اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
گرم و پر‌غبار پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد در روزهاي آينده گرما و گردوغبار در استان خوزستان افزايش پيدا مي‌کند؛
تابستان هنوز شروع نشده اما گرما امان مردم خوزستان را بريده، گرماي طاقت‌فرساي هوا در خوزستان زندگي را از حالت طبيعي خارج کرده ‌است. هواشناسي هشدار داده که در روزهاي آينده هوا گرم‌تر هم خواهد شد و احتمالا به بيش از 50 درجه خواهد رسيد؛ گرمايي که با پيش‌بيني هواشناسي گردوغبار را هم با خود به خوزستان خواهد برد. گرماي هوا در خوزستان آسيب‌هاي زيادي به مردم اين استان وارد مي‌کند، بر‌اساس تصميم استانداري خوزستان ساعات کاري ادارات اين استان در دماي بيش از 50 درجه کاهش خواهد يافت و به ساعت 13 خواهد رسيد. از‌سوي‌ديگر، با افزايش دما در خوزستان آتش‌سوزي‌هاي وسيعي در جنگل‌ها و مراتع اين استان اتفاق مي‌افتد؛ آتش‌سوزي‌هايي که هر سال آمار آن افزايش پيدا مي‌کند. بر ‌اساس آمار، خوزستان تاکنون در صدر ميزان و خسارت‌هاي ناشي از آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌هاي کشور قرار دارد. 

افزايش دما با گرد و غبار

گرما تنها مشکل مردم خوزستان در بهار و تابستان نيست بلکه با گرم‌شدن هوا و وزش باد کانون‌هاي گردوغبار محلي فعال شده و گردوغبار افزايش مي‌يابد. وضعيت گرما در خوزستان آن‌قدر بحراني است که ستاد بحران استانداري با صدور اطلاعيه‌اي نسبت به گرماي هوا و افزايش دما تا بالاي 49 درجه سانتي‌گراد در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاري هشدار داده است. بر‌اساس هشدارهاي هواشناسي و استانداري با توجه به شدت‌گرفتن وزش باد احتمال دارد تا چهارشنبه هفته جاری وقوع پديده گرد‌وخاک بر اثر فعال‌شدن کانون‌هاي داخلي گردوخاک به‌صورت موقت وجود داشته باشد. مديرکل هواشناسي استان خوزستان مي‌گويد: پيش‌بيني مي‌شود ديد افقي در مناطقي نظير دشت ‌آزادگان، بستان، آبادان و هنديجان دو تا سه کيلومتر کاهش پيدا کند. 

آب و برق دغدغه اصلي در گرما

روزهاي گذشته دماي هوا در شهرهاي مختلف خوزستان افزايش چشمگيري داشته است که در پي افزايش شديد دما شرکت توزيع نيروي برق خوزستان خواستار صرفه‌جويي در مصرف برق شد. برخي از روستاهاي خوزستان با مشکل بي‌آبي مواجه هستند، به‌طوري‌که نماينده مردم مسجدسليمان، لالي، انديکا و هفتکل در مجلس شوراي اسلامي گفت: روستاهاي شمال استان از نظر آب‌رساني مشکل دارند و آب‌رساني 55 درصد اين روستاها توسط تانکر صورت مي‌گيرد. الگوي مصرف مشترکان مناطق «گرم يک» از جمله استان خوزستان ماهانه سه هزار کيلووات ساعت در ۹ ماه گرم سال از فروردين تا آذر  در نظر گرفته شده است که براي مصارف صفر تا هزار کيلووات ساعت صد ريال به ازاي هر کيلووات ساعت، مازاد مصرف تا دو هزار کيلووات ساعت براي هر کيلووات ساعت ۱۱۰ ريال و مصرف بين دو هزار تا سه هزار کيلووات ساعت ۱۲۰ ريال به ازاي هر کيلووات ساعت محاسبه و دريافت خواهد شد. 

آتش‌سوزي جنگل‌ها با افزايش دما

از ابتداي ‌سال‌ جاري تاکنون استان خوزستان با ١٢ مورد حريق و سوختن ١٧٠ هکتار از اراضي جنگلي، استان فارس با ١٥ مورد آتش‌سوزي و حريق در ٣٣ هکتار از اراضي جنگلي، استان کهگيلويه‌وبويراحمد با چهار مورد آتش‌سوزي و حريق در ٢٠ هکتار از اراضي جنگلي، استان ايلام با چهار مورد آتش‌سوزي و حريق در ٢١ هکتار از اراضي جنگلي و استان کرمانشاه با یک مورد آتش‌سوزي و حريق در يک هکتار از اراضي جنگلي روبه‌رو بوده‌اند. فرهاد دبيري، معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست، از اضافه‌شدن ٦ منطقه از محدوده‌هاي ارزشمند کشور به جمع مناطق حفاظت‌شده در جلسه شوراي‌عالي محيط‌زيست خبر داده است. او اين را هم گفت که از ابتداي ‌سال ٩٦ تاکنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محيط‌زيست طعمه حريق شده است.

 در مجموع در کل کشور از ابتداي‌ سال ۹۶ تاکنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محيط‌زيست دچار حريق شده‌اند که نشان‌دهنده افزايش ١٠ تا ١١‌ درصدي ميزان آتش‌سوزي نسبت به مدت مشابه در ‌سال گذشته است. احمد مطيعي، مديرکل منابع طبيعي خوزستان، درباره علت آتش‌سوزي‌هاي مداوم در اين منطقه مي‌گويد: تغيير اقليم در منطقه خاورميانه و خوزستان و همچنين خشکسالي‌هاي مداوم موجب شده تا شاهد وقوع آتش‌سوزي‌هاي متعددی در منابع طبيعي خوزستان شويم. يکي از مشکلات خوزستان، گرماي طبيعي و شرايط آب و هوايي خاص حاکم بر استان است که موجب افزايش حريق در شهرهاي داراي جنگل‌ نظير اميديه، بهبهان، شوش، دزفول، ‌انديمشک، باغملک، ايذه، مسجدسليمان، ‌لالي و شوشتر مي‌شود. در جنوب و جنوب‌شرق استان نيز آتش‌سوزي در جنگل‌هاي دست‌کاشت رخ مي‌دهد. چه در صورت بارندگي‌هاي مناسب و چه در صورت خشکسالي، احتمال آتش‌سوزي در منابع طبيعي و جنگل‌ها به علل مختلف نظير افزايش علوفه يا خشکيدگي درختان ايجاد مي‌شود؛ بنابراين چه در صورت افزايش بارندگي و چه در صورت نبود بارندگي احتمال وقوع آتش‌سوزي در منابع طبيعي وجود دارد. بر‌اساس آمار، مناطق شمال و شرق خوزستان شامل انديمشک، ايذه، دزفول، ‌باغملک، انديکا، لالي، مسجدسليمان و بهبهان داراي بيشترين آمار وقوع حريق و آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع طبيعي خود هستند. 

مقابله با ريزگردها در تابستان

حدود 600 هزار هکتار از زمين‌هاي خوزستان کانون گردوغبار اعلام شده‌اند که 350 هزار هکتار از آنها بحراني و حدود 40 هزار هکتار فوق‌بحراني است. کانون‌هاي فوق‌بحراني در شرق و جنوب‌شرق اهواز قرار دارند که اولويت نخست در طرح مهار کانون‌هاي گردو‌غبار معرفي شده‌اند. قائم‌مقام مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان با اشاره به پيشرفت 70 درصدي طرح مهار کانون‌هاي فوق‌بحراني گردوغبار در استان گفت: طرح مقابله با پديده گردوغبار در خوزستان همانند طرح احياي درياچه اروميه نيازمند تعيين رديف اعتباري پايدار و مستمر است که اين امر با همکاري دولت و مجلس قابل محقق مي‌شود. اراده دولت، مقابله با پديده گردوغبار و مهار کانون‌هاي داخلي در خوزستان بوده و درهمين‌راستا اقدامات قابل‌توجهي انجام شده و اعتباراتي نيز اختصاص يافته است. او مي‌گويد: وزير جهاد کشاورزي براي نظارت بر طرح مقابله با پديده گردو‌غبار 10 سفر به خوزستان داشته و نشست‌هاي متعددي تشکيل شده که فروردين امسال ما طرح و پيشنهادات خود را ارائه کرده‌ايم. 

رئيس‌زاده با بيان اينکه منشأ حدود 84 درصد گردو‌غبار از کانون‌هاي خارجي است، اضافه کرد: مهار کانون‌هاي فوق‌بحراني که در شرق و جنوب‌شرق اهواز قرار دارند، به‌عنوان مرحله نخست اين طرح، از پارسال آغاز شده است. او اظهار کرد: علاوه بر اعتبارات سالانه براي بيابان‌زدايي، پارسال 300 ميليارد ريال براي مهار کانون‌هاي فوق‌بحراني پرداخت شد که در زمينه مطالعات، احداث کانال آب و کاشت نهال هزينه شد. رئيس‌زاده، اعتبار بخش نهالکاري را 130 ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست طرح پيش‌بيني شده که هفت هزار هکتار از کانون‌ها نهالکاري شود که سه هزار هکتار آن از سوي منابع طبيعي به پيمانکاران محلي واگذار شده و هم‌اکنون اين پيمانکاران در قالب 26 کارگاه طرح را اجرايي کرده و 600 هکتار بيش از تعهد خود نيز اجرا کرده‌اند.او با بيان اينکه چهار هزار هکتار از طرح نهالکاري به سازمان بسيج واگذار شده، افزود: اين بخش نيز در 14 کارگاه بسيج نواحي خوزستان و 14 کارگاه بسيج ساير استان‌ها به اجرا درآمده که هم‌اکنون هزار و 600 هکتار آن عملياتي شده و با توجه به آغاز فصل گرما موقتا متوقف شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار