تخصص و تعهد ؛ دو مقوله ای ست که هر فردی برای ورود به شوراهای شهر باید از آن برخوردار باشد. مهندس زمان بابادی شوراب نیز در زمره کاندیداهایی ست که هم از تخصص لازم برخوردار است و هم از تعهد و دلسوزی. بررسی کارنامه مدیریتی و زندگی وی نشان دهنده این امر است.

"> مهندس زمان بابادی شوراب : با ایده های نو و جدید می توان اهواز را دوباره ساخت
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۸

تخصص و تعهد ؛ دو مقوله ای ست که هر فردی برای ورود به شوراهای شهر باید از آن برخوردار باشد. مهندس زمان بابادی شوراب نیز در زمره کاندیداهایی ست که هم از تخصص لازم برخوردار است و هم از تعهد و دلسوزی. بررسی کارنامه مدیریتی و زندگی وی نشان دهنده این امر است.

تخصص و تعهد ؛ دو مقوله ای ست که هر فردی برای ورود به شوراهای شهر باید از آن برخوردار باشد. مهندس زمان بابادی شوراب نیز در زمره کاندیداهایی ست که هم از تخصص لازم برخوردار است و هم از تعهد و دلسوزی. بررسی کارنامه مدیریتی و زندگی وی نشان دهنده این امر است. سابقه حضور در جبهه های جنگ و همچنین سابقه مدیریتی و تحصیلی ایشان ، حاکی از آن است که هم فردی دلسوز و متعهد است و هم تخصص، تجربه و تسلط کامل بر امور شهری دارد. مطمئنا این چند ویژگی می تواند معیاری برای انتخاب ما قرار بگیرد. مهندس زمان بابادی شوراب امسال نیز در مقطع دکترای رشته سازه های آبی پذیرش شده و این یعنی گامی دیگر جهت تخصص و معیاری دیگر برای انتخاب ما. مهندس زمان بابادی شوراب به گفته خودش همیشه به دنبال ایده های نو و جدید بوده و معتقد است که با ایده های نو می شود اهواز را آباد کرد. این ایده های نو در اقدامات و کارهای ایشان نیز متجلی است و پایان نامه اش نمونه ای است از ایده های نو : "سد لاستیکی بر روی رودخانه کارون " که هم جنبه تفریحی و گردشگری دارد و هم جنبه ذخیره آب. برای آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه های وی ، نشریه راوی خوزستان گفت و گویی انجام داده که در ذیل می آید :

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مهندس زمان بابادی شوراب هستم و درسال ۱۳۴۳ در خزعلیه اهواز متولد شدم. در دوران کودکی  در آسیه آباد گذرانم و دوران نوجوانی خود را در کوی ابوذر و کارون سپری نمودم. برادر شهید هستم و خود نیز در سال های 61 و 62 به مدت 10 ماه در جبهه های حق علیه باطل در عملیات والفجر مقدماتی 1 به عنوان تخریبچی (خنثی کننده مین) در منطقه عین خوش و دهلران حضور داشتم. در دور اول و دوم انتخابات شورای شهر اهواز نیز حضور داشتم و به عنوان کاندیدا ثبت نام نموده بودم.

سوابق تحصیلی؟

دیپلم ریاضی و فیزیک در دبیرستان شریعتی اهواز در سال 1362

فوق دیپلم عمران از دانشگاه مازندران در سال۱۳۶۶

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز سال ۱۳۷۲

فوق لیسانس سازه های آبی از علوم و تحقیقات خوزستان در سال ۱۳۹۲

پذیرفته شده در آزمون دکتری در رشته سازه های آبی

عضو سازمان نظام مهندسی استان خوزستان ازسال ۱۳۷۳

در چه سمت هایی حضور داشتید؟

مدیر کشتارگاه دام سبک و سنگین شهرداری اهواز

مشاور فنی و عمرانی رییس شورای شهر اهواز

مشاور فنی و عمرانی سرپرست شهرداری اهواز

مجری مجتمع های ورزشی و تاسیسات خدمات شهری شهرداری اهواز

مشاور مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز

از سوابق اجرایی خود بگویید؟

در کارنامه کاری خود ، سابقه 22 سال فعالیت اجرایی در مقاطع مختلف دارم که به بخشی از آن ها در ذیل اشاره می شود :

- ناظر ارشد پروژه مسکن سازی شهرک نفت اهواز

- مسول دستگاه نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان از سال 72 لغایت 76

- مسول نظارت و راه اندازی منابع هوایی شهرک نفت

- مسئول قسمت ساختمانی بانک ملی ایران( سرپرستی خوزستان)

- مهندس ناظر شرکت سپه ساختمان در خوزستان

- سرپرست دستگاه نظارت مدیریت فنی و عمرانی دانشگاه

- ناظر اجرایی شرکت سپه ساختمان در استان خوزستان پنج سال

- فعالیت در شهرداری اهواز از سال 1379 تاکنون

آقای مهندس چرا شوراهای شهر در اهواز چندان موفق نبودند ؟

ما همیشه نباید مردم را مقصر بدانیم و بگوییم انتخاب خود مردم بود که شورای شهری ضعیف بر سر کار آمد. متاسفانه هر اتفاقی بیفتد فورا می گوییم مردم ! شاید مردم در یک انتخاب ضعیف، 30 درصد مقصر باشند مابقی مسئولین و دست اندرکاران سیاسی مملکت در انتخاب اشتباه مردم مقصرند.

به چه دلیل ؟

یک مثال می زنم. شورای اول شورای سیاسی بود. عملا در آن برهه تفکری که در بین مردم ایجاد شده بود ، تفکر سیاسی بود. به همین دلیل افرادی انتخاب شدند که هیچگونه سنخیتی با کار شورا نداشتند. شورای شهر نهادی اجرایی و نظارتی است ولی اعضای شورای اول سیاسی بودند. در دور دوم شوراها نیز انتخاب ، انتخاب قومی شد. تفکر مردم در آن مقطع به سمت دیدگاه های قومی و طایفه ای سوق پیدا کرد. در این دوره افرادی انتخاب شدند که هیچ سنخیتی با کار شورا نداشتند. دور سوم شورای شهر نیز به همین شکل بود.

در دور چهارم به چه شکل خواهد بود؟

اعتقاد دارم در دور چهارم مردم آگاه تر شده اند و مسئولین هم سعی شان بر این است که برای رسیدن به یک انتخاب درست و شایسته ، به مردم آگاهی دهند. با این وجود ، باز هم برخی اقدامات نشان داد که هنوز ریشه برخی تفکرات سیاسی وجود دارد. با توجه به نوع کارکرد شورا ، افرادی که انتخاب می شوند باید افرادی متخصص و نخبه در حوزه مدیریت شهری باشند. برخی اقدامات موجب دلسردی نخبگان برای ورود به انتخابات شوراها در اهواز و خوزستان شده است.

تفاوت شورای شهر اهواز و اصفهان چیست که یکی پسرفت به دنبال دارد و یکی پیشرفت ؟

در شهرهایی نظیر اصفهان و شیراز ، افراد متخصص برای ورود به عرصه مدیریت شهری با علاقه کاندیدا می شوند و مسئولین نیز فضای مناسبی برای ورود این افراد مهیا می کنند. در واقع هم مردم از کاندیداتوری افراد نخبه آن شهرها استقبال می کنند و هم مسئولین. متاسفانه در اهواز اوضاع به این گونه نیست و نخبگان گوشه نشین شده اند و میل و رغبتی برای فعالیت ندارند.

نکته دیگر این است که اعضای شورای شهر اصفهان و یا کلانشهرهای دیگر همه از یک رده تحصیلاتی و مدیریتی بالایی برخوردارند. از فوق لیسانس تا دکترای فنی در بین آن ها وجود دارد. حال شما به شورای شهر اهواز نگاه کنید. یک عضو فنی در بین آن ها وجود نداشت. این به خاطر کناره گیری یا کنار گذاشتن نخبگان است که زمینه را برای ورد افرادی با مدرک غیرمرتبط در شوراها فراهم کرده است. ما در شورای شهر یک عضو فنی و متخصص می خواهیم .

فلسفه شوراها چیست ؟

فلسفه شوراها ، دادن برخی اختیارات شهری به خود مردم شهر است. شورا نوعی پارلمان محلی است که در کشورهای دیگر قدمتی 200 ساله دارد و به نوعی مدیریت اجرایی شهر در دست آنان است و در این زمینه مستقل عمل می کنند. شورا در ایران یک نهاد نوپاست و تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله دارد.

عمده ترین مشکل اهواز از منظر شما ؟

نیامدن نخبگان و کناره گیری آنان عمده ترین مشکل خوزستان و اهواز است. باید فضا برای حضور آنان مهیا شود.

و مشکلات دیگر ؟

مشکلات متعدد دیگری داریم. عدم انتخاب نیروهای کاربلد ، پایه و اساس مشکلات است. شورای شهر شاکله و هسته شهرداری اهواز است. وقتی شورای ناکارآمدی انتخاب شود شهردار هم به درستی و بر اساس معیارهایی همچون شایسته سالاری و ... انتخاب نمی شود. اگر انتخاب شهردار اصولی نباشد وضعیت استخدام و به کارگیری نیروها در شهرداری سلیقه ای خواهد شد و مدیران ناکارآمد جای مدیران متخصص و شایسته را خواهند گرفت و در نهایت ، اوضاع شهر روز به روز بدتر خواهد شد. اعتقاد دارم باید افراد توانمند و تحصیلکرده وارد میدان شوند و شهر را اداره کنند.

راه حل رفع مشکلات اهواز همچون ترافیک ، بافت فرسوده و ... چیست ؟

مسائل و مشکلات شهری به همین سادگی نیست که با شعار بتوان حل کرد. حل مشکلات ترافیکی ، ایجاد فضای سبز ، محیط زیست ، زیباسازی ، مسائل فرهنگی و .... از عهده هر کسی ساخته نیست . درست است که هر کدام از این تیترها و عنوان ها ساده است اما هر عنوان لازم است که یک تخصص و تجربه پشت سر آن باشد .

شورای 21 نفره شورای موفقی خواهد شد ؟

شورای 21 نفره اهواز هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید. اگر افرادی با تفکر سازندگی و باسواد و متخصص وارد شورا شوند مطمئنا این شورای 21 نفره تبدیل به فرصت خواهد شد. اما اگر کشمکش های قومی و مالی در آن روی دهد ، این شورا شورای مخربی خواهد شد.

حرف پایانی ؟

در دو بخش شهری و شهروندی و شهرداری برنامه های متعددی دارم که برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب در صفحه 2 تیتروار به آن اشاره شده است. معتقدم می شود اهواز را به جایی رساند که شهرهایی همچون اصفهان ، شیراز و ... به آن غبطه بخورند. همیشه به دنبال مسائل و ایده های نو و جدید هستم. در زمان شهردار موفق و توانمند اهواز مهندس شمسایی به عنوان مجری و طراح مجتمع های ورزشی چمن مصنوعی مشغول فعالیت بودم و در آن زمان کلنگ احداث 15 مجتمع ورزشی بر زمین زده شد. همچنین کلنگ زنی دو فرهنگسرا ، ایجاد سالن های ورزشی و ایستگاه های آتش نشانی نیز انجام شد. در حال حاضر مجری احداث و تجهیز ساختمان علوم و نجوم شهرداری اهواز هستم. تاکنون در اهواز چنین مرکزی نداشتیم و با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد این پروژه در دست اجراست. مکان مرکز نجوم اهواز در پارک شهروند است. البته معتقدم جانمایی آن چندان مناسب نیست و در همین اینجا قول می دهم اگر وارد شورا شدم مرکز علوم و نجوم اهواز را روی تپه های حصیرآباد منتقل می کنم که هم نمادی باشد از شهر ما و هم بهتر از آن استفاده شود.

 

پایان نامه ام در مورد احداث سدهای لاستیکی بر روی رودخانه کارون در محدوده شهری اهواز است که از منظر گردشگری و تفریحی و ذخیره آب حائز اهمیت است. اعتقاد دارم که با ایده های نو و جدید همچون نورپردازی موزیکال بر روی رودخانه کارون و ... می توان برای پیشرفت گام ها را بلندتر برداشت. می شود اگر بخواهیم... برای پیشرفت و عمران شهر باید همگی دست به دست هم دهیم. به امید شهری آباد....


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار