شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
واکاوی نزاع طایفه ای در خوزستان ( 1) / دکتر نواح جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان: اساتید دانشگاهی در رابطه با پیامدهای منفی نزاع طایفه ای هم هشدار و راهکار داده اند / نگاه امنیتی صرفا یکی از راهکارهای حل مسله است / در لایه های فرهنگی و اجتماعی جامعه ی خوزستان یک توسعه نامتوازن اتفاق افتاده است
شتاب تحولات اجتماعی به سرعت پیش می رود و در لایه های فرهنگی و اجتماعی جامعه خوزستان یک توسعه نامتوازن اتفاق افتاده است



شوشان: دکتر عبدالحسین نواح جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با نزاع طایفه ای در خوزستان از جمله حوادث پتک باغملک و رامهرمز گفت: از دو سال گذشته که این بحران شروع شد استاتید دانشگاهی نسبت به اهمیت این مسله اجتماعی بی تفاوت نبودند و تعدادی از اساتید دانشگاهی از جمله دکتر مهرعلیزاده با شرکت در نشست شورای تامین استان نسبت به پیامدهای منفی آن ، دیدگاه خود را بیان داشتتند واقداماتی صورت گرفت.

 دکتر عبدالحسین نواح با اشاره به ساختار نظام اجتماعی در جوامع ایلی و عشایری ، گفت: ساختار جوامع طایفه ای بر مبنای یک  نظام سنتی سلسله مراتبی بنا نهاده شده بود که در راس هرم آن بزرگان و ریش سفیدان قرار می گرفت ولی امروزه دیگر آن رأس هرم وجود ندارد و در واقع از بین رفته است. به این دلیل افرادی که در گذشته  بر طبق نظام قوانین طایفه ای از بزرگان خود حرف شنوی داشته اند در حال حاضر تمکین نمی کنند.

وی افزود: متاسفانه عده ای جوان که شغلی نیز ندارند تفنگ در دست گرفته و وارد نزاع درون طایفه ای شده اند. چون ساختار نظام سنتی و راس هرم از بین رفته است به نظر می رسد نگاه امنیتی یکی از  راهکارهای حل مسله باشد این در حالی است که تاکنون برخورد جدی  امنیتی و  قضایی با مسببان صورت نگرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ریشه های بحران در منطقه پتک روشن است و نیاز به تحلیل عمیق جامعه شناسی ندارد ، عنوان کرد: شتاب تحولات اجتماعی به سرعت پیش می رود و در لایه های  فرهنگی و اجتماعی جامعه ی خوزستان یک توسعه نامتوازن اتفاق افتاده است که در واقع بخش هایی توسعه یافته و بخش هایی نیز توسعه نیافته است.

وی افزود: در این منطقه نیز فقر فرهنگی وجود دارد. گاهی جنگ و نزاع طوایف  بر سر چند متر زمین است.  آن مکانیسم های قدیم برای حل و فصل اختلاف های ملکی و مسایل خانوادگی  از بین رفته است ، شرایط اقتصادی منطقه نیز ضعیف شده و در پی بحران اخیر  بحران زده تر میشود.
وی با اشاره به راهکار مواجه با این بحران ، گفت:  راهکار مقابله با وضعیت کنونی  افزایش سطح آگاهی مردم ، استفاده از ظرفیت های دنیای مجازی و رسانه ها و حضور پر رنگ نهاد های مدنی و دولتی  برای رفع بحران است که باید منتهی شود به اینکه ناهماهنگی ها و نابسامانی ها در سطوح فرهنگی از بین برود.

 دکتر نواح دیگر معضل استان را افزایش اسلحه در دسترس شهروندان دانست و اظهار داشت: بنا بر گفته مسئولان امر تعداد اسلحه هایی که براحتی در دسترس شهروندان قرار گرفته رو به افزایش است و با قیمت نازل در اختیار شهروندان قرار می گیرد. در اهواز نیز این معضل مشاهده می شود که این مسله بسیار خطرناک است.  جوانان بیکار هستند و اسلحه هم به آسانی وارد جامعه می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار