اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
گزارش شوشان از نشست مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم (3)/ دکتر علیرضا زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان خوزستان: باید از فرصت تاریخی تحول دانشگاه ها در دولت روحانی استفاده کنیم / ما تظاهر به دانشگاه می‌کنیم، حال آن‌که با دانشگاه واقعی فاصله داریم
یک دانشگاهی باید سیاسی باشد ولی سیاست‌زده نباشد. کسی که در دانشگاه فعالیت می کند باید نگاه دانشگاهی داشته باشد.
شوشان: دکتر علیرضا زراسوندی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در نشست کرسی آزاد اندیشی از سوی انجمن فرهنگ و اندیشه با موضوع "مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم" که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد ، انتخاب افراد توسعه محور را برای مولد بودن دانشگاه ها ضروری دانست و اظهار کرد: در راستای ارتقای دانشگاه ها باید از دولت بخواهیم مسائل حاشیه‌ای مختلف را کنار بگذارد و افراد توسعه نگر را در دانشگاه‌ها بگمارد چون توسعه در راستای آموزش عالی و پرورش فکر و اندیشه برای مولد و زاینده بودن دانشگاه‌ها ضروری ست.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی دانشگاه های کشور تصریح کرد: ما تظاهر به دانشگاه می‌کنیم، حال آن‌که با دانشگاه واقعی فاصله داریم. پروژه های آموزش و پژوهشی درگیر مسائل مادی شده و در شاگرد پروری و تربیت انسان متعهد غفلت کرده ایم. دانشگاه باید به سمتی برود که محل زایش دانش باشد و این زاینده بودن زمانی اتفاق می افتد که ما دانشگاهیان بدانیم که کسوت استادی یک نعمت خدادادی تعهدآور است نه یک مزیت توقع آفرین.

زراسوندی نگاه سیاست زده به دانشگاه را آفتی خواند که دانشگاه درسال‌های اخیر دچارش شده و افزود: یک دانشگاهی باید سیاسی باشد ولی سیاست‌زده نباشد. دانشگاه نیاز به بازسازی و تحول فرهنگی (با حفظ جایگاه و بازتعریف جایگاه در راستای توسعه کشور) دارد که اگر صورت بگیرد خیلی از استادان کنونی جای شان در دانشگاه نخواهد بود. باید نگاه ویژه به مسائل فرهنگی در دانشگاه صورت بگیرد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: وزارت علوم پویا نیست. اگر در دولت روحانی اتفاقی برای تحول دانشگاه ها نیافتد، فکر نمی‌کنم دیگر تغییری ایجاد شود. در حال حاضر یک فرصت تاریخی برای گذار در اختیار داریم.

علم و دین در تعارض با هم نیستند

همچنین در این نشست ، دکتر آغاجاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران با بیان این که باید بهترین فرد برای مدیریت دانشگاه انتخاب شود، گفت: انتخاب مدیریت دانشگاه به ویژه برای رفع عدم استقلال دانشگاه ها و زاینده بودن آن اهمیت دارد با این حال مسائل اداری زیادی گریبانگیر دانشگاه است که در نهایت به عدم مولد بودن دانشگاه دامن زده است و در بحث کلان هم تعارض بین علم و دین مطرح می‌شود که نخست باید دید آیا تعارضی وجود دارد یا نه. 

 وی افزود: باید دید ویژگی علم چیست و مبنای آن چیست و آیا کنش پذیر و تغییر پذیر است یا خیر. باید اگر تعارضی بین علم و دین می بینیم، بتوانیم راه حلی هم برای رفع آن پیدا کنیم. باید دید مسیر نهایی علم کجاست و ببینیم انسانی که به دنبال دانش است آیا همواره در خلاف خواسته های دین حرکت می کند؟ 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران یادآور شد: استقلال دانشگاه از مهم ترین عوامل مولد بودن دانشگاه هاست و جای تعجب دارد اگر یک دانشگاهی از این استقلال  استقبال نکند. این دو موضوع از هم ترین مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم است که باید به جد پیگیری شود.

آسیب شناسی دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این نشست ، دکتر راضی جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران با تشبیه دانشگاه به پزشکی بیمار، عنوان کرد: اگر دانشگاه را به مثابه یک پزشک در نظر بگیریم که خودش دچار بیماری‌های زیادی شده است، نمی‌تواند جامعه را به نحو احسن هدایت، درمان و حتا پیشگیری کند. 

وی تصریح کرد: ما در دانشگاه دچار آسیب های زیادی هستیم و در جنبه های مختلف اجرایی، آموزشی و پژوهشی دچار تلاطم و تغییر سریع قوانین شده ایم.

رازی جلالی با بیان این که یک وزارتخانه ایستا نباید برای یک جامعه دانشگاهی در کشور نسخه بپیچد، گفت: استقلال دانشگاه‌ها بسیار مهم است نخست باید ببینیم انتظار ما چیست و باید یک پزشک با نگاه پیشگیرانه (توسعه محور و توسعه متوازن) باشیم تنها اگر این گونه باشد می‌توانیم موفق شویم. باید مطالبات ما نخست در سطح ابتدایی پیگیری شود و با آسیب شناسی فعالیت های دانشگاه، اشکالات را بشناسیم و رفع کنیم. باید از خود دانشگاه شروع کنیم و زمینه بحث ابتدا آسیب‌شناسی دانشگاه باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار