اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور:
با توجه به جمعیت باوی و موقعیت جغرافیایی که در مسیر شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و شوشتر می باشد...
 جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان باوی با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر مهران ور ناصری معاون درمان، دکتر فرهنگ کره بندی مدیر تعالی امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه و  فرماندار و جمعی از مدیران ادارات شهرستان باوی در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش شوشان ، دکتر اسماعیل ایدنی در این جلسه، حوزه سلامت را یک مقوله فرابخشی خواند و گفت: ٢٠ درصد حوزه سلامت را مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و ٨٠ درصد دیگر را موارد فرابخشی دربرمی گیرد که ٥٠ درصد از این مواردِ فرابخشی، مولفه های کلان اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی می باشد، بطور مثال وجود فقر و شرایط اقتصادی نامطلوب در یک جامعه، زمینه ساز بروز بیماریهای عفونی مثل سل می شود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان و ارتباط مرزی با کشور عراق و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و امکان جابجایی بیماریهای عفونی بین دو سوی مرزها و نیز وجود مناطق صعب العبور در شمال استان مانند ایذه، لالی و اندیکا که گاهی بهورزان برای ارائه خدمات بهداشتی به مادران باردار در این مناطق مجبور به انجام ١٠ ساعت پیاده روی هستند، افزود: قبل از راه اندازی اورژانس هوایی در استان خوزستان، شمار مرگ و میر مادران باردار نسبت به استانهایی که موقعیت جغرافیایی مسطحی دارند، طبیعتا" بالا بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آمار تصادفات و لزوم استانداردسازی جاده های استان اظهار داشت: طبق بررسی آمار مرگ و میر در استان، خطر تصادفات سومین علل مرگ و میر ذکر شده است؛ جاده های استان اگر پیوستهای لازم سلامت را رعایت نکنند، خطر تصادفات افزایش می یابد؛ استفاده از خودروهای مناسب، اصلاح جاده ها و فرهنگ سازی صحیح رانندگی می تواند در کاهش آمار تصادفات نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه بار بیماریها و سیمای مرگ به شدت متأثر از عوامل کلان اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی می باشد بیان نمود: مسائل زیست محیطی، آلودگی هوا و مسائل ژنتیکی بطور روزافزون بر افزایش مرگ و میر در جامعه اثر می گذارد و در صورتی که ورودی ها اصلاح نشوند، خروجی های خوبی نخواهیم داشت.

ایدنی با اشاره به نقش مسائل ژنتیکی در بروز برخی بیماریها، گفت: بیماریهای هموفیلی و تالاسمی از جمله بیمارهای بومی استان خوزستان هستند و این در شرایطی است که گاهی در مرکز کشور نیز چنین پدیده ای وجود ندارد و اگر مواردی هم وجود داشته باشد، معمولا" از استانهای حاشیه دریا منتقل شده است. همچنین مسائل ژنتیکی بعنوان معضل ویژه ای در استان است. ضعف مسائل فرهنگی و تعدد ازدواج های فامیلی می تواند شانس ابتلاء به بیماری تالاسمی را افزایش می دهد. لذا جهت تحلیل، ارتقاء و حفظ سطح سلامت یک جامعه، حل مسائل و زیرساخت های بهداشتی و درمانی از شرایط لازم است ولی کافی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه ضمن اشاره به مشکلات آب و فاضلاب، آب خوزستان را یکی از معضلات حوزه سلامت برشمرد و گفت: امید است که این مورد با اختصاص بودجه مناسب و ویژه به استان خوزستان و بخصوص اهواز که در دستور کار دولت قرار گرفته است، به زودی حل شود.

وی افزود: جهت ارتقاء سلامت، تمام مولفه های درگیر باید مد نظر قرار داده شوند، در زمینه کاهش بیماریهای قلبی و عروقی که بالاترین علل مرگ و میر است، در صورتی که الگوی زندگی و مصرف مواد غذایی را اصلاح نکنیم و میزان مصرف نمک، چربی، فست فودها را کاهش ندهیم، تعداد بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی و عرقی، روز به روز افزایش می یابد. از این رو ارتقاء سطح سلامت در جامعه با خودمراقبتی آغاز می شود و می توان بدین ترتیب سطح سواد سلامت را در جامعه ارتقاء داد، همچنین تمرکز بر تصحیح رفتار مردم و پرهیز از رفتارهای پرخطر می تواند نقش عمده ای را در این راستا ایجاد کند.

ایدنی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت گفت: وزارت بهداشت نیز تمرکز ویژه ای در زمینه اصلاح زیرساخت های سلامت در جامعه داشته است. پیش از شروع کار دولت یازدهم، استان خوزستان متأسفانه علیرغم اینکه دومین استان تولید کننده ثروت در کشور می باشد، اما از نظر زیرساختهای حوزه سلامت، قبل از استان سیستان و بلوچستان قرار داشت و تقریبا" حدود ٦٩٠ میلیارد تومان پروژه  بهداشتی و درمانی ناتمام از ٥ تا  ٨٥ درصد وجود داشت که به بهره برداری نرسیده بودند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور خاطرنشان ساخت: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و با نگاه ویژه دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت به استان خوزستان و تعداد ١١ سفری که به خوزستان برای بررسی و کمک به رفع مشکلات داشتند، اقدامات و پیشرفت های مطلوبی در این خصوص صورت پذیرفت.

وی با اشاره به افتتاح بیمارستان جدید مسجدسلیمان، مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شفاء اهواز، ١٢٠ تخت روانپزشکی، بیمارستان شهید دکتر بقایی٢، بخش های ویژه در بیمارستانهای مختلف و آماده افتتاح بودن بیمارستان جدید دشت آزادگان و مرکز جامع قلب استان ادامه داد: در حوزه بهداشت یکی از اقدامات، تفاهم نامه بسیار خوبی بود که منعقد شد که بدنبال آن ١٦٢ واحد بهداشتی درمانی جدید اعم از خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و پایگاههای بهداشت در حوزه جندی شاپور و با هزینه ای بالغ بر ١٠٠ میلیارد تومان جهت ساخت در سال جاری در نظر گرفته شده که عملیات احداث آنها در حال انجام است.

ایدنی اظهار داشت: در ٣ سال گذشته نیز حدود ٩٤ خانه بهداشت جدید و حدود ٤٠ مرکز بهداشتی و درمانی و پایگاه بهداشتی را احداث و راه اندازی کرده ایم، لذا تمام این موارد نشان دهنده این است که دولت، اهتمام ویژه ای به مسئله پیشگیری و کاهش ورودی بیماریها دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تصور اینکه مراکز بهداشتی درمانی صرفا" خدمات مورد نیاز مادر و کودک و واکسن را انجام می دهند باید تغییر یابد؛ لذا با اجرای طرح تحول بهداشت و با اعمال برنامه عملیاتی در استان، حدود ١٩٠ پایگاه و مرکز جامع سلامت راه اندازی شد و قرار بر این است که نه تنها انجام موارد مربوط به واکسن و بهداشت مادر و کودک در مراکز بهداشتی صورت گیرد، بلکه مداخلات لازم بهداشتی با توجه به تغییر الگوی بیماریها از واگیر به غیر واگیر و نیز تکمیل پرونده الکترونیک سلامت برای هر فرد خوزستانی انجام شود.

وی اظهار داشت: تاکنون در خوزستان حدود ٨٥ درصد از جمعیت تابعه دانشگاه، تحت پوشش سامانه الکترونیک بهداشت (سیب) قرار گرفته است؛ پرونده الکترونیک سلامت در تمام مراکز بهداشتی درمانی قابل دسترس می باشد و از طریق کد ملی مراجعه کننده، در سراسر کشور می توان به اطلاعات پزشکی فرد دسترسی داشت و این اقدام، گام بزرگی در جهت ارائه خدمات سلامت بصورت شبکه ای بهم پیوسته در کشور است.

ایدنی به بار بیماری های سرطانی، قلبی عروقی و اعصاب و روان اشاره کرد و گفت: در مراکز بهداشتی در قالب جدید برای این دسته از بیماران نیز غربالگری در نظر گرفته شده است و در اکثر مراکز، کارشناسان تغذیه و روان جهت ارائه خدمت به این نوع بیماران جذب گردیده اند و مشغول به کار می باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه با اشاره به درخواست تأسیس بیمارستان در شهرستان باوی گفت: با توجه به جمعیت باوی و موقعیت جغرافیایی که در مسیر شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و شوشتر می باشد و از آنجایی که تردد در این منطقه بالا بوده و میزان تصادفات زیاد می باشد، این درخواست یک مطالبه به حق می باشد.

ایدنی خاطرنشان کرد: تقریبا" از اوایل شروع به کار دولت یازدهم، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری های نمایندگان مردم در مجلس، شخص وزیر بهداشت نیز موافقت خود را اعلام نموده است و در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اقدامات امکان سنجی آن انجام و مشکلی جهت صدور مجوز ساخت بیمارستان حداقل با ظرفیت ٩٦ تختخواب و ٢٢ تخت ویژه وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت احداث بیمارستان یکسری شرایط دارد و استدعا می شود که همه شهروندان منطقه نگاه کلی به این امر داشته باشند، از بخشی نگری فاصله بگیرند و همگی به یک اجماع برسند، چرا که منابع محدود و تقاضا بسیار زیاد می باشد و باید از فرصت های موجود به نحو احسن و شایسته استفاده کرد که آن هم با از بین رفتن چالش های منطقه ای و داخلی، میسر و ممکن می باشد.

ایدنی تصریح کرد: چارت سازمانی در شهرستان باوی، بهداشتی می باشد و به دلیل عدم وجود بیمارستان، چارت درمانی وجود ندارد  که باید همه شهروندان در شیبان، ویس و ملاثانی با یکدیگر همکاری کرده و جهت احداث بیمارستان در یکی از این نقاط به یک جمع بندی برسند تا بتوان سریعتر پیگیری های لازم را انجام داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: یکی از مهمترین موارد برای احداث این بیمارستان، اختصاص یک قطعه زمین به دانشگاه می باشد که البته باید از اصول و استانداردهای لازم از قبیل قرارگیری در محدوده جامعه شهری، امکان تامین خدمات شهری و خطوط آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب و آتش نشانی، امکان دسترسی سریع و راحت از اقصی نقاط حوزه جغرافیایی تحت پوشش، حتی الامکان عدم مجاورت با کارگاه های صنعتی، پادگان های نظامی، فرودگاه، پایانه های قطار، اتوبوس، کامیون، پایگاه های پلیس، نیروهای انتظامی، ایستگاه و دکل های مخابراتی و رادیویی و تلویزیونی، مدارس و فضاهای آموزشی غیر مرتبط و ورزشگاه ها و ... برخوردار باشد.

ایدنی افزود: حداقل ٤ هکتار زمین برای احداث بیمارستان مذکور لازم است اما باید ظرفیت و انعطاف پذیری تغییرات آینده نیز وجود داشته باشد، چرا که این فضا نیاز امروز است و در سال های آینده ممکن است جوابگو نباشد، بنابراین بایستی یک نگاه آینده پژوهی و آینده نگری وجود داشته باشد و باید در نظر گرفت که در ١٠ تا ١٥ سال آینده طرح توسعه به یک بیمارستان ٣٠٠ تختخوابه وجود داشته باشد، چرا که استانداردهای بیمارستان ها مرتباً در حال تغییر است، به عنوان مثال بخش زنان و زایمان در طرح جدید یک اتاق ویژه را به صورت کاملاً جداگانه به یک مادر اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: بعد از اختصاص زمین، مدارک کامل خواهد شد و با حمایت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و پیگیری آنها در این خصوص، مستندات از وزارت بهداشت به سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه خواهد رفت و با مطالبات نمایندگان، استانداری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بیمارستان ساخته خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیمارستان را اداره مسکن و شهرسازی می سازد، وزارت بهداشت و درمان آن را تجهیز می کند و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از آن بهره برداری خواهد کرد، لذا این نشان می دهد که دانشگاه نیز در بحث بیمارستان در کنار مردم بوده و به عنوان مطالبه گر تلقی می شود.

ایدنی در پایان خطاب به مسئولان و مردم شهرستان باوی خاطرنشان کرد: تمامی مراحل برای ساخت بیمارستان بایستی هر چه سریع تر تا قبل از مهرماه ١٣٩٦ انجام شود، در غیر این صورت بودجه ای برای آن در برنامه بودجه سال ١٣٩٧ تخصیص نخواهد یافت، لذا تقاضا می شود با یک نگاه جامع نگر، با ریش سفیدی و با دغدغه حل مشکلات شهرستان، هر چه سریعتر به یک تصمیم گیری برسید و یکی از نقاط شهرستان باوی را جهت احداث بیمارستان انتخاب نمایید چرا که احداث، تکمیل و تجهیز یک بیمارستان نیز ٤ تا ٥ سال طول خواهد کشید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار