اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
با حضور وزیر نیرو؛
آبادان _ شوشان ؛ آغاز عملیات اجرایی سد مارد و سد پایین‌دست بهمنشیر با حضور وزیر نیرو در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر

شوشان ؛ حمید چیت‌چیان عصر دوشنبه نونزدهم تیرماه در سفر یک‌روزه خود به خوزستان، با حضور در شهرهای آبادان و خرمشهر دو طرح احداث سد و قفل کشتیرانی مارد و سد پایین‌دست بهمنشیر را کلنگ‌زنی کرد.

جهت جلوگیری از ورود آب شور خلیج فارس به رودخانه‌های بهمنشیر و كارون، سه سد بر روی این رودخانه‌ها طراحی شده بود که يكی از این سدها در بالادست رودخانه بهمنشیر قرار دارد و عملیات اجرایی آن در سال‌های گذشته آغاز شده و دارای پیشرفت فیزیکی بالایی است و در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

عملیات اجرایی سد دوم طراحی‌شده بر روی رودخانه بهمنشیر که در پایین‌دست این رودخانه قرار دارد، امروز با حضور وزیر نیرو آغاز شد و قرار است که اعتبار آن از صندوق ذخیره ارزی تامین شود.

این سد در 40 کیلومتری جنوب شرق آبادان (چوئبده) و بر روی رودخانه بهمنشیر قرار دارد. طول سازه این سد 200 متر و ارتفاع آن 23 متر و نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) است. همچنین این سد دارای شش دهانه برای سرریز و هزینه احداث آن 2628 میلیارد ریال است. 

همچنین عملیات اجرایی سد مارد نیز که بر روی رودخانه كارون احداث می‌شود، امروز با حضور حمید چیت‌چیان آغاز شد. این سد در 16 کیلومتری شمال آبادان و بر روی رودخانه کارون قرار دارد. طول سازه 235 متر، ارتفاع آن 21 متر و از نوع انحرافی ( بتنی سلولی) است.

این سد دارای هشت دهنه برای سرریز است که با هزینه 3022 میلیارد ریال از محل منابع صندوق ذخیره ارزی اجرایی می‌شود. 

احداث این دو سد تاثیر بسیار زیادی بر کنترل نفوذ شوری آب در رودخانه‌های کارون و بهمنشیر دارد. با احداث این دو سد، آب خام پایدار برای مصارف صنعتی، کشاورزی و حدود چهار میلیون اصله نخل و 320 هزار هکتار اراضی کشاورزی در آبادان و خرمشهر تامین می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار