اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
گزارش شوشان از نشست مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم (2)/ دکتر حسین الهام پور عضو هیات علمی دانشگاه چمران: عدم استقلال ، دانشگاه را ناکارامد کرده است / دانشگاه باید مستقل باشد و از زیر فشارهای دیگر نهادها خارج شود / از رئیس‌جمهور می‌خواهیم برای وزارت علوم وزیری از بدنه آموزش عالی و توسعه‌مدار انتخاب کند
در حال حاضر که زمان انتخاب کابینه است ، وزیری توسعه مدار از بدنه آموزش عالی انتخاب شود که به توسعه باور داشته باشد و مدیرانی توسعه مدار را برای دانشگاه برگزیند
شوشان: دکتر حسین الهام پور عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران  اهواز در نشست کرسی آزاد اندیشی از سوی انجمن فرهنگ و اندیشه با موضوع "مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم" که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد ، درخصوص انتظارات دانشگاه از دولت ، گفت: مهم ترین خواست ما از دولت این است که در حال حاضر که زمان انتخاب کابینه است ، وزیری توسعه مدار از بدنه آموزش عالی انتخاب شود که به توسعه باور داشته باشد و مدیرانی توسعه مدار را برای دانشگاه برگزیند. درست است که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر کار دانشگاه نظارت دارد اما این شورا عمدتا دانشگاهی هستند و اگر این وزیر بتواند مورد اجماع باشد، می تواند شورای عالی انقلاب فرهنگی را به کمک بطلبد و برخی ساز و کارهای ناکارآمد کنونی را تعدیل کند.

وی افزود: دانشگاه باید استقلال داشته باشد البته استقلال نه به معنای رها شدگی بلکه به این معنا که زیر فشار نیروهای بیرون از وزارتخانه و دانشگاه قرار نگیرد. همه افراد در دانشگاه باید صاحب رای باشند و با ایجاد شورای واسطه‌ ای و فرستادن نماینده این گروه‌ها و انعکاس خواسته ها بتوانند در جهت توسعه و پیشرفت دانشگاه حرکت کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با انتقاد از ساز و کار کنونی هیئت امنا در دانشگاه گفت: اکنون که دانشگاه ها به صورت هیات امنایی اداره می شود، باید منتخب نیروهای داخل دانشگاه باشد و جدای از دانشگاه نباشد. مدیریت های دانشگاهی باید انتخابی شود و برای انتخاب آن ها با نیروهای داخل دانشگاه رایزنی شود و برآیند آن به نوعی باشد که رئیسی انتخاب شود که در راستای توسعه دانشگاه و مرتبط با منطقه جغرافیایی باشد.

وی با بیان این که دانشگاه خواستار توسعه نهادهای مدنی در دانشگاه است، عنوان کرد: باید انجمن های اجتماعی، محیط زیست، فرهنگی و غیره در دانشگاه فعال شود و به تقویت رابطه بین دانشگاه و جامعه کمک کند. باید دانشگاه در سیاست منطقه ای فعال شود و برنامه ها در مناطق مختلف با هم فکری دانشگاه لحاظ شود. 

الهام پور با اظهار آمادگی دانشگاه برای بررسی و رفع یا کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه اذعان داشت: دانشگاه آمادگی این را دارد تا با استانداری بدون چشمداشت برای توسعه استان و رسیدن استان به جایگاه واقعی اش همکاری و هم فکری داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه خواستار ارتباط مستمر با جامعه و به ویژه آموزش و پرورش است؛ چون تمام دانشگاهیان از مدرسه می آیند، می توان با تعامل با آموزش و پرورش و انگیزه دادن به دانش آموزان انتخاب افراد بهتر و شایسته تر را آسان تر کنیم. گسترش فرصت‌های مطالعاتی باید برای دانشگاه مهیا شود. دانشگاه باید بتواند با مجامع علمی بین المللی ارتباط داشته باشد و دستاوردهای دنیای مدرن را بشناسند و راه کارهایی برای توسعه بهتر ایجاد کنند.

عضو کانون صنفی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر این که خوزستان از بومی گزینی دانشگاه زیان دیده است، خواستار برچیده شدن این شیوه شد و گفت: بومی گزینی دانشجویان بیش از هر چیزی برای خوزستانی‌ها - برای دانشگاه و جامعه خوزستان- زیان داشته است. چند سالی است که هر چند استان ، یک منطقه شده اند و دانشگاه های منطقه ما کشش این همه فارغ التحصیل خودی را ندارند لذا دانشجوی ورودی خوزستانی باید چند برابر یک دانشجوی اصفهانی یا شیرازی برای ورود تلاش کند. دانشگاه‌های ما ظرفیت این تعداد ورودی کارشناسی را ندارد. با این شیوه ما نیز از دانشجویان دیگر استان‌ها محروم شده‌ایم. جمعیت خوزستان زیاد است، اما تعداد مراکز آموزش عالی آن محدود هستند. این موضوع خودبه‌خود شانس کمتری برای فارغ‌التحصیلان استان برای ورود به دانشگاه ایجاد می‌کند.

وی افزود: بومی گزینی یک آفت بزرگ است که خوزستانی ها از آن ضرر کرده اند و هم برای ما و هم برای دانشجوی خوب ما مشکل ایجاد کرده و موجب شده سهم ما در آموزش عالی کمتر شود و نیروهای ورودی استان شانس کمتری برای دانشگاه داشته باشند به همین دلیل خواستار برچیده شدن این شیوه هستیم.

الهام پور توسعه پارک‌های فناوری را یکی دیگر از خواسته های دانشگاهیان خواند و اذعان داشت: وصل شدن دانشگاه به جامعه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان که نظر روحانی هم هست، یکی از خواست های دانشگاهیان است لذا همه باید آن را توسعه بدهیم و نیروهای توانمند داخلی را در توسعه استان به کار گیریم. 

وی بیان کرد: وزیر منتخب با دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد و ماهیانه از طریق ارتباط اینترنتی با همه دانشگاهیان ارتباط و تعامل داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار