اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
قائم مقام منابع طبیعی خوزستان:
طرح مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان همانند طرح احیای دریاچه ارومیه نیازمند تعیین ردیف اعتباری پایدار و مستمر است...
 قائم مقام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به پیشرفت 70 درصدی طرح مهار کانون های فوق بحرانی گرد و غبار در استان گفت: طرح مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان همانند طرح احیای دریاچه ارومیه نیازمند تعیین ردیف اعتباری پایدار و مستمر است که این امر با همکاری دولت و مجلس قابل محقق می شود.

احمد رئیس زاده چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: اراده دولت، مقابله با پدیده گرد و غبار و مهار کانون های داخلی در خوزستان است و در همین راستا اقدامات قابل توجهی انجام و اعتباراتی نیز اختصاص یافته است.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی برای نظارت بر طرح مقابله با پدیده گردو غبار 10 سفر به خوزستان داشته و نشست های متعددی تشکیل شده که فروردین امسال ما طرح و پیشنهادات خود را ارائه کرده ایم.

رئیس زاده با بیان اینکه منشاء حدود 84 درصد گردو غبار از کانون های خارجی است اضافه کرد: مهار کانون های فوق بحرانی که در شرق و جنوب شرق اهواز قرار دارند، به عنوان مرحله نخست این طرح، از پارسال آغاز شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر اعتبارات سالانه برای بیابان زدایی، پارسال 300 میلیارد ریال برای مهار کانون های فوق بحرانی پرداخت شد که در زمینه مطالعات، احداث کانال آب و کاشت نهال هزینه شد.

رئیس زاده، اعتبار بخش نهالکاری را 130 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست طرح پیش بینی شده که هفت هزار هکتار از کانون ها نهالکاری شود که سه هزار هکتار آن از سوی منابع طبیعی به پیمانکاران محلی واگذار شده و هم اکنون این پیمانکاران در قالب 26 کارگاه طرح را اجرایی کرده و 600 هکتار بیش از تعهد خود نیز اجرا کرده اند.

وی با بیان اینکه چهار هزار هکتار از طرح نهالکاری به سازمان بسیج واگذار شده افزود: این بخش نیز در 14 کارگاه بسیج نواحی خوزستان و 14 کارگاه بسیج سایر استان ها به اجرا درآمده است که هم اکنون یک هزار و 600 هکتار آن عملیاتی شده و با توجه به آغاز فصل گرما موقت متوقف شده است.

رئیس زاده با اشاره به اینکه تا 26 فروردین امسال پنج هزار هکتار از نهالکاری ها انجام شده افزود: قراردادها با پیمانکاران یک ساله و تا پایان سال 96 باید به اتمام برسد. وی تاکید کرد: کانال آب برای تامین آب نهال های کاشته شده که توسط جهاد نصر در حال احداث است نیز هم اکنون 85 درصد پیشرفت دارد.

وی اعتبار مورد نیاز امسال را برای طرح مقابله با گردوغبار سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: 230 هزار میلیارد ریال در قالب برنامه ششم توسعه برای طرح بلندمدت مقابله با این پدیده مصوب شده که هنوز سهم دستگاه های اجرایی از آن مشخص نشده است.

وی افزود: 100 میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گردوغبار مصوب شده که هنوز اختصاص نیافته است.

به گفته وی، تعهد قراردادهای پارسال حدود 460 میلیارد ریال برای نهالکاری و 800 میلیارد ریال برای احداث کانال است که تاکنون 300 میلیارد ریال آن تامین شده است. رئیس زاده همچنین اظهار کرد: آبیاری نهال های کاشته شده با همکاری سازمان آب و برق در تامین آب مورد نیاز به خوبی انجام می شود.

وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در امسال آمادگی داریم که عملیات بیابان زدایی را در هفت کانون و 15 شهرستان خوزستان انجام دهیم.

رئیس زاده افزود: در کانون های فوق بحرانی گردوغبار برنامه امسال مهار 20 هزار هکتار است که در قالب پخش آب و نهالکاری انجام می شود. وی تاکید کرد: برای اینکه با مشکل پارسال در تامین نهال روبه رو نشویم نیز با انجمن نهالکاران برای تامین 3.5 میلیون اصله نهال قرارداد بسته ایم.

بر اساس این گزارش، هیات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت تثبیت کانون های گرد و غبار در خوزستان را فروردین امسال تصویب کرد.  این مصوبه در پی توفان شدید گرد و غبار در بهمن سال 95 و به دنبال آن قطع آب و برق در چندین شهر خوزستان طرح شد. 

حدود 600 هزار هکتار از زمین های خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی و حدود 40 هزار هکتار فوق بحرانی است. کانون های فوق بحرانی در شرق و جنوب شرق اهواز قرار دارند که اولویت نخست در طرح مهار کانون های گردو غبار معرفی شده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار