اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قول و وعده برای خوزستان دیگر کافی است، گفت: با بودجه‌های دولتی و توانایی مدیریتی کنونی استان امکان ندارد که بتوان عقب‌ماندگی‌های خوزستان را جبران کرد و به نظر من دولت مرکزی باید یک تصمیم ملی بگیرد که بین پنج تا ۱۰ درصد از درآمد کل استان از برق٬ گاز و نفت حداقل به مدت ۱۰ سال صرف تحولی اساسی در احیای زیرساخت‌ها، مقابله با مشکلات محیط زیستی و جبران عقب‌ماندگی ناشی از جنگ در این استان شود.
 
دکتر محسن رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه گذشته ( ۱۱ تیرماه) از سیمای مرکز استان، هدف از سفر به خوزستان را رسیدگی به مشکلات مردم استان عنوان و اظهار کرد: من به شورای اداری گفتم که در پنج سال اخیر٬ هرسال یک مشکل جدید در خوزستان به وجود می‌آید و نگران این هستم که نشاط در زندگی مردم این استان کم شود و جاذبه سرمایه‌گذاری در استان و بیرون از استان کاهش پیدا کند. شما پیشنهاد دهید برای اینکه هزینه‌های زندگی را در خوزستان کم کنیم و نشاط و امید به آینده را افزایش دهیم، چه کنیم؟ اگر اجرای این پیشنهاد خارج از ظرفیت استان است، به ما بگویید تا از آن حمایت کنیم.
  
وی با ابراز نگرانی از دمای بالای هوای اهواز، گفت: من فوراً به خوزستان آمدم زیرا قصد داشتم از جاده بازفت (شهرکرد - مسجد سلیمان) دیدن کنم؛ این جاده یک تأثیر دفاعی دارد و اگر جاده‌های مرزی ما دچار خطر شوند٬ با وجود این جاده مانند دوران دفاع مقدس دچار محدودیت نمی‌شویم؛ بنابراین من با هدف همدردی با مردم خوزستان و بازدید از این جاده از طریق شهرکرد به این‌جا آمدم. مهم است که چه راهکارهایی پیدا کنیم که مشکل مردم خوزستان را کاهش دهیم.
  
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این‌که تبعات عدم رسیدگی به مشکلات مردم خوزستان را در بلندمدت چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ما در فیزیک اصطلاحی به نام تغییر فاز داریم که ماده در دمای خاصی تحول پیدا می‌کند، اما آیا نمی‌توانیم تشخیص دهیم که دمای ماده در حال نزدیک شدن به نقطه بحرانی است و در نهایت تغییر فاز خواهد داد؟ بسیاری از پدیده‌های زندگی نیز همین‌گونه هستند. من معتقدم مسئولانی که در تهران هستند دلسوزند اما به قدری خود را مشغول کرده‌اند که به برخی پدیده‌های استانی که مهم است، رسیدگی نمی‌کنند و متوجه این نمی‌شوند که اتفاق مهمی در حال شکل‌گیری است.
  
رضایی ادامه داد: یکی از این استان‌ها خوزستان است و به همین دلیل من به‌سرعت، اینجا آمدم. ما، مسئولان کشور باید بیش از اینکه به فکر پول و امکانات باشیم، فهم و تشخیص خود را از مسائل در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای بالا ببریم و میزان پژوهش‌های خود را افزایش دهیم. برخی از مشکلات خوزستان به این دلیل است که مسئولان کشوری باید وقت بیشتری بگذارند تا به تشخیص درست‌تری برسند.
  
وی در پاسخ به این سؤال که مصوبات دولت‌ها برای مردم استان تاکنون تأثیر مستقیمی بر معیشت آن‌ها نگذاشته و بین تصمیمات و اقدامات فاصله‌ای وجود دارد که تأثیر آن‌ها را در استان کم می‌کند، با بیان اینکه ۲ اشکال اساسی در کشور وجود دارد تصریح کرد: یکی از مشکلات فاصله بین حرف زدن و نظریه دادن و تصمیم‌گیری برنامه‌ای است که باید وعده‌های خود را تبدیل به برنامه کنیم. مشکل دوم این است که باید این برنامه‌ها و مصوبات عملیاتی و اجرا شوند.
  
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مشکل اول، توضیح داد: در کشور به‌طور معمول نظریه‌ها و شعارهای خوب و جذابی داده می‌شود، اما تبدیل کردن این شعارها به تصمیم و برنامه طول می‌کشد. وزرا و رؤسای جمهور در سفرهای خود وعده‌های خوبی می‌دهند، اما تا این وعده‌ها تبدیل به برنامه و تصمیم شود، سال‌ها زمان می‌برد. این شکاف باید برای خوزستان حل شود و وعده‌ها باید تبدیل به برنامه شوند، قول و وعده برای خوزستان دیگر کافی است.
  
رضایی با اشاره به مشکل دوم، گفت: بسیاری جاها تصمیمات خوبی هم گرفته شده است، اما به آن‌ها عمل نمی‌شود. در این دو زمینه باید گفت در خوزستان باید تصمیماتی گرفته شود اما هنوز این کار انجام نشده است؛ به‌طور مثال اولین حادثه برای این استان جنگ بود که باعث شد این استان حداقل ۱۰ سال از استان‌های دیگر عقب بیافتد. حادثه دوم استان مسائل محیط زیستی آن و مشکل سوم فرسودگی زیرساخت‌های استان است؛ در خوزستان به دلیل وجود نفت زیرساخت‌های قدیمی‌تری نسبت به دیگر استان‌ها وجود دارد به همین دلیل فرسودگی آن‌ها نیز بیشتر است و نیاز به بازسازی جدی دارند.
  
وی افزود: اگر تمام این حوادث را جمع‌بندی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که با بودجه‌های دولتی و توانایی مدیریتی کنونی استان امکان ندارد که بتوان این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد و باید از سوی تهران برای آن، کاری انجام شود. به نظر من دولت مرکزی باید یک تصمیم ملی بگیرد که بین پنج تا ۱۰ درصد از درآمدی که در کل استان از برق٬ گاز و نفت به‌دست می‌آید حداقل به مدت ۱۰ سال صرف تحولی اساسی در احیای زیرساخت‌ها و مقابله با مشکلات محیط زیستی و جبران عقب‌ماندگی ناشی از جنگ شود؛ این تصمیم گرفته نشده است.
  
دبیر مجمع تشحیص مصلحت نظام ادامه داد: به‌طور مثال بسیاری از شرکت‌های بزرگ استان عوارض و مالیات پرداخت نمی‌کنند، به این دلیل که دفتر خود را به تهران برده‌اند؛ اما این دلیل نمی‌شود که به استان کمک نکنند و تکالیف قانونی خود را انجام ندهند. این موضوع نیز یک تصمیم ملی می‌خواهد و این شرکت‌ها یا باید تکالیف قانونی خود را اجرا کنند یا دفاتر خود را به استان بیاورند. من معتقدم تصمیم‌گیری باید منطقی و عقلانی باشد. اگر چنین تصمیم‌گیری‌هایی انجام شود، به طور قطع مشکلات استان قابل حل خواهد بود.
  
رضایی با بیان اینکه چنین تصمیم‌گیری به مدت ۱۰ سال به‌طور حتم قابل اجرا است، خاطرنشان کرد: خوزستان نقش کلیدی در تولید درآمد ملی و اقتصاد کشور دارد و اگر بخواهیم این تأثیر پایدار بماند، باید به مردم همین استان رسیدگی کرد و راه آن، این است که پنج تا ۱۰ درصد درآمد را به مدت ۱۰ سال صرف رسیدگی به استان کنیم. اگرچه این کافی نیست اما اگر این کار انجام نشود٬ هر اقدام دیگری بی‌تأثیر خواهد بود.
  
وی افزود: اگر این تصمیم گرفته شود و به خوزستان از یک دیدگاه ملی نگاه شود، باید بررسی شود که چگونه می‌توان از منابع مالی که وارد استان می‌شوند درست استفاده کرد؛ قبول دارم که همه منابعی که وارد استان شده‌اند به‌خوبی مورد استفاده قرار نگرفته و اعتبارات به‌درستی سرمایه‌گذاری نشده‌اند؛ به‌طور مثال در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، اگر فرض کنیم زمین‌ها زیر کشت بروند هزاران تن محصول تولید خواهد شد اما اگر سردخانه٬ کارخانجات کشاورزی و... نباشد این محصول از بین رفته و به کشاورزی استان خسارت وارد خواهد شد.
  
دبیر مجمع تشحیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه گام اول برای حل مشکلات خوزستان این است که باید با یک نگاه ملی با آن برخورد شده و یک اقدام ملی شود، گفت: در گام دوم این اقدام ملی باید با برنامه دقیق، کامل و جامع انجام شود که همه جوانب در آن دیده شود؛ همچنین باید تحولی در خود مردم خوزستان ایجاد شود و از حالت سنتی خارج شده و بیاموزند که کشاورزی و دامداری را به‌صورت صنعتی انجام دهند.
  
رضایی ادامه داد: دولت تا حد معینی می‌تواند جوانان را جذب کند. اگرچه گاهی افراد غیربومی استخدام می‌شوند که این درست نیست٬‌ اما این تعداد غیربومی کم هستند. جوانان استان باید توانمند شوند؛ یعنی در استان نیاز به یک نهضت توانمندسازی داریم و باید خود را دوباره باور کنیم.
  
وی با اشاره به مشارکت ۴۰ میلیونی در انتخابات، گفت: عده‌ای از بابت این موضوع ناراحت شدند و ۲ تیم تروریستی به ایران فرستادند که یکی از آن‌ها وارد صحن مجلس شد تا اقدام به گروگان‌گیری و معرکه‌گیری در دنیا کنند. تیم دوم نیز به حرم امام خمینی (ره) رفت تا مواد منفجره را به ضریح ببندند و با انفجار آن، اهانت و تحقیر کنند؛ گروه اول سریع منهدم شدند و گروه دوم به طبقات بالا رفته و امنیت را خدشه‌دار کردند.
  
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در پاسخ ۶ موشک فرستادیم و بیشتر از ۶ موشک برای آن‌ها خرج نکردیم. ساختمان‌های اطراف محل سکونت داعش مسکونی بوده اما این موشک‌ها پس از طی ۷۵۰ کیلومتر، درست به هدف خورده و هیچ فرد غیر داعشی از بین نرفت. اگر افراد دیگری کشته می‌شدند علیه ما تبلیغات زیادی در دنیا می‌شد.
 
وی ادامه داد: این یک توانایی است که موشک‌ها درست به هدف خورده‌اند که حاصل ناامیدی ما از بیرون از مرزها است؛ یعنی در امر ساخت موشک خودباوری٬ اعتماد به نفس٬ توکل٬ خلاقیت و اعتماد به جوانان٬ اتفاق افتاد.
  
رضایی در خصوص گام سوم برای حل مشکلات خوزستان گفت: این گام که بسیار مهم است، تقویت اعتماد به نفس در جوانان است. مسئولان دولتی باید به جوانان خوزستانی امکانات و فضای بالندگی دهند تا بتوانند جایگاه خود را در اقتصاد پیدا کنند. اگر این سه گام انجام شود مشکلات استان حل خواهد شد.
  
وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از جوانان سهم مدیریتی استان را به خود اختصاص داده‌اند و این باور وجود دارد که جوانان متصدی بخش مدیریتی باشند، اظهار داشت: این نگرانی صحیح است و شامل ۲ بخش می‌شود؛ اول اینکه این تبدیل به یک دغدغه ملی برای مدیران شود که به نظر من این اتفاق دارد می‌افتد و بخش‌های مختلف متوجه شده‌اند اعتمادی که لازم بود به جوانان شود، نشده است اما مهم‌تر این است که چگونه این جوانان را وارد صحنه کنیم.
  
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای تحقق این امر یک فرآیند و تجربه لازم است که خوشبختانه این تجربه وجود دارد، عنوان کرد: در سال اول جنگ، ایران به‌جز متوقف کردن دشمن کار دیگری نمی‌توانست انجام دهد؛ اما نیرویی وارد کار شد که توانست همه‌جا را آزاد کند و موجب شگفتی همه شد. معتقدم ما بیش از ۱۰ سال فرصت نداریم که این تجربه گذشته را به نسل‌های سوم و چهارم منتقل کنیم و قدرت اداره امور کشور را به آن‌ها بسپاریم؛ این تجربه وجود دارد و قابل انتقال است.
  
رضایی در پاسخ به این سؤال که شرایط منطقه بیرون از مرزهای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا شرایط در حال تغییر به نفع ایران است، بیان داشت: بهتر است بگوییم شرایط به نفع اسلام٬ صلح و امنیت منطقه‌ای درحال تغییر است؛ هرچند آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد رویدادهای جدید هستند. با توجه به گسترش داعش در کشورهای مختلف٬ دنیا مستأصل شده بود و آمریکایی‌ها از سر ترس، اگر هم بمباران می‌کردند لو نمی‌دادند. البته آمریکا هیچ‌گاه به شکل درست و جدی وارد نبرد با داعش نشد.
  
وی ادامه داد: در خصوص اینکه آمریکا نخواست یا نتوانست وارد نبرد با داعش شود، ابهام وجود دارد. برخی معتقدند آمریکا می‌ترسید که اگر این کار را کند، داعش انتقام بگیرد؛ برخی نیز معتقدند آمریکا در میان داعش افراد نفوذی داشت و می‌ترسیدند اگر بمباران کنند این افراد نفوذی از بین بروند٬ یعنی اداره داعش دست آمریکا بوده لذا از بمباران پرهیز می‌کردند. آنچه مسلم است، این‌که آمریکا به‌طور جدی وارد جنگ با داعش نشد.
  
دبیر مجمع تشحیص مصلحت نظام تصریح کرد: حدود یک سال پیش بعد از شهادت سردار همدانی٬ من در توئیتر گفتم ما داعش را در عراق و سوریه دفع خواهیم کرد. اکنون موصل به طور کامل آزاد شده است؛ هفته گذشته نیز آخرین سنگرهای داعش در حلب منهدم شد و در سوریه و عراق٬ داعش به‌طور کامل در حال فروپاشی است.
 
رضایی عنوان کرد: فروپاشی داعش به نظر من شروع شده و این موفقیت بزرگی برای صلح منطقه و امنیت جهانی خواهد شد و ما افتحار می‌کنیم که ملت ایران پیش‌قراول انهدام بزرگترین شبکه تروریستی بوده که احترام و آبروی خوبی در سطح بین‌الملل به وجود آورده است.
  
وی در پایان در خصوص پیگیری مشکلات خانواده‌های شهدای حله و منا در خوزستان، گفت: در حال پیگیری هستم؛ خانواده شهدا به هر طریقی که به من دسترسی دارند جزییات بیشتری را در این رابطه اعلام کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار