتی گفت: ما بازرسان سیاری داریم که مرتب به استان‌های مختلف سرکشی می‌کنند به خصوص در بخش‌هایی که احتمال تخلف بالاتر است.

کدخدایی در مورد اعلام نتایج گزارش تخلفات انتخابات تصریح کرد: بازرسی‌ها زمان‌بر است و باید منتظر پایان ساعت رای‌گیری باشیم .

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری افزود: آمار دقیقی از میزان شرکت‌کنندگان در انتخابات نداریم اما از میزان تعرفه‌هایی که عددهای مختلفی دارد می‌توان گفت که مشارکت مردم بالا بوده است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی تلویزیونی ساعت 22 در خصوص روند اجرای انتخابات اظهار داشت: خدا را شکر میزان مشارکت خیلی خوب بود، حضور گسترده مردم را امروز داشتیم و ما هم در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات سعی کردیم که وظایف نظارتی خودمان را پیگیری کنیم.

وی افزود: از طریق استانها و شکایات و اعتراضاتی که از سوی ستادهای نامزدها مطرح شده بود یا از طرق دیگر به دست ما رسیده بود اینها را بررسی کردیم. برخی از آنها را توانستیم در همان مقطعی که ارسال شد با یک پیگیری‌های اولیه  رفع کنیم و برخی از اینها لازم است بررسی بیشتر شود که این تخلفات را در چند روزی که فرصت داریم نتایج بررسی آنها را خدمت اعضای محترم تقدیم می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: وضعیت خوبی داشتیم مشارکت خوب بود. گزارشات تخلفات اگر چه زیاد است اما به معنای این نیست که تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است. مثلا در برخی از جاها به ما گفته‌اند که در فلان شهر و یا در فلان نقطه  تعرفه کم است پیگیری کردیم دیدیم که تعرفه زیاد است ممکن است برخی از این شکایات از روی احساسات طرفداران باشد اما موظف هستیم همه شکایات و اعتراضات که در خصوص تخلفات است را پیگیری کنیم.

کدخدایی درباره ساعت اخذ رای نیز گفت: اعلام تمدید ساعات انتخابات از وظایف وزیر کشور است طبق قانون و ما هم از این امر تبعیت می‌کنیم. ظاهرا تا ساعت 23 امشب روند اخذ رای تمدید شده است. اما توجه داشته باشند در واقع روز رای‌گیری روز جمعه است و ما حداکثر زمانی که در نظر می‌گیریم ساعت 12 امشب است خواهش ما این است به گونه‌ای باشد که بعد از 12 رای‌گیری انجام نشود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر لازم است کسانی که در حوزه هستند روند اخذ رای از آنها باید انجام شود تا به ساعت بعد از 12 نرسیم به دوستان نظارتی هم اعلام کردیم که بعد از ساعت 12 هیچ گونه اخذ رای صورت نگیرد. باید دوستان ما در هیئت‌های نظارت و اجرایی به گونه ای عمل کنند که ساعت 12 پایان رای‌گیری باشد.

 
22:00  مهلت اخذ رای تا ساعت ۲۳ تمدید شد
 
با موافقت وزیر کشور زمان اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر تا ساعت ۲۳ تمدید شد. 
 
 
 21:55  شمخانی را خود را در صندوق انداخت
 
مشارکت در انتخابات از مرز 30 میلیون گذشت/تمدید اخذ رای تا ساعت 22/ حضور شخصیت‌ها پای صندوق‌ها+تصاویر/ 4نامزد ریاست‌جمهوری آراء خود را به صندوق انداختند 
 
علی شمخانی که برای انداختن رای خود به صندوق اخذ رای در مسجد ولی عصر(عج) تهران حاضر شده بود اظهار داشت: عناصر تهدید کننده امنیت جمهوری اسلامی و تحریم کنندگان بازنده اصلی انتخابات هستند .

او هم زمان با حضور در حوزه اخذ رای طی سخنان کوتاهی با اشاره به حضور کم نظیر و پر شور آحاد مردم کشورمان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: برگزاری انتخابات امن، منظم وقانون مند در اقصی نقاط کشور در شرایطی که تلاش مستمری از سوی دشمنان نظام اسلامی برای ناامن سازی و ایجاد بحران های تصنعی در کشور ما در جریان است نشانه روشنی از اقتدار و صلابت نظام اسلامی در برقراری امنیت و ایجاد ثبات پایدار در کشورمی‌باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور گسترده هموطنانمان در انتخابات، اعم از شهروندان داخل کشور و وایرانیان مقیم خارج راکه بعضا با طی مسافتهای طولانی خود را به حوزه های اخذ رای رساندند و به وظیفه ملی و اعتقادی خود عمل کردند راواجد تاثیرات راهبردی و بسیار  تعیین کننده عنوان کرد و اظهار داشت: مشارکت پرشور آحاد مردم کشورمان در انتخابات، منعکس کننده پیام اتحاد ، همدلی و انسجام ایرانیان در اقصی نقاط جهان و اراده آنان برای اعتلاو سربلندی کشوراست

شمخانی با قدردانی از مجموعه دست اندرکاران برگزاری انتخابات اعم از عوامل اجرایی، نظارتی و نیروهای انتظامی و امنیتی افزود: به عنوان خادم‌ کوچک مردم عزیز ایران به روح بلند و ملکوتی امام (ره) و همه شهیدان و ایثارگرانی که نعمت انقلاب اسلامی و زندگی عزتمندانه در ایرانی آباد، آزاد، امن و مستقل را به ما هدیه کردند درود می‌فرستم و در مقابل عظمت بی‌نظیر مردم قدرشناس، نجیب و مقاوم کشورمان سر تعظیم فرود می‌آورم.

او افزود: پایان انتخابات و مشخص شدن منتخب ملت، نقطه انتهایی رقابت‌های سیاسی و آغاز فصلی نو برای همکاری وتلاش مشترک و همدلانه در مسیر تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای پیشبرد کشور به سمت تحقق اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

 
 
21:35  حجت‌الاسلام رییسی از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد
 
مشارکت در انتخابات از مرز 30 میلیون گذشت/تمدید اخذ رای تا ساعت 22/ حضور شخصیت‌ها پای صندوق‌ها+تصاویر/ 4نامزد ریاست‌جمهوری آراء خود را به صندوق انداختند
 
حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات بازدید کرد.

وی در این بازدید روند کاری ستاد انتخابات کشور را مورد بررسی قرار داد.

رئیسی با بیان اینکه امروز یکسری مشکلات را از ابتدای انتخابات به بنده گزارش دادند، تصریح کرد: از همان آغاز انتخابات که اعلام اسامی بود و شهرت بنده را در بعضی از اعلانات ذکر نکرده بودند که علی القاعده ممکن است تعدادی از افراد با نام شناسامه ای من آشنا نباشند. عنوان مشهور بسیار مهم است و این موضوع هم در قانون پیش بینی شده است.

او افزود: در قانون پیش بینی شده است کسانی که به یک فامیلی مشهور هستند شهرت شان در اعلامیه ذکر شود و این اشکالی بود که از سوی ما اعلام شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در برخی از موارد مسئله پذیرش نمایندگان کاندیدا مطرح بود، خاطرنشان کرد: این مسئله متن قانون است و ما به وزارت کشور اعلام کردیم. امیدواریم انتخابات پر شوری که بوده است، بتواند شور مردم عزیز ما را در انتهخابات و پس از آن برای مردم حفظ شود.

رئیسی با بیان اینکه ان شا الله این انتخابات، انتخابات پر معنایی برای تعیین و تکلیف سرنوشت برای مردم باشد، ابراز داشت: ما به رای مردم و قانون همواره باید احترام قائل باشیم و از این رو من معتقدم میزان رای ملت است و هم اخترام به قانون و هم رای ملت مهم است و باید منتظر باشیم و ببنیم رای مردم چه چیز است.

او درپاسخ به سوالی در رابطه با اینکه برخی از سایت های خبری حامی وی موجی را در راستای تخلفات گسترده دولتی در فضای رسانه ای به راه انداخته اند، با توجه به مشارکت بالای مردم بیان کرد: معتقدیم مشارکت مردم خوشبختامه مشارکت خوبی بود هاست اما دست اندرکاران هم توجه کنند که اشکالاتی کم هم در جریان انتخابات وجود نداشته باشد مثلا در یک نقطه تعرفه نرسد، ممکن است در کلان اتفاقی رخ ندهد اما در آن نقطه موجب نگرانی می شود لذا دست اندارکاران انتخابات باید به این موضوع توجه کنند و به نحوی اخذ آرای مردم را که حق شان رای دادن است، انجام دهند که مناسب باشد و آنها بتوانند رای خود را در بستر مناسب ارائه دهند. 
 
21:32   وزیر کشور: تاکنون با کسری تعرفه مواجه نبودیم/مردم به شعب خلوت بروند 
 
رحمانی فضلی با حضور در ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: به مردم عزیز ایران که حماسه جدیدی را خلق کردند و با مشارکت بی نظیرشان نشان دادند پای آرمان‌هایشان همیشه هستند خسته نباشید می‌گویم.

او افزود: تلاش کردیم همه تمهیدات را داشته باشیم که مردم به راحتی رای بدهند ولی آنقدر حضور زیاد است که گاهی شرمنده این همه صبر آنها می‌شویم. مردم برای تعیین سرنوشت اجرایی خود و تعیین سرنوشت باید ما را ببخشند و دارای صبوری برای تعیین و نشان دادن حقانیت خود باشند.

وزیر کشور تاکید کرد: مردم به گونه‌ای بیایند که قبل از ۱۲ شب ستادها و شعب را ببندیم چون بعد از آن، آن روز شنبه می‌شود و برگزاری انتخابات تخلف محسوب می‌شود. مردم برنامه‌ریزی کنند و توزیع شوند به سایر شعب دیگر . مردم به شعب خلوت بروند. اگر این کار کنند می‌شود از آن‌ها رای بگیریم و شرمنده‌شان نشویم. چون دو انتخابات باهم برگزار می‌شود شاهد این ترافیک هستیم.

او با بیان اینکه ساعت ۱۲ شب پایان رای‌گیری است، گفت: ممکن است شایعات و گمانه‌زنی‌ها و آمارهایی از صندوق‌هایی که باز نشده در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شود اما مردم به آنها توجه نکنند. ستاد امنیت انتخابات مامور شده است تا این افراد شناسایی و به دادسرا معرفی کند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه ما خوشبختانه تاکنون با کسری تعرفه مواجه نبودیم، گفت: در برخی از شعب با کسری  تعرفه لازم روبرو بودیم ولی تعرفه لازم به آنها رسید. به فرمانداران و استانداران دستور دادیم تعرفه‌های لازم را بدهند. در تبریز، مشهد، اصفهان و تهران و شهرهای بزرگ شعب خلوت وجود دارد. خواهشا مردم به شعب خلوت بروند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که اخبار غیر رسمی مبنی بر آغاز شمارش آرا منتشر می‌شود آیا این اخبار صحت دارد اظهار داشت: شمارش آراء از آخرین فرصتی که برای رای دادن تعیین می شود آغاز خواهد شد.

مهلت رای گیری تا ساعت ۲۴ امشب تمدید می‌شود بنابراین آغاز شمارش آراء پس از اتمام این ساعت شروع می‌شود .

رحمانی فضلی گفت: هیات اجرایی و هیات نظارت شمارش رای را شروع می‌کنند و اگر تخلفی صورت بگیرد طبق قانون ناظر باید تخلف را به شورای نگهبان اعلام کند.

وی افزود: شورای نگهبان سه روز فرصت بررسی تخلف را دارد.

وزیر کشور تاکید کرد: یقینا اخباری مربوط به شمارش آراء صحت ندارد و این امر خلاف قانون است و در صورت مشاهده برخورد قانونی می شود.

 
21:30  رییس مجلس به شورای نگهبان رفت 
 
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در شورای نگهبان از روند نظارت بر انتخابات بازدید کرد.

وی در این بازدید با عباسعلی کدخدایی صحبت کرد و در جریان روند کار قرار گرفت.

علی لاریجانی پس از بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان٬ اظهار کرد: وقتی انتخاباتی با این حجم نظارت برگزار می‌شود، باید همه نتیجه آن را قبول کنند، روال انتخابات در کشور ما یک‌ روال روشن و واضح است.

رئیس مجلس با بیان اینکه فهم سیاسی در کاندیداهای‌ ما وجود دارد٬ گفت: مردم از هوشیاری سیاسی خوبی برخوردار هستند. بعید می‌دانم‌ کسی در پذیرفتن نتیجه انتخابات تردید داشته باشد.

وی با اشاره به روند برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی گفت: روند برگزاری این انتخابات خوب است‌ و ظاهرا مشکلی نیست، حضور مردم‌ پای صندوق‌های رای چشمگیر بوده و این باعت مسرت است.

لاریجانی همچنین ابراز امیدواری کرد یک انتخابات خوبی برگزار شود.

 
20:50 وزیر آموزش و پرورش در انتخابات شرکت کرد
 
فخرالدین دانش آشتیانی عصر امروز با حضور در یکی از شعب اخذ رای، در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر شرکت کرد. 
 
20:08  برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت 22 تمدید شد
 
بنا بر اعلام اطلاعیه 32، با دستور وزیر کشور، زمان اخذ رای در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى و پنجمین دوره شورهاى اسلامی شهر و روستا تا ساعت ٢٢ تمدید شد. 

 19:05: علی لاریجانی وارد ستاد انتخابات کشور شد

رئیس مجلس شورای اسلامی جهت بازدید از روند برگزاری انتخابات وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد.

مشارکت در انتخابات از مرز 21 میلیون گذشت/تمدید اخذ رای تا ساعت 20/ حضور شخصیت‌ها پای صندوق‌ها+تصاویر/ 4نامزد ریاست‌جمهوری آراء خود را به صندوق انداختند
 
علی لاریجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه امروز یک جشن ملی برای کشورمان محسوب می‎شود اظهارکرد: باتوجه به اینکه مجلس در انتخابات شوراها مشارکت داشت سعی کرد تمامی اقدامات شایسته را در این راستا انجام دهد.

وی افزود: باید از ملت عزیز و دست‎اندکاران بابت برگزاری پرشور انتخابات تشکر کرد اما بدون شک باید برنامه‎ای برای سرعت بخشیدن به فرآیند رای‎گیری صورت گیرد.

رئیس مجلس درباره رای دادن محصورین گفت: خبری ندارم.

وی درباره میزان مشارکت تاکید کرد: باتوجه به آمارهای ارائه‎شده میبزان مشارکت نسبت به سال 92 بیشتر بوده است.
 
رئیس مجلس درباره میزان مشارکت در انتخابات نیز ابراز داشت: باتوجه به آمارهای ارائه ‎شده میبزان مشارکت نسبت به سال 92 بیشتر بوده است.

لاریجانی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه که نمایندگان و مسئولان ستادهای برخی از نامزدها مدعی شده اند که دولت درصدد مهندسی انتخابات است. پاسخ شما به این ادعاها چیست؟ چه توصیه ای به نامزدها دارید؟ بیان کرد: با این حرفها نباید حضور مردم را که چشم گیر و بسیار ارزشمند است، غبار آلود کرد. ما نباید در این مسئله قضاوت های ناراست داشته باشیم.

او در پاسخ به این سوال که امریکا تعلیق تحریم ها را تمدید کرد. فکر می کنید دلیل این اقدام از سوی امریکا چیست؟ یادآور شد: تعلیق تحریم باید در همین زمان انحام می شد اگر این کار صورت نمی گرفت، خلاف انجام داده بودند. البته قبلا سروصداهایی را درخصوص برجام انجام داده بودند ولی در نهایت شاهد بودیم که آنها توافق را تمدید کردند و این سروصداها و رجزخوانی ها منتفی شد.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: خوب است که همه بخش ها در مسیر توافق حرکت کنند هرچند که این اجرا باید در همه بخش ها باشد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که تعامل مجلس با دولت بعدی چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: باید به رای مردم احترام گذاشت. مجلس به عنوان مهمترین نهاد مردمسالاری در کشور از جایگاه مهمی از نظر تصمیم گیری برخودار است. هرچه که روابط میان قوا نزدیک باشد مسائل کشور نیز بهتر حل و فصل می شود.

او درخصوص صحبتهایی که در مناظره ها مطرح شد نیز گفت: آزردگی هایی از این مناظره ها به وجود آمد که من آنها را قبول دارم. باید نوع گفت وگوها سالم باشد و نباید این مسئله روی اراده مردم برای تعیین سرنوشت کشور تاثیر بگذارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه اصل حضور مردم در انتخابات اصل استراتژیکی برای کشور است، اظهار داشت: باید سازوکارهایی فراهم کرد که با مشی قابل مقبول تری این کار انحام شود. البته من فکر می کنم با این فضاسازی ها، مردم از هوشمندی سیاسی بالایی برخودار هستند. باید مسیر رقابتی را طی کرد و فضای پس از آن فضای کار و خدمت باشد.

لاریجانی درپاسخ به سوالی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد مشارکت مردم بیش از 70 درصد باشد. مشارکت بالای مردم افراد چه تاثیری در سیاست خارجی دارد؟ تصریح کرد: امیدوارم رقم مدنظر شما رخ بدهد. اگر سطح مشارکت در این حدود باشد برای کشور خوب است و یک ظرفیت جدیدی را برای کشور خلق می کند. این مشارکت می تواند توانمندی ای را در منطقه و جهان برای کشورایجاد کند.

او ادامه داد: مشارکت بالای مردم یک ظرفیتی را هم برای اجرای طرح ها به دنبال خواهد داشت تا با صلابت بیشتری مسائل را حل کنند. مشکلات کشور از پیچیدگی هایی برخوداراست که برای حل آن باید شجاعت و تدبیر داشت و نیازمند آنها اقتدار است که این اقتدار با رای مردم است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مشارکت بالا می تواند موجب حل و فصل مسائل باشد. انتخاب مسئولان تنها برای رفع تهدیدها نیست بلکه برای خل مشکلات هم است.

لاریجانی در خصوص ارزیابی اش از مشارکت بالای ایرانیان خارج از انتخابات خاطرنشان کرد: ایرانیان داخل و خارج از کشور از یک زمینه فکری و تمدنی برخودار هستند. اگر درداخل و خارج مشارکت در انتخابات با اقبال برخودار باشد، نشان می دهد تعلق خاطر برای ایرانیان رقم خورده است. این مسئله یک معنا دارد و شایسته تحسین است.

لاریجانی درپاسخ به سوالی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد مشارکت مردم بیش از 70 درصد باشد. مشارکت بالای مردم افراد چه تاثیری در سیاست خارجی دارد؟ تصریح کرد: امیدوارم رقم مدنظر شما رخ بدهد. اگر سطح مشارکت در این حدود باشد برای کشور خوب است و یک ظرفیت جدیدی را برای کشور خلق می کند. این مشارکت می تواند توانمندی ای را در منطقه و جهان برای کشورایجاد کند.

او ادامه داد: مشارکت بالای مردم یک ظرفیتی را هم برای اجرای طرح ها به دنبال خواهد داشت تا با صلابت بیشتری مسائل را حل کنند. مشکلات کشور از پیچیدگی هایی برخوداراست که برای حل آن باید شجاعت و تدبیر داشت و نیازمند آنها اقتدار است که این اقتدار با رای مردم است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مشارکت بالا می تواند موجب حل و فصل مسائل باشد. انتخاب مسئولان تنها برای رفع تهدیدها نیست بلکه برای خل مشکلات هم است.

لاریجانی در خصوص ارزیابی اش از مشارکت بالای ایرانیان خارج از انتخابات خاطرنشان کرد: ایرانیان داخل و خارج از کشور از یک زمینه فکری و تمدنی برخودار هستند. اگر درداخل و خارج مشارکت در انتخابات با اقبال برخودار باشد، نشان می دهد تعلق خاطر برای ایرانیان رقم خورده است. این مسئله یک معنا دارد و شایسته تحسین است.
 
کروبی: پدرم رای خود را به صندوق سیار انداخت 
 
محمد تقی کروبی دقایقی پیش در توئیتر خود نوشت صندوق رای ساعت ۸ شب به همراه ۱۰ نفر به حصر رفت و پدر رای خود را به روحانی که پیش‌تر گفته بود به صندوق انداخت. 
 

18:50 وزیر ارشاد از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

در ادامه حضور مسئولان ارشد قوای سه گانه در ستاد انتخابات کشور برای اطلاع از روند انتخابات ریاست جمهوری و شورای های اسلامی شهر و روستا، «سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن بازدید از ستاد انتخابات در جریان آخرین روند برگزاری انتخابات قرار گرفت.
مشارکت در انتخابات از مرز 21 میلیون گذشت/تمدید اخذ رای تا ساعت 20/ حضور شخصیت‌ها پای صندوق‌ها+تصاویر/ 4نامزد ریاست‌جمهوری آراء خود را به صندوق انداختند
 
18:02 صادق: امیدواریم نتایج انتخابات در اولین فرصت ممکن اعلام شود 
 
محمدرضا صادق نماینده حجت الاسلام حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از ستاد مرکزی هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر نتیجه انتخابات به نفع کاندیدای مورد حمایت شما نباشد، آیا به قانون پایبند هستید یا خیر، گفت: خواست مردم در انتخابات ظهور می‌یابد و ان‌شاءالله با شرایطی که محیا شده نتیجه‌ای که برگرفته از خواست مردم است، عطر و بویی دارد که همه نسبت به آن علاقه مند هستند.

وی با بیان اینکه نتایج انتخابات در اولین فرصت ممکن توسط مراجع قانونی اعلام می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم نتایج انتخابات شرایط مطبوع و مطلوبی را فراهم کند و بنده بسیار خوش بین هستم که نتیجه رضایت خدا و خلق خدا را در بطن خودش دارد.

نماینده روحانی در شورای نگهبان در ارزیابی‌اش نسبت به برگزاری روند انتخابات گفت: تا به اینجا روند برگزاری انتخابات خوب بوده و تا آخر شب هم که زمان قانونی است، صبر می‌کنیم و امیدواریم خوشحالی که مردم برای حضورشان در پای صندوق‌ها دارند در نتایج انتخاباتی تبلور پیدا کند.

صادق همچنین ضمن تقدیر از دست اندرکاران نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده به شما اصحاب رسانه و تک تک عزیزانی که در بخش نظارت مشغول کار هستند خسته نباشید می‌گویم.

وی اضافه کرد: ما گزارش‌ها را دریافت می‌کنیم و در جریان اخبار قرار می‌گیریم همچنین در هیئت نظارت نیز آنها مورد بررسی قرار داده می‌شود.

نماینده روحانی در شورای نگهبان با بیان اینکه شرایط نسبت به انتخابات پیشین قابل قبول است، ادامه داد: گزارش‌هایی که از روند اجرا داریم اگرچه ممکن است اشکالات جزیی در آنها وجود داشته باشد، بخصوص با توجه به حضور بسیار پرشور مردم که بی‌سابقه است و شاید این صف های طویلی که مردم در آن قرار گرفته‌اند، با توجه به گرمی هوا دشواری‌هایی را برای آنها فراهم کند.

صادق تصریح کرد: به لطف خدا مردم عزیز ما ثابت کردند که برای اینکه بتوانند در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور خود و فراهم کردن فرصت برای خدمت دوباره فرزندان این آب و خاک در راستای ارزش‌های ملی و دینی و میراث شهدا این ساعات صف‌های طویل را تحمل می‌کنند که انشاالله با رأی خوب خودشان شرایط دوباره‌ای را برای پیشبرد اهداف کشور فراهم خواهند کرد.

 
 
17:50  انتخابات تا ساعت 20 تمدید شد
 
حسین هاشمی استاندار تهران در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا زمان برگزاری انتخابات 2 ساعت تمدید شد.
 
وی تاکید کرد: این موضوع با دستور وزیر کشور  و با توجه به استقبال مردم صورت گرفته است. 
 
 
تاکنون 20 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند/ حضور شخصیت‌ها پای صندوق‌ها+تصاویر/ 4نامزد ریاست‌جمهوری آراء خود را به صندوق انداختند/ وزیرکشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند 
 
17:10 فرهاد تجری: تاکنون؛ شرکت ۲۰ میلیون نفر در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری
 
فرهاد تجری سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور عصر امروز(جمعه 29 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران درباره تعداد شرکت کنندگان در انتخابات گفت: تا این لحظه20 میلیون نفر در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند.

 
 16:55 ولایتی رای خود را به صندوق انداخت
 

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در پای صندوق رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا رای خود را به صندوق انداخت.

ولایتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیروز انتخابات ملت بزرگ شریف ایران است،‌گفت: همانگونه که تعبیر مقام معظم رهبری بوده، پیروز نهایی انتخابات ملت ایران است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در تمامی صحنه ها ملت بزرگ ایران با رای خود، برگ زرین افتخارات کشور را ورق زدند و این بار نیز با حضور خود در تعیین سرنوشت کشور مشارکت خواهند داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بی تردید نظام مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان مستقل ترین کشور ،به پشتوانه مردمی تمامی اهداف ایران اسلامی را به پیش برده و بر خلاف طراحی ها و توطئه های دشمنان،حضور با شکوه مردم موجب ناکامی دوباره آنان خواهد شد.

ولایتی بر توجه و پایبندی همه افراد به قانون تاکید و تصریح کرد: انتخابات عامل وحدت و نمایش اقتدار نظام و کشور است و یقینا مسیر روشن و نورانی ایران اسلامی با حمایت مردم، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و همت مسئولان ادامه خواهد یافت.

16:40  آیت الله جوادی آملی رای خود را به صندوق انداخت 

 
16:24  وزیرکشور: تا کنون هیچ مشکل امنیتی نداشته ایم
 
‎عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به فرمانداران و استانداران اعلام شده در شعب هایی که میزان استفاده از تعرفه ها به ٧٠ درصد رسیده اعلام کنند تا تعرفه های جدید در اختیار انها قرار بگیرد، کمبود تعرفه نداریم.

‎وی افزود: تا کنون هیچ مشکل امنیتی نداشته ایم و هیچ گزارشی هم نبوده است.
 
وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: مشخص نیست زمان اخذ رای تا چه مدت تمدید شود، مهلت قانونی تمدید تا ساعت ١٢ امشب است لذا از مردم می خواهیم زودتر به شعب مراجعه کنند تا مدت تمدیدها طولانی نشود.

‎رحمانی فضلی ادامه داد: پس از اتمام زمان تمدید دستور بازگشایی صندوق های اخذ رای را خواهیم داد و ابتدا هم صندوق های انتخابات ریاست جمهوری بازگشایی و شمارش می شوند.

‎وی گفت: نهایتا نتایج را با شورای نگهبان تطبیق داده و اعلام می کنیم و شورای نگهبان مسئول تایید صحت انتخابات است، بعد از اعلام نتایج ٣ روز فرصت اعتراض وجود دارد که شورای نگهبان بررسی می کند و سپس صحت انتخابات را اعلام می کند. 

15:50 ترک‌نژاد : تا کنون بیش از ١۵ میلیون رأی اخذ شده است /ساعتی ۲ میلیون اخذ رأی صورت گرفته

نماینده روحانی در ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس آخرین گزارشی که تا کنون بدست ما رسیده بیش از ١۵ میلیون رأی اخذ شده است.

  15:20چنانچه در برگ‌های رأی اسم نامزد نوشته شود، کفایت می‌کند

در اطلاعیه شماره 22 ستاد انتخابات کشور آمده است؛ چنانچه در برگ‌های رأی اسم نامزد نیز نوشته شود، کفایت می‌کند.


14:18 پورعلی مطلق: کمبود تعرفه نداریم/ تا زمانی که مردم باشند زمان انتخابات را تمدید می کنیم

علی پورعلی مطلق امروز در ستاد انتخابات کشور و در جمع خبرتگاران درباره برخی اخبار مبنی بر کمبود تعرفه ها در شعب اخذ رای گفت: با هماهنگی شورای نگهبان تعرفه به اندازه کافی چاپ و به شعب اخذ رای فرستاده شده است و تا این لحظه هیچ کمبود تعرفه ای نداریم.

وی درباره تمدید زمان رای گیری اظهار داشت: تا زمانی که احساس کنیم مردم پای صندوق های رای هستند زمان انتخابات را تمدید می کنیم ولی خواهش من از مردم این است که حضور در شعب را به ساعات پایانی موکول نکنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این انتخابات در حال برگزاری است و تمام اقلام و ملزومات لازم نیز از قبل ارسال شده است.
 
 
13:30 واعظی از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد
 
آغاز انتخابات 96/ حضور شخصیت‌ها پای صندوق‌ها+تصاویر/ 4نامزد ریاست‌جمهوری آراء خود را به صندوق انداختند/ وزیرکشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند 
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد. 
 
محمود واعظی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که تاکنون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اختلالی ایجاد شده است؟ گفت: خیر تاکنون در این زمینه هیچ مشکلی ایجاد نشده است.

وی با با اشاره به همکاری میان وزارت ارتباطات و وزارت کشور اظهار داشت: طبیعی است با همکاری چند ماه گذشته میان همکاران من با وزارت کشور برای آماده سازی بستر انتخابات الکترونیکی و کلیه کارهایی که به عرصه آی تی برمی گردد، همکاری نزدیکی داشته ایم و همکارانم از شب گذشته در وزارت کشور حضور داشته اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: من هم آمدم از ستاد انتخابات بازدیدی داشته باشم و هم به همکارانم خسته نباشید بگویم.

واعظی در رابطه با ارزیابی اش از مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرد: من هم جایی که رای داد و هم در مسیر مشاهده کردم مردم به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و باید منتظر باشیم مردم ایران حماسه جدیدی را بیافریند.

وی حضور مردم در انتخابات فوق العاده بوده است و این تنها مختص به تهران نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اخباری که در سراسر کشور دارم چه در شهرهای کوچک و بزرگ و چه در روستاها مشارکت مردم بالا بوده است. معمولا عصرها صف های انتخابات شلوغ می شوند ولی دیدیم که از صبح امروز و پیش از آغاز انتخابات این صفها شکل گرفته بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مشارکت بالا است این مسئله موجب افزایش اقتدار ایران می شود و عزت ایران و نظام را بیشتر می کند، ابراز داشت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات باعث می شود توطئه های که دشمنان اسلام و امریکا طراحی کردند با این مشارکت عظیم خنثی می شود و در داخل کشور باعث وحدت و انسجام ملی می شود.

واعظی با بیان اینکه ان شا الله روز شنبه رقابت ها میان گروه ها تمام می شود و رفاقت شروع شود، ابراز داشت: هم مردم و هم نامزدها باید متوجه باشند که رقابت ما تا روز گذشته تا ساعت 8 صبح بود. فردا فقط رفاقت و همکاری است و هر کس برنده شد باید مطیع قانون باشیم و مردم به این قانون احترام گذشته و مطیع آن باشند و هرکس برنده شد مردم و گروه ها با فرد پیروز همکاری کنند.

وی در پایان مجددا یادآور شد: براساس پیش بینی های ما هیچ مشکلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود نداشته و این بار با وجود گسترده بودن رقابت های انتخاباتی پیش بینی می کردیم رقابت و مشارکت بالا است. حتی در مقایسه با انتخابات مجلس سال 94 برخی از ظرفیت های ما سه تا چهار برابر افزایش یافته است 

13:00 آیت الله جنتی در انتخابات شرکت کرد
 
آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی دقایقی پیش با حضور در محل این شورا رای خود را برای شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا به صندوق مستقر در محل شورای نگهبان انداخت.

آیت الله جنتی در گفتگو با عوامل اجرایی و نظارتی مستقر در محل، از روند برگزاری انتخابات در این شعبه مطلع شد. 

 12:55  بیژن زنگنه رای خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای حاضر شدند/حضور شخصیت‌های سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
بیژن زنگنه با حضور در حسینیه جماران در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها شرکت و رای خود را به صندوق انداخت. 
 
12:40  بازدید ظریف از ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت خارجه 

محمدجواد ظریف ظهر روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت خارجه از ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت خارجه بازدید کرد.

در جریان این بازدید حسن قشقاوی مدیر کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور و همچنین محمدی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه حضور داشتند. 

 
 
4 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز پای صندوق های رای حاضر شدند
 
بر اساس گزارش ها حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در حسینیه ارشاد، سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مدرسه شهید قاسم زاده در خیابان شهید عراقی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مسجد جامع ارشاد شهرستان واقع در شهرری و سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در مسجد قبا در تهران رای خودشان را به صندوق انداختند.
 
 
 
 
 12:32  قالیباف در اردبیل رای خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای حاضر شدند/حضور شخصیت‌های سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
محمد باقر قالیباف در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک سینا اردبیل رای خود را به صندوق انداخت.

وی پس از حضور در انتخابات ریاست جمهوری در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک سینا اردبیل گفت: امروز در واقع با این حضور پرشور و شکوه مردمی در پای صندوق‌های رای انتخابات  جشن جمهوریت نظام است، بنده هم در کنار حضور گسترده مردم در سراسر کشور، امروز توفیق دارم در جمع امت شهیدپرور، ولایتمدار و با غیرت اردبیل حضور داشته باشم و در انتخابات شرکت کنم.

شهردار تهران افزود: دلیل حضور من در اردبیل این بود که دوشنبه قرار بود به این شهر بیایم و مردم نیز حضور پیدا کرده بودند، اما به دلیل بحث های کاری توفیق پیدا نکردم در جمع مردم حضور داشته باشم. به دلیل آنکه دوشنبه در جمع مردم حضور نداشتم، تشخیص دادم به پاس حضور مردم و تقدیر و تشکر از آنها، امروز در یکی از مناطق محروم اردبیل همراه سایر مردم ایران رای بدهم.

قالیباف گفت: امیدوارم حضور مردم مایه افتخار و مهر مجدد بر نظام اسلامی باشد؛ حضور مردم با هر گرایش و سلیقه ای نشان می دهد که این نظام یک نظام مردمی و برخواسته از میان مردم است.

وی با بیان اینکه بعد از انتخابات حتما رقابت ها به پایان خواهد رسید و کار و خدمت برای مردم در مبارزه با فقر و مشکلات اقتصادی آغاز می شود، گفت: امیدوارم با هر گرایشی دست به دست هم دهیم و به این مردم عزیز خدمت کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: با توجه به حضور مردم،  فکر می کنم مشارکت در سراسر کشور در سطح عالی باشد. 

12:30  حداد عادل رای خود را به صندوق را انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای حاضر شدند/حضور شخصیت‌های سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
غلامعلی حداد عادل با حضور در مسجد لرزاده  پس از انداختن رای خود در جمع خبرنگاران گفت: داوری ملت از آنچه در داوران تبلیغات ریاست جمهوری صورت گرفت این است که صدا و سیما خوب عمل کرده است.

وی درباره اینکه این حضور مردم چه پیامی برای کاندیداها خواهد داشت افزود: این جمعه مفصل و نقطه عطف است. باید رفتار کاندیداها و هوادارانشان از فردا متفاوت باشد تا دیروز رقابت سنگین و شدید بود هرکسی با حرارت از نامزد خود حمایت می کرد اما از فردا روز دیگری فرا می رسد.

حدادعادل ادامه داد: منظره باشکوهی که در انتخابات دیده می شود این است که مردم با وجود اختلاف نظر تمرین می کنند کنار هم زندگی کنند به جای اینکه اسلحه به روی هم بکشند و قشون کشی کنند در کنار هم نامزد خود را تبلیغ می کنند. بستری فوق این رقابت ها وجود دارد که باعث می شود مردم کنار هم زندگی کنند؛ این نشانه فرهیختگی ملت و بلوغی است که از انقلاب گرفتند.

حدادعادل گفت: حضور مردم پای صندوق رای دو چیز یکی اعتقاد به آزادی و دیگری اعتماد به نظام را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مردم به این دو مسئله اعتقاد را دارند و پای صندوق رای می آیند، ادامه داد: این مسئله در حفظ ثبات نظام اسلامی موثر است بنابراین ملت ایران پیروز نهایی است چون با یک عمل ملیت خود را نشان می دهد. این انتخابات ملیت ما را نشان می دهد.

12:19 علوی رأی خود را به صندوق انداخت
 
حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات به منظور رای دادن در وزارت کشور حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت. 
 
سید محمود علوی که برای رای دادن به شعبه اخذ رای وزارت کشور آمده بوده در جمع خبرنگاران افزود: در دوران دفاع مقدس در آستانه روزهای قدس و 22 بهمن رسانه های صدام عربده می کشیدند که حضور مردم را هدف قرار می دهیم و با این تهدیدها می خواستند حضور مردم را در مناسبت های ملی کمرنگ کنند اما مردم ما همواره نشان دادند این ترس آفرینی ها تاثیری بر اراده حضور آن ها ندارد.

وی ادامه داد: این حضور مزدم در آن ایام امنیت ساز بود و تا دو سه ماه بعد به شهرها نه موشکی پرتاب می شد و نه شهرهایمان مورد اصابت بمبی قرار می گرفت بنابراین حضور مردم امنیت ساز و امنیت آفرین است.

وزیر اطلاعات گفت: مردم ما همواره در موعد نقش آفرینی های خود بهترین نقش و امنیت آفرین ترین نقش را ایفا کرده اند.
علوی افزود: تا این لحظه شاهد حضور پرشور، هوشیارانه و آگاهانه مردم بوده آیم و شاهد پاسخ مردم به فراخوان رهبر معظم انقلاب برای حضور در صحن انتخابات هستیم.

وی ادامه داد: الحمدالله امنیت درون سازی که از حضور یکایک مردم در کشور می جوشد اثرات خود را گذاشته است؛ شاید در مناسبت های گذشته جریانات ضد امنیتی و ضد انقلاب سعی می کردند به نوعی حضور خود را نشان دهند و به نوعی دست به کارهایی بزنند و تهدیدهایی را بیافرینند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: الحمدالله در این دوره نسبت به انتخابات گذشته و برنامه های گذشته شاهد افت این معنا هستیم ؛ البته نه اینکه نبوده ، موارد متعددی بوده ، ضرورتی ندیدیم این موارد جزئی را به اطلاع مردم برسانیم و احیانا مایه تشویش خاطر مردم شویم.

علوی افزود: الحمدالله هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) و اشراف اطلاعات فراگیر آن ها که به لطف پروردگار تا کنون نقطه کوری نداشته موجب شده هر حرکت مشکوکی که باعث صدمه به امنیت و آرامش کشور در ایام انتخابات می شود شناسایی شود و همه آن ها زیر ضربه بروند.

وی ادامه داد: چندین گروه کوچک و نیمه بزرگ زیر ضربه رفتند و تا کنون هیچ موردی که جریان های ضد انقلاب وضد امنیتی توانسته باشند آسیبی به امنیت کشور در این روز حضور پرشکوه مردم برسانند نداشته ایم.

وزیر اطلاعات گفت: همکاران ما در سطح کشور با هوشیاری تمام شرایط را رصد می کنند و یا مشاهده کوچکترین حرکت مشکوکی آن را زیر نظر می گیرند و به موقع هم اگر ببینند توطئه ای از سوی دشمن است ضربه وارد می کنند.

علوی افزود: مردم ما توانمندی سربازان گمنام را باور کردند و همه نیروهایی که در امنیت کشور تاثیرگذار هستند از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و  مدیریت سیاسی وزارت کشور و استانداری ها و فرمانداری ها باهم افزایی درحال کار هستند.

علوی افزود : طبیعی است که نقش وزارت اطلاعات در تامین امنیت داخلی محوری است و تا این لحظه هیچ گونه اتفاق ضد امنیتی نداشته ایم و انشاءالله که تا پایان زمان رای گیری نخواهیم داشت. 
 
 12:13  آیت الله علم الهدی رای خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای حاضر شدند/حضور شخصیت‌های سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز با شرکت در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شورای شهر رأی خود را در صندوق رای مستقر در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی به صندوق انداخت.

وی در حاشیه حضور در حوزه انتخابیه حرم مطهر رضوی گفت: امروز حماسه دیگری در کشور رقم می خورد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: امیدواریم مردم با حضور به موقع خود پای صندوق های رای سهم خود را در ثبت این حماسه ایفا کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم که خداوند متعال به همه این خواهران و برادران عزیز، اجر عنایت کند، گفت:  امیدوارم در مقابل خوشنودی قلب مقدس امام زمان از این اقدام حماسی مردم، انشالله مردم و کشور و مردم مشمول دعای خیر ایشان قرار گیرند.

وی ادامه داد: حرکت مردم ما یک حماسه جدی در مقابل دشمن بود و با  این حمایت و مشارکت حداکثری که مردم از نظام کردند، صرف نظر اینکه عمل آن ها در تعیین سرنوشت شان تاثیر داشت، ثابت کردند مردم پشتیبان این نظام هستند.
نماینده ولی فقیه تصریح کرد: با پشتیبانی مردم مردم از این نظام که در صف اول مبارزه با استکبار و کفر جهانی قرار دارد، این نظام در بستر اقتدار بیشتری قرارخواهد گرفت و بر ذلت دشمنان نیز افزوده خواهد شد.

 12:00  رئیسی: ساز و کار انتخابات اطمینان بخش است
 
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی بعد از واریز رای خود برای انتخاب رئیس جمهور دوازدهم و نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا تهران در مسجد ارشاد میدان نماز ری، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: اصل انتخابات ساز و کار اطمینان بخشی در قانون اساسی ما دارد و تمهیداتی برای جلوگیری از تخلف در نظر گرفته شده است تا تخلفی صورت نگیرد.

وی افزود: باید در این ساز و کار اطمینان بخش حق الناس را رعایت کنیم و باید همه کاندیداها چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات شوراها بدلیل اطمینان بخش بودن سازوکار انتخابات و همچنین قابل پیگیری بودن تخلفات،  باید همه کاندیداها تسلیم نتیجه انتخابات باشند.

رییسی گفت: ملت ایران در همه صحنه‌ها و حضور در انتخابات همواره افتخارآفرین بوده‌اند و یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی حضور مردم برای شکل دادن به نهادهای کشور بوده است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رای مردم در نظام جمهوری اسلامی تشریفاتی نیست، در دنیا با رای مردم قیافه می‌گیرند و حرف آن را می زنند اما در نظام جمهوری اسلامی رای مردم یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه یکی از انتخابات مهم در کشور انتخابات ریاست جمهوری است،  خاطرنشان کرد: مردم در این انتخابات سکاندار قوه مجریه را انتخاب میکنند، چون صحبت از زندگی روزمره و وضعیت اقتصادی،  سیاست،  هنر و علم و شرایطی است که کشور از نظر رشد در حوزه های مختلف می تواند داشته باشد، لذا این امر بسیار مهم است.

وی همچنین حضور مردم در انتخابات را حداکثری و بسیار خوب پیش بینی و تاکید کرد: مملکت ما کشور قانون است و برای همه جناح های سیاسی محوریت قانون نه در حرف بلکه در عمل باید به رسمیت شناخته شود، چراکه در کشور ما سازوکاری برای انتخابات وجود دارد و عده‌ای به عنوان و مجری دست اندکار هستند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اصل این سازوکار در قانون اساسی ما اطمینان بخش است تاکید کرد: در این سازوکار باید حق الناس و امانت داری رعایت شود.

وی تصریح کرد:در صورتی که رقبا پیروز انتخابات باشند،  من به نتیجه رأی مردم احترام میگذارم و این نتیجه برای من و همه مردم قابل احترام است.

 11:54  میرسلیم از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای حاضر شدند/حضور شخصیت‌های سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 سید مصطفی آقا میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.
 
مصطفی میرسلیم نامزد دوزادهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حضور مردم گسترده بود و امیدواریم به هیمن صورت ادامه پیدا کنند و مردم رای دادن خود را عقب نیندازند چون ممکن است طولانی شود و تا 12 شب کار رای گیری طول بکشد.

وی تاکید کرد: روند انتخابات در مجموع خوب بوده است نه اینکه بی نقص بوده باشد اما با مقایسه‎ای که انجام می‎دهیم در مجموع کارهای خوبی صورت گرفته است.

میرسلیم خاطرنشان کرد: به ستاد انتخابات کشور امدم تا با کسانی که در این ستاد زحمت می‎کشند آشنا شوم و باتوجه به سایقه‎ای که در وزارت کشور داشتم و کار انتخابات را انجام دادم ببینم دوستان چه روحیه ای دارند و چگونه کار را انجام می‏دهند. 
 
وی در ادامه پیرامون بیانیه حزب موتلفه پیرامون کناره‎گیری وی از انتخابات گفت: متاسفانه اشتباهی انجام شد و براساس استنباطی که از سفر من به مشهد داشتند به اشتباه این تصور برایشان ایجاد شد که بنده از انتخابات انصراف دادم. 
 
 11:40  آیت‌الله هاشمی شاهرودی رای خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای حاضر شدند/حضور شخصیت‌های سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
 آیت‌الله هاشمی شاهرودی در یکی از بیمارستان های تهران رای خود را در یکی از صندوق های سیار انتخابات انداخت.
 
11:35  لاریجانی در قم رأی خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای حاضر شدند/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
علی لاریجانی صبح جمعه با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) خیابان امامزاده ابراهیم قم در دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر قم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.
 
11:30 علی یونسی رای خود را به صندوق انداخت 

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور دقایقی پیش  با حضور در حسینیه جماران در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران شرکت کرد.
 
11:21  آیت الله آملی لاریجانی رای خود را در صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ حضور شخصیت‌ها پای صندوق‌ها+تصاویر/ 4نامزد ریاست‌جمهوری آراء خود را به صندوق انداختند/ وزیرکشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند 
 
آیت‌الله آملی لاریجانی پس از انداختن رای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: فارغ از نتیجه، مسلما پیروز واقعی این انتخابات، ملت بزرگ ایران است که با حضور خود، همبستگی، اتحاد و حمایت از نظام را نشان می‌دهند و ضمن خنثی ساختن توطئه‌های دشمنان در منطقه و جهان، سطح اقتدار و امنیت ملی را ارتقا می‌بخشند.

رئیس دستگاه قضایی افزود: امروز دشمنان ما هم اعتراف می‌کنند که در جمهوری اسلامی، مردم با وجود همه فشارها و تحریم‌ها پای نظام ایستاده‌اند و بنا به تعبیر آنها یک روند دموکراتیک در کشورمان برقرار است و مردم آزادانه رای می‌دهند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه علاوه بر حضور در انتخابات، انتخاب اصلح نیز مولفه بسیار مهمی برای پیشرفت کشور است، اظهار کرد: ان‌شاءالله مردم شریف ایران مثل همیشه با بصیرت، هوشیاری، تامل و دقت، فرد اصلح را برای اداره قوه مجریه و همچنین افراد اصلح را برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب کنند تا شاهد پیشرفت و اقتدار هر چه بیشتر کشور باشیم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه حضور در انتخابات، یک عمل عبادی به شمار می‌آید و باید با نیت خالص انجام گیرد، ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و بویژه صدا و سیما، برای همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات آرزوی توفیق کرد. 

 
 
11:20 مصطفی میرسلیم رای خود را به صندوق انداخت
 
 آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها+تصاویر
 
سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز (جمعه 29 اردیبهشت) با حضور در مسجد قبا در تهران رای خود را به صندوق انداخت. 
 
11:04 سید حسن خمینی رای خود را به صندوق انداخت
 
 سیدحسن خمینی دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر به صندوق انداخت.
 
11:02 جهانگیری: وزارت کشور قانونا و شرعا رای مردم را امانت می‏‌داند
 
اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز یکی از روزهای تاریخی کشورمان است تاکید کرد: حضور مردم در انتخابات به فرمایش رهبری امری ضروری است و امیدورایم یک حماسه بزرگ در جریان انتخابات رقم بخورد.

وی افزود: از امروز رقابت‌ها تمام شده است و باید همه در قالب رفاقت در جهت سربلندی و پیشرفت ایران تلاش کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره عملکرد وزارت کشور گفت: وزارت کشور هم قانونا و هم شرعا رای مردم را امانت می‏داند و شورای نگهبان هم حضور جدی دارد و هماهنگی خوبی بین آنها وجود دارد.

جهانگیری تصریح کرد: همه به این درجه از بلوغ رسیدیم که هر نتیجه‎ای حاصل شود به آن احترام بگذاریم.

وی با رد اخراج برخی از ناظران ستاد حسن روحانی از پای صندوق‎های آرا تاکید کرد: به اینگونه شایعات نباید توجه کنیم و استانداران و مسئولین اجرایی و نظارتی انتخابات به این موضوع توجه خواهند کرد.

معاون اول رئیس‎جمهور با بیان اینکه حضور مردم در پای صندوق‎های رای نشان از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات این دوره است گفت: در این دوره انتخابات نیز بدون شک مردم ایران حماسه دیگری را رقم خواهند زد. 
 
10:50  رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت 
 آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها+تصاویر
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در مسجد جامع ارشاد واقع در شهرری رأی خود را به صندوق انداخت. 
 
10:40 خاتمی با حضور در جماران رای خود را در صندوق رای انداخت
 
حجت الاسلام سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات دقایقی پیش با حضور در جماران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر شرکت کرد. 
 
 
10:30  آیت‌الله مجتهد شبستری رای خود را به صندوق انداخت
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی برای اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در مسجد انگجی تبریز حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت 
 
10:20  بازدید اسحاق جهانگیری از ستاد انتخابات
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد. 
 
9:58 ناطق نوری در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق انداخت
 
حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای شهر به صندوق انداخت. 
 
9:56  محسن رضایی رای خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در قم رای خود را به صندوق انداخت. 
 
رضایی پس از انداختن رأي خود به صندوق در جمع  خبرنگاران ضمن تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در انتخابات  گفت: هر کس در این انتخابات پیروز شد، خود را رئیس جمهور همه مردم و  خدمتگزار ملت ایران بداند. از کاندیداهایی که رأي نمی آورند،  می خواهم به  افرادی که رای آورده اند، کمک کنند. پس از انتخابات فرصت خوبی است که وحدت و برادری هاتحكيم شود. زيرا اگر قرار باشد، بعد  از هر انتخابات، شکاف های جناحی و گروهی تشدید شوند، اين شكاف ها موجب انشقاق ملت خواهد شد. اما بحمدالله  وضعیت به گونه اي است که ملت ما با  حفظ برادری و پیوندهاي عميقشان ، رقابت های سياسي را  دنبال می کنند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: انتظار من به عنوان سرباز کوچک مردم و اسلام این است که بعد از انتخابات، همه با هم برای آبادانی ، پیشرفت و سرفرازی ایران اسلامی، در زیر سایه رهبر معظم انقلاب اسلامی متحد باشيم  و پیش برویم.

محسن رضايي همچنين  در پاسخ به سؤالي در خصوص عملکرد صداوسیما در انتخابات سال 96 گفت:  رسانه ملی به اندازه کافی وقت در اختیار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار داد تا  برنامه های خود را برای مردم تشریح کنند و با این کار صرفه جویی قابل توجهي در هزینه های تبلیغاتی نامزدها صورت گرفت. 
 
 
9:55 حجت‌الاسلام تقوی رأی خود را به صندوق انداخت
 
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه دقایقی قبل در مسجدالنبی نارمک حاضر شد و رأی خود را در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر به صندوق انداخت. 
 
9:54  بازدید رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستاها از ستاد انتخابات
 
محمدمحمودی شاه نشین رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستاها از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد. 
 
9:48 سرلشکر جعفری رای خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها+تصاویر 
 
سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت. 
 
9:43  ابتکار در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداخت
 
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دقایقی قبل در حسینیه ارشاد حاضر شد و رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای شهر به صندوق انداخت. 
 
9:42  وزیر دفاع رأی خود را به صندوق انداخت 
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: اجازه هیچ دخالتی را در انتخابات نمی‌دهیم/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها 
 سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز (29 اردیبهشت) با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.

وزیر دفاع در جمع خبرنگاران گفت: حماسه 29 اردیبهشت، تکرار حماسه‌های ماندگار سوم خرداد، فتح خرمشهر، 5 مهر، شکست حصر آبادان و فتح‌المبین، طریق‌القدس، والفجر و کربلای 5 است که در آن پیروز و برنده اصلی ملت ایران و بازنده اصلی نظام سلطه بود.

وی افزود: به فضل الهی این حضور حماسی هم تحریم‌شکن است، هم تهدید‌شکن و هم تروریست‌شکن است.

 9:37 رحمانی فضلی: نامزدها می توانند از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند
 
وزیر کشور در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان حجت‌الاسلام رئیسی در ستاد انتخابات کشور درباره اینکه امکان بازدید سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ستاد انتخابات وزارت کشور وجود دارد اظهار کرد: بله همه نامزدها می توانند از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند. 
 
وی افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند به وزارت کشور بیایند و از امکانات ما بازدید کنند و همکاران ما را ببینند و به آنها خدا قوت بگوییم. 
 
9:25 نمایندگان «رئیسی» و «روحانی» به هیئت نظارت بر انتخابات معرفی شدند 
 
محمدرضا صادق به نمایندگی از حجت‌الاسلام حسن روحانی و حسین طلا نیز به نمایندگی از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات حضور یافتند. 
 
9:22  ظریف در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: اجازه هیچ دخالتی را در انتخابات نمی‌دهیم/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها 
 محمد جواد ظریف صبح امروز(جمعه 29 اردیبهشت) با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت. 
 
9:20 بازدید رئیس جمهور از ستاد انتخابات کشور
 
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: اجازه هیچ دخالتی را در انتخابات نمی‌دهیم/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها 
 حجت الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.
 
9:14 سردار غیب‌پرور رأی خودرا به صندوق انداخت 
 
سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی قبل در مسجد‌النبی نارمک رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت. پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت. 
 
9:02  هاشمی‌طباء رای خود را به صندوق انداخت
 
انتخابات 96 آغاز شد/ وزیر کشور: اجازه هیچ دخالتی را در انتخابات نمی‌دهیم 
سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز(جمعه 29 اردیبهشت) رای خود را در مدرسه شهید قاسم زاده در خیابان شهید عراقی به صندوق انداخت. 
 
8:58   وزیر دفاع از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد
 
حسین دهقان وزیر دفاع دقایقی پیش از روند کاری ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.
 
8:47  روحانی و جهانگیری رأی خود را به صندوق انداختند
 
صبح امروز (جمعه 29 اردیبهشت) حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداخت.

اسحاق جهانگیری کاندیدای انصراف داده از رقابت‌های انتخاباتی با حضور در این مکان، رأی خود را به صندوق انداخت.

8:46  عارف در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق انداخت

 صبح امروز محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، با حضور در حسینیه جماران، رأی خود را به صندوق انداخت. 
 
8:41 آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، سبحانی و بوشهری رای خود را در قم به صندوق انداختند
آغاز انتخابات 96/ وزیر کشور: همه نامزدها می‌توانند از ستاد انتخابات بازدید کنند/حضور چهرهای سیاسی پای صندوق ها+تصاویر شمار ایرانیان مقیم خارج از کشور که امروز واجد شرایط رأی دادن هستند، دو تا دو و نیم میلیون نفر برآورد شده است که برای جمع آوری آرای آنان، در133 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در 103 کشور جهان، 310 شعبه رأی گیری برپا شده است؛ بنابراین، همه افراد متولد 29 اردیبهشت 1378 و قبل از آن، می توانند در رأی گیری امروز شرکت کنند.

بر اساس قانون همه واجدان شرایط رأی دادن، با در دست داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. البته در داخل کشور هیچ کس نمی‌تواند با ارایه گذرنامه در انتخابات شرکت کند؛ اما هموطنانمان در خارج از کشور چنانچه شناسنامه نداشته باشند، قانون به آنها اجازه داده است با گذرنامه در انتخابات ریاست جمهوری برای یک بار شرکت کنند.

حدود یک میلیون و 500 هزار تن کار اجرا و نظارت را در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی را و حدود 300 هزار نیروی امنیتی و انتظامی نیز تامین امنیت انتخابات امروز نیز را بر عهده دارند.

تعداد شعب اخذ رأی در انتخابات امروز 63 هزار و 429 شعبه و تعداد صندوق ها 130 هزار صندوق است و بیشترین شعب اخذ رأی در استان‌های تهران، خراسان رضوی و مازندران قرار دارد.

در انتخابات امروز، مردم علاوه بر انتخاب رئیس جمهور از میان چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری، چهار نماینده مجلس شورای اسلامی را در قالب انتخابات میان دوره ای مجلس انتخاب می کنند.

همچنین در انتخابات امروز، 39 هزار و 575  نماینده شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور انتخاب خواهند شد.

انتخابات میان دوره ای مجلس دهم در چهار حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، اهر و هریس، اصفهان و بندرلنگه و بستک برگزار خواهد شد تا 4 نماینده باقیمانده مجلس شورای اسلامی در این حوزه ها تعیین شود.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا امروز در 141 شهر از 28 استان شامل 9 هزار و 752 شعبه، به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

حدود 600 خبرنگار از 42 کشور رسما حضور مردم کشورمان را در انتخابات پوشش می دهند.
 
«عبدالرضا رحمانی فضلی» در سخنان آغازین خود با بیان اینکه از مردم خوب كه در اين ايام تبليغات حضور پرشورشان شرايط ارامي را ايجاد كردند تشكر مي كنم، اظهار کرد: حضور بموقع و متسمر در صندوق ها داشته باشيم تا از وقت ١٣ ساعته استفاده مناسب شود و نيازي به تمديدهاي مداوم نباشد.

وزیر کشور افزود: احتمال بروز شايعه ها در فضاي مجازي وجود دارد. خواهش مي كنم نگاه همه به صداوسيما و توصيه هاي ستاد انتخابات كشور باشد.

وی تأکید کرد: اجازه هيچ دخالتي در انتخابات را نخواهيم داد. حتي يك رأي. اين اطمينان را به مردم مي دهيم انتخابات در نهايت صحت و سلامت برگزار شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: مردم هر گونه مشاهده تخلف و يا عدم رعايت قوانين را به وزارت كشور اعلام كنند. تعداد واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات امروز 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر اعلام شده که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار