شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
گزارش شوشان از نشست مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم (4)/ : دکتر ماجانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران: مشکلات فرهنگی ناشی از عدم استقلال دانشگاه‌ها است / تولید علم نیازمند استقلال و اعتماد به دانشگاه است
مشکل فرهنگی دانشگاه به دلیل عدم استقلال آن است و عدم استقلال از عدم اعتمادی است که بعضی ها در مسند تصمیم گیری به دانشگاه دارند

شوشان: دکتر حمید ماجانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست کرسی آزاد اندیشی از سوی انجمن فرهنگ و اندیشه با موضوع "مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم" که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد ،  با انتقاد از نگاه بی اعتماد به دانشگاه در کشور اظهار کرد: آن چه که در عرصه فرهنگی به دانشگاه ضربه می زند نگاه خاصی ست که به دانشجو است. نگاه به دانشگاه ها برای برخی مانند فتح یک خاکریز است که باور دارد دانشگاه محل انتشار تفکر غربی ست و باید محدود و کنترل شود.

 وی افزود: دانشگاه به معنای univrsity و مدرن نه مفهومی بومی است و نه شرقی. خب حالا یک مفهوم غربی حاصل مدرنیته وارد کشور شده است و ما هنوز در کشاکش این هستیم که چطور و با چه مختصاتی باید آن را ترسیم کنیم. 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز استقلال و اعتماد به دانشگاه را از مهم ترین مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم خواند و گفت: گاهی نظام ما به مردم اعتماد ندارد و اعتقاد به کنترل دارد و فکر می کند در صورت عدم کنترل مردم، اتفاقات انحرافاتی رخ می دهد. دانشگاه آن قدر که در مورد اش منفی بافی می شود، دارای وجوه منفی نیست. دانشگاه به عنوان یک نهاد اندیشمند در وقوع انقلاب نقش داشت و تقابلی با آن نداشت و بزرگانی چون شهید مطهری و شریعتی برخی از دانشگاهیان پیش از انقلاب هستند. 

وی با اشاره به نگاه شهید مطهری در مواجهه با مخالفان فکری اش اذعان داشت: در برابر نگاهی که اعتقاد به طرد مخالفان دارد، کسی چون شهید مطهری نه تنها کسانی را که اندیشه مخالف دارند طرد نمی کند، بلکه می گوید با این افراد حرف دارد یعنی تقابل بین دانشگاه و حوزه در اندیشه شهید مطهری قابل آشتی است تا جایی که می گوید مبانی اندیشه ما با دانشگاه که یک علم وارداتی غربی تقابلی ندارد.

ماجانی با نکوهش نگاهی که استادان تحصیل کرده در غرب را یک تهدید می داند، بیان کرد: ما پشتوانه تاریخ عظیم اسلام را داریم و دانشمندان مسلمانی که در همه حوزه های علوم حرف برای گفتن داشتند؛ پس نباید بترسیم که استادی در خارج از ایران تحصیل کرده است و به او بدبین باشیم. وقتی شخص مسلمان باشد، مبانی فکری اش در مبانی علمی اش رسوخ خواهد کرد و طبیعی است که فیزیک دان مسلمان خودش فیزیک اسلامی تولید می کند. 

وی کنترل را انگیزه نگاه عدم استقلال دانشگاه دانست و گفت: باید بپذیریم که انگیزه کنترل جواب نمی دهد و نگاه فتح دانشگاه بدون در نظر گرفتن بطن دانشگاه، دانشگاه را دچار تلاطم می کند و این مرگ دانشگاه است. با توجه به این که می پذیریم دانشگاه از همان مردمی آمده که اسلام را باور و به امام اعتقاد دارند و انقلاب کردند و به آرمان های نظام پایبندند، پس استقلال حداقلی دانشگاه ها را باید رعایت کنیم. 

عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: مشکل فرهنگی دانشگاه به دلیل عدم استقلال آن است و عدم استقلال از عدم اعتمادی است که بعضی ها در مسند تصمیم گیری و نظارت به دانشگاه دارند. کنترل دانشگاه مانع از جسارت و اندیشه زایی دانشگاه می شود و برای توانمندی دانشجویان حتا در زمینه مهندسی و پزشکی هم باید این استقلال باشد چون وقتی ترس باشد، مجبور به امتیاز دهی می شویم.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در کنار استقلال دانشگاه، ارتباط بسیار مهم است. اگر دانشگاه با حوزه تعامل وجود نداشته باشد، بطن جامعه هم ضربه خواهد خورد. اختلاف بین حوزه و دانشگاه، دارد به جامعه ضربه می‌زند به همین دلیل باید تلاش کنیم که با حوزه‌های علمیه در ارتباط باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار