اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
دکتر براتی فعال اجتماعی در گفتگو با شوشان:
مهمترین آسیب و عارضه این نزاع عدم احساس امنیت ست که سلامتی روحی و جسمی افراد جامعه رو بخطر می اندازد در جامعه ای که امنیت و سلامت در معرض خطر باشد امکان پیشرفت و توسعه یافتگی هم وجود ندارد.
شوشان: دکتر رحیم براتی فارغ التحصیل  دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و  دکترای دندانپزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی همدان و اهواز است,  وی همچنین دارای سوابق متعدد  مدیریتی در نهادهای  اداری حوزه بهداشت و درمان مناطق شمالی وجنوبی استان می باشد که از جمله می توان به سوابق اجرایی: مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستانهای رامهرمز، بندر ماهشهر و سربندر، ایذه و دهدز، باغملک، هفتکل، هندیجان و همچنین مدیریت سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان خوزستان، معاون اجرایی فوریت های پزشکی (اورژانس 115) استان، ریاست اداره امور درمان دندانپزشکی استان و فعالیت در بخش خصوصی(طبابت) اشاره کرد.


او به عنوان یک فعال اجتماعی مورد احترام مردم باغملک با حضور در نشست ها و برگزاری جلسات با بزرگان و طوایف و نخبگان منطقه تلاش های ارزشمندی را برای  حل این اختلاف قبیله ای  انجام داده است,: دکتر رحیم براتی در گفت و گو با خبرگزاری شوشان مباحث قابل توجه ای را درباره ریشه های بحران خشونت و تداوم آن در منطقه پتک جلالی و بیگدلی مطرح نموده است.

1- دامنه ی یک بحران اجتماعی با بیش از بیست کشته و زخمی در منطقه پتک جلالی و بیگدلی به شهر های رامهرمز و هفتکل نیز سرایت نموده است, واکنش ها تاکنون از سوی چهره های سیاسی و رسانه ای بوده است و به نظر می رسد در این.مدت فقط مسولان با نگاه سیاسی و امنیتی برای رفع بحران چاره جویی کرده اند این در حالی است که این مسله از منظر اجتماعی باید بررسی شود, واکاوی شما از دلایل شروع این بحران و تداوم پیامدهای منفی آن چیست ؟

نخست وظیفه خود می دانم که از همه فعالین اجتماعی،فرهنگی و رسانه ای وبخصوص خبر گزاری شوشان که در جهت حل نزاع میان چند خانواده از دو طایفه بنام "محمدموسایی" و "محمدی" ورود نمودید سپاس گزاری کنم.

این درگیری نخست در روستای پتک اتفاق افتاد که از نظر جغرافیایی زیر مجموعه شهرستان باغملک است اما باتوجه به اینکه مسیر حرکت و مهاجرت بسمت شهرستان رامهرمز می باشد بیشتر مردمان این دو طایفه در شهر رامهرمز ساکن هستند و مرکز مراودات آنها شهر رامهرمز ست.

اصولا همه درگیری های میان عشایر و طوایف مختلف ریشه و منشا یکسانی دارند از قبیل اختلاف بر سر حد و حدود زمین و ملک،درگیری دو جوان و یا حتی بچه از دو خانواده و یا بحث بر سر مرتع چرا برای احشام و مواردی از این قبیل.بنابرین بحران روستای پتک به هر دلیل از موارد فوق اتفاق افتاد.

اما بنظر می رسد در شرایط کنونی منشا همه این درگیری های درون طایفه ای و درون ایلی در جامعه کنونی ما و حتی مشکلات درون جامعه شهری مسایل اجتماعی و اقتصادی و در راس آن بیکاری ست که عامل همه ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی ست. حکومت ها باید بستر رو طوری فراهم کنند که میزان بروز و وقوع ناهنجاری های اجتماعی روز به روز کمتر بشود.

بی شک مشکلات اقلیمی مانند خشکسالی،توسعه نیافتگی روستا هم در اینگونه نزاع ها نقش مهمی دارند.
قطعا پیامدهای این بحران هم وسیع خواهد بود مهمترین آسیب و عارضه این نزاع عدم احساس امنیت ست که سلامتی روحی و جسمی افراد جامعه رو بخطر می اندازد در جامعه ای که امنیت و سلامت در معرض خطر باشد امکان پیشرفت و توسعه یافتگی هم وجود ندارد.
اگر مردم و یا حکومت موفق به پیشگیری از حوادث اجتماعی نشود باید با اقتدار بیشتری در جهت کنترل آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

2- گویا از طرف مردم منطقه درخواست هابی از نخبگان صورت گرفته که از طریق ریش سفیدی به این نزاع چند ساله پایان داده شود این درحالی است که یک جامعه شناس معتقد است در میان جوامع ایلی و عشایری رأس هرم نظام اجتماهی که همان بزرگان هستند از بین رفته است و در نتیجه مکانیسم ریش سفیدی برای حل مسله کارکرد ندارد, با توجه به اینکه عده ای از فعالان حل مسله به شما رجوع کرده اند توضیح دهید آیا شیوه قوانین سنتی ریش سفیدی برای حل این بحران جوابگو است ؟

فکر کنم در پاسخ سوال اول اشاره کردم افزایش جمعیت برنامه ریزی نشده همچنان یکی از مشکلات جوامع روستایی و عشایری است واقعیت این است که امروزه همه خانواده های جوامع شهری و روستایی با بحران بیکاری جوانان تحصیل کرده خود مواجه اند فقر اجتماعی و اقتصادی دامنگیر خیلی از خانواده هاست و این ریشه سایر ناهنجاری های اجتماعی دیگرست.

بنابراین وظیفه دولت ها این است که زمینه را طوری فراهم کنند تا میزان بیکاری کم شود، زمین های کشاورزی روستاها قابل کشت بشوند،در، کتابهای درسی با موضوعات موثر و مفید در جهت پیشگیری از جرایم افزوده بشود.

در ایام انتخابات با کسانی که جهت رسیدن به اهداف شخصی خود به مسایل قومی و ایلی دامن میزنند برخورد قانونی بشود.
در میان جوامع ایلی راس هرم نظام ایلی و ایل کم رنگ شده است اما همچنان بزرگان،ریش سفیدان و معتمدین صادق و دلسوز می توانند در کنترل نزاع های درون ایلی موثو واقع بشوند البته به شرطی که حاکمیت هم در شناسایی و استفاده درست و بهینه از این ظرفیت حمایت کند.

همانطوری که در سوال اشاره کردید عده ای از انسانهای مصلح و متعهد از هر دو طایفه درگیر از بزرگان و ریش سفیدان محلی و همچنین نخبگان و افراد تحصیل کرده سایر طوایف و ایلات درخواست کردند که جهت کنترل و ایجاد مصالحه وارد موضوع بشوند بنابراین در همین عده ای از افراد متنفذ و خوش نام از سایر طوایف با تشکیل جلسات متعدد و دیدار با بعضی مسولین امنیتی و نظامی و روحانیت معظم بخصوص حضرت آیت الله جزایری نماینده محترم ولی فقیه در استان و سایر ائمه جمعه در حال رایزنی هستند، تاکنون چندین نشست برگزار شد و ادامه هم دارد.

نظر به اینکه خانواده های "محمدموسایی" و "محمدی دو طایفه از ایل بزرگ بهمئی هستند، بانی اینگونه جلسات اصلاحی دیگر طوایف بهمئی هستند اولا از سایر طوایف ساکن در شهرستان های رامهرمز و باغملک استدعا داریم در این مسیر ما را کمک کنند قطعا در نشست های آینده به حضور بزرگان و معتمدین محلی و نخبگان دانشگاهی از همه طوایف و ایلات نیاز داریم.حمایت و همراهی ائمه جمعه و روحانیت معظم هم بسیار مهم و ضروری ست.

3- در برخی تحلیل های جامعه شناسی از کوچ نخبگان منطقه به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز در این نزاع ها یادشده است, پرسشم این است که امروز نخبگان علمی منطقه تا چه حد می توانند در رفع این گونه اتفاق ها نقش موثر ایفا کنند ؟ 

نخبگان فرهنگی و علمی هر جامعه ای از مهمترین سرمایه های آن جامعه هست قطعا مهاجرت و کوچ این افراد از هر جامعه ای میتواند خسرانی برای آن جوامع باشه از جمله جوامع روستایی، اینکه کوچ نخبگان یکی از دلایلی است که  باعث بروز نزاع های محلی می شود قابل بحث و بررسی بیشتر است اما واقعیت این است که نخبگان هر جامعه ای میتواند هم بعنوان یک عامل پیشگیری کننده از نزاع ها موثر باشند و هم بعنوان یک عامل مهم کنترل کننده، متاسفانه مانند خیلی از مسایل دیگر در کشور ما نخبه بودن تعریف واقعی خود را ندارد امروز خیلی های ادعای نخبه و اصلاح گری دارند اما حقیقت امر این است که نه نخبه اند و نه مصلح و معتمد، اولا باید نخبگان و معتمدین واقعی و دلسوز شناسایی بشوند که این کار توسط کار گروهی از وابستگان دو طایفه درگیر و در سطح وسیع تر هم توسط سایر طوایف ایل بهمئی و دیگر ایلات هم جوار در حال انجام است.

امیداست دوستان و برادران عزیزی که در راستای حل مشکل و نزاع میان دو طایفه مذکور ورود پیدا کردند موفق به برطرف کردن ریشه ای آن بشوند و صلح،صفا و آرامش را بین این خانواده ها برقرار کنند.

گرچه همکاری،همراهی وحمایت جدی افراد متدین،مومن و متعهد و دلسوز از هر دو طایفه درگیر امری بسیار ضروری ست و البته همه بزرگان و متنفذین دو طایفه درگیر هم اعلام حمایت و همکاری کردند.

4- آیا نخبگان علمی می توانند درحوزه ناهنجاری های اجتماعی بعنوان جایگزین سیستم سنتی ریش سفیدی در حل اینچنین مسایلی نقش ایفا کنند ؟

قطعا نخبگان علمی می توانند در حوزه ناهنجاری های اجتماعی نقش خوب و موثری داشته باشند و البته با همراهی عرف محلی و سنتی و استفاده درست از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان، نکته مهم این است که در انتخاب ریش سفیدان و نخبگان علمی دقت بشود.

افراد مصالحه گر باید دلسوز، دارای صداقت، و تعهد باشند، ورود به اینگونه مسایل جای مطرح کردن خود نیست بلکه باید بدون هیچ چشم داشت دنیوی و فقط و فقط برای رضایت خدای مهربان به اصلاح ذات البین بپردازند.

بنابراین نخبگان علمی و ریش سفیدان و بزرگان و معتمدین محلی باید با هم و در کنار هم در جهت حل مشکل و معضل مردمان روستای پتک تلاش کنند.

به فضل الهی این کار شدنی و نتیجه بخش خواهد بود.
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز
یک گوهرند
چه عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار