اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
نگاه علم به چالش‌های پیش روی تغییر اقلیم؛
یکی از محققان دانشگاه UCLA کالیفرنیا معتقد است ریزگردها علاوه بر معلول، خود از علت‌های تغییر اقلیم هستند.
یکی از محققان دانشگاه UCLA کالیفرنیا معتقد است ریزگردها علاوه بر معلول، خود از علت‌های تغییر اقلیم هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر "جاسپر کوک"(Jasper Kok) استاد محیط زیست و علوم جوی و اقیانوسی در دانشگاه UCLAدر مقاله‌ای اعلام کرده است که ریزگردها می‌توانند با توجه به اندازه‌شان در تغییر دمای جو و در نتیجه در تغییر اقلیم نقش داشته باشند و نکته قابل توجه این است که این تغییرات غیرقابل پیش‌بینی است.

این ذرات می‌توانند در جذب نور و همچنین گازهای گلخانه‌ای موثر باشند و به همین دلیل باید نقشی حیاتی برای آنها در مدل‌سازی‌های تغییر اقلیم قائل شد.

در مباحث علمی به ذرات گرد و غبار "آیروسل" گفته می‌شود و این ذرات می‌توانند به ابرها متصل شوند.

آنچه واضح است این است که ابرها نقش اساسی در تنظیم حرارت جو، جلوگیری از افزایش دما و فرار حرارت از زمین به فضا دارند و به همین دلیل زمانی که آیروسل‌ها با ابرها مخلوط شوند، این عملکرد دچار اختلال می‌شود.

دکتر کوک در رابطه با این پدیده می‌گوید: ریزگردها یک پدیده طبیعی و عادی هستند اما به‌خاطر فعالیت‌های انسانی مقیاس آن‌ها گسترش پیدا کرده‌ است.

بیابان‌زایی یکی از مواردی است که به افزایش حجم ریزگردها سرعت می‌دهد و افزایش ریزگردها، افزایش دما را در پی خواهد داشت.

این محقق افزود: تغییر اقلیم و ریزگردها هر دو علت و معلول یکدیگر هستند و بر هم تاثیر می‌گذارند.

وی با بررسی تصاویر ماهواره‌ای موفق به کشف مناطق تمرکز ریزگردها در زمین شده است که با اطلاعات آن‌ها یک مدل برای تاثیر ریزگردها بر تغییر اقلیم طراحی کرده است.

در مدل وی غبارهای بیابانی می‌توانند در برخی موارد اثر خنک‌کنندگی داشته باشند. این اتفاق در زمانی که این ذرات در آسمان صاف قرار بگیرند و نور خورشید را جذب کنند، رخ می‌دهد. این احتمال نیز وجود دارد که در 25 درصد موارد این اثر برعکس باشد که بستگی به میزان شدت ریزگردها و ابعاد آن‌ها دارد.

در بین محققان عرصه تغییر اقلیم دکتر کوک از اولین محققانی است که درباره اثر اندازه ریزگردها در تغییر اقلیم سخن گفته است.

براساس یافته‌های این محقق تغییر ابعاد ذرات می‌تواند در نقش آن‌ها در تغییر دما تاثیر شدیدی داشته باشد و این تغییرات در درازمدت در تغییر اقلیم تاثیرگذار هستند و به همین دلیل محققان باید در هر منطقه با توجه به نقشه‌ها و الگوهای آب و هوایی، وضعیت ریزگردها و تغییر اقلیم را مورد بررسی جدی قرار دهند تا بتوانند با ارائه راهکارهای مناسب از وخیم شدن اوضاع جلوگیری کنند.

برچسب ها: دما ، ریزگردها
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار