اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز از بازگردانده نشدن گنجینه جوبجی به موزه این شهرستان اظهار گله‌مندی کرد و گفت که  اشیای جوبحی رامهرمز در آلمان به نام جیرفت در معرض تماشا قرار داده شده است.

منصور معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اشیاء تاریخی مربوط به منطقه جوبجی نه تنها هنوز به رامهرمز بازنگشته‌اند بلکه طی چند روز گذشته از طریق تلویزیون مطلع شدم که نمایشگاهی در کشور آلمان برپا شده است که در این نمایشگاه اشیاء جیرفت و اشیاء زرین جوبجی رامهرمز در حالی به نمایش درآمده‌اند که هیچ نامی از رامهرمز برده نشده است و به این موضوع که این اشیاء متعلق به این شهر هستند در تلویزیون نیز اشاره‌ای نشد و تنها از جیرفت نام برده شد.

وی افزود: پس از این خبر، بنده شکواییه‌ای را به اداره‌کل میراث استان نوشتم و در این شکواییه تاکید کردم که این اشیاء دارای تاریخ و زادگاه هستند و صحیح نیست که در رسانه در قالب جیرفت معرفی شوند و اسمی از رامهرمز برده نشود.

مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای بازگرداندن گنجینه جوبجی به رامهرمز گفت: سال گذشته آقای اقبال محمدیان (نماینده رامهرمز در مجلس شورای اسلامی) پس از نشستی که با خانم زهرا احمدی‌پور (معاون رییس جمهور و رییس میراث فرهنگی) داشت، از طریق رسانه‌ها از امضای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد که به واسطه آن قرار بود حداقل بخشی از این اشیاء به رامهرمز بازگردانده شود که متاسفانه هنوز این قول عملی نشده است.

وی ادامه داد: مردم رامهرمز بسیار مشتاق دیدن این اشیاء هستند و مدام گله‌مندند که چرا باید از دیدن اشیایی که متعلق به زادگاه خودشان است، محروم باشند!؟

معتمدی تصریح کرد: نمی‌شود در این خصوص به مردم دروغ گفت. آن چیزی که مشخص است این است که این اشیاء 6سال است که از رامهرمز به تهران منتقل شده‌اند و دیگر نمی‌توان بهانه‌ای مثل مطالعه روی اشیاء یا آماده نبودن موزه رامهرمز را آورد چون موزه رامهرمز آماده است اما حتی بخشی از این اشیاء به رامهرمز بازنگشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که این اشیا کشف شدند به دلیل رسم‌الخط‌های مرموزی که روی آن‌ها وجود داشت برای مطالعه بیشتر و رمزگشایی توسط خط‌شناسان به تهران برده شدند. از طرفی، برخی از این اشیاء نیز به دلیل آن‌که 2800 سال زیر خاک بودند به آزمایشگاه پژوهشگاه باستان‌شناسی کشور برده شدند تا بازسازی و مرمت شوند که متاسفانه با گذشت 6 سال هیچ یک از آن‌ها به رامهرمز بازنگشتند.

مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز با بیان این‌که موزه رامهرمز کاملا آماده و مرمت شده است، عنوان کرد: دیگر نمی‌دانم چه بستری باید مهیا شود تا این گنجینه به رامهرمز منتقل شود؟ ما حتی خواستار این نیستیم که در حال حاضر تمام گنجینه به رامهرمز بازگردانده شود. با این همه، حتی بخشی از آن را نیز به ما بازنمی‌گردانند. قشر جوان رامهرمز برای بازگشت این گنجینه بسیار مشتاق است و من امیدوارم این گنجینه به زادگاه خود بازگردانده شود

برچسب ها: جوبجی رامهرمز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار