شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۹

شوشان : نسيم صادقي مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در نشستي با حضور مديران و كارشناسان واحدهاي توسعه نيشكر و صنايع جانبي برگزار شد، گفت: ما با هیچ یک از مسئولان و مدیران استان مشکلی نداریم و با همه آنها تعامل و همکاری داریم اما تامین و کیفیت آب برای شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یک امر حیاتی است.

وی بدون اشاره به اظهارات مسئول خاصی گفت: ما برای همه مسئولان احترام می گذاریم. امروز همه به این جمع بندی رسیده اند که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می تواند به کمک دیگر کارخانجات شکر در استان که با مشکل مواجه شده اند بیایند. شرکت های هفت تپه ،کارون و قند دزفول کارخانجاتی هستند که از شرکت توسعه و صنایع جانبی برای حل مشکلاتشان کمک خواستند.

مدیرعامل شرکت توسعه و صنایع جانبی گفت: هم اکنون به گفته مسئولان محلی حیات تالاب شادگان بستگی به زهاب های کشاورزی دارد. در سال گذشته از هیچ بانکی تسهیلات دریافت نکردیم.پرداخت اقساط تسهیلات بانکی از آبان ماه شروع می شود که هر 3 ماهه باید 5/2 میلیارد تومان بپردازیم .

وی به پرونده فساد بانکی اخیر اشاره کرد و گفت: 80 درصد سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی متعلق به بانک صادرات و بانک ملی بودند که هر دو این بانک ها در مساله فساد بانکی درگیر بودند. اما اجازه ندادیم که ذره ای تنش بابت بروز این مساله در کشور به مجموعه شرکت منتقل شود. در این میسیر کوچکترین تنشی به مجموعه منتقل نشد و مساله مدیریت شد. با وجودی که برخی از مسئولان بانک صادارات و ملی یا دستگیر و یا تغییر یافتند.

مدیرعامل شرکت توسعه و صنایع جانبی بار دیگر بر تامین کیفیت آب برای واحدهای کشاورزی این شرکت تاکید کرد و گفت: این شرکت نزدیک به 25 درصد تولید شکر در کشور را تولید می کند. این انتظار منطقی است که فضای برای تولید و ایجاد اشتغال برای شرکت توسعه نیشکر فراهم شود. صادقی با ادامه در انتقاد از فرافکنی برخی از مسئولان آب استان گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یک بنگاه اقتصادی است .

این شرکت در استانی که مساله اول آن اشتغال است توانسته است 4 هزار شغل ایجاد کند. بگذارید فضا را برای تولید و اشتغال بیشتر فراهم کنیم. مدیرعامل شرکت توسعه و صنایع جانبی بیان داشت: اجازه بدهید ما نیاز کشور به محصول استراتژیک شکر تامین کنیم. مرتب در بوق و کرنا نکنید که شرکت توسعه نیشکر آب را شور کرده است! امنیت را به مخاطره انداخته است!

این نگاه به استان آسیب های غیرقابل جبرانی وارد می کند. مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: تداوم واردات قند و شکر با تعرفه صفر درصد و عدم تجدید نظر در این تعرفه، ورشکستگی صنعت داخلی را در سال جاری به همراه خواهد داشت. نسیم صادقی اظهار داشت: این تصمیم دولت برای تعیین تعرفه صفر درصدی واردات شکر در حالی صورت گرفته که مقام معظم رهبری سال 91 را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کردهاند.

وی تاکید کرد: در صورتی که دولت در تصمیم خود نسبت به نوع تعرفه و واردات بیرویه شکر تجدید نظر نکند، نتیجه این رویه، راکد ماندن شکر تولید داخل در انبارها و مواجه شدن کارخانههای قند و شکر با چالشی بزرگ است.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه توسعه نیشکر خوزستان توانایی تامین یک سوم شکر داخلی کشور را دارد، گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در سال 91 از هر هکتار باید 10 تن شکر و 100 تن نیشکر تولید شود.

صادقی خاطرنشان کرد: به طور کل در 70 هزار هکتار نیشکرکاری در توسعه نیشکر باید 700 هزار تن شکر و 7میلیون تن نیشکر تولید شود.این مقام مسئول در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه پیشبینی میشد در سال گذشته تولید شکر در توسعه نیشکر خوزستان به بیش از 450 هزار تن شکر برسد، اظهار داشت: متاسفانه این هدفگذاری محقق نشد و تنها به تولید 370 هزار تن شکر دست پیدا کردیم و این میزان کسری در تولید نشان دهنده 100 تا 120 میلیارد تومان ضرر مالی است.

صادقی عواملی سبب ساز عدم تحقق پیش بینیهای تولید شکر را شوری آب، کاهش دما و سرما زدگی بیسابقه در سال 90 اعلام کرد و افزود: انتظار میرود امسال تولید خوبی داشته باشیم اما بخش مهمی از تحقق این برنامه ریزیها به کیفیت آب بستگی دارد که سازمان آب و برق در اختیار صنعت نیشکر خواهد گذاشت.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تاکید کرد: این شرکت در سال 1369 با هدف احداث هفت کارخانه شکر با تولید سالانه 700هزار تن شکر، هفت کارخانه خوراک دام با تولید سالانه 700 هزار تن خوراک دام، چهار کارخانه کاغذ با تولید سالانه 350 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، یک کارخانه تخته صنعتى با تولید سالانه 100 هزار تن تخته نیمه سنگین (صنعتی)، یک کارخانه خمیرمایه با تولید سالانه 10 هزار تن خمیرمایه و یک کارخانه الکل با تولید سالانه 33 میلیون لیتر الکل احداث شد.

صادقی همچنین تلفیق تولید و تجارت را از دیگر اولویتهای شرکت توسعه نیشکر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه ما بزرگترین تولید کننده شکر در ایران هستیم و در شرایط فعلی 40 تا 45 درصد شکر تولیدی کشور را داریم پس برای تنظیم بازار باید با مسئولان کشور در تعامل باشیم تا به مصرف کننده فشار مضاعف وارد نشود.وی تصریح کرد: در صورت افزایش تولید در مجموع تولید شکر چغندری و همچنین سایر واحدهای نیشکری مثل کارون و هفت تپه اگر امسال همین رشد را داشته باشند امسال به حدود50 درصد از تولید داخلی کشور خواهیم رسید.این مقام مسئول با بیان اینکه شکر یک کالای استراتژیک است، ادامه داد: تولید شکر اقتصادی است و در شرایط و قیمت فعلی تولید شکر سودآوری اقتصادی دارد با این وجود، قیمت شکر تابع بازار است و بازار داخل نیز متاثر از تولید و قیمت جهانی است. مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفت: برنامه شركت در سال زراعي جاري توليد حداقل 5 تا 2/5 ميليون تن نيشكر و توليد 500 هزار تن شكر سفيد از شركتهاي توسعه نيشكر است. صادقي ، اظهاركرد: توليد پايدار و اقتصادي مهمترين هدف در سال جاري است و بايد توليد خود را به 10 تن شكر سفيد در هكتار و 100 تن برداشت نيشكر در هر هكتار برسانيم كه اين مساله نياز به راندمان بالا در شركتهاي توسعه نيشكر دارد.

وي توليد شكر را محصول استراتژيك استان عنوان كرد و افزود: برنامه شركت در سال جاري برقراري تعاملي جديتر با مسوولان استاني است؛ بهطوريكه بايد به بستهبندي شكر توليدي توجه ويژهاي شود و تنوع و توسعه بستهبندي براي ما داراي اهميت است و در اين بخش بايد با استفاده از 80 درصد ظرفيت كار كرد.صادقي نهايي كردن پروژههاي تصفيه فاضلاب، توانمندسازي واحدها در ايجاد صنايع پاييندستي نيشكر و استفاده از باگاس و ملاس و مشاركت بخشخصوصي براي استفاده از اين محصولات، ايجاد واحدهاي جديد MDF و كاغذسازي را از جمله برنامههاي شركت شركت توسعه نيشكر در سال جاري عنوان كرد.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي ادامه داد: ساماندهي مناسب نيروي انساني و بررسي ساختار شركتها، توجه ويژه به بهداشت كار و ايمني پرسنل، توسعه روابط خارجي و افزايش بهرهوري و تهيه برنامه براي تكتك نيروها از ديگر اقداماتي است كه در امسال در دستور كار شركت قرار دارد.

صادقي گفت: در حال حاضر شركتهاي توسعه نيشكر موثرترين واحدها در بازار شكر ايران هستند. كنترل بازار بايد به نفع مصرفكننده نهايي باشد و حركت ما در زمينه كنترل بازار قطعا با رويكرد حذف واسطهها است و اجازه نميدهيم افزايش غيرنرمال در قيمت شكر وجود داشته باشد.وي با اشاره به تعامل و نزديكي تنگاتنگ بين شركتهاي توسعه نيشكر و مسوولان استاني، عنوان كرد: مقدسترين عاملي كه ما در شركتهاي توسعه نيشكر به آن نياز داريم، آب است. حيات ما به آن بستگي دارد و آب مسالهاي تعيينكننده در شركتهاي توسعه نيشكر محسوب ميشود.صادقي اظهار داشت: گامهاي خوبي در سال گذشته با همكاري محيط زيست برداشته شد كه امسال نيز اين همكاري تداوم مييابد و قرار است شوراي عالي محيط زيست تشكيل و در آن سياستهاي زيست محيطي تعريف شود.وي بيان كرد: از آنجايي كه در سال گذشته به مساله كاهش هزينهها توجه كمتري شده و در سال جاري قرار است كه به اين موضوع در بخشهاي مختلف به صورت جدي توجه شود.مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي تصريح كرد: اجراي ايستگاه پمپاژ واحد دعبل خزايي ظرف 93 روز، رسيدن به كيفيت مطلوب در توليد MDF، آمادهسازي 2400 هكتار زمين براي كشت نيشكر، راهاندازي واحد تصفيه شكر شركت فارابي و افتتاح واحد دهخدا از موفقيتهاي شركتهاي توسعه نيشكر در سال گذشته بوده است.صادقي ادامه داد: واحد دهخدا يكي از فنيترين، زيباترين و مناسبترين واحدهاي ما است كه اواخر ديماه سال گذشته به بهرهبرداري رسيد و پيشبيني ميشود اين كارخانه بتواند 800 تا 900 هزار تن نيشكر را براي تصفيه پذيرش كند.وي در ادامه درباره واحدهاي تصفيه شكر گفت: واحدهاي تصفيه شكر دعبل خزايي، فارابي و اميركبير واحدهايي هستند كه حرف اول را در كشور ميزنند؛ البته واحد تصفيه شكر دهخدا نيز 31 خردادماه امسال به اين واحدها اضافه خواهد شد.صادقي با بيان اينكه سال گذشته در توليد MDF به كيفيت مطلوب دست يافتهايم، اظهار كرد: در حال حاضر MDF با كيفيت مطلوب توليد توسعه نيشكر در بازار ايران و خارج به فروش ميرسد كه انتظار داريم شركتهاي MDF شركت توسعه نيشكر با بيش از 70 درصد ظرفيت خود فعاليت كنند.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي توجه ويژه به منابع انساني را يكي از رويكردهاي شركت توسعه نيشكر در سال گذشته دانست و افزود: منابع انساني موثرترين عامل تداوم حيات شركت توسعه نيشكر هستند و توجه به اين مساله از استراتژيهاي مهم شركت است و بايد شرايطي را فراهم كرد كه نيروها با آرامش بيشتري به فعاليت بپردازند.

وي با اشاره به كاهش 20 درصدي حجم توليد نيشكر نسبت به برنامه شركت در سال زراعي گذشته، خاطرنشان كرد: حجم توليد نيشكر 3 ميليون و 700 هزار تن بود كه برنامه ما در سال گذشته توليد بيش از 4 ميليون تن بوده است و اين مساله نشاندهنده كاهش 20 درصد توليد نيشكر نسبت به برنامه است و شوري آب دليل اول اين كاهش است.

صادقي عنوان كرد: آستانه تحمل نيشكر در مقابل شوري آب، آستانه مشخصي است. در سال گذشته كه شوري آب به ميزان بالايي رسيد، كاهش 20 درصدي توليد نيشكر نسبت به برنامه معادل 110 تا 120 ميليارد تومان زياندهي يا كاهش درآمدزايي شركت توسعه نيشكر را به دنبال داشت.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي شرايط اقليمي را دليل ديگر كاهش توليد در سال گذشته عنوان و اظهار كرد: در طول سال گذشته شايد سه روز از سال شرايط براي نيشكر مطلوب بود. قطعا شرجي بودن و پايين بودن درجه هوا در تابستان در كاهش توليد تاثيرگذار است.

وي سرمازدگي را يكيديگر از عوامل موثر در كاهش توليد اعلام و بيان كرد: سرماخوردگي تاثير بسيار سنگيني بر مجموعه شركتهاي توسعه نيشكر داشته كه در 50 سال اخير اين سرمازدگي در استان بيسابقه بوده است. اگر چه مدت زمان شرايط هوايي زير صفر به 70 تا 72 ساعت رسيد اما اين مدت تاثير منفي به نيشكر استان گذاشت و 50 درصد مزارع ما تحت تاثير قرار گرفت.صادقي ادامه داد: شرايط امسال نيز قطعا بهتر از سال گذشته نيست و لازم است كه تمام مديران شركتهاي توسعه نيشكر در شرايط بحراني مديريت مناسبي داشته باشند. بيشتر شركتهاي توسعه نيشكر در سال گذشته به سودآوري رسيدند و زيان برخي شركتها ناشي از بدسليقگي مديران مربوطه بوده است اما براي امسال از شركتها انتظار ميرود كه به سودآوري برسند.وي عنوان كرد: همچنين نهادينه كردن مباحث تحقيقاتي در حوزه صنعت علاوه بر حوزههاي زيربنايي، هماهنگي تحقيقات واحدهاي نيشكر با موسسه تحقيقات، ايجاد ارتباط با موسسات و مراكز تخصصي داخل و خارج كشور و برقراري ارتباط با مراكز كشورهاي هند، استراليا و كوبا از ديگر اقدامات سال گذشته بود كه لازم است در سال جاري نيز تداوم يابند.مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي رشد و بالندگي شركت توسعه نيشكر را در گرو تحقيقات دانست و خاطرنشان كرد: بايد به نقش تحقيق و توسعه يا تجاري كردن نتايج تحقيقات توجه جدي شود؛ به همين منظور قرار است در نزديكي واحد فارابي زمين و امكاناتي براي استفاده موسسه تحقيقات، با هدف پرورش خلاقيتها در اختيار نوآوران قرار گيرد؛ علاوه بر آن قرار است 130 هكتار زمين براي انجام تحقيقات براي موسسه تحقيقات آمادهسازي شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار