شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۶

مدير عامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي دستيابي به توليد 500 هزار تن شكر، تحقق 100 درصدي ظرفيت توليد الكل، 90 درصدي ظرفيت خوراك دام، 80 درصدي ظرفيت خمير مايه و 80 درصدي MDF را از برنامه‌ ها و اهداف مهم واحدهاي اين شركت عنوان كرد.

نسيم صادقي  اظهاركرد: حتي در برزيل كه سالانه به صورت متوسط 500 ميليون تن نيشكر توليد مي‌شود و از بزرگترين توليدكنندگان است مزارع نيشكر آتش زده مي‌شوند.

وي در خصوص تاكيد مقام معظم رهبري نسبت به توليد كاغذ در كشور افزود: مقام معظم رهبري فرموند كه توليد كاغذ بايد داخلي باشد؛ ما نيز اعلام مي‌كنيم كه اين ظرفيت را در شركت داريم و مي‌توانيم از امكانات خود براي توليد كاغذ استفاده كنيم.

صادقي تصريح كرد: در كل علاقه داريم كه برداشت سبز انجام دهيم. اما برداشت سبز به دليل وجود آفات خيلي زياد در نيشكر و طغيان اين آفات، ممكن است مشكلاتي را ايجاد كند.

وي عنوان كرد: در حال حاضر از گروهي از استراليا براي برداشت سبز در استان دعوت شده‌است. اين گروه اعلام آمادگي كرده و قرار است در مهرماه و فصل برداشت به استان بيايد.

صادقي ادامه‌داد: قرار است اين تيم برداشت سبز را به گونه‌اي انجام دهد كه ما كمترين آسيب به مزارع را داشته باشيم و مواد آلي نيز به خاك رسانده شود.

وي اظهاركرد: در واحدهاي شمالي استان شامل هفت‌تپه و كارون، امكان برداشت سبز وجود ندارد زيرا اين واحدها به‌صورت دستي برداشت مي‌كنند و مجبور به آتش زدن مزارع هستند.

مدير عامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي يادآور شد: واحدهاي هفت‌تپه و كارون ارتباطي به ما ندارند؛ زيرا اين كارخانجات به‌ترتيب زير نظر سازمان گسترش وزارت صنايع و بانك كشاورزي هستند. به دليل اين‌كه اين كارخانجات برداشت دستي دارند نمي‌توانند برداشت سبز داشته باشند.

صادقي در خصوص پوشال‌هاي موجود در مزارع نيشكر گفت: دستگاهي در داخل كشور طراحي شده و در مرحله تست است و بايد ديد آيا مي‌توان به كمك اين دستگاه بخشي از پوشال مزارع را درون خاك برد؟

صادقي در زمينه تاثير صنايع نيشكر بر محيط زيست با طرح اين سوال كه آيا حدود 75 هزار هكتار سطح سبز نيشكر، در هواي جنوب و شمال اهواز، هيچ تاثير زيست محيطي ندارد؛ تصريح كرد: در راستاي كاهش آلودگي به محيط زيست، تصفيه‌خانه فاضلاب بهداشتي در 7 واحد نيشكر راه‌اندازي شده و همچنين حدود سه تا 4 واحد شركت نيشكر و صنايع جانبي، داراي تصفيه‌خانه فاضلاب صنعتي هستند و مايقي نيز در دست احداث است.

مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفت: نيشكر در برخي جاها اقداماتي هم‌چون ايجاد تالاب‌هاي فرضي يا حوضچه‌هاي تبخيري انجام داده كه اين اقدامات وقوع تحولي اساسي در فضاي محيط زيست را به دنبال داشته است.

وي افزود: ما به هيچ عنوان جز در قسمتي از زه‌آب شعيبيه كه كشت گندم در آن انجام شد، تحت هيچ شرايطي نمي‌پذيريم كه آب كارون را شور كرده‌ايم؛ ما ورودي به آب كارون نداريم.

صادقي تصريح كرد: ز‌ه‌آب واحدهاي شرقي شامل دعبل خزايي و سلمان فارسي و فارابي توسط كانالي به تالاب شادگان و خليج فارس سرازير مي‌شود. ما به تمام مسوولان سازمان آب و برق احترام مي‌گذاريم اما اين مسوولان يك خصوصيت سازماني دارند كه آن هم فرافكني است و ما آن را تاييد نمي‌كنيم.

وي اظهاركرد: از نظر ما صرفا سد گتوند عامل اصلي شوري آب در كارون است. در حال حاضر گزارش EC كارون در محدوده واحد ميرزا كوچك خان حدود سه هزار ميكرو موس است در حالي كه در اين محدوده چيزي از صنايع نيشكر وارد كارون نمي‌‌شود و EC سه هزار در ايستگاه پمپاژ ما از كجا آمده است؟

صادقي خطاب به خبرنگاران بيان كرد: ما از شما خواهش مي‌كنيم كه از سازمان آب و برق بپرسيد EC آب در سد گتوند چقدر است؛ EC آب در اقيانوس 70 هزار ميكروموس اما در سدگتوند EC 130 هزار ميكروموس است.

وي اظهاركرد: تاكنون حدود 11 ميليون تن نمك از سد گتوند به مزارع كشاورزي استان وارد شده است؛ يعني روزانه 16 هزار تن نمك در حال وارد شدن به كارون و به تبع اراضي كشاورزي است.

صادقي در زمينه علت ورود زه‌آب به رودخانه كارون در روزهاي اخير، افزود: جلوي آبي كه به خليج فارس مي‌رود، گرفته و اين مساله باعث سرريز زه آب و ورود به آب كارون شد؛ شركت توسعه نيشكر به هيچ عنوان زه‌آب وارد كارون نكرده‌است و اين يك تصميم نبوده بلكه يك اتفاق بوده است.

صادقي افزود: بلافاصله پس از اطلاع از موضوع ماموران و مديران شركت توسعه نيشكر به محل اعزام و در حال حاضر با استفاده از طرح‌ها و صرف هزينه‌هايي در حال رفع مشكل هستيم.

وي گفت: ما آمادگي داريم هزينه مطالعه و بررسي ورودي‌ها به رودخانه‌هاي استان و سدهاي استان را بدهيم تا وضعيت EC و آلودگي‌ها مشخص و سهم توسعه نيشكر در آلودگي‌ها تعيين شود.

صادقي تصريح كرد: ما ظرفيت لازم را براي ايجاد كارخانجات MDF و كاغذ داريم اما حجم سرمايه‌گذاري در اين مقوله حجم نسبتا سنگيني است. براي توليد حدود 350 هزار تن كاغذ ظرفيت وجود دارد و شايد حدود 2 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري مي‌خواهد. در سفر رييس جمهور باگاس را به عنوان طلاي سفيد معرفي كردم و اين‌كه ما در كشور نياز به كاغذ داريم و اين توانمندي در شركت توسعه نيشكر براي توليد كاغذ وجود دارد.

وي ادامه داد: قرار است 14 هزار هكتار به اراضي خالص كشاورزي نيشكر اضافه كنيم كه اين مساله نزديك به 200 ميليارد تومان اعتبار اوليه مي‌خواهد و مي‌تواند براي 2 هزار نفر شغل ايجاد كند.صادقي در زمينه ظرفيت توليد شكر گفت: ظرفيت نصب شده توليد شكر در استان يك ميليون تن است و به راحتي مي‌توان توسط 7 واحد نيشكر استان و واحدهاي هفت تپه و كارون به ظرفيت نزديك 800 هزار تن در يكي 2 سال آينده دست يافت.وي بيان كرد: برنامه 9 واحد براي سال جاري 520 هزار تن و براي سال آينده 650 هزار تن است. اين ظرفيت توليد، يك سوم نياز كشور را تامين مي‌كند.وي افزود: امسال حدود يك ميليون و 600 هزار تن واردات شكر صورت گرفته در حالي كه نياز كشور 800 هزار تن بوده است. قيمت شكر از سال گذشته 1300 تومان نگه داشته شد. شكر با ارز 1226 وارد مي‌شود در حالي كه ما تمام نيازهاي خود را با ارز آزاد يا  مبادلاتي  وارد  مي‌كنيم.

 

صادقي اظهاركرد: افزايش 20 درصدي نرخ دستمزد و 10 برابري قيمت انرژي در كارخانجات را شاهد هستيم و با توجه به ثابت ماندن قيمت شكر توليدي، هزينه‌هاي بسيار سنگين مالي را در اين واحدها صرف مي‌‌كنيم.وي ادامه‌داد: قيمت گوجه به كيلويي 4 تا 5 هزار تومان مي‌رسد اما شكر كه در فرآيندي يكساله با تلاش زيادي توليد مي‌شود، چرا بايد كيلويي 1300 تومان باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار