اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
کابينه روحاني روی موج تغییر «وقايع‌اتفاقيه» ضرورت‌هاي تغيير کابينه در دولت دوازدهم را بررسي مي‌کند؛
 وقايع‌اتفاقيه: «تغيير کابينه»، مهم‌ترين چالشي است که رئيس‌دولت دوازدهم حداقل تا يک ماه آينده و زمان معرفي کابينه به مجلس با آن روبه‌رو است؛ ضرورتي که با فشار از سوي افکار عمومي، جريان‌هاي سياسي و رسانه‌ها دنبال مي‌شود؛ با اين تفاوت که از هر سو به دلايلي مورد توجه قرار گرفته است. گرچه برخي چهره‌هاي شاخص جريان اصول‌گرايي با اصرار دوباره بر خط‌کشي آنان که از سوي اين جريان فتنه‌گر خوانده مي‌شوند، خواهان ناديده‌گرفتن بخشي از جريان اصلاح‌طلبي در کابينه دوازدهم هستند؛ اما اصلاح‌طلبان تأکيد دارند که به‌دنبال سهم‌خواهي از کابينه نيستند و انتخاب را به شخص رئيس‌جمهوري واگذار کرده‌اند. عبدالله ناصري، عضو بنياد باران هم در تأييد اين نظر معتقد است؛ هجمه شکل‌گرفته از سمت تندروهاي جريان اصول‌گرايان بر حسن روحاني با هدف به انفعال‌کشيدن او و ممانعت از تغيير در کابينه صورت مي‌گيرد. اين چهره اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» با درنظرگرفتن فشارهاي واردشده بر رئيس‌جمهوري و اذعان او به دوقطبي‌بودن کابينه يازدهم تأکيد کرد که زمان اقتضا مي‌کند حسن روحاني کابينه را تغيير دهد. در همين رابطه هم روز گذشته محمد عطريانفر در گفت‌وگويي با خبرآنلاين، از شايعات سهم‌خواهي اصلاح‌طلبان از دولت روحاني گفت؛ «طرح چنين موضوعاتي، فتنه‌انگيزي تندروهاست.»

تغيير کابينه را جدي بگيريد

در رابطه با ضرورت تغيير کابينه همه‌جانبه بحث شده است اما مي‌توان از زاويه‌اي جديد به آن پرداخت؛ به‌ويژه آنکه روحاني در سخنراني‌هاي اخير خود به دوقطبي‌بودن کابينه يازدهم اشاره کرده است. همين نکته در تحليل ناصري مورد توجه قرار گرفت؛ او دراين‌باره گفت: افزايش هجمه تندروها و دوقطبي‌بودن کابينه از جمله مواردي است که اقتضا مي‌کند بر آن کابينه‌اي منسجم و کارآمد شکل بگيرد. او در توضيح اين موارد افزود: هجمه‌هايي که بعد از پيروزي روحاني با اين رأي قابل توجه، افزايش يافته، نشان مي‌دهد با هدف تحت فشار قراردادن او انجام مي‌گيرد تا کمتر تغيير و تحول در کابينه صورت بگيرد. عضو بنياد باران با تأکيد بر اينکه اقتضا مي‌کند رئيس‌جمهوري تغيير کابينه را جدي‌تر بگيرد، گفت: رأي معنادار مردم به روحاني علي‌رغم همه محدوديت‌هاي اقتصادي و معيشتي در دوره دوم، پايا نيست و مسائل اقتصادي و معيشتي مرکز توجه افکار عمومي خواهد بود. ناصري با اشاره به اينکه روحاني هم به‌خوبي ترسيم کرده و متوجه شده که کابينه او وضعيتي دوقطبي دارد که در جريان تبليغات عده‌اي گيوه را برکشيدند و از او حمايت کردند و عده‌اي لخ‌لخ‌کنان راه رفتند و نسبت به دولت منفعل بودند، گفت: اين دو جمع‌بندي اقتضا مي‌کند که او کابينه‌اي منسجم و کارآمد شکل دهد زيرا در دوره دوم حتما شرايط سخت‌تري حاکم خواهد بود و حملات گسترده‌تري از طرف مخالفان و رقباي راديکال دولت شکل خواهد گرفت. او تأکيد کرد: دولت دوازدهم بايد کابينه‌اي بسيار منسجم داشته باشد تا بتواند دستاوردهاي بيشتري در مقايسه با دوره اول به ارمغان بگذارد و در سال 1400، گفتمان او پيروز کرسي رياست‌جمهوري باشد. 

هم‌راستا با آنچه از سوي ناصري به‌عنوان اقتضاي تغيير در کابينه مطرح شد، محمدعطريانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگي با قطعيت گفت که بيش از دو‌سوم کابينه روحاني در دور دوم دچار تحول خواهد بود اما تغيير در بعضي از وزارتخانه‌‌ها ازجمله وزارت اطلاعات به نفع مصالح عمومي نيست. 

تيم اطلاع‌رساني را تقويت کنيد

حسن روحاني که بيست‌و‌نهم ارديبهشت موفق شد با رأي 23 ميليون و 500 هزار ايراني بر کرسي دوازدهمين رياست‌جمهوري ايران تکيه بزند، از حمايت رهبر اصلاح‌طلبان و اکثريت قاطبه چهره‌هاي اين جريان برخوردار بود. اين حمايت پس از پيروزي او به ايجاد حاشيه‌هايي دامن زد؛ ازجمله اينکه برخي از اعضاي کابينه او اين جريان را متهم به سهم‌خواهي از دولت دوازدهم کردند. حسام‌الدين آشنا در رأس اين حاشيه‌سازي با توئيتي مدعي شد که برخي تندروهاي اصلاح‌طلبي به‌دنبال سهم‌خواهي از کابينه‌اند. هرچند اين ادعا بارها از سوي اصلاح‌طلبان تکذيب شد بااين‌حال، همچنان اما و اگر‌هايي دارد. ناصري در پاسخ به اين ادعا گفت که جريان چپ يا خط امام که از او به‌عنوان جريان اصلاح‌طلب ياد مي‌شود، در تمام مقاطع حساس کشور ظرفيت توانمندي و کارآمدي‌اش را در حوزه تخصصي نشان داده است اما اين به آن معنا نيست که بخواهد از دولت سهم‌خواهي کند.

او افزود: اين روحاني است که بايد تشخيص دهد اگر کابينه کارآمد مي‌خواهد، بهتر است اکثريت نيروهاي کليدي آن را از ميان اصلاح‌طلبان انتخاب کند؛ همچنان که مي‌بينيد هنگامي که شخص ايشان به دوقطبي حاکم بر کابينه اذعان مي‌کند، مي‌گويد قطب کارآمد نيروهاي اصلاح‌طلب است. او به نيروهاي اصلاح‌طلب اشاره مي‌کند و مي‌گويد: حجتي، زنگنه، هاشمي و ابتکار واقعيات کابينه هستند و اگر روحاني بخواهد، چنين ظرفيتي را ايجاد کند بايد دقيقا طبق گفتمان اصلاح‌طلبانه‌اش کابينه اصلاح‌طلب را شکل دهد. با اين همه، اصلاح‌طلبان به‌هيچ‌وجه از او سهم نمي‌خواهند. در همين رابطه سخنگوي فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي از برگزاري جلسه هيأت‌رئيسه فراکسيون اميد با رئيس‌جمهوري در راستاي رايزني درمورد تشکيل کابينه دولت دوازدهم خبر داد. 

2 پيشنهاد به آقاي رئيس‌جمهوری

گرچه بسياري از چهره‌هاي شاخص جريان اصلاح‌طلب تأکيد دارند که از دولت سهم‌خواهي نمي‌کنند و مي‌خواهند او را در انتخاب اعضاي کابينه آزاد بگذارند؛ در مقابل، شهاب طباطبايي، عضو حزب نداي ايرانيان اشاره کرد که معيارها و شاخص‌هاي مناسب براي پست‌هاي دولتي و کابينه دولت دوازدهم بايد توسط رسانه‌ها مطرح شود. 

در ادامه اما ناصري با طرح پيشنهادي به رئيس‌جمهوري گفت: همه موفقيت‌هاي آينده دولت، متضمن تيم اطلاع‌رساني و سخنگويي بسيار کارآمدي است که از سال اول دولت يازدهم به روحاني گوشزد شد اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت. او افزود: واقعيت اين است اگر دولت کارآمد و مقدرتر شکل بگيرد اما حوزه سخنگويي و اطلاع‌رساني قوي نباشد، بسياري از عملکردها تحت‌الشعاع افکار عمومي قرار خواهد گرفت و مردم بي‌اطلاع خواهند بود اما اينکه از دو جناح سياسي، چه سهمي قرار باشد مورد توجه قرار گيرد، ايشان بايد اساس را بر لياقت و کارداني قرار دهند. ناصري همچنين تأکيد کرد: اگر در اين بين اصول‌گراي توانمند، باظرفيت، شجاعي و همسو و همدرد با روحاني باشد، خوب است که به کار گرفته شود. به‌عنوان مثال شايد شأن ناطق‌نوري بالاتر از اين باشد که در کابينه حضور پيدا کنند اما اگرچهره‌اي مشابه ايشان باشد که با رويکرد امروز همخواني داشته باشد، حتما بايد در کابينه به کار گرفته شود اما اينکه ايشان بخواهد کابينه خود را تقسيم کند و حالت ملوک‌الطوايفي به کابينه دهد تا پايان ارزيابي دوره دوم تأثير منفي خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار