اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
واکاوی نزاع طایفه ای در خوزستان ( 5) / عاطفه اسماعیلی منش در گفتگو با شوشان: نزاع های قومی و طایفه ای مختص جامعه خوزستانی نیست / کم رنگ شدن نقش افراد بزرگان قبیله ای و قوانین سنتی در نظام قومی و قبیله ای / لزوم تمرکز بر روی آموزش به عنوان بخشی از اهرم های پیشگیرانه
در تحلیل جامعه شناختی به صراحت می توان گفت زمینه اغلب نزاع های قومی از نبود توازن در جامعه مورد نظر سرچشمه می گیرد



شوشان: عاطفه اسماعیلی منش دانشجوی دکترای جامعه شناسی و مدرس دانشگاه در رابطه با ناهنجاری خشونت در ساختارهای قبیله ای  در گفتگو با شوشان ، گفت: نزاع های قومی و طایفه ای مختص جامعه خوزستانی نیست و در اغلب جوامعی که ساختار ایلی و قبیله ای دارند این قبیل نزاع ها مشاهده می شود. 

وی گفت:  نظیر همین نزاع ها در استان هایی  مانند کرمان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و... که ساختار اجتماعی عشیره ای دارند مشاهده شده است.

این روزنامه نگار در بیان دیدگاه خود نسبت به دلایل ریشه ای تبدیل درگیری های کوچک طایفه ای به بحران اجتماعی افزود::در  تحلیل جامعه شناختی به صراحت  می توان گفت زمینه اغلب نزاع های قومی از نبود توازن در جامعه مورد نظر سرچشمه می گیرد و خود را به صورت ناسازگاری، کمیابی منابع ، نابرابری بین دو گروه، محرومیت ، قتل های ناموسی و... نشان می دهد. به همین دلیل نزاع هاي قومی همیشه در هر جامعه ای به عنوان یک مساله اجتماعی مطرح است و از گذشته تا کنون سبب خسارت های مالی و جانی طرفین درگیری  شده و توسعه اجتماعی را به تاخیر انداخته است.

اسماعیلی منش با اشاره به کم رنگ شدن نقش افراد بزرگان قبیله ای و قوانین سنتی در  نظام قومی و قبیله ای ، گفت: در گذشته شیوخ و خوانین به عنوان افرادی که از بیشترین و برجسته ترین پایگاه اجتماعی نزد قوم خود و جامعه پیرامون برخوردار هستند  اقدام به رفع اختلافات فی مابین می کنند، اما به نظر می رسد، کارکرد پایگاه اجتماعی بزرگان یا ریش سفیدان اقوام با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه به تدریج ضعیف شده است، و شاید یکی از عوامل طولانی شدن نزاع بین دو طایفه روستای "پتک جلالی" و " پتک بیگدلی" شهرستان باغملک به همین دلیل است .

وی افزود: در جریان این حادثه  تقریبا از ظرفیت های مختلف قضایی، انتظامی و آنچه را که می تواند امنیت جامعه را به دنبال داشته باشد استفاده شد و در نهایت با وجود برخورداری استان از امکانات کافی به منظور مقابله با این درگیری‌ها در چارچوب قانون ، داوری و حل این مشکل به وزارت کشور ارجاع شد,

عضو هییت تحریریه خبرگزاری فارس ادامه داد: به نظر می رسد ارجاع مشکل پتک به مرکز خارج از دو حال نیست ؛ یا اراده ای برای پایان دادن به این درگیری طایفه ای وجود ندارد یا سیستم انتظامی استان توان رویایی با این مساله را ندارد. ادامه این وضعیت به طور حتم مدیریت استان و امنیت منطقه و مناطق پیرامون آن را زیر سوال خواهد برد و این در کوتاه مدت خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی رویکرد به آموزش را یکی از راهکارهای پیش گیری و رفع اینچنین ناهنجاری هایی دانست و گفت:  نباید فراموش کنیم که ریشه حل این مشکل را نباید تنها در عملیاتی کردن کارکرد قدرت و پلیس پیدا کرد، به نظر من تمرکز بر روی آموزش به عنوان بخشی از اهرم های پیشگیرانه از وقوع نزاع و قرار دادن گروه ها و قشر های مختلف در گستره آموزشی ضرورتی است که نباید از آن  در فروکش کردن این اختلافات غفلت کرد. اما انتظار می رود پلیس از تمام ظرفیت های خود در جهت جمع آوری سلاح های سرد و گرم به ویژه در بین قشر جوان استفاده کند.

 عاطفه اسماعیلی همچنین استفاده از ظرفیت اقوام استان در رفع نزاع های طایفه ای را دیگر راهکار حل مسله روستای  پتک  دانست و عنوان کرد: به طور حتم فعالان و سیاستگذاران اجتماعی زمانی در مورد شرایط یک مسئله اقدام می کنند که باورکنند با شرایط زیان باری مواجه هستند بنابراین پیشنهاد می شود از آنجایی که اختلاف پیش آمده مابین دو طایفه بختیاری است، فعالان اجتماعی به منظور حفظ جانب بی طرفی از شیوخ طوایف عرب در تسهیل و تسریع حل این مشکل استفاده کنند.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار